Ik was enkele weken geleden op een infodag van BeUAS, de inhoud staat op mijn dropbox: https://www.dropbox.com/sh/cnt96lqsjlva4n3/bsgqAtbMEd Er is inderdaad nog geen wetgeving, maar bangmakerij zou ik het ook niet noemen. Het is meer een kwestie van verantwoordelijkheden en ongevallen voorkomen, en dat die er gaan gebeuren is enkel een kwestie van tijd. Laatst vloog er nog een kopter over de ring van Antwerpen, ik zou niet de piloot willen zijn als die neerkomt! De luchthaven van Deurne is vlakbij en als de wind slecht staat landt men over het centrum van Antwerpen en de ring. Onverantwoord dus! Maar ook de politie gebruikt deze toestellen reeds, zonder wettelijk kader.
de politie kan deze zonder meer gebruiken hebben algehele ontheffing hiervoor. heb ik al uitgezocht voor belgie
Voor dit soort omwikkelingen maak ik me nou zorgen. Vooral het stukje "de vlucht moet vooraf worden bepaald en kan niet worden bijgestuurd met een afstandsbediening" Dit soort fabrikanten weten duidelijk echt niet waar ze mee bezig zijn! http://www.nu.nl/gadgets/2965625/bedrijf-maakt-onbemand-vliegtuig-actiecameras.html
Nou ben wel benieuw hoe de landing dan zal gaan, alleen maar vooraf programmeren, dat vraagt om problemen lijkt mij...\
Een van de succesvolste bedrijven in België doet niks anders: Gatewing . Je kan tijdens de vlucht enkel een commando geven om cirkeltjes te vliegen, een landing in te zetten of een noodlanding te maken. De landingsplaats is op voorhand bepaald en ook de windrichting is opgegeven, iets wat in ons dichtbevolkt gebied redelijk lastig is omdat je wel wat plaats nodig hebt. Het is nu eenmaal geen kopter die op 10 vierkante meter kan landen. Ik heb er ooit een demo van bijgewoond en die was toch wel erg overtuigend, al is de landing steeds een beetje ruw. Maar je moet er absoluut niet voor kunnen vliegen en men kan dus een breeder publiek aanspreken.
och, is slechts een kwestie van tijd... en anders komt er wel een goedkope kloon op de markt, die precies hetzelfde doet.... groet, hoogvlieger