van twee bladsprop naar vier bladsprop

Beste lezers,

Als je elektrisch vliegt en je wilt bijvoorbeeld van een twee bladsprop naar een drie of zelfs vierbaans prop,mag ik aannemen dat de grote van het orgineel (twee bladsprop) waar de elektromotor voor staat,veranderd! Is daar een tabel voor waarin je kan aflezen wat de grote wordt?
Alvast bedankt.
Andre
 
2 naar 3 blades, diameter verkleinen met 10%,
2 naar 4 blades, diameter verkleinen met 15%,
Spoed blijft hetzelfde.
 
Als je van een tweeblad prop naar een drieblad prop gaat zal meestal de diameter één stapje kleiner worden gekozen. Stel je hebt nu een 10x6 twee blad prop dan zal je een 9x6 drieblad prop kiezen. De belasting die de 9x6 drieblad prop voor de motor vormt is ongeveer gelijk aan die van de 10x6 tweeblad prop. De motor zal dus ook ongeveer even snel draaien en nagenoeg hetzelfde vermogen leveren.
Helaas is de overstap naar een vierblad prop wat lastiger. Simpel de diameter nog eens stapje kleiner maken gaat niet meer op. Meestal wordt dan de spoed ook een stapje lager gekozen. Een 10x6 twee blad wordt een 9x6 drieblad wordt een 9x5 vierblad. Dat zal dus iets snelheid kosten maar of je dat in de praktijk zal merken is nog maar de vraag.

Er is echter een formule voor om het ook te berekenen De belastingsfactor die een prop voor de motor vormt is de diameter tot de derde macht maal de spoed maal de wortel uit het aantal bladen min 1.

Stel de diameter is D, de spoed is P en het aantal bladen is N. Dan wordt de formule:
D^3 x P x Wortel(N-1).
Voor een tweeblad 10x6 prop is de belastingsfactor dus:
10^3 x 6 x Wortel(2-1) = 9 x 9 x 9 x 6 x Wortel(1) = 6000
Voor een drieblad 9x6 prop is de belastingsfactor dus 9^3 x 6 x Wortel(3-1) = 6186 (afgerond).
Die drieblad prop vormt dus een wat grotere belasting (ongeveer 3%) maar dat is vrij weinig zodat dit waarschijnlijk geen probleem zal zijn.

Maar nu welke vierblad prop heb je nodig om dezelfde belasting te krijgen?
Dat is wat lastiger, je kan "gokken" en uitrekenen waar je dan op uitkomt. Je kan ook proberen terug te rekenen, net wat je zelf het makkelijkst vindt. Het probleem is alleen dat je nauwelijks of geen tussen maten hebt bij props. Daarom zal het meestal het makkelijkst zijn om een maat uit de lijst te nemen en uitrekenen wat de belasting van die prop ongeveer zal zijn.

Ga even uit van een 9x5 vierblad prop. De belastingsfactor is dan 9^3 x 6 x Wortel(4-1)= 6313. Dat is ruim 5% hoger dan de tweeblad prop dus de motor zal echt meer stroom gaan gebruiken. Als de motor al tegen z'n maximum aan zit met de tweeblad prop zou het te veel kunnen zijn. Dus eerst de stroom meten voordat je er mee gaat vliegen!
Dan toch naar een 8x6 vierblad? De belastingsfactor wordt dan 8^3 x 6 x Wortel(4-1) = 5321. Dat is duidelijk een flink stuk minder (ruim 11%) dus zal het vermogen dat de prop toegevoerd krijgt ook minder zijn. Het vliegtuig zal dus minder presteren dan met die 9x6 drieblad prop en helemaal minder dan de 9x5 vierblad prop.
Dus als die 9x5 vierblad prop te veel is voor de motor kan je het beste bij de 9x6 drieblad prop blijven.
 
Het probleem is alleen dat je nauwelijks of geen tussen maten hebt bij props. Daarom zal het meestal het makkelijkst zijn om een maat uit de lijst te nemen en uitrekenen wat de belasting van die prop ongeveer zal zijn.
Als de prop een fractie te groot is dan kort ik de bladen soms een fractie in.
Wel even netjes afwerken en uit balanceren natuurlijk.
Geen gewoonte van maken natuurlijk maar een klein stukje kan soms net de oplossing bieden.
Ik sprak laatst een mede indoor vlieger met een aan 1 kant afgebroken propeller tip die natuurlijk flink uit balans was en was zeer verbaast om deze simpele oplossing.
Hij had maar 1 prop en 1 vliegtuig en kon toch vrolijk verder vliegen nadat hij de andere tip ook ingekort had.;)
 
Laatst bewerkt:
Back
Top