Van simulator naar real life

Discussie in 'Beginners' gestart door nielsVV, 7 dec 2018.

  1. nielsVV

    nielsVV

    Lid geworden:
    1 feb 2006
    Berichten:
    563
    Locatie:
    Affligem[BE]
    Hallo,

    Stel dat je het vliegen perfect onder de knie hebt in de simulator (Realflight 8) met een 4kanaals vlieger. Kan je er dan vanuit gaan dat je ook goed kan vliegen in het echt? Ook al heb je nog geen enkele real life vlieg ervaring. Of is dit wat kort door de bocht?

    Op dit moment staat de Eflite UMX J-3 Cub op mijn lijstje als eerste vliegtuig.

    Bedankt,

    Niels
     
  2. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.835
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik zou de eerste keren altijd met een instructeur op een vliegveld gaan vliegen.
    Want de praktijk is toch veel anders als een sim.
    Je zal get waarschijnlijk wel sneller onder de knie hebben.
    Maar van bij voorbeeld wet en regelgeving weet he nog niets (Ik bedoel dat leert de sim je niet)
    Verder het invliegen en waar je op moet letten heb je ook nog 0% ervaring.
    Ga dus naar een club en laat je helpen.
     
  3. erikP

    erikP PH-SAM

    Lid geworden:
    17 aug 2014
    Berichten:
    169
    Locatie:
    Leusden
    Helemaal mee eens.
    Ik heb de start op de sim gedaan en dan gaat de praktijk wel makkelijker. Maar het is compleet anders. De lessen met instructeur op het veld zijn onmisbaar
     
  4. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Sim help om de juiste bewegingen snel te leren, noemt men spiergeheugen trainen, maar er zijn grote verschillen vooral bij het landen.
    Sim kan je wind instellen maar die is dan op elke hoogte gelijk, op het veld neemt de wind naar de grond toe zeer sterk af tot bijna 0 als je dan te traag binnen komt door de tegen wind val je de laatste 2 m uit de lucht
     
  5. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Niet helemaal mee eens, denk dat je na veel sim ervaring wel zeker zelf kan beginnen.

    Maar:

    Er zijn inderdaad andere variabelen nu, maar mits een model zoals bvb bixler / easystar kan het perfect volgens mij.

    Je gaat waarschijnlijk een paar keer een crash hebben maar deze modellen gaan dat wel overleven, je hersteld ze en vliegt / oefent weer lekker verder :)

    Ik veronderstel dat je genoeg weet over uitslagen van roeren en zwaartepunt e.d. want anders inderdaad wel hulp zoeken of je uitvoerig informeren via het www :)
     
    Laatst bewerkt: 7 dec 2018
  6. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Euhm.. sorry maar als het hard waait dan is er ook wind bij de grond.. al is naar iets langer gras gekeken bij pakweg 6bft.. om nog maar te zwijgen over 2 meter boven de grond..

    Als je 2 meter boven de grond uit de lucht valt is dat inderdaad omdat je simpelweg te traag vliegt en dan moet je ook vlak bij de grond de snelheid er blijven inhouden.
     
    Laatst bewerkt: 7 dec 2018
  7. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.311
    Locatie:
    REO
    @ Easy: zoek eens op het begrip ' windgradiënt ' Bij zowel model, als 1 op 1, een bekend en gevreesd verschijnsel.

    Erik
     
  8. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    En dan heb je de turbulentie in de buurt van de grond. Ons veld ligt op de heide, die een beetje glooiend is en dat veroorzaakt vanuit bepaalde windrichtingen en sterktes turbulentie, waar je bij start en landing doorheen moet.
     
  9. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.835
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Nog even ter verduidelijking.
    Even zwart wit gezegd. WILDVLIEGEN KAN ERNSTIGE SCHADE AAN HET COMPLETE MODELVLIEG GEBEUREN TOEBRENGEN.

    De regels worden steeds strenger en door 1 ongeluk zullen ze nog strenger worden vrees ik.
    Ga dus bij een club vliegen.
    Daar leer je ook rekening te houden met andere vliegers.
    Daarnaast is het ook veel gezelliger maar dat terzijde.
     
    ron van sommeren en Vlcjeroen vinden dit leuk.
  10. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Natuurlijk is er wind boven grond , maar veel minder en het is het snelheids verschil waar je rekening moet mee houden, zeker met een klein traag vliegtuig.
    Stel je kist heeft een overtrek snelheid van 7 m/sec, je vliegt bij het landen BV 10 m/sec door de lucht, de wind is op 10 m hoogte 5 m/sec dan vlieg je 5 m/sec tov van de grond, dat is de snelheid die je ziet.
    Als je nog lager komt en de wind neemt af tot 2 m/sec dan moet je versnellen TOV de grond anders heb je een snelheid van 7 m/sec door de lucht en je vliegtuig overtrekt en je valt uit de lucht, dit kan ook op grotere hoogte gebeuren bij turbulent weer maar dan heeft je kist tijd om de neus te laten zakken en zelf snelheid te maken , zal dan alleen maar hoogte verliezen tot je het zelf merkt en gas bijgeeft om je snelheid aan te passen.
    Bij het landen heb je daar de tijd niet voor.
    Dus zoals je zegt snelheid houden.
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  11. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Op de sim krijg je zender-ervaring, dus dus corrigeren met de juiste stick. Niks mis mee want dat scheelt een boel onnodige fouten die tot een crash kunnen leiden.
    Echt vliegen leer je in de praktijk, want dat is heel wat anders dan de sim doet vermoeden.
    Met een easy-star kun je dan al snel uit de voeten.
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Nee, je kunt dan niet (goed) vliegen Niels. Zorg voor ervaren/deskundige hulp, vooral voor de starts/landigen. Leer om voor je te blijven vliegen, en niet om/over je heen. Je zult echt vliegen wel een stuk sneller onder de knie krijgen.

    Het maakt het verschil tussen leren boven blijven, en leren vliegen.
     
    Laatst bewerkt: 8 dec 2018
  13. summit

    summit

    Lid geworden:
    13 dec 2009
    Berichten:
    264
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Hallo Niels

    Jouw bewering is inderdaad een beetje kort door de bocht.
    Als je het graag zelf wil proberen neem dan een UMXje met SAFE en niet alleen AS3X .
    De safe functie is een goed hulpmiddel om je vliegtuig te redden , AS3X doet dit niet .
    Een UMX is erg klein en licht , dit betekent dat als hij ietwat ongecontroleerd neerkomt de schade meestal beperkt blijft , dit betekent ook dat als er een klein beetje wind staat het al erg lastig wordt om lekker te vliegen , een vliegtuig met een spanwijdte van rond de 1.3 tot 1.5 meter vliegt prettiger .
    Deze heb je ook met een SAFE functie als je het toch zelf wilt proberen.
    Als je lekker wilt leren vliegen is een club ideaal , allemaal mensen met dezelfde gekte , veel kennis en meestal nog gezellig ook .

    Mijn advies : ga naar een club , zelf leren kan , zeker met de huidige elektonica maar fouten zijn eerder aangeleerd dan afgeleerd en dan kan het een dure hobby worden,

    Kijk maar op marktplaats , het staat er vol mee , # te koop vliegtuig , paar keer gevlogen , netjes gerepareerd ,toch niets voor mij #
    Deze mensen hebben het zelf geprobeerd , tig keer gecrashed en weer gerepareerd en zijn het zat.

    MVG Peter
     
    nielsVV en ron van sommeren vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina