Vapextech oplaadbare batterijen

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Gammapooka, 12 feb 2005.

  1. kjel

    kjel

    Lid geworden:
    29 jul 2007
    Berichten:
    310
    Locatie:
    maastricht
    Op zoek naar de juiste accu voor mijn easystar (400 standaard motortje) maakte ik een proef opstelling met de AA 2500 mA van Vapex en hun 5 cels pack van 3300 mA. Met de ampère meter d'r tussen gaf dat het volgende:
    7 x AA vol gas trok 6,5 Amp binnen enkele seconden werden de AA's warm en de prop liep hard (is dit voltage niet te hoog voor dat standaard motortje?)
    6 x AA vol gas trok 4,5 Amp maar nu liep de prop niet hard genoeg
    En nu gek genoeg (eigenlijk ook niet) liep de prop op het 5 cels pack weer uitstekend (met deze accu heb ik ook al gevlogen). De ampères heb ik niet meer gemeten, maar ik weet dat het 5 cels pack tot 30 A stroom kan geven. De stroom wordt bij het 5 cels pack dus niet beperkt. Bij de AA's leek dat wel het geval. Dus zou ik zeggen: het voltage is lang niet zo interessant als de stroom die een accu kan afgeven.

    Is dit ook jullie ervaring of maak ik ergens een (denk)foutje? :|
     
  2. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    Feit is dat Penlite batterijen bij lange na het vermogen van kleine 2/3 cellen niet kunnen leveren, een AA cel kan maximaal (kortstondig) 3 Ampere leveren, ga je heel veel meer vragen gaat de cel drasties instorten. Die 2/3 cellen kunnen veel meer stroom leveren. Het klopt dus wat je zegt. Als wij een Easy star verkopen doen wij er vrijwel nooit penlite's in, maar altijd van die 1300 2/3 cellen in. Deze mogen dan misschien wat zwaarder zijn, ze kunnen wel het vermogen leveren dat gevraagd wordt.

    Succes!

    Groet Robert
     
  3. Julius Monchen

    Julius Monchen

    Lid geworden:
    20 jan 2007
    Berichten:
    986
    Dat klopt. Verder ik gebruik al meer dan 2 jaar cellen van de praxis. En die zijn gewoon GOED. Ik kan die zender gerust 3 uur aan laten staan en dan nog gaan vliegen. Die zijn in elk geval beter dan die k*tcellen van robbe die als je ze in hande krijgt al verrot zijn.
     
  4. solex

    solex

    Lid geworden:
    12 okt 2003
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Froombosch
    Hopla, topic weer onder de aandacht.

    Simpele vraag :

    Vapex 4300 Comp , rood, losse cellen :

    - welk voltage mogen/moeten ze hebben als je ze thuiskrijgt ? Losse cel dus !

    Gerwin
     
  5. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ik heb 2 dozen van deze cellen gehad. Bij mij weken de cellen soms af, soms niet. Gros van mijn cellen waren rond de 0.7V.
    Feit is dat Vapex cellen niet zo hard leeg lopen als IB's!!

    Ik had er ook een paar cellen met 0,0V tussen zitten. Deze heb ik voor 9 seconden op 4.5 Amp geladen, daarna weer geactualiseerd naar 0,9V om ze vervolgens in een pakket te solderen. Inmiddels ben ik enkele maanden verder met deze cellen en heb ik geen problemen er mee ondervonden. Als een cel 0,0V aan geeft hoef je daar in mijn ogen niet van te schrikken. Zie het als een winterslaap. Als je hem dan zachtjes wakker maakt doet hij het weer perfect!

    Kortom, wees niet bang, probeer ze alleen wel allemaal op de zelfde spanning te krijgen voor je ze in een pakket soldeert. Ik selecteer ook mijn cellen zelf, voor ik ze in een pakket soldeer. Dit om nog meer prestatie er uit te krijgen!

    Succes!

    Groet Robert
     
  6. solex

    solex

    Lid geworden:
    12 okt 2003
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Froombosch
    Heb hier nu 46 cellen, nieuw in doos,
    7 met 0,0 volt, 11 met 0,95-1,05 volt en 28 stuks met 1,65 volt.

    Zijn uit één levering, waarbij er bij de bestelling is meegedeeld dat ze allemaal tegelijk in één voertuig
    ingezet zullen worden. In dit geval een grote speedboot.

    Logischerwijs mag je dan een geselecteerde partij verwachten, toch ?
     
  7. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    Solex,

    Ik vraag mij af in hoeverre je er "logischerwijs van uit mag gaan". Er staat nergens op de site dat ze de cellen daadwerkelijk Pushen of Selecteren.
    Het is in mijn ogen dan ook irrelevant om er van uit te gaan dat je dit wel krijgt.
    Limspeed Racing, is een winkel die de cellen van Vapextech Pushed en Mached. Daarvan mag je er zeker van uit gaan dat de cellen geselecteerd zijn.

    Zelf wil ik ook graag met zulke goed mogelijke pakketen rijden, en ik heb dus mijn eigen cellen geselecteerd. Ze eerst met 1000 Mah geladen, vervolgens tot 0,9 Ontladen met 35 Amp, en dan de tijden en spanningen bij elkaar gelegd. Daar pakketten uit gemaakt. Overigens kun je dit ook op spanning doen.

    Succes

    Groet Robert
     
  8. solex

    solex

    Lid geworden:
    12 okt 2003
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Froombosch
    Robert, merci !

    haha, geloof dat m'n multimeter een beetje dronken was, heb die cellen nog eens gemeten,
    en al de cellen die eerst 1,65 volt aangaven, geven nu 1,1 volt aan :lol:
    Afgezien van die 7 cellen met 0,0 volt (die nu per stuk even liggen te laden) zit ik nu dus
    tussen 0,9 en 1,1 volt. Da's mooi.
     
  9. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    haha, fijn te horen!.
    De geladen cellen geven straks, direct van de lader een hogere spanning. Schrik daar niet van, laat ze even een half uur bij komen, en meet ze dan. Nog steeds zullen ze iets meer lading hebben, omdat ze opgeladen zijn. Probeer deze cellen dan aan het begin of het einde van het pakket te zetten. Daar zullen ze in theorie iets meer belast worden dan midden in het pakket.

    Succes!

    Groet Robert
     
  10. solex

    solex

    Lid geworden:
    12 okt 2003
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Froombosch
    Dank U :lol:

    Laden is geen probleem, heb goede lader.
    Packs solderen is ook geen probleem ( inline)
    Heb me alleen nog nooit verdiept in cellen in't algemeen,
    en in mn lader ook niet.

    Eens even uitzoeken of ik een enkele cel kan ontladen met mn lader ( Robbe Maxamps Li )
     
  11. Defty

    Defty

    Lid geworden:
    30 jul 2007
    Berichten:
    459
    Locatie:
    Geleen
    ik heb gebruik sinds ongeveer 3 maanden 2 accupacks van vapextech
    Beide 7.2v 4300mah
    Beide hetzelfde geladen, ik hou bij op papier hoevaak ze geladen zijn en met hoeveek ah dat gebeurd is.
    1 accu levert nog maar de helft van de prestatie! terwijl de ander nog 100% in orde is.

    Is dit iemand al eens gebeurd met de vapextech accupack ?
    En weet iemand of vapextech dit vergoed ?

    mvgr tim
     
  12. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    Leg het eens aan ze voor. Netjes uitgelegd zoals je dat hier ook doet?
    Wie weet wat ze er mee doen!
    Je kunt het op zijn minst proberen

    Groet Robert
     
  13. Defty

    Defty

    Lid geworden:
    30 jul 2007
    Berichten:
    459
    Locatie:
    Geleen
    Ik heb ondertussen al een antwoord terug van vapextech, nou ja antwoord. mijn vraag is niet beantwoord, er stond alleen in 3ah is wel erg snel, de accu;s kunnen er wel tegen maar ze krijgen er wel van langs als ik ze op die snelheid laad.

    Terwijl ik gemaild heb dat ik ze beide maar 6x snel geladen heb. En in de mail had gevraagd wat ze ermee gingen doen.

    Dus weer een mailtje terug gestuurd met de vraag wat ze hieraan gaan doen. Nu maar weer afwachten.
     
  14. T.h.o.m.a.s.

    T.h.o.m.a.s.

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    679
    het is dan zelfs nog niet 1C , als ze zich daarachter al gaan verschuilen , verwacht maar niet teveel meer . :roll:
     
  15. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    Feit is, dat als je cellen snel laad, ze achteruit gaan. Een fabrikant wil op geen enkele manier een schadeclaim krijgen, en gaat dus op "safe". Daar in tegen laad tegenwoordig iedereen zo snel. Maar pak je menig ander cellen fabrikant zullen ze precies het zelfde zeggen. Gewoonweg omdat je je cellen eigenlijk afmat, tegenwoordig is het alleen de normaalste zaak van de wereld :wink:

    Groet Robert
     
  16. Defty

    Defty

    Lid geworden:
    30 jul 2007
    Berichten:
    459
    Locatie:
    Geleen
    Vapextech is OK
    Ik mag mijn "mindere" accu terug sturen en ze sturen me dan een nieuwe af.
    Ik blij!! is toch 35 euro zo'n accu pack.
     

Deel Deze Pagina