Van welke fabrikant komt deze Corsair?

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door Santman, 1 jul 2019.

  1. Santman

    Santman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    174
    Locatie:
    EIndhoven
    Afgelopen week heb ik een Corsair mogen ophalen bij Énke Blériot. Een kist afkomstig uit een nalatenschap waarvan Henk de verkoop ter hand heeft genomen.

    Nu ben ik benieuwd welk merk deze kist heeft. Het is duidelijk een eigenbouw. En als ik de spantjes aan de binnenkant van de romp bekijk, is ze misschien ook wel (meerdere? malen) opgeknapt. Van sommige is namelijk te zien dat ze zijn opgebouwd uit meerdere kleinere stukjes hout. Anderen zijn dan weer uit één geheel en voorzien van een gelazerde nummeraanduiding.

    Op Outerzone heb ik een aantal plannen gevonden die zouden kunnen passen. Zo is er die van Brian Taylor die zou kunnen passen. Maar ook de versie van Royal Marutaka (Luke Zollner) is wellicht een optie.

    Zelf denk ik dat het een Top Flite red box versie is. De spanwijdte klopt hiermee. Deze is namelijk 155 cm. En het voorbeeld van deze versie die ik op internet heb gevonden ziet er ook redelijk hetzelfde uit.

    [​IMG]
    (Ter referentie een foto van een Red Box Corsair van Top Flite die ik heb gevonden).


    De lengte van 'mijn' Corsair van staart tot aan de firewall bedraagt 108 cm.
    Verder is er een vast landingsgestel ingebouwd en zijn de flaps niet functioneel. Elevator, roer, ailerons zijn bekleed met 'stof'. Net als twee van de drie delen van de flaps (die in dit geval aan de vleugel zijn vastgelijmd). De rest van het model is ingedekt met balsa.
    Elevator en roer worden elk door één servo aangestuurd. De ailerons worden door samen door één servo aangestuurd die in het midden van de vleugel wordt geplaatst.

    Zou iemand kunnen zeggen of ik het bij het juiste eind heb? Misschien weet iemand zelf wie de vorige eigenaar is geweest.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Positie servo voor ailerons.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Het is mijn bedoeling om deze kist electro te vliegen. Het gewicht zoals ze er nu bij staat (leeg) bedraagt een kleine 1900 gram. Dat zou dus geen problemen moeten opleveren lijkt me. Of zien jullie dat anders?

    Verder zal ik een andere mount moeten maken voor de motor en regelaar. En natuurlijk is er een plekje nodig voor de accu's. Daarvoor zal ik de zaag in de neus mogen zetten.

    In ieder geval ben ik nog op zoek naar een cowl voor deze kist. Dus mocht iemand nog een exemplaar hebben liggen dan houdt ik me aanbevolen.


    Gr, Mark.
     
    Laatst bewerkt: 2 jul 2019
  2. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    368
    Locatie:
    Veldhoven
    Hoi Mark,

    Ik heb geen info over jou Corsair maar wellicht kan mijn 3Dprinter iets voor je betekenen om een cowl te maken

    Groet,
    Coen

    1562045539707378333778095807220.jpg
     
    Theo P vindt dit leuk.
  3. Santman

    Santman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    174
    Locatie:
    EIndhoven
    Dank je Coen. Ik houd het in gedachten.
     
  4. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.321
    Locatie:
    nuenen
    Hé Mark

    Staat er nergens een nr op een spantje wat je kan lezen?

    Gr
    Femmo
     
  5. Santman

    Santman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    174
    Locatie:
    EIndhoven
    Hi Femmo,

    Jawel. Op de laatste foto kun je ‘F6A’ zien staan.

    Mark
     
  6. Santman

    Santman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    174
    Locatie:
    EIndhoven
    Na lang zoeken op het internet heb ik een oude handleiding gevonden van een TF Red Box versie. Het ziet er toch wel heel erg naar uit dat het om dat model gaat.

    [​IMG]

    Nou, nu die zoektocht achter de rug is heb ik wat rust en kan ik beginnen aan het opknappen van dit oudere beestje. Wordt binnenkort vervolgd dus.
     
    Laatst bewerkt: 10 jul 2019
    coen_l vindt dit leuk.
  7. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    10.111
    Locatie:
    Nootdorp
    De spantjes zijn vaak genummerd, als dat overeenkomt met de nummers van de handleiding, heb je zekerheid.
     
  8. Santman

    Santman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    174
    Locatie:
    EIndhoven
    Vanochtend ben ik eerst maar eens begonnen met een paar trainingsvluchten met mijn Slipher. Dat ging redelijk lekker moest ik zeggen. En dat moet ook wel, want over twee weken ga ik meedoen met de pylon race tijdens de Fly-Inn bij mijn club Ornithos in Geldrop. De competitie is groot. Naast Tjarko zijn er nog een flink aantal andere piloten die bijna alles kunnen met hun kisten. Voor mij is het doel om niet te crashen en/of mijn waardigheid te verliezen :hammer:.

    Na de Formule 1 ben ik aan de slag gegaan met de Corsair. Om te beginnen met het maken van een werklijst:

    - Motor monteren
    - Roer opnieuw inlijmen en fixeren.
    - Overige stuurvlakken controleren
    - Servo's plaatsen (na een beetje soldeerwerk)
    - Positie voor accu bepalen en accubak maken
    - ..... andere zaken die ik nu nog niet gezien heb of kan overzien .....


    In de afgelopen weken heb ik een regelaar, motor en -steun op de kop kunnen tikken. Met 270Kv misschien een beetje overkill voor dit model, maar ' throttle-control' moet ook geleerd worden.

    [​IMG]

    Zoals ik eerder al heb gemeld mist de Cowl. Omdat er bij onze club een flink aantal leden zijn met een eigen 3d printer was het niet moeilijk om vrijwilligers te vinden die er eentje voor mij wilden printen (bedankt Hansjurgen :beer:. Sorry Coen). Eerst even een (halve) testversie om te kijken of de maat wel de juiste is. Ik denk dat het wel gaat passen.

    [​IMG]



    Dan toch echt begonnen. Als eerste heb ik de zaag gezet in de twee houten motorsteunen die bedoelt waren voor de brandstofmotor die er ooit op gemonteerd is geweest. Dit was nodig omdat anders de nieuwe motorsteun niet zou passen. Vervolgens de positie voor de bevestiging van de steun opgemeten, uitgezet op de firewall en gaten geboord.

    De firewall het een dikte van ongeveer 8 tot 10 mm. Dit lijkt me voldoende om de elektromotor aan op te hangen. Of denken jullie dat het verstandig is om extra versteviging aan te brengen?

    In de loop van de week verder met het inlijmen van de inslagmoeren en het inlijmen van het richtingsroer.
     
    coen_l vindt dit leuk.
  9. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.321
    Locatie:
    nuenen
    Yes!
    Begonnen!
     
  10. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    368
    Locatie:
    Veldhoven
    Mooi! Dat lijkt op de cowl van de 3Dlabprint Corsair :thumbsup:. Als deze in PLA geprint is moet je wel opletten met de zon. Maar dat zullen je clubleden vast ook al hebben verteld.

    Succes met afbouwen.

    Groet, Coen
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.470
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Bedenk dat Kv niets zegt over max.motor vermogen, max.koppel, of toerental.
    About choosing Kv, als allerlaatste keuze m.b.t.aandrijving.

    Willen versus kunnen.
    Motor Kv (in rpm per volt) betreft willen, max. motor-stroom (in ampère) en max. vermogen (in watt) betreffen kunnen ...
    1. Willen
      Kv en spanning samen bepalen op welk toerental de motor onbelast zou willen draaien. Kv dient alleen om toerental en spanning aan elkaar aan te passen, da's alles.
      (Kv = gewenst_rpm_onbelast / spanning)
    2. Stroom
      Dat toerental en prop-grootte samen bepalen het benodigde koppel, en daarmee de stroom die zal gaan lopen.
      (stroom = koppel × Kv, in SI-eenheden!)
    3. Kunnen
      De max.motorstroom specificatie, en in mindere mate max.vermogen, bepalen of de motor zo snel als onder 1 kan draaien zonder in vlammen op te gaan.
    4. Looptijd
      Uit stroom en looptijd volgt minimale accu-capaciteit.
      capaciteit (in Ah) = stroom (in A) × tijd (in hour)
    Elektromotoren willen toerental constant houden, hun baasje graag plezieren, ook al zou het tot een vurige dood leiden.
    Brandstofmotoren proberen een vast koppel te handhaven, elektromotoren willen het toerental constant houden.

    Nog belangrijker
    Uit bovenstaande moge blijken dat de Kv motorconstante niets zegt over vermogen of stroom dat motor aan kan, zegt niets over de grootte van de motor. Zowel een motortje met een vermogen van slechts 10watt als een 1000kilowatt motor, denk 1:1 trein, kunnen dezelfde Kv parameter hebben.
    Accuspanning en gewenst (onbelast) toerental bepalen samen de Kv motorconstante.
     
    Laatst bewerkt: 8 sep 2019
  12. Santman

    Santman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    174
    Locatie:
    EIndhoven
    Ron, bedankt voor de uitleg.

    Misschien voor jou onbegrijpelijk, maar op het moment dat ik bij punt 4 bent aangeland begint het me al te duizelen :hammer:. Hoe vaak ik het ook lees, het landt echt niet bij mij :frustie:. Sorry.

    Ik houd vast aan de 2400W die op de site van Hobbyking staat en ga er vanuit dat de Corsair daarmee de lucht in wil. Voor een kist als deze is ongeveer 100W per 'pound' nodig heb ik ergens gelezen. Daarmee mag het gewicht van de kist uitkomen op ongeveer 5,3 kilo. Eens?

    De kale kist is 1900 gram. Motor, regelaar, accu, cowl, servo's, ontvanger, etc. erbij en dan zitten we op 3600 tot 3800 gram schat ik. Dat zou de lucht in moeten kunnen denk ik.

    Gr,

    Mark
     
  13. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    10.111
    Locatie:
    Nootdorp
    Mark, ik herken dat. Het lijkt simpel maar is het niet.
     
  14. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.321
    Locatie:
    nuenen
    Ik denk dat ik t (als brandstofvlieger) wel begrijp.

    Is er ook zoiets als een toerental waarbij de gekozen prop t efficiënt is? Want dan kan je daar naartoe werken als je weet op hoeveel S je vliegen
     
  15. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.591
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... volgens mij is een pound ongeveer 450 gram, en dan zou met 2400 W en 100W per pound, je max vlieggewicht ergens in de buurt van de 11 kilo uitkomen...
    Voor wat betreft het verhaal van Ron: je moet je dat ongeveer voorstellen dat de chef ontwerper bij LADA een sportieve auto wil bouwen, en daar moet een motor in komen die "wel 6000 toeren kan draaien".
    Tsja... een brommerblokje kan makkelijk 6000 toeren draaien, de meeste buitenboordmotoren ook, sommige keukenmixers halen dat ook, maar ze zijn geen van allen geschikt om een auto aan te drijven. Dus de chef motorenwerkplaats krijgt onmiddellijk ontslag van Putin, en word naar Siberië gestuurd, want zo werkt dat, en vervolgens faalt het project jammerlijk...

    kV is gewoon de verkeerde eenheid om te bepalen of je electromotor geschikt is.
    Zomaar een motor van 2400 W er op hangen, helpt je ook niet echt, want 2400W bij 20.000 toeren is weliswaar precies hetzelfde als 2400W bij 200 toeren, maar de keuze van een propeller word in beide gevallen erg lastig.

    Meest logische stappenplan:
    -Feitelijk moet je eerst vast stellen welke boordspanning je wenst te hanteren, en welke prop maat (ongeveer) je toestel vraagt (grondspeling, te verwachten vliegsnelheid, ect ect). Het is een Corsair, daar past een knoepert van een propeller op... zeg, 14~15".
    -Uit de 100W per pound regel kun je ongeveer bepalen welk vermogen je minimaal nodig hebt, neem je een ruime marge, dan zal die 2400 W die je nu hebt, vast wel voldoen. Maar het zou vermoedelijk met 1800W ook al prima gaan, sterker, met 1200W zal je kist al prima vliegen vermoed ik..
    Nu zoek je in een geschikte propcalculator op, bij welk toerental je propeller het gewenste vermogen absorbeert.
    Nu heb je een spanning, en een toerental, en dus alle ingrediënten om de kV waarde te bepalen volgens "gewenst toerental/boordspanning".

    Selecteer vervolgens een motor die aan de voorwaarden van gewenst vermogen en kV voldoet, en je moet goed zitten.
    Het toestel is, zoals ik zag, een Corsair, en dat ding is o.a. bekend om de achterlijk grote propeller (vandaar die knikvleugels, die dienden om ruimte te maken voor die mega-lepel).
    Nu heb ik zo gauw even geen flauw idee wat voor prop je wilt gaan gebruiken, welke toerentallen je wilt gaan draaien en welke boordspanning, maar ruw geschat, een kistje met een verwacht vlieggewicht van rond de 5 kilo, en electro, laten we eens uitgaan van rond de 10000 toeren op de grond (dan zit je in de buurt van een 15 x 10 prop, klinkt dat redelijk?) dan heb je dus een boordspanning van 37V nodig, ofwel een 10S pakket, MAAR.... dan ga je met een vol pakket wel over de limieten heen, en je zit aan motorstromen van rond de 65 A.

    Gelukkig loopt het allemaal zo'n vaart niet, want bovengenoemde combo resulteert in bijna 8 kilo trekkracht, is nogal overdreven.
    Gelukkig kun je electro-kisten werkelijk supersimpel terugtunen door simpelweg een kleinere prop of een lagere accuspanning te kiezen. WANT: je hebt een 10S pakket, en 270 kV dus je motor zal nooit veel harder gaan draaien dan die 10000 toeren (37V x kV270= plm 10000), en de belasting (de propeller dus) bepaalt dan verder wat er gebeurt, OF je schroeft de boordspanning terug met behoud van dezelfde prop.
    Dus zet je er een 14 x 10 op (ik grijp maar een willekeurige) en dan kom je uit op ongeveer een kleine 1800 Watt (dus 49 A) en ruim 6 kilo trekkracht, OF je gaat naar 8 cellen met behoud van die 15 x 10 prop, en dan daalt het toerental naar 8000, en het vermogen naar 1200 W, de motorstroom naar 40A, en je hebt nog steeds 5 kilo trekkracht, wat voor een kist met verwacht vlieggewicht van 4 kilo echt méér dan voldoende moet zijn.

    Een 15" prop op een corsair van 155 cm is volgens mij niet echt problematisch qua grondspeling.
     
    ron van sommeren en Rick NL vinden dit leuk.
  16. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.321
    Locatie:
    nuenen
    goed verhaal
     
  17. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.591
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het is ook maar slechts natte vinger werk hoor... Het ging me meer om, een simpele en begrijpelijke gedachtengang achter het kiezen van een motor, propmaat, boordspanning en wat dies meer zij, duidelijk te maken.

    Er zijn meer wegen die naar Rome leiden, en er zijn dus meerdere keuzes voor boordspanning, meerdere keuzes voor kV, voor propmaat, voor toerental mogelijk, maar het is altijd zo dat je als je één parameter wijzigt, je altijd minimaal ook een andere parameter moet wijzigen om op hetzelfde resultaat uit te komen.

    Welke keuze daadwerkelijk "écht optimaal" is, kom je pas achter als je meerdere set-ups naast elkaar doorrekent. En dan is het nog steeds afwachten hoe het in de praktijk uitpakt, want berekeningen zijn slechts "simulaties", de werkelijkheid pakt altijd nét even anders uit.
     
  18. Santman

    Santman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    174
    Locatie:
    EIndhoven
    Dank je Brutus. Ron heeft goed zijn best gedaan, maar jouw manier van uitleggen past in dit geval even beter bij me. (Sorry Ron).

    Ik ga aan het rekenen en houdt jullie op de hoogte van mijn uitkomsten en bevindingen.

    Gr,
    Mark
     
  19. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.591
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hoe het ook uitpakt, je motor kan 2400 W aan (tenminste, ik ga hierbij uit van het getal wat jij genoemd hebt, als dat incorrect is houd alles op), wat echt héél erg veel meer is dan het toestel nodig heeft. En je kunt ALTIJD op uiterst simpele wijze naar beneden "tunen", al is het makkelijker een lichtere prop te monteren, dan een lager cellenaantal (tenzij je thuis een grote koffer met allemaal verschillende LiPo's hebt liggen).
     
  20. Santman

    Santman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    174
    Locatie:
    EIndhoven
    Brutus,
    Die 2400 watt haal ik van de site van HK. Dus ik hoop dat zij gelijk hebben.
    Morgenavond heb ik tijd om er in te duiken. Ik zal dan eens wat zaken gaan uitrekenen en testen. De resultaten ga ik natuurlijk delen.

    Die koffer vol met verschillende accu’s heb ik trouwens niet, maar toevallig heb ik wel een aantal 4, 5 en 6 cellers liggen. En een handjevol 14” propjes met verschillende spoed. Praktijktestje kan dus wel.

    Mark
     

Deel Deze Pagina