Een paar jaar geleden had ik een Tamiya TGS gekocht en hier met veel plezier mee gereden totdat het motortje in de soep liep.... Destijds was een motortje voor de TGS net zo duur als een anders chassis, dus was de keuze snel gemaakt. Er werd een ander chassis gekocht en daar vrolijk mee verder geraced. De TGS ging het rommelkastje in, om daar recentelijk weer uitgehaald te worden om hier een TT01 van te maken voor mijn zoontje, en een beetje voor mezelf als indoor-auto. Omdat het TGS chassis afgeleid is van het TT01 chassis leek mij dit een mooi winterprojectje, zeker nu het buiten langzaamaan te koud word om te rijden. Allereerst maar eens goed in de bouwbeschrijvingen van beide chassis aan het kijken geweest wat nu de verschillen zijn om vervolgens maar eens een boodschappenlijstje te maken, tot op heden staat daarop: - TT01 chassis (51001) - TT01 A parts (51002) - TT01 B parts (51003) - TT01 G parts (51004) - TT01 P parts (51005) En dan nog van Carson gelijk het tuningssetje besteld met daarin o.a. een kompleet kogel-lagerset, high speed gear en oliegevulde schokdempers, dit was goedkoper dan deze delen los te kopen. Dan nu de werkelijke ombouw: Datum: 23-12-2007 Het TGS chassis zonder motor: De eerste onderdelen: Het chassis gedemonteerd: Een "oud" differentieel: Tijdens het ombouwen bemerk ik dat de differentieels van zowel de TGs en de TT01 zijn exact gelijk zijn, ik kies er toch voor om de "witte" tandwielset te gebruiken, later blijkt dat een goede keuze... Een "nieuw" differentieel in opbouw: Een kompleet "nieuw" differentieel: Tijdelijk ingebouwd in het chassis: De werkzaamheden liggen even stil omdat er een verschil zit in de overbrenging van de centrale as, daar moet dus onderdeelnummer 9005713 voor worden gekocht.
Zo, vandaag 26-12-2007, weer wat verder gebouwd. Omdat ik op onderdeeltjes voor de aandrijving zit te wachten, heb ik alvast de motor en de electronica uit de donorauto gehaald. De motor is een oudere Goldpower uit mijn Porsche 959 samen met een elektronische regelaar, ook de stuurservo komt hieruit. Hieronder weer effe wat foto's van de vorderingen: De "donorauto" Ruwe inbouw Alles op zijn plekkie Overzicht van het chassis
Nou ben ik wel nieuwsgierig wat deze ombouw je gekost heeft... was een goede tweedehandse misschien een optie geweest?
ben benieuwd hoe je het met de aandrijfasjes en de propellorshaft doet. ik heb hem ook omgebouwd maar die onderdelen heb ik niet kunnen krijgen. het werkt met wat creativiteit ook wel maar toch. Sander
Qua kosten ben ik meer kwijt als een nieuwe, dat klopt. Ik zag dat RCshop Roal al een TT01 heeft voor €89,-. Maar het ging mij om het ombouwen. Enja, er wordt best het een en ander vervangen aan het chassis, maar de onderdelen van de ophangingen en de Subaru body worden gewoon hergebruikt, is ook een beetje het nadeel van de draadboompjes van Tamiya. Je moet soms meer kopen dan je nodig hebt, heb je gelijk spare parts zeg maar, is ook wel makkelijk. De onderdeeltjes die ik nodig heb om de propellorshaft om te bouwen heb ik via ebay in Engeland kunnen kopen, effe het onderdeelnummer gegoogled!
Alle onderdelen zijn binnen, dus binnenkort dan maar eens tijd maken om het geheel op te bouwen... En er foto's van te maken voor hier natuurlijk.
Afgelopen zondag weer eens wat tijd gevonden om dit project af te ronden. Onderdelen waren al langer binnen maar vanwege tijdgebrek nog niet in elkaar gezet:? Dus er eens rustig voor gaan zitten en de auto maar eens in elkaar gezet, gelijk een gemodificeerde demperbrug gemonteerd waardoor de auto wat lager is komen staan en de dempers recht op staan. Afin, foto's zeggen meer dan 1000 woorden :wink: Ovezicht van het complete chassis: Gemodificeerde demperbrug: Complete plaatje (lekker laag zo :!: ) Als laatste moet de naam van de rijder nog aangepast worden, Mäkinen eraf en Petter er voor in de plaats 8). En dan nog een keertje tijd maken om hem eens uit te proberen.
nu kunnen de krachten in een rechte hoek naar de demperbrug, dus minder frictie in de dempers zelf. Maar op zich zou het niet veel uit moeten maken :wink: edit: ohja bijna vergeten, hij ziet er goed uit, zeker nu hij wat lager is
Ziet er zeker leuk uit! En een goede oplossing voor een niet gebruikt chassis! Dat is toch niet helemaal waar? De wielophanging maakt naast een translerende beweging naar boven ook een roterende beweging..
maak daar maar een volledig roterende beweging van, anders is er iets mis met de ophanging :wink: maar idd, volgens mij staan die dempers speciaal onder hoek om zo de draaibeweging rond die pinnen beter te kunnen opvangen...