Van teken programma naar G-code

Hi,

Mijn vader is een beginende cnc'er die er in geslaagd is om een machine werkend te krijgen op basis van g-code. Nu zit hij met het probleem dat hij niet weet u hij zijn tekeningen omzet naar g-code. Vroeger heb ik dit zelf op school moeten doen maar het is zo lang geleden dat ik niet meer weet hoe. Vandaar de vraag:

Hoe kan ik van een tekening ( bv uit sketch up) g-codes maken ?

Alvast bedankt,

cnc forum .nl vraag daar eens die weten het wel.
er zijn progama`s genoeg het is maar net wat je wild doen 2d 2,5 d of voll 3d werken de cam is het geen die dat bepald en daar zijn er tig van van goed koop tot niet te betalen voor 2d en 2,5 d is cut2d een goed koope oplosing en werkt erg goed. maar goed cnc forum.nl is de plek in nl waar dit thuis hoord mijn id.

Hallo Matanza,
Het ligt eraan waarmee je vader zijn CNC machine aanstuurd met welke kaart en besturings programma?
Ik heb een oud systeem met een kaart van Conrad SMC800 en gebruik software
van http://www.majosoft.com/
Tekeningen van Coreldraw exporteer ik dan als *.plt files en op de cnc computer zet ik deze plt file om met het programma van Mayosoft naar G-code.

Dus het ligt eraan welke kaart en software je vader gebruikt!

plt files zijn bedoeld voor plotters, dus ook alleen pen up of pen down, het is niet mogelijk om bijvoorbeeld de frees 1,2,3, enz mm diep te laten zakken, om een tekening om te aetten moet je BOCNC nemen en dan het leukste ..... het is gemaakt en ontwikkeld door een modelbouwer en nog leuker..... het is gratis, daarmee zet je diverse tekeningen zo om in een g code, met dit progje zet je zo je freeslijnen (de afstand van de frees ten opzichte van je tekenlijnen ) en natuurlijk ook de bruggetjes, even een paar keer mee stoeien en
het werkt perfect, echt even een paar keer spelen en je wilt nooit meer iets anders

Back