varen in elst (gld)

• Topicstarter Topicstarter bzb
  • Startdatum Startdatum
B

bzb

Guest
zijn er nog mensen die regelmatig varen in de plas bij industrie terrein elst? ik wist dat het in het verleden wel eens zo was, en wil morgen daar ook gaan varen.

ben benieuwt of er meer zijn

Ik zie daar wel eens vaker boten..
Overigens zijn die jongens van die modelbouwzaak aan de andere kant van de plas wel eens met heli's bezig.
Ik ga er even van uit dat je op 40Mhz vaart...

Groeten Jan Willem
(ook uit Elst)

jep 40, maar kans op storing dus? jammer, is een mooie grote plas

jep 40, maar kans op storing dus? jammer, is een mooie grote plas

Als de helivliegers 35MHz gebruiken is er geen vuiltje aan de lucht, ik zou in ieder geval even gaan vragen welke frequenties in gebruik zijn, daar er een enkele keer ook op 40 Mhz wordt gevlogen.

Groeten, Jan.

Dat bedoelde ik...
(dank je wel Pompebled)
Nu ik het terug las zag ik al dat het niet al te duidelijk was ;)

Groeten Jan Willem

mijn bereik is zoizo maar een metertje of 50, of zit ik dan te laag?

mijn bereik is sowieizo maar een metertje of 50, of zit ik dan te laag?

50 meter(vaak minder) is het speelgoedspul, een beetje zender haalt over het water gemakkelijk (storingsvrij) 150-200m, het bereik door de lucht is veel groter.
Ik heb een oude MC-12, met de originele antenne van 125 cm haal ik over 't water zo'n 300 meter (slaat helemaal nergens op, want je ziet alleen nog de roostertail van je boot en niet wat er eventueel vóór de boot in het water ligt, ook sturen op zo'n afstand wordt een gok). Met dezelfde zender (maar dan 35 MHz) worden ook vliegtuigen bestuurd, door de lucht schijnt een bereik van een kilometer niks bijzonders te wezen.

Voor de korte afstand (wedstrijdvaren) gebruik ik een stompje ("Wendelantenne" No 1149/40) van 30 cm, da's met zo'n krachtige zender méér dan zat, bijkomend voordeel is, dat je niemand een oog uitsteekt met zo'n korte antenne...

Mijn 1M zeilboot (zonder het storingsveld van een dikke 700 motor) bestuur ik met dit stompje ook tot zo'n 200 m, verder weg heeft geen enkel nut, je ziet niet meer wat er gebeurt.

Groeten, Jan.

Ja, daar wordt nog steeds gevaren.
Voor info kun je ook even bij "Hobma" binnenlopen, en eventueel vragen naar Lars.

Waren vorige week nog daar, maar er was veel wind die dag.

Groeten Joop.

Ik doe hier van te voren wel even melding maken als er weer gevaren wordt.
Maar eerst moet ik nodig met vakantie.

Groeten Joop.

Back