vandaag gekocht in dortmund boomerang pylon racer

• Topicstarter Topicstarter marc33
  • Startdatum Startdatum
M

marc33

Guest
electro is voor mij dus nieuw

de voor gestelde motoren van Hacker B 40 fai-f5d 6Wi en de leher 1020-12 sternverschaltet met bij behorende regelaars zijn mij iets aan de duure kant(345,- euro)

zijn er ook alternatieven ???? ik heb ook nog 2x 10 GP 1100 cellen gekocht ik zou deze cellen graag willen gebruiken in mijn boomerang

ik hoor graag van jullie

mvg; marc

Mega 16/15/3 zal het ongetwijfeld leuk doen in de FVK Boomerang. Kost zo'n €70,- exclusief regelaar. Neem daar een leuke Jeti Advance 30-3P regelaar bij en je zit op zo'n €160,- all-in.

marc33 zei:
de voor gestelde motoren van Hacker B 40 fai-f5d 6Wi en de leher 1020-12 sternverschaltet met bij behorende regelaars zijn mij iets aan de duure kant(345,- euro)

Ik weet niet wie die B40 FAI adviseerde maar als je met die motor het zwaartepunt al goed weet te krijgen ben ik er vrij zeker van dat deze eenmaal op gang in de lucht ontploft. Deze motor is ontworpen voor de wat grotere F5D kisten die structureel wat steviger zijn.

De 16/15/3 of 4 mega motor is een leuke motor voor de boomerang. Met 8 GP1100 cellen zit de gang er behoorlijk goed in. Voor velen al teveel van het goede. 10 cellen past wel maar ik denk dat je dan weer problemen krijgt met je zwaartepunt.

Paul

ik ga voor de mega maar wat is het verschil tussen de De 16/15/3 en de 16/15/4 en waar tekoop online

mvg ;marc

de 4 trekt minder stroom en is ook duidelijk minder snel. Vliegt al wel leuk maar voor de ultieme snelheid heb je de 3 nodig

Kijk ook eens op www.flyingmodels.org onder motor test.

Daar zie je van vele populaire motoren alle belangrijke testgegevens, waaronder van de Mega 16/15/4.

met een prop 5,5 x 4,3, 751 gram thrust, 23,4 A en 21 510 rpm. (wow!)

Vincent

Ik heb de 16/15/2 gekocht bij www.mrhobby.nl
maar met deze motor ga je snel naar de 40 ampere met 8 cellen
en een 5.2 X 5.2 prop
Kijk maar even op de site wat ze kosten.
Goede service en niet duur

Die combi wil ik ook in mijn spark hebben :) Ben benieuwd... moet eerst mijn huidige motor kwijt...

Ik had de Mega 16/15/2 met Graupner Cam 4,7*4,7 prop in een vergelijkbaar speedkistje met 7 cellen 2/3SC; ging als een raket, werkelijk gigantisch snel :!:

Ik vlieg met deze motor en 3s lipo een 4*3 prop (Graupner cam speed prop) op mijn Sukhoi SU-27. Deze combo trekt ruim 40A maar levert wel meer dan 500g stuwkracht en snelheid genoeg.

Groeten,
Marc

Ik heb afgelopen weekend de Boomerang van Marc overgenomen, incl. cellen en servo's.
Wat nu dus nog ontbreekt is voornamelijk Motor en Handleiding oid.
Zo'n Lehner schijnen mooie kwalitatief heel goede motor's te zijn. Met de ster schakeling kom je op 3000 omw/Volt
Verder wordt de Hacker B20/18L aanbevolen, ook een 3000'er. Uit de PDF van flyingmodels blijkt dat deze met een 4.7x4.7 CAM op 8 cellen zo'n 19A trekt bij 350 gr. trust
De hier aanbevolen Mega 16/15/3 draaid ook 3000 omw/volt. Is wel ±15 gr zwaarder dan bovenstaande.
Een zoektocht leverde ook nog de HetRC EDF 3W op, zelfde afmetingen ook 3000'er, paar gram zwaarder dan een Mega. Prijs 20 euro goedkoper dan Mega. Iemand ervaring met deze motor als direct-drive?
Zou het mogelijk zijn om met een van deze motoren later ook nog over te stappen op Lipo (2S of 3S)? Hacker zit denk ik met 8 cellen op z'n optimum bij 10 neemt vooral de stroom sterk toe, prestaties relatief weinig.
Zijn de Hacker, Mega en HetRC ook allemaal ster ipv driehoek geschakeld, zo nee wat zijn de voor en nadelen?
Uitgangspunt is een kist die nog enigzins makkelijk te starten en landen is. Heb op het forum een video gezien van een Boomerang met Speed 400 en 10(?) cellen en dit ging blijkbaar nog goed met een handstart van de vlieger zelf.
Iemand nog tips voor de ligging van het zwaartepunt en inbouw van de apparatuur, aanstuurhevel op het hoogte-roer.

bij voorbaat dank,

Rick

De meeste binnenlopers zijn in ster geschakeld (bij lehner naar keuze te veranderen)
Jaren geleden is brushless pioneer afgestapt van driehoek ("delta") wind omdat ster iets hoger rendement zou hebben.

Ster heeft geen last van parasitaire circulaire stromen. Ik wist niet dat Lehner de mogelijkheid had om tussen ster en driehoek te kiezen. www.hb-motoren.de heeft die mogelijkheid ook altijd al gehad.

(edit: zie Ernst's commentaar hier beneden)

ron van sommeren zei:
Driehoek heeft geen last van parasitaire circulaire stromen. Ik wist niet dat Lehner de mogelijkheid had om tussen ster en driehoek te kiezen. www.hb-motoren.de heeft die mogelijkheid ook altijd al gehad.
Ik kan me vergissen Ron maar is het niet zo dat STER daar juist geen last van heeft. Mogelijk denk ik iets verkeerd maar volgens mij gaat er bij driehoek ook een beetje stroom door de andere twee windingen lopen en niet alleen door de ene wikkeling die aangestuurd wordt. Bij ster loopt de stroom alleen door de twee wikkelingen die aangestuurd worden (en dus in feite in serie staan). De derde wikkeling is open en daar loopt helemaal geen stroom door.

Weer eens een snelheidsfoutje gemaakt :oops: ster, triangle, wye, star, etoile ...

Circulaire stromen treden op in delta wanneer de wikkelingen/phases niet gelijk zijn. Logisch, de motor gedraagt zich ook als een generator en een delta schakeling is een gesloten circuit. Volgens Bert v.d. Vecht kunnen die stromen behoorlijk groot zijn.

Ok, dus theoretisch zijn de motoren gelijk opgebouwd. Welke motor heeft dan de voorkeur vanuit de praktijk?
Op de site van Paulraaf al enkele foto's gevonden van een Boomerang, inbouw is nu ongeveer wel duidelijk. Het filmpje was ook van hem, 7 500AR cellen ipv 10, beetje voorbarige conclusie met een van de bovenstaande motors en 7-8 GP1100 cellen zal het dus nog wel redelijk goed te handstarten zijn, zijn vliegklaar gewicht = ±360 gr.
Dan alleen nog een zwaartepunt bepalen, vleugel heeft een lichte negatieve pijlstelling.
Is een Castle Creations regelaar goed in te zetten bij dergelijke motoren. Heb enkele 10A uitvoering voor indoor, ben zeer gecharmeerd van het programeren met b.h.v. de PHX-link.

Rick

Rick, je kunt ook gaan voor de "light" setup.

Mega 16/7/7 met CC10 regelaar, Graupner 4,7x4,7 prop, Kokam 3s 740 lipo's. Wat minder bruut geweld, maar wel een heel laag gewicht wat de start en landings eigenschappen volledig ontscherpt.

Bert is dat dezelfde setup als jij in dat 'Stingertje' gebruikt. Ik dacht dat jij daar een TP 1320 pack in hadt zitten. Zijn de te verwachten prestaties (= snelheid) van deze setup te vergelijken met jouw Stinger.
Stinger is wel een stukje kleiner, vooral in draagopp. 5.4 t.o.v. 7.3 dm^2. Iets zwaardere setup lijkt mij nog niet meteen een probleem, alhoewel het lang geleden is dat ik snelle racertjes heb gevlogen (Jepe Mustang met Webra 4.8cc, 7x7 prop).
Ook wel een leuk idee om nagenoeg een Shockflyer-setup in een Pylon-bakje te stoppen.
In de toekomst switchen van setup is ook geen probleem, steek van bevestigngsgaten is gelijk voor de Mega 16-serie.

Rick

De Mega 16/7/7 en TP 1320 (3s) heb ik ook wel eens gebruikt in de Stinger. Ik heb er nu een 16/7/6 in zitten en ga terug naar de Kokam 740 (3s) cellen. Lang vliegen met zo'n racertje doe ik eigenlijk nooit en een laag gewicht maakt de vliegeigenschappen erg veel vriendelijker.

Nadeel van de 16/7/6 is dat je niet meer genoeg hebt aan de CC10, vandaar mijn eerste advies van de 16/7/7.

Back