Van welke fabrikant komt deze Corsair?

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door Santman, 1 jul 2019.

1. Santman

Santman verslagschrijvers

Lid geworden:
    7 jul 2015
    Afgelopen week heb ik een Corsair mogen ophalen bij Énke Blériot. Een kist afkomstig uit een nalatenschap waarvan Henk de verkoop ter hand heeft genomen.

Nu ben ik benieuwd welk merk deze kist heeft. Het is duidelijk een eigenbouw. En als ik de spantjes aan de binnenkant van de romp bekijk, is ze misschien ook wel (meerdere? malen) opgeknapt. Van sommige is namelijk te zien dat ze zijn opgebouwd uit meerdere kleinere stukjes hout. Anderen zijn dan weer uit één geheel en voorzien van een gelazerde nummeraanduiding.

Op Outerzone heb ik een aantal plannen gevonden die zouden kunnen passen. Zo is er die van Brian Taylor die zou kunnen passen. Maar ook de versie van Royal Marutaka (Luke Zollner) is wellicht een optie.

Zelf denk ik dat het een Top Flite red box versie is. De spanwijdte klopt hiermee. Deze is namelijk 155 cm. En het voorbeeld van deze versie die ik op internet heb gevonden ziet er ook redelijk hetzelfde uit.

(Ter referentie een foto van een Red Box Corsair van Top Flite die ik heb gevonden).

De lengte van 'mijn' Corsair van staart tot aan de firewall bedraagt 108 cm.
    Verder is er een vast landingsgestel ingebouwd en zijn de flaps niet functioneel. Elevator, roer, ailerons zijn bekleed met 'stof'. Net als twee van de drie delen van de flaps (die in dit geval aan de vleugel zijn vastgelijmd). De rest van het model is ingedekt met balsa.
    Elevator en roer worden elk door één servo aangestuurd. De ailerons worden door samen door één servo aangestuurd die in het midden van de vleugel wordt geplaatst.

Zou iemand kunnen zeggen of ik het bij het juiste eind heb? Misschien weet iemand zelf wie de vorige eigenaar is geweest.

Positie servo voor ailerons.

Het is mijn bedoeling om deze kist electro te vliegen. Het gewicht zoals ze er nu bij staat (leeg) bedraagt een kleine 1900 gram. Dat zou dus geen problemen moeten opleveren lijkt me. Of zien jullie dat anders?

Verder zal ik een andere mount moeten maken voor de motor en regelaar. En natuurlijk is er een plekje nodig voor de accu's. Daarvoor zal ik de zaag in de neus mogen zetten.

In ieder geval ben ik nog op zoek naar een cowl voor deze kist. Dus mocht iemand nog een exemplaar hebben liggen dan houdt ik me aanbevolen.

Gr, Mark.

Laatst bewerkt: 2 jul 2019
  2. coen_l

coen_l

Lid geworden:
    27 dec 2014
    Hoi Mark,

Ik heb geen info over jou Corsair maar wellicht kan mijn 3Dprinter iets voor je betekenen om een cowl te maken

Groet,
    Coen

1562045539707378333778095807220.jpg

Theo P vindt dit leuk.
  3. Santman

Lid geworden:
    7 jul 2015
    Dank je Coen. Ik houd het in gedachten.

4. femmo

femmo

Lid geworden:
    23 aug 2007
    Hé Mark

Staat er nergens een nr op een spantje wat je kan lezen?

Gr
    Femmo

5. Santman

Lid geworden:
    7 jul 2015
    Hi Femmo,

Jawel. Op de laatste foto kun je ‘F6A’ zien staan.

Mark

6. Santman

Lid geworden:
    7 jul 2015
    Na lang zoeken op het internet heb ik een oude handleiding gevonden van een TF Red Box versie. Het ziet er toch wel heel erg naar uit dat het om dat model gaat.

Nou, nu die zoektocht achter de rug is heb ik wat rust en kan ik beginnen aan het opknappen van dit oudere beestje. Wordt binnenkort vervolgd dus.

Laatst bewerkt: 10 jul 2019 om 22:16
    coen_l vindt dit leuk.
  7. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    De spantjes zijn vaak genummerd, als dat overeenkomt met de nummers van de handleiding, heb je zekerheid.

Deel Deze Pagina