Vario Acrobatic flybarless

Hallo,

Ik vlieg nu met een Vario Arobatic benzine en die wil ik flybarless gaan maken.
Ik wil dat gaan doen met behulp van de HC3-Xtreme.

Is het nu voldoende om de flybar er af te halen met de daarbij behorende pitch compensator en een tuimelschijf meenemer te monteren?
Of moet ik een geheel andere kop monteren.

Heeft er iemand ervaring met het ombouwen van deze Vario rotorkop?

-Ruud-

Hallo,

Vraag eens aan blue bird Stuur een privébericht naar Blue Bird .
Deze vliegt dan met een Alouette drieblads maar ook met dezelfde electronica die jij wil toepassen. Het is een echte vario man ,dus misschien kan hij je verder helpen.;)

Groetjes bonkie.

Hoi bonkie,

Ik heb in een andere topic met Nick al over de exreme gesproken maar ik wil nu weten wat ik moet veranderen aan de standaard rotorkop, ik wil met de Acrobatic gewoon tweeblad blijven vliegen maar dan wel FBL, vandaar mijn vraag over de rotorkop.
En of iemand dat misschien al eerder heeft gedaaan.

-Ruud-

Als je de kop bekijkt, en de directe aansturing van de swash....
Dan zou ik zeggen dat het gewoon moet kunnen.
Het is alleen even de vraag wat voor uitslagen je krijgt op pitch/aileron met de huidige hartafstand op de swash binnenring en de afstand van hart as naar de aansluiting op je grips van je hoofdbladen.
Ik zou me eerder zorgen maken over de trillingen in een benzine heli.
Je zal de FBL unit van een goede demping moeten voorzien .

Dit is hem toch? :

Je zou hem een vraag kunnen stellen op zijn youtube kanaal:
http://www.youtube.com/user/jakubith

Grt,
Eric

Laatst bewerkt door een moderator:
Als je de kop bekijkt, en de directe aansturing van de swash....
Dan zou ik zeggen dat het gewoon moet kunnen.
Het is alleen even de vraag wat voor uitslagen je krijgt op pitch/aileron met de huidige hartafstand op de swash binnenring en de afstand van hart as naar de aansluiting op je grips van je hoofdbladen.
Ik zou me eerder zorgen maken over de trillingen in een benzine heli.
Je zal de FBL unit van een goede demping moeten voorzien .

Dit is hem toch? :

Je zou hem een vraag kunnen stellen op zijn youtube kanaal:
YouTube - Kanaal van jakubith

Grt,
Eric

Hoi Eric,

Ik zal zorgen dat de uitslagen gelijk blijven voor zowel voor pitch als voor cyclic. Dus misschien moet ik de hevels op de servo's wat kleiner maken.
De trillingen van e motor vallen wel mee hoor, die G240 van Vario hebben een hele mooie motor loop.
Het filmje had ik al gezien maar zoals je ziet heeft deze man niets aan de kop veranderd hij vliegt met de standaard flybar kop met een helicommand.

Blijft mijn vraag of ik iets aan de kop moet veranderen, er zitten nu bv vrij zachte O-ringen in, moet ik die misschien vervangen voor hardere exemplaren?
De bladhouders hebben nu een vrij zachte ophanging, ik weet niet of dat gunstig is met FBL of juist ongunstig.

-Ruud-

Laatst bewerkt door een moderator:
Zoals ik het zie...
Ik zou het eerst met de normale dempers proberen.
Maar dan wel met leading edge aansturing (de pitcharm aan de voorzijde van het rotorblad).
Dan werkt de afwijking van het blad mee aan de correcties van de FBL unit.
d.w.z. Als de bladen in op en neerwaardse richting belast worden blijft je stuurstang star, de spindel wordt weggedrukt in de demping, en het blad kantelt daardoor vervolgens iets.
Het voordeel van een wat zachte demping is dat trillingen ook beter worden gecompenseerd en minder door resoneren.
Gaat het niet lekker dan kan je altijd nog expirimenteren met een stijvere demping.

Voor zover ik weet, vliegen FBL koppen juist met hardere demping vergeleken met gewone paddelkoppen.
Het hoe en wat daarachter weet ik ook niet precies moet ik eerlijk toegeven.

Bij bijvoorbeeld de Elastomeerkop die ik op de Bell 47 G II gebruik ligt de bladhouder-as in een "rubber" mof in plaats van twee O-ringen aan iedere kant en heeft duidelijk minder bewegingsvrijheid als een vergelijkbare paddelkop, en de meerbladskoppen hebben de bladhouderassen zelfs rechtsstreeks in het kunststof gegoten. Daar moet de flexibiliteit van het kunststof blijkbaar alles opvangen (wat, met twee vierblad en éé 3 blad kop als referentie materiaal, uitstekend gaat moet ik zeggen....)

Mijn eerste reactie zou zijn om de hardste dempers te monteren die je voor die kop kunt krijgen.

Hou er overigens rekening mee, dat een tweeblads rigid kop wel vaak tot sterkere vibraties neigt..... Met meerbladskoppen heb je daar geen last van, maar ik zie het zelf, en heb het ook van meerdere duitse Vario vliegers gehoord. Verklaren kan ik het niet, maar in de praktijk blijkt het wel zo te zijn, helaas....

Groet, Bert

Ruud, je moet ALTIJD harde rubbers steken of het nu met of zonder FB is. Ik heb ooit eens van iemand een heli gevlogen met extreem slappe kop, ehwel die reageert bijna 45° de hoek in als ik enkel vooruit stuur!! 't is alsof er een virtuele gedraaide tijmelschijf opzit, zo bizar vloog ie.
Aan je zender instellingen zo weinig mogelijk veranderen, ttz de 3x 50% (default waarden bij Futaba) voor AIL-ELE-PIT aanhouden liefst hoger maar zeker niet kleiner! En daardoor moet je de hevels op de servo's inkorten van het 4de gaatje (naar buiten toe) naar het 3de (of zelfs het 2de). Ik vlieg mijn Huey FBL, benzine trainer mechanic Vario, op het 3de van het midden van de servo.

Nu moet je ook nog de mixer op de bladhouders verwijderen en op die plaats een verlengde ball-link bolletje plaatsen zodat de "ball" himself 'exact' op 90° uitkomt. Ik zal straks eens meten welke ball-link bol je nodig hebt.

En das alles........ ;)

ps: op mijn Huey vlieg ik (zonder stabi) met 30-40% expo en ik zou 'met' de stabi 20-30% aanhouden.

Dank jullie wel voor de tips, ik kan er echt mee verder, ik zal de rubbers uitwisselen voor de hardere soort.
Vario heeft verschillende hardheden dacht ik.

Tempel:
zodat de "ball" himself 'exact' op 90° uitkomt.

Bedoel je hier mee dat de stuurstang een exacte hoek van 90° moet maken ten opzichte van de bladhouder?

-Ruud-

Back