hallo
we zitten dus in een rondje te draaien in dit topic
we zijn het er allemaal mee eens dat een tweede regelaar oplossing brengt
en het beste varen met zo een twin stick
kan je koppelen voor voor en achteruit en ontkoppelen bij mannouvreren.
of een mixer aanschaffen voor de F16 inplaats van die twinstick
puntje twee
de straal buizen dienen inderdaad om het rendement te verhogen maar zoals onder de smith zitten ze vast en zijn niet bestuurbaar
nu het denken hier achter langs mijn kant de verschillen tussen de roeren
een gewoon roer dekt de buis maar voor de helft af
dus de schroef kan nog water aanzuigen langs het roer door
alles wat niet echt langs het roerblad gaat draagt niets bij tot het sturen
Een roer werkt alleen als er druk opkomt (als er schroefwater tegen aan komt).
dus er is de helft verlies van schroef water
een balance roer dekt de straal buis haast volledig af
de schroef kan nu alleen maar water van die kant aanzuigen waar geen roer zit
en zodoende komt al het schroef water voorbij het roer blad
plus dat de zuigende kracht van de schroef aan een kant het water wegtrekt
nog een theorie maar of deze klopt kan ik niet bevestigen
als de schroef aan eenkant water weg trekt komt daar een kuil in het water.
zo wordt het daar iets minder diep en de boot glijd enigzins de berg af
en wordt dus zo nog een beetje geholpen
bij de u2540 staat het roer in het midden van de boot
de schroeven zitten ver opzij in de duikroeren.
er is helemaal geen stuwing langs het roer of de boot moet varen en het water dat langs de romp stroomt komt ook het roer voorbij
een bochtje van een meter of 10 boven water
en een bochtje van een meter of 5 onderwater
in beide opties zit het roer helemaal onderwater
waar komt dan dit verschil in wendbaarheid vandaan ?????
als het allemaal makkelijk was om uit te leggen dan was er dit topic niet eens en konden we allemaal zitten bouwen inplaats van achter een pc te zitten
groeten raf