Van Unimog naar Unimog (Tamiya CR-01)

• Topicstarter Topicstarter Henri_
  • Startdatum Startdatum
H

Henri_

Guest
Gistermiddag heb ik een eerste begin gemaakt met de bouw, want de kids zeuren me de oren van de kop 'wanneer gaan we nou rijden?'.

Vandaag deel 1, geen idee wanneer deel 2 het licht ziet. Ik ben geheel niet onbekend met modelbouw, sterker nog, ik ben met lijm en mes in de handjes opgegroeid, mijn vader is ook een vervent modelbouwer, maar dan op H0 en treintjes gebied. Ik kreeg vroeger al Wiking modelauto's voor m'n verjaardag.

Maar, veel geplakt, maar nog nooit een RC model. Dit is de eerste en tot nu toe vind ik het fantastisch.

Ter inspiratie: zo moet ie er ongeveer uit komen te zien:

unimog06.jpg

unimog07-1.jpg

Dus niet oranje en niet met het bakje achterop. Deze takel heeft wel iets stoers vind ik!

Afijn, hier deel 1 dus van het bouwverslag.

IMG_8593.jpg

De doos! Met gigantisch veel onderdelen! Het 'artwork' is fantastisch.

IMG_8594.jpg

De eerste zakjes uitgepakt. Man, het zijn er veel! (ben vergeten ze te tellen, maar zeker meer dan 25). In de bouwbeschrijving staat per stap welke zak je nodig hebt. Zak 1 is al goed tot dik voorbij stap 10.. (daar ben ik gestopt en de onderdelen zijn nog niet op)

IMG_8595.jpg

Begonnen met de ophanging van de veren aan het chassis. Het chassis is van aluminium. Alles is met kogellagertjes gelagerd en zoals het Tamiya betaamt, het past allemaal perfect.

IMG_8596.jpg

De basisvorm van het chassis is klaar. De dwarsliggers en de plateau's waar later de accu en rest van de electronica op komt, zit er in.

IMG_8597.jpg

En dan de onderdelen waar ik het voor doe: een compleet werkend differentieel, en dat 2x want het is natuurlijk een 4x4! Hier kan ik zo enorm van genieten!

IMG_8598.jpg

Bijna 1 binnenwerk van een diff klaar. Alleen de bovencover moet er nog op.

IMG_8599.jpg

En toen was het 16:30 vanmiddag en ben ik gestopt. De assen zitten nu voor de helft in elkaar. Alles is geschroefd met boutjes/moertjes en bijna overal moet 'threadlock' tussen. Ik zit me een potje te genieten!

Even een kanttekening: Ik schrijf deze updates in eerste instantie voor een ander forum dat niet zo veel met RC heeft, vandaar de soms wellicht wat knullige uitspraken voor de die hard RC fans.

hallo
welkom hierzo,
en knullige opmerkingen maakt het juist zo gezellig,toch??!!!
er is nog iemand met een topic over de bouw/verbouw van de cr-01 unimog maar dit is wel iets aparts,
er zal wel eens een auto op zn kant gaan met trialrijden/crawlen,
succes met uw unimog,
groeten markioo

Ha Markioo,

Ja, die andere Unimog volg ik al hoor! Heb al via PM contact met de schrijver zelfs over de aanschaf een paar weken geleden.

Hoi Mark,

Bedankt voor de uitnodiging, maar dat ga ik zeker niet halen vrees ik... 13 december 2010 is meer in de richting... :rolleyes:

Hey Henri, ik zie dat de bouw gestart is. Uiteindelijk toch best snelle ambtenaren bij de douane, haha ;) Mooi zo, misschien is het een leuk idee om het A-frame van de takel kantelbaar te maken. Ik bedoel dat deze in "rust toestand" achterover ligt (of kan liggen) en op de rolbeugel steunt.

Ik lees in je verslag dat je beschikt over een paar (waarschijnlijk onuitputtelijke) bronnen van motivatie, dus de bouw van het chassis zal wel snel verlopen, haha. In ieder geval veel bouwplezier met de Unimog :thumbsup:.

Back