Van Tornado naar wonderolie

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door jomo, 9 mei 2022.

  1. jomo

    jomo

    Lid geworden:
    14 feb 2008
    Berichten:
    135
    Locatie:
    Balen, Belgium
    Hallo allemaal,

    gisteren ook eens op de club nagevraagd maar niemand kan me een passend antwoord geven.
    Mijn vader vloog vroeger op resinnes-olie (wonderolie) met methanol in, toen ik begon te vliegen werd er aangeraden om mijn OS max op Synthetische fuell te zetten. Dewelke ook zo gebeurd is.
    Verder is er toen 1 motor van wonderolie naar synthetische olie gezet.
    Een stap die zonder probleem lukte.

    Maar nu hebben we een mooie ton wonderolie (ja hij is nog goed) teruggevonden, en kan ik met een mengverhouding van 80%Methanol, 20% wonderolie nog zat een 400l fuell maken.
    Best het overwegen wel waard om van synthetisch naar wonderolie terug te gaan, maar niemand die me kan zeggen of het uberhaupt ook wel kan.

    Heeft hier iemand ervaringen mee?

    Dank jullie
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja hoor, dat kan gewoon... op zich is er weinig mis met wonderolie, en de bescherming tegen roest is "einzigartig", zoals de duitsers dat plegen te zeggen...

    MAAR.... je motoren worden vies bruin, je vliegtuigen lastiger schoon te maken, de geur van wonderolie trekt in je kleren, als je een motor een paar jaar op de plank legt is hij bijna niet meer uit elkaar te krijgen, en je moet niet raar kijken als eventuele zuigerveren gewoon ook bij regelmatig gebruik opeens vast gaan zitten.

    Voor je eigen google-fu (om op het internet te kunnen zoeken), het is "Ricinus", niet "resinnes". Da's niet om flauw te doen, maar google herkent "resinnes" hoogstwaarschijnlijk niet, en dan mis je een hoop informatie
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    Wonderolie en synthetisch hebben beide wat nadelen en voordelen.

    Synthetisch:
    - Smeert erg goed
    - Schoner
    - motor intern blijft schoon

    Wonderolie:
    - Maakt een soort gum plaklaag in de motor, waardoor een versleten motor soms nog een flinke tijd mee kan.
    die laag dicht af.. maskeert sommige problemen.

    - Plakt gigantisch... na een tijd stilstand soms lastig om er weer even beweging in te krijgen

    het heeft ook wel een goede reden dat men er tegenwoordig weinig mee vliegt.
    als jij nog een vat wonderolie hebt staan.. is dat natuurlijk wel een overweging waard :D
    voornaamste vraag is dan of je aan goede methanol kunt komen


    Meestal is de overstap van wonderolie naar syntheet een probleem.
    Niet perse omdat de oliesoorten of zoiets rare dingen doen, meer dat de motoren soms zo ver versleten zijn, dat het alleen nog maar kon draaien met die gum werking van wonderolie
     
  4. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    715
    Locatie:
    Doesburg
  5. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Thuis
    Als je een paar liter wilt verkopen dan wil ik wel een litertje (of meer) van je kopen
    Ik heb een webra en een paar OS motortjes met gepeelde cilindertjes en die doen het nog met wonderolie maar niet met coolpower
    Wil ook gerust een gallon coolpower ruilen tegen een gallon wonderolie

    en door wonderolie gaan er in een 4takt vanzelf struiken groeien in het uitlaatkanaal, er is hier iemand die dat kan beamen :D
     
    MicropropSport en Helikapoter vinden dit leuk.
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Yup.... :D
    Nou... tsja... wat zullen we dáar nou eens van zeggen...

    Héél "technisch": nee... wonderolie is weliswaar wonderolie omdat het bij heel hoge temperaturen en belastingen ellende voorkomt, maar... daar is wat vreemds mee aan de hand. Want die temperaturen en belastingen zouden helemaal niet voor mogen komen, en wat meer is: zoals sommigen weten, draai ik mijn kleine speelgoedjes op benzine, en draait dat "verschrikkelijk heet"... Zo heet, dat ik met mijn hand op mijn hart kan zeggen dat ik een gloeiplugger nog nooit zo heet heb zien draaien, zo heet dat iedereen mij altijd vraagt "hoe kan dat heel blijven"? Ik heb de helimotor wel eens op 180 graden gezien, no joke :eek:.
    Géén wonderolie, en toch blijft het heel... Ik ben er vrij zeker van, dat bij de temperaturen die ik draai, dat een gloeiplugger ook met wonderolie niet lang heel blijft. BIj mij gaat het al minstens 5 jaar goed, zonder meetbare achteruitgang.

    Ergo: het is dus niet alleen die temperatuur, en het is niet alleen die wonderolie.

    Qua smering, ik vind het eigenlijk kutspul, want het is niet de wonderolie die smeert, maar dat "teflon-achtige laagje".
    Het voorkomt ook geen slijtage, het vult die slijtage gewoon op met dat laagje. En dat laatste, dat is wat mij het meeste dwars zit...

    Ik heb meerdere keren meegemaakt dat een motor die op wonderolie gebruikt was, na overschakeling naar synthetische olie gewoon volkomen alle fut verloor, en een of twee keer dat het ding gewoon domweg in elkaar liep.

    Maar onder de streep BLIJFT gewoon geldig, dat een motor die met wonderolie gesmeerd wordt, domweg lang mee gaat en vrijwel geen last heeft van de door Nitro veroorzaakte corrosie. In dat opzicht is het gewoon uitstekend spul.
     
    Bruno van Hoek, MicropropSport en Beton vinden dit leuk.
  7. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Hier komt er geen druppel wonderolie in mijn motoren .
    Castor olie was eigenlijk bedoeld als lak .
    Dus door de hitte zet het een laagje af op de reeds versleten delen en vult dit iedere keer weer aan .
    Het smeert dus niet in die vorm
    De lagers zitten ook onder die prut .
    Een goede olie doet veel meer en beter zijn werk .het KOElt ,Geleid de warmte,Reinigt,Afvoeren van vuil,Smeert.
    En op de hogere temperaturen waar Bert over praat krijg je koolvorming door het verbranden van de wonderolie ,wat een stootlaag op kan leveren boven in de cilinder en je uitlaten verstopt .
    Ik vindt het gewoon een bagger middel .
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  8. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Thuis
    maar het ruikt zo lekker ........ neem nou Castrol A747 of nog beter.. de oude Castrol Racing 30 ..:kwijl:
     
    Helikapoter en M.l.v.Doesburg vinden dit leuk.
  9. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Thuis
    Ik kiepte wel eens een scheutje in de tank van de Ducati :D, … en iedereen van de groep maar vragen wat voor race benzine ik stookte :rofl::rofl:
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat wel...

    Maar da's dan ook alles...
     
    serge pot vindt dit leuk.
  11. jomo

    jomo

    Lid geworden:
    14 feb 2008
    Berichten:
    135
    Locatie:
    Balen, Belgium
    Ok bedankt allemaal, ik ga ermee aan de slag!
     
  12. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.507
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Ik denk dat wonderolie prima werkt op oude motoren met een gelapte zuiger.
    Dus zonder een zuigerveer.
    Daar gebruik ik ook nog steeds wonderolie voor.
    Ik gebruik bij motoren met een zuigerveer liever Klotz.
    Ik wil niet dat de zuigerveer gaat vastkleven!
    Groeten Willem
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Sterker nog: Die zijn daar volledig van afhankelijk! Laat die met synthetische olie draaien en de afdichting is weg, en het ding loopt als een natte vaatdoek.
     
  14. beemstra

    beemstra PH-SAM

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.537
    Locatie:
    VLAARDINGEN
    Vroeger altijd met wonderolie gevlogen.
    Bruine torren en plakkerig na een seizoen...
    Al 10 jaar op 15 klotz en 5 wonderolie...
    Alles loopt er.prima op.2.en 4 takt....
    Geen bruine torren meer en niet plakkerig.
    Kisten zijn prima schoon te maken....
    Kwestie van smaak.??!!:banana:
     
    R Rodermond en Beton vinden dit leuk.
  15. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.108
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Zelf gebruik ik voor al mijn twee- en viertakt motoren (Saito, OS Max en Super Tigre) dezelfde brandstof, Klotz 5% viertakt brandstof.
    Daar lopen al mijn motoren prima op, fijne brandstof :thumbsup:

    Maar.... nog niet zo lang heb ik ook drie andere motortjes in bezit: een Norvel 0.049 (0.8cc) RC & MVVS .15 GFS/R (2.5cc) RC

    De Norvel is een heel klein 0,8cc tweetakt motortje met ABC zuiger en cilinder en schneurle porting.
    Tevens voorzien van een regelbare (rc) carburateur en een echt uitlaatje:

    [​IMG]

    en de twee 2,5cc MVVS tweetakt motortjes (rc is nieuw & venturi is 2e hands):

    [​IMG]

    Aangezien ik niet veel ervaring heb met deze kleine schreeuwers heb ik zo veel mogelijk informatie opgezocht.
    Ik heb vroeger wel Cox motortjes gehad, maar dat is weer een ander soort motortje (en brandstof).

    Wat ik voor zowel deze Norvel als deze MVVS hoofdzakelijk tegenkwam was dat ze verreweg het beste lopen op brandstof met Castor olie.
    Het wordt trouwens ook aanbevolen door de fabrikanten (Norvel en MVVS) en gebruikers van deze motoren zijn het er ook over eens.
    Ik heb dus recent een kan brandstof met Castor olie aangeschaft puur voor deze drie motortjes....
    ps. De Norvel en een van de twee MVVS`en zijn nog gloednieuw, hebben nog geen druppel brandstof gezien.

    Wat is jullie ervaring hierin? Het bruin/plakkerig worden van de motoren en het sentiment daargelaten... puur prestatie technisch.

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 17 jun 2022
  16. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    Nou, dat motortje in je hand presteert het best als je dat aan mij geeft. (wat een schatje)
     
    M.l.v.Doesburg en ramses vinden dit leuk.
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Check even of dat wel ECHT ABC is...

    Norvel heeft namelijk ook motoren met een ceramische cylinder coating, en die vragen toch even om een andere benadering dan ABC.
    Het ding doet het goed met 6 x 3 of 5 x 4 props.

    Maar afgezien daarvan, hebben ze (die kleine Norvels) min of meer hetzelfde nodig als een Cox: Hoop nitro en een hoop olie. Castor is daarbij een punt van discussie, ik kan er nu niet meer bij, maar er is op RCGroups ooit iemand geweest die een duurtest met Cox motoren gedaan heeft (en dan praat je dus over aansluiten op een hele grote tank, 5 liter of zo, en draaien tot OF die tank leeg is OF de motor kapot gaat) en die man kwam er tot zijn grote verbaxing achter dat Coxjes het 10 uur volhouden op brandstof met castor olie, maar enkele malen langer op brandstof met een goede syntheet. Ik moet die test hier op MBF ooit wel eens gepost hebben maar ik zou bij god niet meer weten waar... Ik weet nog dat het in een discussie was waarin Bruno beweerde dat Coxjes kapot gingen van synthetische olie.

    Zelf kan ik zeggen dat ik een Cox TeeDe 051 jarenlang op autobrandstof (12% synthetische olie, 16% Nitro) gedraaid heb en dat ging volledig probleemloos. Die motor heb ik nog en hij doet het ook nog gewoon. Zal nu ergens tussen de 25 en 30 jaar in mijn bezit zijn of zo.
     
    Laatst bewerkt: 17 jun 2022
    Bruno van Hoek en ramses vinden dit leuk.
  18. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.108
    Locatie:
    N. Brabant
    :D

    Voor wat ik gelezen heb, is mijn oude originele Norvel 0.049 AME inderdaad ABC.
    Norvel was eens gestopt en is later doorgestart als NV engines (die bestaan nog steeds).
    De latere 0.049, 0.061 en 0.074 Big Mig motortjes (NV Engines) hebben inderdaad wel ceramische cilinder coating.

    Ik zal vanavond eens kijken of er iets over in de beschrijving staat die bij de Norvel zit.

    Interessant die duurtest van de Cox, jammer dat ik het niet kan nalezen...
    Is ook een geheel andere ervaring dan van de fanatieke Norvel gebruikers die er ook echt veel mee vliegen die ik heb gelezen.
    Ik weet ook niet of je de Coxjes 1 op 1 kunt vergelijken met de Norvels.

    .
    Voor wat betreft de MVVS (race) motortjes;
    naast dat MVVS voor deze .15 GFS/R zelf castor aanraadt, las ik net dit oudere bericht van wijlen Pe op dit forum:

    "Na enkele jaren proefdraaien kunnen de volgende conclusies getrokken worden:
    80/20 brandstof met wonderolie als smering is ideaal voor de eerste paar tankjes.
    Licht vet, met een enkele keer overslaan is prima, de motor moet echter warm genoeg worden om de strakke passing los te krijgen.
    Soms moet een nieuwe motor met een fohn eerst opgewarmd worden.
    Na twee tankjes is dat niet meer nodig, en de laatste series zijn iets losser gepast.
    Daarna heb ik zelf vooral met Tornado brandstof (1% nitro, 15% olie) goede resultaten gekregen, nadat er 5% wonderolie aan toegevoegd is.
    Dit is de enige brandstof met synthetische olie die bij mijn tests goede resultaten gaf.
    Volgens mij zit er standaard al een gezonde hoeveelheid wonderolie in verwerkt, want mijn tests met puur synthetisch laten de motoren steeds slechter lopen, en uiteindelijk zijn ze nauwelijks nog af te stellen.
    Na een enkel tankje met wonderolie lopen ze dan weer als nieuw!"


    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 17 jun 2022
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat klinkt verdacht veel als een gelapte gietijzeren zuiger in een stalen bus. Die doen dat ook. En dat is de enige situatie die ik ken waar wonderolie ECHT nodig is.

    Tornado bevatte overigens altijd ongeveer 2% wonderolie, volgens dhr Jonker zelf tenminste. Ik heb het hem wel eens rechtsstreeks gevraagd. Moest even flink doorvragen voor dat antwoord kwam...
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  20. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.735
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    In dat licht is het merkwaardig dat juist Cox geen kandidaat zou zijn voor pure ricinuspeut, want daar zitten evenzeer stalen bus / gietijzeren zuiger in....:rolleyes: :D
     

Deel Deze Pagina