varen

hallo,

ik zit even met een probleem ik heb een sleper gekocht de smit rotterdam
voor uit vaart hij perfect ,. maar als ik achter uit wil varen en ik wil links om of rechtes om maakt niet uit maar de smit gaat gwoon achter uit en dus niet links om of rechtes om. wie heeft advies waar het aan kan liggen
roer uit slag is goed .

om een twee schroever achteruit de bocht om te varen
is het handig om bijde motoren apart te bedienen
links af rechter motor sneller achteruit
recht af linker motor sneller achteruit

of met de boegschroef (indien aanwezich)

Ik denk je er niet zo veel aan kunt doen.

Uitleg(volgens mij)
Als je vooruit vaart wordt het schip door z'n schroeven vooruit geduwd. De schroeven persen dan eigenlijk het water lang het roer.
Als je nu links- of rechtsaf stuurt wordt de straal van de schroef afgebogen in een andere richting en je schip gaat dan de bocht om.
Nu verander je de vaarrichting van vooruit naar achteruit, nu persen de schroeven het water de andere kant op en moeten nu het schip trekken.
er wordt dus geen water langs de roerbladen geperst. nu duwt het volledige gewicht van de boot tegen de roerbladen waardoor hij (ongeacht of je linksaf of rechtsaf wil en afhankelijk van je snelheid) toch recht achteruit gaat.

Hallo

Het is niet bij een auto,als je stuurt dat hij ook die kant op gaat.Als je achteruit vaart,kan je met de motoren een beetje sturen, Maar dan moet je wel de beide motoren onafhankelijk kunnen bedienen. Als je dat niet kan,is er een mogelijk om je roeren iets langer te maken. Zodat je meer druk op de roeren krijgt.

Groetjes Huub

Op je roeren kan je achteruit ook sturen maar geef dan minder gas of vergroot de uitslag van je roeren.
Als de boot een enkelschroever was kan je ook niet met de motoren sturen.

hallo

de smit heeft straal buizen en daar achter zitten roeren

deze roeren zijn geen balance roeren maar gewone daar ze kort achter de straal buizen zitten

bij een balance roer is het voorste stukje heel belangrijk om achteruit te kunnen varen

nu zuigt de schroef door het niet bedekte deel van de straal buis nog water naar binnen en zo blijft je boot dus gewoon achteruit varen

de enige oplossing is mindergas geven en trager achteruit varen
of een tweede regelaar bijkopen en de motoren elk afzonderlijk sturen
eentje vooruit en de andere achteruit dan kan je dus haast terplaatse draaien

of een minder goede oplossing maar wel goedkoper
een servo met een schakelaar er boven op die de motoren ompolen

deze oplossing kan je gebruiken om te proberen of het werkt
kost haast niets en je ziet meteen resultaat en dan kan je nog overwegen om een tweede regelaar te kopen

als de smit geen boegschroef heeft dan kan je deze haast niet meer inbouwen
het dek zit wel hoog maar je komt gewoon niet meer vergenoeg naar voor om de boegschroef op de juiste plaats in te bouwen

groeten raf

Alternatief voor een boegschroef:
een waterpompje.

Inlaat en uitlaat links en rechts in de romp maken (dat lukt waarschijnlijk wel, ondanks beperkingen van ruimte.)
Pompje de ene kant op: neus draait weg; pompje de andere kant op: neus gaat de andere kant op.

Het is geen 100% vervanging van een boegschroef, maar een alternatief om je probleem enigszins op te lossen.

Neem wel een pompje die zelf aanzuigend is, EN die 2 kanten op werkt!

En, zoals al een aantal keer aangegeven: rustig achteruit varen.

Wim

leuke tips van jullie, zoals die tip over,. om de motoren appart aan sturen . ik heb een een robbe fc-16 zender . hoe maak ik dat zo dat ik via de zender de motoren appart aan kan sturen . ik hoor weer van jullie.

gr freddy

Je hebt natuurlijk wel 2 vaarregelaars nodig.
Je kan er ook een electronische schakelaar tussen zetten als je met 1 vaarregelaar werkt ( alleen zou ik dit niet aanraden )
Dit omdat een electromotor één kant op draaiend meer toeren maakt dan de andere kant op.
Dan heb je nog de schroef die achteruit draaiend minder efficent is dan vooruit.
Mijn advies is dus 2 vaarregelaars die op de FC 16 op stick 2 en 3 aangesloten worden.
Je kan dan nog een mix schakelaar kopen zodat je al je op ruim water vaart beide motoren op 1 stick hebt, moet je manouvreren dan mix uit en op 2 sticks de motoren apart bedienen.

hey

Om achteruit te varen en manouvreren moet je snelheid hebben van het schip wat niet wil zeggen alles er op maar rustig.
En om te sturen zou ik niet verder roeruitslag geven dan theoretisch 45° want verder luisteren de roeren amper of niet meer.

Zoals hierboven beschreven zorgt het schroefwater bij voor uit voor druk op de roeren. bij achteruit heb je druk nodig door de snelheid achteruit.

Groetjes Geert

hallo

ik zou ook gaan voor een tweede regelaar
daarom schreef ik EEN MINDER GOEDE OPLOSSING wat de ompoling van een motor betreft

een schip heeft geen snelheid nodig om zowel voor als achteruit te manouvreren
als je met de motoren stuurt dan kan je terplaatse draaien zonder ook maar je roeren te gebruiken
en dan heb je 0 speed want je draait terplaatse

onder sleeepboten zit er om dit effectiever te doen een schottle of een voiht sneider

een boegschroef wordt om een heel andere reden gebruikt zo ook een hekdwarschroef
supply schepen hebben zowel voor als achter trusters zitten om de boot met gps juist terplaatse te houden
anders moet je maar eens onder de seabex one kijken wat daar allemaal onder uit steekt

een schip met twee schroeven en maar een roer kan helemaal niet genieten van de stuwing langs het roer

een schip met een schroef en twee roeren zelfde als hier boven

maar waarom dit terug allemaal gaan uitleggen

volg dit draadje daar is reeds veel over roeren verteld

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=3592&postdays=0&postorder=asc&&start=0

ps een jetaangedreven boot heeft helemaal geen roeren en die draait ook

groeten raf

hey

heb je gelijk in maar de schepen met 1 vaste schroef hebben dit niet.
En 1 schroef en 2 roeren worden wel gestuuwd. want vanaf het roer draait zal het op 1 of andere manier het schroefwater belemmeren recht achteruit te gaan en zal het langs de roeren een kant op gaan.

Maar als je 2 motoren hebt kun je ze best afzonderlijk bediennen.

Groetjes Geert

Goede dag allemaal

Nu wil ik mijn zegje schrijven.
Ten eerste: Roeren zijn om een schip op koers te houden, of om mee te manouvreren. En dat daar een straalbuis voor zit, heeft er niets mee te maken. Die zijn er voor om meer rendemendt uit de trekkacht te halen. En dat er tegenwoordig overal buizen onder hangen, dat is van de laatse 30 jaar.

Ten tweede: Een roer werkt alleen als er druk opkomt (als er schroefwater tegen aan komt). Dus als je achteruit slaat doen de roeren in het principe niets. MAAR omdat je snelheid krijgt krijg je ook druk op roeren dan kan je met je roeren een beetje sturen.

Ten derde:RAF schrijft:de smit heeft straal buizen en daar achter zitten roeren
deze roeren zijn geen balance roeren maar gewone daar ze kort achter de straal buizen zitten
bij een balance roer is het voorste stukje heel belangrijk om achteruit te kunnen varen

Balanceroeren heeft alleen maar te maken, dat het voorste stukje, het laatse stukje van de schroef af dekt (als je er voor staat). En dat heeft alleen maar nut als je vooruit vaart en niet met achteruit varen.

Ten vierde:Boegschroeven worden alleen met het mannouvreren gebruikt. Waaronder ook bij het achteruit varen. Maar als de snelheid te hoog werkt hij ook niet meer.

Ten vijfde:Ik vaar al jaren met een twinstick. Het is even wennen maar het werkt wel. Zeker als je aan het slepen bent. Dan geef je b.v. met je SB motor meer gas dan gaat het schip naar BB toe. Dan hoef je ook haast niet te sturen, dus ook geen trekkracht verlies.

Groetjes Huub

hallo

we zitten dus in een rondje te draaien in dit topic

we zijn het er allemaal mee eens dat een tweede regelaar oplossing brengt
en het beste varen met zo een twin stick
kan je koppelen voor voor en achteruit en ontkoppelen bij mannouvreren.

of een mixer aanschaffen voor de F16 inplaats van die twinstick

puntje twee
de straal buizen dienen inderdaad om het rendement te verhogen maar zoals onder de smith zitten ze vast en zijn niet bestuurbaar
nu het denken hier achter langs mijn kant de verschillen tussen de roeren

een gewoon roer dekt de buis maar voor de helft af
dus de schroef kan nog water aanzuigen langs het roer door
alles wat niet echt langs het roerblad gaat draagt niets bij tot het sturen
Een roer werkt alleen als er druk opkomt (als er schroefwater tegen aan komt).

dus er is de helft verlies van schroef water

een balance roer dekt de straal buis haast volledig af
de schroef kan nu alleen maar water van die kant aanzuigen waar geen roer zit
en zodoende komt al het schroef water voorbij het roer blad
plus dat de zuigende kracht van de schroef aan een kant het water wegtrekt

nog een theorie maar of deze klopt kan ik niet bevestigen

als de schroef aan eenkant water weg trekt komt daar een kuil in het water.
zo wordt het daar iets minder diep en de boot glijd enigzins de berg af
en wordt dus zo nog een beetje geholpen

bij de u2540 staat het roer in het midden van de boot
de schroeven zitten ver opzij in de duikroeren.
er is helemaal geen stuwing langs het roer of de boot moet varen en het water dat langs de romp stroomt komt ook het roer voorbij
een bochtje van een meter of 10 boven water
en een bochtje van een meter of 5 onderwater
in beide opties zit het roer helemaal onderwater
waar komt dan dit verschil in wendbaarheid vandaan ?????

als het allemaal makkelijk was om uit te leggen dan was er dit topic niet eens en konden we allemaal zitten bouwen inplaats van achter een pc te zitten

groeten raf

Bij mijn U 2540 heb ik de schroefassen zo dicht mogelijk tegen de romp verplaatst dat er nog net 55 mm schroeven op de assen kunnen en het roer heb ik balancerend gemaakt.In de oude situatie een bocht van tien meter waar niet mee te varen was en in de nieuwe situatie een bocht van 5 meter en is ook handiger als je in een zwembad vaart.

Gr.Joop

hallo RAF

Hier een paar antwoorden op je vragen

een gewoon roer dekt de buis maar voor de helft af
dus de schroef kan nog water aanzuigen langs het roer door
alles wat niet echt langs het roerblad gaat draagt niets bij tot het sturen

Bij de meeste schepen is het de bedoelling dat ze vooruit varen. Dus het belang wat ze hebben, is dat ze goede roeren nodig hebben. Dat verschilt per schip. Bij (zee)slepers is is dat niet zo van toe passing.Omdat: hoe groter de roeren hoe meer trekkracht verlies. Want dan wordt het water alleen maar tegen gehouden. En daarom proberen ze de gulden middenweg te vinden. En bij deze sleper zijn dit de beste roeren. Want als dat niet zo is, hadden ze het wel anders gedaan. Want die jongens van smit zijn ook niet van gisteren. De meeste roeren staan op een bepaalde afstand van de schroef. Omdat in midden van de schroef geen kracht zit. Probeer eens zelf maar eens met je eigen boot. Haal de roeren maar er af. Laat de moter maar eens draaien. En hou dan de hand voor de schroef. Dan voel je dat van zelf waar de meeste kracht komt. Als je zelf vinger naar het midden van de schroef duwt,voel je zelf geen schroefwater. Daarom staan de roeren nooit dicht op de schroef of straalbuis. Dus de buis wordt nooit af gesloten. Dus bij achteruitslaan is dat niet van toepassing.

een balance roer dekt de straal buis haast volledig af
de schroef kan nu alleen maar water van die kant aanzuigen waar geen roer zit
en zodoende komt al het schroef water voorbij het roer blad
plus dat de zuigende kracht van de schroef aan een kant het water wegtrekt

Bij balanceroeren is het zelfde principe. Alleen staan de roerkoning verder naar achter. Maar het voorste puntje blijft op de zelfde afstand van de schroef of buis. Het klopt wat je schrijft, dat de straalbuis wordt afdekt. Maar dat geeft alleen maar rendement met het manouvreren met de schroef op vooruit. En die zuigendekracht dat is niet waar. En dan is de vraag: hoe komt dan dat een schip dan een kant op trek als je achteruit draait? Simpel, dat komt omdat je linksom en rechtsom draaiende schoerven hebt. Want als je een rechts draaiende hebt en slaat dan achteruit dan gaat het schip naar BB, als je links draaiende hebt dan gaat het schip naar SB.

als de schroef aan eenkant water weg trekt komt daar een kuil in het water.
zo wordt het daar iets minder diep en de boot glijd enigzins de berg af
en wordt dus zo nog een beetje geholpen

De kuil krijg je niet met achter uitslaan Die kuil krijg je alleen bij als het schip snelheid krijgt met het vooruit of achteruit varen. Je moet dat zo zien. Als het schip vooruit vaart, verplaats hij het water naar voren. Een beetje raar wat ik nu schrijf. Hij duwt het water weg (net als een buldozer) , dan komt er gat en valt er zelf in. Als een sleepboot een kuil van voren tot achter heeft. Heeft hij zijn rompsnelheid gehaalt. Dan zal hij nooit sneller gaan. Want als hij nog sneller wilt. Gaat hij zich verder ingraven. Wil hij dan daar nog uit komen, dan moet hij in planee gaan. Net als een speedboot. Maar dat gaat natuurlijk met zo'n schip niet.

bij de u2540 staat het roer in het midden van de boot
de schroeven zitten ver opzij in de duikroeren.
er is helemaal geen stuwing langs het roer of de boot moet varen en het water dat langs de romp stroomt komt ook het roer voorbij
een bochtje van een meter of 10 boven water
en een bochtje van een meter of 5 onderwater
in beide opties zit het roer helemaal onderwater
waar komt dan dit verschil in wendbaarheid vandaan ?????

Je schijft al een beetje. Als een onderzeeer onder water zit loopt de strooming van het water anders als hij boven water is. Als hij onder water zit, krijgt hij stroming van alle kanten. Dan glijd het water van alle kanten langs het schip. Als hij boven water vaart krijgt hij in het principi alleen water van de bijde kanten en van onderen stroming. Dat kun je ook zien als je vaart. Dan zie op het achterse gedeelte van de boot allemaal kolkjes. Dat is dan dood water en dan doen roeren weinig of niets. Omdat het water niet over de onderzeeer stroomt. Maar daar heb ik niet zoveel kaas van gegeten. Met deze vraag probeer ik logich na te denken hoe zou dat komen.

Groetjes huub

diamond334 zei:
hey

Om achteruit te varen en manouvreren moet je snelheid hebben van het schip wat niet wil zeggen alles er op maar rustig.
En om te sturen zou ik niet verder roeruitslag geven dan theoretisch 45° want verder luisteren de roeren amper of niet meer.

Zoals hierboven beschreven zorgt het schroefwater bij voor uit voor druk op de roeren. bij achteruit heb je druk nodig door de snelheid achteruit.

Groetjes Geert

Dat is niet waar dat je snelheid moet hebben om achteruit te varen.
Juist bij volle kracht achteruit kan het efect negatief zijn.
Mijn oude sleper met 1 schroef daar kon ik een 8 mee varen binnen de 10 meter maar als ik volle kracht voer dan lukte dat niet.

In de beroepsvaart wordt ook niet met volle kracht achteruit gevaren.
Zou jou niet graag achter het roer van een orgineel schip willen zien.

Hallo allemaal!

Er ontstaat een discussie zonder dat we weten wat Freddy (Smit Hunter) nu eigenlijk wil.
Wanneer hij besluit een 2e regelaar te kopen, is het probleem opgelost en kan hij daarmee achteruit varen.
Wil hij dat niet (en wie zijn wij hem dat voor te schrijven) dan kan hij beginnen met rustig achteruit varen.
Verder zijn de methode met de schakelaar en het gebruik van een pompje voorgesteld.

Roer vergroten en/of een straalbuis toepassen kunnen ook nog worden geprobeerd.

Aan Freddy om te bekijken wat hij wil.

Succes Freddy!

Wim

Ik denk dat je gelijk hebt Wim.
Er zijn nu diverse verklaringen en (mogelijke) oplossingen gelanceerd waar Freddy zeker wat aan heeft.

Ook van mij veel expirimenteer plezier Freddy.

Gr Wilco

Back