Ralph,
Even een kleine correctie op wat ik geschreven heb in m'n vorige reactie:
Ik maak gebruik van 4 servo's 9405 (72 Nm/ 6V 0.08 sec /45 graden) voor de besturing van de Hoofdrotor.
Voor de Hekrotor een 9402 (80 Nm/6V 0.07 sec/45 graden) met ,JA, een 3D gyro (8065), de gasservo is dus inderdaad een gewone 3001.
De stroomvoorziening is dus een 2400 m/a 5 cellen pakket (6V)
plus een 5 nc converter voor een constante stroom van 6V.
Als je er over denkt om een Vario Schaal heli te gaan bouwen is het misschien verstandig om GEEN Benzine trainer te kopen!
Waarom?
De Benzine-trainer (Vario leverd alleen de 1.8 meter versie nog) is voorzien van een tandwiel verhouding van 90/18, dus als je van plan bent om een schaalheli te bouwen met deze verhouding zal dat probleem opgelost zijn. Ik ben er intussen achter dat het niet stopt met de tandwielen (andere aandrijving naar de hekrotor e.d.)
Voor het inbouwen van het mechaniek zijn nog een aantal onderdelen nodig, welke niet bij de trainer, echter wel bij alleen het mechaniek worden geleverd.
Als je toch een rompheli wil bouwen met een benzine mechaniek van Vario denk dan eens aan een romp, motor en een bij passend mechaniek (bv de 1002/21(het zelfde als in de trainer) of de 1002/22)
Het is en blijft niet goedkoop echter als je alleen het mechaniek koopt scheelt het al snel 400 Euro.
En misschien worden we het wel eens over de onderdelen van de trainer die ik na het bouwen van de BK 117 over zou hebben, daar kan jij dan samen met het mechaniek een trainer maken.
Ps. verwacht op dit forum niet te veel reacties op een vraag over Vario!! :cry:
Volgens een aantal gebruikers is dit nl een "ELITE" HELIKOPTER maar niet getreurd ik hoop dat je de (voor jouw) goede beslissing kan nemen en we zien elkaar weer op het veld.
m.v.g.
Hans