Vario Boxer

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door AHoogendijk, 5 aug 2023.

1. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Die olie heeft hobby in toch.

2. Jonkje

Jonkje

Lid geworden:
    29 jun 2009
    De gewone KL200 hebben ze, niet de 198 voor zover ik weet.Heli klotz is net wat dunnere olie.

3. AHoogendijk

AHoogendijk PH-SAM

Lid geworden:
    24 mei 2012
    Ik dacht dat je de benzine modificatie bedoelde, maar dit is alleen nitro naar vonk.
    Daar moet ik nog eens goed over nadenken, want het is aanbevolen om deze ook te blijven gloeien tijden de vlucht als ik het goed heb.
    Dan heb ik toch al een accu nodig, en niet te klein, kunnen de vonkjes weleens lichter zijn.
    En idd geen nitro meer is wel lekker.
    Zo te zien gaan de zuiders tegelijk naar buiten en binnen.
    Ontsteken ze ook tegelijk,, of vonk je gewoon een keer extra?

Ik ga eens op onderzoek uit.
    Gr
    Arie

Laatst bewerkt: 11 sep 2023
  4. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Beetje afhankelijk van wat je als gloeiaccu wilt gebruiken. Twee pluggen trekken zomaar 6 Ampere samen (of 3 als je ze in serie zet, maar dan is één kapotte plug ook gelijk het einde van het gloeien), maar hoe dan ook praat je over acht a negen Watt continue, en dat wordt zwaar voor een beetje vliegtijd.
    Een vonkendoosje voor de twin zal ongeveer 150 gram wegen, en met een 1000 mAh 2S Lipootje heb je al ruim een uur bedrijfstijd.

Er zijn twee verschillende tweecylinder ontstekingen: voor boxers en voor V-twins. Je moet degene voor boxers hebben, en die vonkt gewoon op beide bougies tegelijk, er is dus een loze vonk tussen in en uitlaatslag, maar dat kan geen kwaad.
    Ik vlieg er al een jaar of vier mee, werkt perfect, maar het KAN zijn dat de plaatsing van magneet en sensor ernstig improviseren wordt. Het was bij mijn Bell 47G best een gepuzzel, maar uiteindelijk wel gelukt en het heeft jaren lang probleemloos gewerkt.

Ik heb zo het vermoeden dat een benzine modificatie wel eens ERG pittig kan worden qua koeling.

5. AHoogendijk

AHoogendijk PH-SAM

Lid geworden:
    24 mei 2012
    Daarom dacht ik ook, dat kan niet,
    Maar methanol heb je dat koeling probleem dus niet.

Ik ga eens zoeken wat er nodig is.

6. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Zonder gekheid: die motor gaat FORS heter lopen (sta niet gek te kijken van een cylinderkoptemperatuur van 150 graden) maar om een of andere reden heeft dat bij mijn éénpitter nooit tot problemen, slijtage of andere malheur geleid.
    "Koeler lopen" is een motorparameter die HOOGLIJK overgewaardeerd wordt. Ik heb in elk geval geen nadelige gevolgen kunnen ontdekken, en die eenpitter van mij draaide toch wel eigenlijk continue tot op de top van zijn vermogen.

Het probleem is dan ook niet zozeer die motortemperatuur, maar het feit dat Methanol behoorlijk veel klopvaster is dan Benzine. Rond de 145 graden CHT worden uitlaatkleppen heet genoeg om benzine te laten ontsteken, maar blijkbaar is dat nog NIET heet genoeg om Methanol te laten ontsteken.

7. AHoogendijk

AHoogendijk PH-SAM

Lid geworden:
    24 mei 2012
    Ok, als ik het goed begrijp gaat ie dus heter lopen, maar niet zo heet als bij benzine?

Wat ik dan nodig zou hebben is zo iets:
    https://www.flashrc.com/en/ignition...-ignition-for-1-4-32-90-rcexl-spark-plug.html
    https://www.flashrc.com/en/ignition-and-access-boxes/28065-hall-effect-sensor-kit-1-rcexl-2002.html
    https://www.flashrc.com/en/gasoline-spark-plugs/20502-spark-plug-1-4-32-rcexl.html 2 keer,
    en een lipo.

En het lastige is dan de hall sensor.
    Die moet ongeveer aan de fan. is bijna geen ruimte voor.
    Maar in ieder geval wel de olie modificatie, gaatje in de neus.

Ik ga er nog over denken.

Groeten,
    Arie

8. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Yup, dat moet je hebben, en inderdaad gaat die sensor een dingetje worden. Ik heb destijds bij mijn Bell 47G een 2 mm dikke schijf uit aluminium tussen motor en koppeling geplaatst, met daarin een 2 mm dik schijfmagneetje (ingelijmd met UHU Plus). Die alu schijf had ik van een spiebaantje voorzien, en een spie zodanig aangepast dat hij wel die schijf op zijn plek hield, maar de lagers van de koppeling er overheen konden schuiven. Sensor hing aan een van de motorsteunen.
    Het grote tandwiel met een 2 mm dikte ring ook 2 mm verplaatst en zo draaide alles weer in lijn.

Motor draait inderdaad flink heet, maar daar kan het vrij goed tegen, want er is geen overmaat aan Methanol meer, en ook het water condenseert niet, dus de olie doet echt VEEL beter zijn werk.
    Je moet wel goeie olie gebruiken (ik had destijds altijd Carbulin) en niet meer dan 2% Wonderolie (ALS je olie gebruikt met dat spul er in).

Ontstekingshoek 34 graden.

9. Student

Student Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jan 2008
    tippie:
    ze hebben ook iridium bougies.
    die kunnen hun warmte beter kwijt.

ik had nog wel eens dat de boel op gloei ging lopen omdat de bougie te heet werd...

Qua accu:
    ikzelf had een extra Bec en kill switch van mijn ontvanger accu af getakt.
    door de extra bec en losse aftak komt er niets van enige ontstekings storing in de ontvanger
    stroomverbruik was in mijn heli een fractie van de besturingsstroom, dus qua vliegtijd maakte het niet uit

Voor de sensor: de magneet moet in een punt wat net zo hard ronddraait als de uitgaande as
    Brutus had bij mij de achterplaat van de motor iets dunner gefreest, hall sensor aan de buitenkant (ik had dus geen magneet nodig)
    dus iedere keer als de kruktap voorbij kwam, gaf de hall sensor een andere waarde, wat de ontsteking oppikte als aansturing

10. AHoogendijk

AHoogendijk PH-SAM

Lid geworden:
    24 mei 2012
    Ja, had ik ook gezien.

Maar bij deze zit geen kruktap achterin de motor, er zit een dik lager achterin ;)

Groeten,
    Arie

11. AHoogendijk

AHoogendijk PH-SAM

Lid geworden:
    24 mei 2012
    Zoiets zat ik ook aan te denken

Ga ik nog eens goed bekijken

Ik probeer helemaal zonder wonderolie meestal

Groeten,
    Arie

Laatst bewerkt: 12 sep 2023
  12. Student

Student Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jan 2008
    ALS je naar methanol en ontsteking gaat, veranderd even compleet alles in die motor
    geluid, verbruik, dus ook olie omstandigheden

Mijn os55 ging van 8 minuten looptijd en een cm in de tank over, naar 12 minuten met dezelfde cm in de tank..
    5% nitro, 15 of 17% olie(klotz)
    de boel moest dermate arm, dat de mengselschoef 100% dichtgedraaid moest worden.
    op mijn normale brandstof kwam er na een jaar of wat een 100% glimmende binnenkant naar voren.

in het kader, het begin is ff rommelen met afstelling en primen
    carb zit zover dicht, dat dit ff aandacht nodig heeft.
    daarna kun je gewoon je gang gaan.. ook veel minder afstellen..

13. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    2% wonderolie en 10~12% syntheet is acceptabel, sommigen zeggen dat het nog nét even iets beter beschermt, maar daarmee heb ik geen ervaring.
    Zoals Student ook zegt: je motor wordt en blijft véél schoner van binnen...

Oh ja... die olie-afvoer moet wel nog steeds verplaatst worden uiteraard.

AHoogendijk vindt dit leuk.
  14. AHoogendijk

AHoogendijk PH-SAM

Lid geworden:
    24 mei 2012
    Er zit een ring strak achter de spie
    Ik heb ongeveer 4 gangen draad om de koppeling mee vast te zetten
    Dat gaat krap worden als en nig een ring tussen komt
    Er is een klein beetje ruimte achter de snapring op de bus.
    Dan moet het een schijf worden, waarop een kleine verdikking zit ipv de ring, zodat ik het lager niet raak.
    En dan aan de andere kant een gat waar de bus in past, en daartussen wat vlees waar de spie in past, en wat stevigheid geeft zodat ie niet van de as springt.
    Zo iets dus:

Groeten,

Arie

15. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Correct, ik had, als ik me goed herinner, ook die ring weggehaald en een borst aan die schijf laten zitten. Daarmee kon ik de boel een halve mm dunner houden. Het zit allemaal wel wat anders bij jou, zie ik. Deels omdat ik met de originele viertakt koppeling (passend voor de viertakt krukas) niet uit de voeten kon vanwege de voor mij véél te lange overbrenging, en dus een gewone koppeling gebruikte en gedwongen was de krukas af te draaien tot de Vario/Heim standaard van 8 mm.

Maar als je naar die eerste foto kijkt, dan had ik die schijf min of meer tegen het lager aan zitten, en de spie buiten de schijf gelijk geslepen met de as. Bij jou hoeft dat zo te zien niet, want ik neem aan dat er een spiebaan in die bus uitgestoken is.
    Maar die geringe draadlengte is wel zorgelijk...

Ik neem aan dat het koppelingsvliegwiel op die konus zit, en het enige wat ik kan bedenken is dat je de konus 1,5 a 2 mm inkort, en het vliegwiel in de buurt van het asgat ook ongeveer zover wegsteekt, dan heb je die schroefdraadlengte weer terug?

16. AHoogendijk

AHoogendijk PH-SAM

Lid geworden:
    24 mei 2012
    Er zitten in ieder geval weer soepele lagers in de koppeling:
    En dan met het ringetje er tussen, op de as
    Dan zit het aangeschoven op deze manier
    Daar moet wel iets tussen te frommelen zijn.

Even de motor in een tijdelijk frame gezet, om te kijken hoe eea past
    En dan zie je wel dat de opnemer plaatsen lastig is:
    Er zit nl een grote montage beugel om de motor heen
    Als daar die schijf langs draait, dan is er niet zo veel ruimte.
    En dan kan ik wel een gaatje maken, maar kan je niet afstellen, lastig.

En hier zie je hoever de beugel op de motor zit
    En dan wordt het ook krap voor de olie nippel

Groeten,
    Arie

17. AHoogendijk

AHoogendijk PH-SAM

Lid geworden:
    24 mei 2012
  18. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Hmmm... Ik zie je probleem....

Laat me eens even denken, want problemen zijn er om op te lossen...

Voor die schijf kun je staal gebruiken, dan is er genoeg ruimte, al heb je dan wel een speciale Hall sensor nodig.
    Daar is nog wel iets over terug te vinden hier op het forum. Ergens ongeveer 10 jaar geleden, toen ik bezig was met die backplate ontstekings sensors voor heli's.
    Student vliegt daar nog steeds mee, en ik moet nog wel een aantal van die Hall-elementjes hebben liggen ook.
    Dan komt er op de schijf niet een magneetje, maar een uitsteeksel. Die hallsensor reageert dan op het passeren van een stukje metaal.
    Is verder gewoon compatibel met de RcExl ontsteking.
    Is minder ingewikkeld dan het lijkt.

19. AHoogendijk

AHoogendijk PH-SAM

Lid geworden:
    24 mei 2012
  20. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Yup... Dát draadje...

Deel Deze Pagina