VanDutch 40 speedjacht, scratchbuild

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Lex Verkuijl, 19 mrt 2010.

  1. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo allemaal,

    Begin dit jaar heb ik het plan opgevat om samen met m'n zoon een speedboot te gaan bouwen. Na even zoeken kwamen we deze tegen:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Een door een Nederlander ontworpen en op een Nederlandse werf gebouwde luxe speedboot van 12 meter lang. Uitgerust met twee 480PK diesels loopt deze grazieuze avant-garde dame 41 knopen. Een speciaal rompontwerp moet voor een snelle maar toch heel comfortabele vaart zorgen.

    Het model willen we 1:15 maken wat een lengte van 80cm en een breedte van 22cm inhoud. Lekker ouderwets in spantenbouw en bekleed met 1,5mm triplex. Daarna de romp in een laagje glasvezeldoek met epoxy voor de waterdichtheid en sterkte. Het moet geen pure speedboot worden maar een snel schaalmodel. De schaalsnelheid is ongeveen 20km/h maar ik mik op rond de 30 om het leuk te maken.

    In dit draadje is vervolgens een keuze voor de motoren gemaakt keuze-brushless-motor Verder willen we de boeg en heckschroef werkend hebben, en ook net als het origineel LED onderwater verlichting, LED kuip verlichting, en natuurlijk de positieverlichting. Hierna is de benodigde hardware bestelt:

    [​IMG]

    Maar dan is er nog lang geen romp. Sterker nog, ook geen tekening. Eerst zijn we daarom op bezoek geweest op de werf in Heerenveen (met dank Merlijn!!) Veel foto's gemaakt, en veel informatie gekregen. Met die foto's als achtergrond in een vector-tekenprogramme op de PC heb ik de lijnen van de romp overgezet:

    [​IMG]

    Nu kan er eindelijk echt gebouwd worden. De spanten ga ik uitprinten, overzetten op 4mm triplex waarna de zaag aan het werk kan. Wordt vervolgt.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  2. Stephan le Sage

    Stephan le Sage

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    978
    Locatie:
    Maasbracht
    succes ermee,

    Ziet er zo wel leuk uit, zal wel wat mogen kosten (de echte)

    Ben benieuwd naar de bouw ervan.
     
  3. Wilco Wagner

    Wilco Wagner

    Lid geworden:
    18 mei 2006
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Meppel
    Een eche kost ongeveer €395000.

    Wel een mooie boot overigens.

    Ik vindt de romp wel een beetje van een schnellboot weg hebben alleen dan in een nieuw jasje.

    Ben benieuwd naar he eindresultaat
     
  4. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    @ Wilco: Dat is de basisprijs ex btw en met de standaard 2x 260 pk motoren.
     
    Laatst bewerkt: 10 mrt 2011
  5. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ziet er goed uit Lex, ik kwam je foto upload tegen op de start pagina.
    Heb meteen maar een abo genomen.
     
  6. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Vandaag hebben we van het mooie droge weer gebruik gemaakt om buiten de spanten te zagen. Eerst heb ik ze uitgeprint en met Pritt op 4mm triplex geplakt. Daarna was het de beurt aan Jeroen om te zagen. Ging hem nog best goed af zo voor de eerste keer met de figuurzaagmachine.

    [​IMG]

    En na het schuren en de hoekjes voor de stringers er uit zagen heb je dan een stapeltje met 11 spanten op tafel.
    [​IMG]

    Die zijn vervolgens op een stuk MDF plaat gelijmd die als bouwplank dienst gaat doen. Ik heb daarvoor aan de spanten 'pijlers' laten zitten. Als de rompbodem en zijkanten er op zitten zaag ik die weer door zodat de romp er dan af kan en we aan de binnenkant verder kunnen.

    Vanaf het achterschip:
    [​IMG]

    En vanaf de boeg:
    [​IMG]

    Achter missen er nog 3 spanten die als steun voor de bouw van de schroeftunnels nodig zijn. Die worden er nog tussen gezet, 'zwevend' aan de stringers. Die laatste worden er morgen op gezet, eerst de lijm even laten drogen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Kleine update. De eerste stringers zitten er op, als ook de kiellijn. De 'zwevende spanten' voor de tunnels zijn nu ook te zien.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het eerste tekenfoutje is er ook al. Eén van de tunnelspanten had de verkeerde ronding voor de tunnel. Gelukkig was dat te flauw en dus met de dremel makkelijk te verhelpen.

    Volgende stap: schroeftunnels, stringers voor de deklijn, bodemplaten.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Ziet er goed uit Lex. De heren van VanDutch vroegen dit weekend nog hoe ver de bouw al gevorderd was ;)
     
  9. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
  10. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Met dank aan een regenachtig weekend ben ik weer iets opgeschoten.

    De schroeftunnels zijn hier met 2x3mm beuken latjes ingelegd.
    [​IMG]

    en vlakgeschuurd zodat de bodemplaten er pas op komen te liggen.
    [​IMG]

    Toen een kleine tegenslag. De beplating van de bodem kan niet in één deel gemaakt worden. De romp loopt van een vlakke V-vorm naar een vertikale boeg waardoor de plaat flink getordeerd wordt. Dan kun je hem niet meer mooi tegen de spanten krijgen. Ik heb dus van de spiegel tot aan de eerste spand van de kabine een plaat geplaatst, de rest naar de boeg zal met smalle stroken ingelegd gaan worden.

    Hier de achterste platen met de tunnels er in geschuurd.
    [​IMG]

    Detail tunnels.
    [​IMG]

    Nu verder met de stroken naar de boeg, en dan de spay rail en zijplaten.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Welkom in de wereld van de verrassingen.
    Ziet zo simpel vaak totdat je de plaat gaat buigen.
    Leuk werk.
     
  12. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    ---
     
    Laatst bewerkt: 10 mrt 2011
  13. JvdZ

    JvdZ

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    118
    Locatie:
    Utrecht
    erg leuk project en netjes aan het bouwen! top, zal dit volgen.

    heb je zo'n boot en dan verkl**t je um met zo'n lelijke radar? Als je je 'moeder schip' niet meer kan vinden zonder radar is deze te klein zullen we maar zeggen... :)
     
  14. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Merlijn,

    Zo ligt dat zwarte beest eindelijk in het water? Laat ik al die opties nu maar achterwege, schroefasremmen op 1:15 heeft niet zoveel nut.. Bovendien, waar haal ik een modeljacht van 2 meter 60 vandaan! haha ;)

    En die kleur, tja, Jeroen zit nog steeds op zwart. Ik zit zelf aan antraciet metalic te denken. Hebben jullie er al zo één? Dan kan ik nog "VanDutch 40" op de zijkant stickeren.
     
  15. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    ---
     
    Laatst bewerkt: 10 mrt 2011
  16. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Iets met dubbel S was het toch? Wel een tikkie donkerder zodat hij tussen m'n subs wat opvalt! Voor dat metallic ga ik eerst nog wel even maar de Airbrushshop in Almere. Kijken of het wel mooi wordt, ik wil dan niet van die grove flakes metaal erin.
     
  17. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Mooi scheepje Merlijn, alleen jammer dat die huid doorvoeren zo afsteken in de waterlijnbies.
     
  18. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    @ Lex: Haha de kleur gaat inderdaad onder die naam bij ons op de werkvloer :)
     
    Laatst bewerkt: 10 mrt 2011
  19. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ach ja wat is prijs.
    Ben wel eens in de bouwloods bij Oceanco geweest in Alblasserdam.
    Daar lagen toen 2 schepen in. Ze moesten bij wijze van spreken bijna de verfkwast afzagen.
    Ik denk dat dit bootje daar als bijboot niet zou misstaan.
     
  20. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Lex, als je wilt dat het model opvalt tussen je subs:

    [​IMG]

    :turn-l:

    Of zoals eigenlijk mijn favoriet: Witte boot, lichte kleur Esthec dek en antraciet kussenset :D
    [​IMG]

    [​IMG]

    Dat zijn wel weer genoeg voorbeelden voor vanavond, morgen kijk ik er weer de hele dag tegen aan :p
     

Deel Deze Pagina