Van V staart naar conventionele staart

• Topicstarter Topicstarter Hillebrand
  • Startdatum Startdatum
H

Hillebrand

Guest
Hallo, na vele uren lezen op dit forum ben ik van plan de DAdams te gaan bouwen deze HLG is op de volgende website te zien: http://www.litke.info/uPlanes/gliders/dadams.html Ik stuit echter op een probleem, ik heb geen v staart mixer op mijn 4 kanaals zender. Zou ik dit vliegtuigje eventueel ook kunnen bouwen met een gewone staart? Wanneer dit het geval is wat moeten dan de afmetingen dan zijn, is dit bijvoorbeeld een bepaald percentage van de staart in v opstelling?

vriendelijke groet Hillebrand

Je kan ook een Vtail mixer kopen, die plu je in je ontvanger, de 2 servo's plug je in de mixer, en je kan een V-tail aansturen.

Zie dit plaatje ( alleen maar als voorbeeld ! ik heb geen ervaringen met deze zaken ==> computer-zender!! )

http://www.gws.com.tw/english/product/aux circuit/010.htm

of kijk eens halverwege de pagina hier ( graupner V-tail )
http://www.hobby-lobby.com/servos.htm

of zoiets als dit
http://www.aeromicro.com/Catalog/gws_v-tail_mixer_ii_1502420.htm

Nogmaals, dit is zomaar een greep uit wat ik vind met Google.
"vtail-mixer"
Kwaliteit, prijzen en winkels is puur toeval.

Misschien dat er anderen zijn met ervaring met deze apparatuur, die kunnen je misschien een goed advies geven.

Succes,

Hans.

Mits de V-staart goed ontworpen is, kun je de verticale projectie voor de vin nemen en de horizontale projectie voor het stabilo. In geval van de Dadams heb ik echter wat twijfels over de grootte en vorm van de V-staart. Als je een maatschets geeft van wat je wilt gaan maken (met een conventionele staart dus) wil ik em wel even narekenen.

Een V-staart mixer kan, maar weegt weer enkele grammen. Dat lijkt niks, maar bij 700 mm spanwijdte is elke gram er een. Zorg dat je niet boven het targetgewicht van die 100 gram komt, anders valt er (behoudens op de helling) weinig te zweven met zo'n mug. Leuk is het wel dat kleine spul. Ik vlieg er altijd het liefst mee, al zijn mijn kleintjes in de orde van 900 - 1000 mm.

Dat zou geweldig zijn! ik zal deze week een tekening maken van de staart en de rest.

Vriendelijke groet Hillebrand Wiersma

Hoi,

ik heb nog wel zo'n V-mixer liggen en niet meer nodig... mocht je interesse hebben kan ik hem wel voor een kleine vergoeding opsturen... stuur maar een e-mailtje als je hem wilt.

Groetjes,

Bob

PS @Peytr, een V-staart mixer weegt een paar gram, maar als je hem nou plaats waar je normaler wijze lood had in de neus!? EN een normale staart is zwaarder dan een V-staart dus door de moment werking (staart ligt ver van het zwaartepunt) kan het wel eens zijn dat je vliegtuigje zwaarder wordt met een conventionele staart omdat je meer lood nodig hebt om hem te compenseren....

Groetjes,

Bob

Is zo'n v mixer niet moeilijk in te stellen ik heb namelijk nog nooit gevlogen met een v staart? Kun je met zon 'exterene' mixer evenveel als met een mixer op je zender? hoeveel gram weegt die mixer precies?

@ Bob

Dat klopt wel, maar het komt echt op gewicht aan met hele kleine zwevertjes. Die Dadams is een Mosquito class, en heeft slechts 700 mm. In verband met de lage Re getallen wordt een profieltje met een Clmax van omtrent de 0,6 gebruikt en vliegt het tuigje bij nog minder. Op de helling niet zo'n punt maar bij thermiekzoeken op 10 meter heb je alles nodig.

Lood in zo'n dingetje zit er niet an. Ik heb bijvoorbeeld bij een micro DLGtje de CF tailboom afgeslepen, het stabilo 3 x gebouwd en een rompje van 1,5 mm, zonder hoeklatjes, met een beetje glas en CA. Sommige laten de stekertjes van de servos en solderen op de print etc. Niet dat het niet vliegt, maar het gebrek aan efficientie is enigermate te compenseren met beperking van gewicht. O.a. vanwege dat moeizame gedoe is de Mosquito class in Amerika al niet erg groot, maar in Eu vrijwel non existant.

Maar OK, toegegeven: Ik ben een (licht)gewichtfanaat :oops:. Ik meen trouwens dat ik je eens met wat loodgevulde zwevers langs het Zoutelandse duin heb zien soaren :D.

@ Hillebrand

Mixer hoeft niet ingesteld te worden, mits je geen oudere MPX vliegt. Daarbij staan de servo's niet gecentreerd, vanwege afwijkend blahblah (check de zender/ontvanger nerds).

Je kunt met zo'n mixer zeker niet hetzelfde als met een mixer in een wat betere zender. Hij mixt gewoon 1:1 zoals de mechanische mixers, die ik in een grijs verleden nog een gebruikte.

Het trouwens wel zo dat een V-staart een iets lichter te bouwen is. Ik zelf hou er niet zo van. Een V-staart kan een ongewenst rolmoment induceren en een sterke pitchvertrimming bij bochten geven. Met een computerzender kun je dat er wel weer uitcompenseren, maar juist kleine kistjes zijn gevoelig voor genoemde effecten. Er zijn nogal wat aanwijzingen dat er van weerstandsvermindering geen sprake is, en dat is nou juist het meest gebruikte argument voor V-staarten. Er zijn echter hele volksstammen die ermee weglopen, dus laat je niet weerhouden.

Gewicht met snoertjes en al komt op een gram of 5, schat ik. 5% target dus :D .

@ peytr

Wat u mij dus aanraad is de v staart gewoon horizontaal te projecteren op het stabilo en verticaal op de vin zodoende zit ik op ongeveer de goede maten van de conventionele staart. Wanneer ik dit gedaan heb zou ik hem eventueel (wat mij niet onverstandig lijkt) kunnen laten controleren door u. Ik zal een dezer dagen beginnen met de tekening....

Wat ik mij verder nog afvroeg ze gebruiken als voor en achterlijst massieve koolstof stangetjes waar moet ik in dit geval de krimfolie op vast zetten?

bedankt voor alle reacties tot nu toe !

Je verhaal omtrent projectie enzo klopt inderdaad.

Folie op CF rond zit vast genoeg, da's niet echt een probleem: Gewoon net eromheen strijken en vanaf de andere zijde daar weer overheen. Wanneer je Oralight gebruikt levert dat (mits met een overlap van een paar mm) geen problemen. Ora-air is misschien nog mooier, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Ik zou voor de achterlijst trouwens beslist geen CF rond gebruiken, maar een balsa of CF achterlijst, die naar 0 verloopt. Die laatste zijn in Nederland (zover ik weet) niet te krijgen. Ik heb zelf een mooi vleugeltje gebouwd met een beuken voorlijst van 3 mm rond en achter gewoon een balsa TE. (afgekeken van de Bug, inderdaad) De achterlijst heeft als dikste zijde 2 mm, als gevolg van het dunne profiel (6%). Om het lijstje een beetje hanteerbaar te maken zette ik een zijde in de verdunde epoxy. Ik vlieg dat ding nu 3/4 jaar of zo en het blijft netjes heel. CF voor de voorlijst zal wat lichter zijn, mogelijk ook sterker. Mijn vleugeltje overleefde al een ontmoeting met ons frequentiebord, dus dat beuken is sterk genoeg :oops:.

Wat ben je trouwens van plan voor RC spulletjes te gebruiken? Ik heb op het moment Jeti Rex 5 ontvangers en MPX pico 3/4tjes. Ben over geen van beide helemaal tevreden en zoek wat anders. De Hyperions van Aircraftworld zien er interessant uit. Als accu gebruik ik de 250 mAh Nims van ACW. Wegen lekker weinig en ik kan gewoon een middag doorvliegen, zonder te laden. Sanyo 120 NiCad wegen nog iets mnder (28gram 4 st) maar laden is verplicht pandoer.

Als je niet in Belgie woont kun je trouwens beter jij tegen met zeggen. Als je wel in Belgie woont is het goed zo, ik weet dat Belgen daar wat anders mee omgaan :D.

Ik gebruik 2 * 5,1 grams servo's. ik ben van plan mijn std ontvanger zonder 'behuizing' te gebruiken (10 gram). Ik weet nog niet welke accu ik zal gaan gebruiken misschien heb jij hiervoor nog eventuele aanbeveling, wat in zeker is is dat ik geen lipo's hiervoor neem. Hiervoor heb ik namelijk geen lader.

vriendelijke groet Hillebrand

Ontvanger tikkeltje zwaar, maar kan goed. Accu's, zie hierboven. De Sanyo's 120 zijn zo'n beetje het lichtst, lipo's daargelaten. Ze zijn op voorraad bij Hobby in in Waalwijk. Ze zijn lichter dan de bekend AAA 110 NiCads.

Je kunt nog voor 50 mAh gaan, maar dat die ik zelf niet. Levert t.o.v. de 120s bijna geen gewicht en noodzaakt tot kort vliegen.

Ik heb de dadam's nu gebouwd 103 gram, 3 gram te zwaar dus. Dit komt waarschijnlijk door de gewone staart die ik het vliegtuigje heb gegeven.

Vandaag even proberen te vliegen (windstil hier) maar hij dwarreld meer dan dat hij vliegt? Waar moet het zwaartepunt ongeveer liggen bij dit zwevertje ?.

Misschien heb ik hem ook wel te grote roeren gegeven aangezien hij direct overtrekt wanneer ik ook maar het minste of geringste tikje up geeft.

kortom een flop :(, misschien valt hier nog wat aan te doen ?

Nee, hoeft geen flop te zijn.

Volgens mij heb ik de geometrie nog van je tegoed om een en ander even na te kijken, toch? Als je dat nou even doet, dan kunnen we zien waar het zwaartepunt moet liggen (en niet ongeveer, want da's bij zo'n mugje zelden goed genoeg). Zoals de vlag er nu voorhangt zit je zwaartepunt te achterlijk en/of is de instelhoek van de vleugel te groot. Punt is dat je er nooit achter zult komen welk probleem je hebt als je de boel niet even narekent.....

Dag Hillebrand,

Heb je mijn e-mail ontvangen? Het is eenvoudig om zo'n schets even als JPG op te slaan vanuit Paint, dan kan ik er even naar kijken.

ik heb de dadam's ook gebouwd,
bij mij werkt de v-staart ook niet geweldig en dwarreld hij ook.
ik heb er dan een typhoon 6 opgezet en nog steeds hetzelfde probleem.

Dennis

Back