van welk metaal ken je het beste een auto laat lassen?

hallo,
ik vroeg me af of er hier mensen zijn die hun eigen uitlaat lassen en wat voorn metaal ze ervoor gebruiken ik ken namelijk iemand die een uitlaat voor me gaat lassen die achter me auto uitkomt.
maar ik moet voor het matriaal zorgen wat zou ik hier voor nodig hebben??

groeten beerend,

Misschien makkelijk om neer te zetten, hoe je wil lassen.
Autogeen,MIG,TIG,booglassen?

nou ja kijk dat alles zegt mij niks daarom laat ik het iemand anders doen maar wat is het beste???

zijn er trouwens ook ontwerpen voor uitlaten voor aan de achterkant van je auto?

Er is maar 1 methode waarmee je een beetje knap een uitlaatje kunt lassen, namelijk TIG. Als jouw kennis een beetje knap kan TIG'en, zou hij zowel met staal als met RVS of aluminium uit de voeten moeten kunnen.

Ik kom voor mijn werk vrij vaak bij metaalbedrijven. Als er 5 lassers rondlopen, mag je blij zijn als er 1 goed staal en RVS kan TIG'en. Aluminium is nog zeldzamer.

ooh dat wist ik niet maar hij heeft aangeboden een uitlaat te lassen
dus waarschijnlijk weet ie dan ook wel hoe

Er is maar 1 methode waarmee je een beetje knap een uitlaatje kunt lassen, namelijk TIG. Als jouw kennis een beetje knap kan TIG'en, zou hij zowel met staal als met RVS of aluminium uit de voeten moeten kunnen.

Inderdaad, TIG lassen is enorm lastig vooral met aluminium voor je het weet is het doorgebrand. Ik doe zelf een vooropleiding metaal, en werk ook op een metaalbedrijf (Wij zetten spanten voor loodsen, en maken constructies plaatwerk etc.). Het makkelijkst lassen is, MIG maar dat is meer voor het grotere werk. Autogeenlassen tja, daar zijn de meningen over verdeeld de een zegt dat het makkelijk is de ander vindt het moeilijk. Ik kan het vrij goed, het voordeel daarvan is dat wanneer je dat goed kan ook het gevoel voor TIG lassen hebt. Achja, ik heb mijn verhaaltje ook weer gedaan:p.
Succes ermee!
Tim

Inderdaad, TIG lassen is enorm lastig vooral met aluminium voor je het weet is het doorgebrand. Ik doe zelf een vooropleiding metaal, en werk ook op een metaalbedrijf (Wij zetten spanten voor loodsen, en maken constructies plaatwerk etc.). Het makkelijkst lassen is, MIG maar dat is meer voor het grotere werk. Autogeenlassen tja, daar zijn de meningen over verdeeld de een zegt dat het makkelijk is de ander vindt het moeilijk. Ik kan het vrij goed, het voordeel daarvan is dat wanneer je dat goed kan ook het gevoel voor TIG lassen hebt. Achja, ik heb mijn verhaaltje ook weer gedaan:p.
Succes ermee!
Tim

uuhm erg lastig dus...

Dat is het probleem niet, heb je tekeningen en berekeningen zodat het prima prestaties gaat geven?

Iedereen kan wel stukjes pijp aan elkaar lassen of solderen maar een goed werkende uitlaat vereist nogal wat meer dan dat.

Aluminium tiglassen voor een uitlaat zou ik niet aan beginnen. Het doorlassen van dun plaat voor dit soort werk is erg lastig.

Rvs en staal tiglassen is beide goed toe te passen door een tiglasser mits de juiste werkwijze gehanteerd wordt. Gebruik van backinggas en juist toevoegmateriaal natuurlijk.

Ik denk dat rvs een voorkeur heeft vanwege de afwerking. Na afloop mooi passiveren(beitsen), juist schuren en polijsten kan een geheel nieuwe kijk op een uitlaat geven dan de sommige foto's van soortgelijke/lelijk afgewerkte uitlaten op dit forum.

Vergeet niet dat het lassen alleen maar een onderdeel is van het maken van een uitlaat. Het maken van uitslagen, het rondzetten van de onderdelen en het precies aan laten sluiten van al het materiaal, maakt het uiteindelijke resultaat en kost verreweg de meeste moeite.
Dan heb je een zetbank en veel geduld nodig voor het maken en passen van de uitslagen.

iedereen kan prutsen, maar voor iets moois heb je een vakman nodig.

Wat je nodig hebt?

Als jij alle uitslagen zou hebben, zou een vakman ze moeten kopieeren en naar model moeten zetten. Dan in elkaar lassen en minimaal even passiveren als het rvs zou zijn. Liefst 1 mm of 1,5mm rvs 304 of 316 plaat.
Voor een Baja-model zou een vakman dan wel minimaal 3 tot 4 uur bezig zijn.
Schuren en polijsten nog eens twee uur.

Dus weet wat je vraagt van iemand.

Laatst bewerkt:
Daarom draaide ik de mijne uit massief aluminium. Lichter, strakker en sneller klaar :D

tuned-pipe.jpg

Dat ziet er heel mooi uit! Tweedelig neem ik aan?

Alleen dat gaat niet op voor bochten. En die heb je nog weleens met een uitlaat.

Toch grappig dat Beerend altijd de meest omslachtige manieren zoekt om iets simpel als een uitlaatje te fabriceren...
-Het uitlaatje maken is 1 ding.
-Het uitlaatje uit aluminium maken is een 2de zaak.
-Het aluminium uitlaatje làssen is nog een andere zaak...
-En dan de uitlaat nog netjes laten werken (zoals Roelof al aanhaalde) is nog een heel vak apart... ;)

Doet me een beetje denken aan je topic over je body's uit "echt carbonvezel". (verbreden-van-je-assen-mogelijk) Hoe staat het daar nog mee? :mrgreen:

Laatst bewerkt door een moderator:
Jemig Micropuller, dat ziet er erg mooi uit!

Bochten warm getrokken in een mal? Is die onderste ook van alu?
Als ik de las van de onderste bekijk lijkt het op rvs. Maar kan ook gesoldeerd aluminium zijn natuurlijk;)
Je geeft een mooi voorbeeld van uitmuntend vakwerk.

Zo heeft een draaibank ook weer veel voordelen. Ook voor verschillende onderdelen van een uitlaat blijkt draaien een prachtige oplossing. Vooral de conische delen.
Hierbij heeft aluminium weer veel voordelen t.o.v. staalsoorten. Met krimppassing vermijd je dan veel laswerk en vooral ook lasfouten.

Dank je!

De bochten zijn allemaal uit de losse hand gebogen (vullen met schelpenzand en warmstoken met de vlam)
Hoewel ik aluminium kan lassen, vind ik het veel mooier (en makkelijker) om dit soort fijn werk hard te solderen. Is wel even oefenen, maar het resultaat is veel minder "lomp".

Hierbij een betere foto en nog een projectje wat ik op mijn harde schijf vond:

img8026x.jpg

img7380rb.jpg

Aluminium is een afrader, RVS is moeilijker aan te komen, duurder en heeft sneller neiging tot scheuren (wel heel mooi te lassen). Als je het zo bekijkt kom je gewoon op metaal uit, dunwandig pakken, licht houden!
Vanwege dunne materiaal is TIG dan inderdaad de betere lasmethode, maar die conclusie had men al getrokken ;)

Succes en laat het eindresultaat nog even zien!

Back