Vario EC 135 met X-Treme PoweRotoR

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door PoweRotoR, 28 dec 2013.

  1. wflipse

    wflipse

    Lid geworden:
    1 sep 2013
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Zeeland
    Beste Han,

    Complimenten voor je uitvoerig beschreven bouwdraadje!!

    Na 2 jaar van sparen en zoeken naar een Lifeliner ben ik afgelopen week bij Albertino geweest.
    Na toch alles goed afwegen besloten om te gaan bouwen deze winter aan de Lifeliner.
    Jou bouwdraadje is een als een bouwbeschrijving en heb het met plezier gelezen.

    Hoe is de vordering op dit moment? En welke kleuren gaat hij krijgen?
    En vroeg mij ook af uit welke omgeving je komt wellicht eens afspreken....en ervaring en wijsheid te delen....
    In mijn omgeving zijn weinig of geen schaalbouwers of vliegers, dus langleve MBF!

    Komende week maak ik mijn "verlanglijstje" compleet en zal de bestelling gedaan worden.
    De heli zal trouwens in electro uitvoering zijn, heb ik op de Bell222 ook en bevalt prima. Maar is er voldoende ruimte in de EC135 voor de lipo's?


    Met vriendelijke groet,
    Wilco
     
  2. PoweRotoR

    PoweRotoR

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    309
    Hallo Wilco,

    Dank voor jouw reactie. De vorderingen met de EC135 liggen momenteel op een wat lager pitje. Ik heb de zomermaanden met name alleen gevlogen en heb nog een heli van iemand gekregen (Hughes500D) die in het water was gevallen. Deze heb ik weer opgelapt en deze vleigt inmiddels weer. Nu komen de donkere maanden er weer aan dus zal ik weer verder gaan met de EC135.
    Over de kleurstelling twijfel ik nog het wordt of de ERA uitvoering of de kleuren van de lifeliner zoals hieronder.
    [​IMG]

    V.w.b de accu's kun je gerust 2 accupakketten kwijt van 5000MaH 5S onder de bodemplaat. Je moet daar wel wat voor doen maar het past.
    Ik ben zelf lid van de BVL in Kruisland en ben woonachtig in Halsteren.

    Grt Han
     
  3. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    819
    Locatie:
    Drechterland
  4. wflipse

    wflipse

    Lid geworden:
    1 sep 2013
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Zeeland
    Arno,
    Dat snap ik! De zomer voor wat hij was dan is zeker de tijd om te vliegen.
    Zelf heb ik mijn EC en toebehoren net besteld en zal volgende week bij Albertino binnen zijn.
    Tevens ook de nodige scale details besteld en een sound turbine is in de maak.
    Ja de donkere dagen zullen gevuld worden met bouwen.
    Met de lifeliner werk ik regelmatig samen, en was het zoeken na 2 jaar wel zat, daarom besloten om dan zelf te bouwen.
    En de powerrotor is werkelijk een prachtige uitvoering, super!

    Enige nadeel is de decals de stickers voor de lifeliner.......ook na een tip niets gevonden alleen in schaal 1:70...

    Maar gewoon doorzoeken, ook dat is een onderdeel van het proces.

    Wens je veel plezier met bouwen en wellicht zal ook ik een draadje bijhouden.

    Gr,

    Wilco
     

    Bijgevoegde bestanden:

  5. wflipse

    wflipse

    Lid geworden:
    1 sep 2013
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Zeeland
    Arno.,

    Van jou mooie plaatjes van de EC in de sneeuw...

    Zoals je ziet en ik nu ook was ik even mis met de naam Han/\Arno
     
    Helikapoter vindt dit leuk.
  6. servor1986

    servor1986

    Lid geworden:
    5 dec 2012
    Berichten:
    863
    Locatie:
    Zeeland, Walcheren
    Hahahahahahaha hahahahaha :) :) het staat er echt.. hahahaha!!
     
  7. PoweRotoR

    PoweRotoR

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    309
    Het is een lange tijd stil geweest omtrent de voortgang van de bouw van de EC135 maar we pakken de draad nu toch weer op.


    Ik heb besloten om de railsysteem voor de beide schuifdeuren helemaal zelf te vervaardigen omdat ik de aangeboden varianten gewoon te prijzig vond.
    Het resultaat zal niet 100% gelijk zijn aan de echte maar ik ga het wel zo dicht mogelijk benaderen.
    Nadat ik een en ander had bedacht en uitgetekend dacht ik dat we het nu maar echt moesten gaan maken.

    Allereerst heb ik uit 3 mm triplex de rail geleiders gemaakt met hierin een sleuf waar de deurgeleiding in moest komen te glijden.
    Omdat de deur na openen eerst naar buiten moet bewegen voordat hij over de zijkant van de romp heen kan schuiven heb ik de sleuf in de railgeleider aan het einde afgebogen. Het resultaat van de rail is de volgende.

    [​IMG]


    Ik heb direct aan beide uiteinden er wat schotjes onder gelijmd zodat ik deze rail in zijn geheel eenvoudig aan de binnenkant van de romp kan plakken.
    Deze rails heb ik dus 4 keer gemaakt. 1 voor de onderkant en 1 voor de bovenkant van de deur en dan voor beide deuren.

    Eerst de onderste rail van de linker schuifdeur in de romp gelijmd met UHU End Fest.

    [​IMG]


    [​IMG]

    Om nu niet direct de echte schuifdeur te voorzien van gaten en hulpstukken heb ik van 3 mm Triplex eenzelfde deur gemaakt. Hier kan ik gaten in boren om dingen te proberen wat ik wil.

    Vervolgens heb ik van een M2 boutje een deur geleider gemaakt door een kant van het boutje 90 graden om te buigen zodat er nog een moertje op gedraaid kan worden. Dit boutje heb ik bevestigd aan de deur nadat de deur in de sponning was geplakt met tape. Vervolgens heb ik de plaats waar het boutje aan de deur bevestigd moet worden afgetekend.

    [​IMG]

    Het boutje vervolgens bevestigd aan de deur en het omgebogen gedeelte in de geleiderail gestoken en voorzien van een moertje.

    [​IMG]
    [​IMG]
    Toen voorzichtig de deur open gemaakt en je ziet duidelijk dat de deur naar buiten gaat waardoor hij langs de romp kan schuiven.
    [​IMG]
    De volgende stap is om in plaats van dat M2 boutje een hulpstukje van aluminium te maken .
    Uit een stuk aluminium heb ik een eerste afstandhouder/geleider gevijld, gepolijst en voorzien van een M2 boutgat om hem te kunnen bevestigen aan de geleide rail.


    [​IMG]
    Deze afstandhouder/geleider heb ik vervolgens bevestigd op de onderste geleiderail en pas gemaakt opdat hij niet te ver buiten de romp steekt.
    [​IMG]

    Eenzelfde afstandhouder heb ik gemaakt voor de bovenste geleiderail.

    [​IMG]
    Volgende stap is het bevestigen van de deur aan deze 2 afstandhouders met UHU Endfest 300
     
    Laatst bewerkt: 29 sep 2016
    didier n vindt dit leuk.
  8. PoweRotoR

    PoweRotoR

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    309
    Nu de afstandhouders zijn geplaatst in de geleiderails kunnen we de deur ervoor plaatsen om deze afstandhouders eraan te kunnen lijmen.
    Om te voorkomen dat de lijm tussen de afstandhouder en de deur uit gaat komen heb ik als voorzorg de sponning voorzien van tape. Mocht er dan toch lijm tussenuit komen kan de deur toch losgekomen worden.
    De afstandhouders zijn ingesmeerd met een klein beetje UHU Endfest en de deur kan in zijn positie gebracht worden en worden gefixeerd met tape en kleine lijmklemmen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Na het uitharden van de lijm voorzichtig de deur losgekomen om de afstandhouders nog beter rondom te kunnen lijmen en openingen op te vullen.

    [​IMG]


    [​IMG]


    Nadat de lijm goed is uitgehard de deuren teruggeplaatst om voorzichtig te proberen of hetgeen bedacht was ook werkt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het werkt perfect en kunnen we verder met de geleiderail in de zijkant van de romp.

    [​IMG]
     
  9. didier n

    didier n verslagschrijvers

    Lid geworden:
    12 jul 2007
    Berichten:
    1.054
    Locatie:
    Leopoldsburg belgie
    Wow..

    Een hele constructie is het geworden, maar mooi doordacht en uitgevoerd, bovendien werkt het nog ook !
    Het eindresultaat zal dan ook wel dik in orde zijn hé..

    Groeten,

    Didier
     
    PoweRotoR vindt dit leuk.
  10. PoweRotoR

    PoweRotoR

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    309
    Nadat het schuifrail gebeuren is gedaan moeten we zorgen voor de geleiding in de zijkant van de romp als de deur open geschoven gaat worden.
    Allereerst moeten we een sleuf maken in de verhoogde/verdikte ril in de romp.
    Dit doen we met een slijpschijfje op de dremel.
    Daarna met een vijl de sleuf voldoende glad maken en groot genoeg opdat er een M2 boutje als deur geleider doorheen kan glijden.

    [​IMG]

    Volgende stap is het maken van de opbouw op de deur waar de geleiding naar de rail in vast zit. Deze is goed in onderstaande foto te zien.

    [​IMG]

    Deze gaan we maken van een stukje hout. We schuren/vijlen deze in de vorm.

    [​IMG]

    In de achterkant maak ik een sleuf zodat hij over de verdikte ril in de romp valt.
    Vervolgens lijm ik deze vast op de deur met End Fest 300.
    Nu moet dat M2 boutje erin vast gelijmd worden die als geleider gaat functioneren. Maar ik wil dat de deur als deze naar buiten komt langs die ril naar acteren schuift.
    Om dit te realiseren heb ik een stukje carbonbuis van 6mm doorsnee en ongeveer 11 mm lang gepakt en over het zojuist geplakte M2 boutje heen geschoven. Dit buisje zorgt ervoor dat de deur over de romp kan schuiven op een afstand van 11 mm en het M2 boutje zorgt ervoor dat de deur wordt geleid,
    Nu heb ik als de deur helemaal dicht is ervoor gezorgd dat het buisje met deur in zijn geheel naar binnen kan klappen tegen de romp aan door ter hoogte van het carbon buisje in de romp ook een 6mm gat te boren (een beetje ingewikkeld om te beschrijven maar onderstaande foto's spreken voor zich denk ik).

    [​IMG]

    [​IMG]

    Om nu te voorkomen dat het M2 boutje uit de sleuf komt heb ik aan de binnenkant op het boutje een soort rosetje gemaakt van plasticcard die geborgd wordt met een moertje.
    Nu kan de deur net ver naar buiten toe om op een afstand van 11mm langs de verdikte ril aan de buitenkant van de romp te glijden.
    Zie onderstaande foto.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vervolgens heb ik de deurklink gemaakt en aangebracht zodat de deur vergrendeld kan worden.

    [​IMG]

    Nu is de schuifdeur klaar om te proberen. Hiervan heb ik filmpjes gemaakt.





    Het loopt nog een beetje stroef maar dat is een kwestie van wat schuren en effenen van de geleiderails en de geleidesleuf in de romp.

    Hetzelfde doen we vervolgens met de andere schuifdeur.
     
    Laatst bewerkt: 5 okt 2016
    Helikapoter vindt dit leuk.
  11. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Das echt wel knap gevonden en gebouwd!:koud:
     
  12. PoweRotoR

    PoweRotoR

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    309
    Nadat de beide schuifdeuren zijn gemaakt heb ik het mechaniek aangepakt in de romp.

    Omdat ik de heli in een elektroversie ga gebruiken heb ik het gedeelte van het mechaniek waar de brandstofmotor zit niet nodig (zie rode pijlen in onderstaande foto)

    [​IMG]

    In eerste instantie had ik de elektromotor gemonteerd op de standaard manier (naar beneden hangend aan de motorsteun)

    [​IMG]

    Aangezien ik de ruimte in de cabine maximaal wil benutten om ook een bank/stoelen achterin te kunnen zetten en makkelijk bij de accu’s wil kunnen die onder de vloer komen ben ik gaan speuren op de verschillende fora. Er waren genoeg mede modelbouwers die prachtige oplossingen hadden en heb zelf het beste hieruit gepakt en toegepast.

    Ik heb besloten de motorsteun om te draaien zodat de motor meer naar boven verhuist en daarmee in de doghouse terecht komt. Door dit te doen kan de voorste frame beugel komen te vervallen (zie rode pijl in onderstaande foto).

    [​IMG]

    Dit geeft dus het gewenste resultaat.

    [​IMG]

    Tevens heb ik op het houten frame afgetekend (zwarte lin) wat er overbodig is i.v.m. het monteren van een brandstofmotor.

    [​IMG]

    Dit heb ik dus ook van het houten frame verwijderd.

    [​IMG]

    Hetgeen is verwijderd van het houten frame heb ik opnieuw gebruikt om het overgebleven frame hier en daar te verstevigen om te voorkomen dat er teveel beweging in het mechaniek komt.

    [​IMG]

    Daarna het mechaniek weer even op het houten frame gemonteerd en voilà.

    [​IMG]
     
    Helikapoter vindt dit leuk.
  13. Heliguy

    Heliguy

    Lid geworden:
    12 aug 2009
    Berichten:
    71
    Locatie:
    Koersel
    Knap om te zien dat je er weer aanbegonnen bent, zullen we zeker weer volgen de bouw vorderingen.
     
  14. PoweRotoR

    PoweRotoR

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    309
    Zo we zijn een tijdje uit de lucht geweest. Dit had te maken met het weer oppakken van andere modelwerkzaamheden aan en met vliegtuigen.
    Nu is het echter weer tijd voor de EC135.

    Nadat we het mechaniek hebben aangepast en het houten frame hebben aangepast werd het tijd dit mechaniek weer te plaatsen in de romp om te zien wat dit uiteindelijk aan ruimte scheelt in de romp.
    Hieronder een aantal beelden van het resultaat.
    [​IMG]
    [​IMG] [​IMG]
    [​IMG]
    We hebben nu voldoende ruimte gecreëerd om een achterbank/stoelen te plaatsen.
    De volgende klus is het maken van een vlakke vloer.
    Allereerst hebben we de ruwbouw van de cockpit in elkaar gezet zoals deze bij de Vario kit van deze EC135 aanwezig was.
    deze hebben we als eerste even geplaatst in de romp en deze op een paar plaatsen met wat lijm gefixeerd.

    [​IMG]
    [​IMG] [​IMG]
    Om het stukje vloer te ondersteunen heb ik van balsa wat steunpilaren gemaakt en op de romp bodem geplaatst. De zullen voor de helft onder het eerste gedeelte van de cockpitvloer vallen zodat deze ondersteund wordt. De andere helft zal het tweede gedeelte van de cockpitvloer gaan ondersteunen.
    Allereerst hebben we 4 blokjes gemaakt met hierin de magneetsluiting techniek zoals eerder in dit draadje beschreven bij de magneetsluiting van de kappen aan de bovenkant van de romp.
    Deze 4 blokjes zijn aan de romp gelijmd op de hoogte dat de cockpitvloer hier precies gelijk met de bovenkant van de deursponningen in de romp vallen.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Vervolgens konden we via een kartonnen mal het eerste vloerpaneel maken.
    Hierop zijn de magneten weer aangebracht conform het eerder beschreven magneetsluiting concept.
    Aan de voorkant van de vloer heb ik 2 lipjes gemaakt van modelbouwtriplex die precies onder het eerste gedeelte van de cockpitvloer schuiven.
    [​IMG]

    Met het einderesultaat in het volgende bericht!
     
    Laatst bewerkt: 25 dec 2016
  15. PoweRotoR

    PoweRotoR

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    309
    Zoals beloofd het einderesultaat van het tweede gedeelte van verwijderbare cockpit vloer.
    Je kunt zien dat de 2 aangebrachte lipjes onder het eerste gedeelte van de cockpitvloer schuiven zodat beide vloerdelen gelijk komen te liggen.
    [​IMG] [​IMG]
    [​IMG]
    Dan het derde gedeelte van de cockpitvloer. Deze moet aansluiten op de geleide rails van de 2 schuifdeuren.
    [​IMG]
    Als dit laatste vloerdeel geplaatst is krijgen wij uiteindelijk een vlakke vloer in de romp die eenvoudige verwijderd kan worden om de accu's te kunnen vervangen.
    [​IMG]
    [​IMG] [​IMG]
    Het doel is bereikt. Ruimte voor een heus cockpit interieur. In een later stadium zal de vloer worden voorzien van "Viskosevlokken" waardoor je een soort fluwelen vloerbedekking krijgt.

    De volgende stap is het assembleren van de Fenestron en daarna het herenigen van de staart met de rest van de romp.
     
    Laatst bewerkt: 26 dec 2016
    MDM vindt dit leuk.
  16. didier n

    didier n verslagschrijvers

    Lid geworden:
    12 jul 2007
    Berichten:
    1.054
    Locatie:
    Leopoldsburg belgie
    Het ziet er strak en mooi doordacht uit, doe zo verder :koud:

    Prettige feestdagen!

    groeten,

    Didier
     
    PoweRotoR vindt dit leuk.
  17. PoweRotoR

    PoweRotoR

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    309
    In het begin van dit bouwdraadje had ik beschreven hoe we de staartbuis goed passend in de staart hebben gekregen door wat vernauwingen weg te schuren. Het laatste bericht was dat we de staartbuis hadden geplaatst in de staart.
    [​IMG]
    Nadat de staartbuis is geplaatst, maar nog niet is verlijmd in het staartstuk, was de volgende stap het plaatsen en verlijmen van de bus waaraan de gearbox van de fenestron wordt bevestigd met EndFest 300.
    [​IMG]

    Terwijl dit aan het uitharden is kon de fenestron worden geassembleerd.
    Dit begint met het samenstellen van de gearbox wat een precies en tijdrovend klusje is.
    [​IMG]
    De volgende onderdelen hebben we hierbij nodig:
    [​IMG]
    Belangrijk hierbij is dat de beide kroon tandwielen met gebruikmaking van de verschillende dikte shimringen de juiste speling krijgen waardoor deze soepel en zonder enige moeite in elkaar lopen.
    [​IMG][​IMG]
    Zeker niet onbelangrijk is dat beide tandwielen ook nog in lijn liggen zodat ze precies onder 45 graden in elkaar grijpen. Zie hiervoor onderstaande tekening.
    [​IMG]
    Ik heb de gearbox vele keren uit elkaar en weer in elkaar gezet net zolang tot het goed was.

    [​IMG] [​IMG]
    Daarna de madenschroeven met loctite geborgd.
    Als laatste voldoende titaanvet in de gearbox gespoten voor de smering.
    [​IMG]
    Daarna de laatste deksel erop geschroefd en klaar is de gearbox. Het is snel opgeschreven maar bij mij heeft deze klus ruim anderhalf uur geduurd voordat deze was geklaard.:(
    Zo ziet hij er dan uit.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 26 dec 2016
  18. PoweRotoR

    PoweRotoR

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    309
    Nu is het zaak de zojuist geassembleerde en afgestelde gearbox op de reeds verlijmde bus te monteren.
    [​IMG]
    Vervolgens kunnen we de fenestron zelf gaan monteren op de gearbox.
    [​IMG]
    [​IMG]
    De fenestron is al voor geassembleerd en kan dus eenvoudig worden gemonteerd.
    Vervolgens de as plaatsen van de pitchslider .
    [​IMG] [​IMG]
    [​IMG]
    Dit geheel kan op de bus van de staartbuis bevestigd worden met het volgende resultaat.
    [​IMG]
    De bladen erop en we kunnen de fenestron gaan uitrichten zodat deze precies in het huis van de staart gecentreerd is.
    [​IMG]
    De standaard fenestronbladen zullen later uiteindelijk vervangen worden door de stijvere variant in Carbon maar voor de bouw zijn de standaard exemplaren voldoende.
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.710
    Locatie:
    Oldeberkoop
    ??? dat doe je toch niet middels de bladen? Daarvoor is er een houten centreerschijf meegeleverd die je op het huis vastschroeft....
    Daarmee heb ik de staart van de EC135 van een maat van mij perfect weten te centreren....
     
  20. PoweRotoR

    PoweRotoR

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    309
    Hallo Bert,het klopt helemaal wat je zegt. Je moet inderdaad die bijgeleverde houten schijf monteren op de gearbox en deze dan op de staartbuis bevestigen zodanig dat de houten schijf precies past in het fenestronhuis van de staart.
    [​IMG]
    Daarna kan de buis gefixeerd worden in de staart. Helaas heb ik hier geen foto van gemaakt.
    Of je nu die houten schijf gebruikt om uit te richten of de fenestron zelf maakt volgens mij niet heel veel uit ware het niet dat de houten schijf precies past en de fenestron altijd een ruimte tussen de bladtips en de behuizing heeft dus met de houten schijf is het veel preciezer en is daarmee de vrije ruimte tussen de bladen en het huis overal gelijk. Daarnaast is de fenestron kwetsbaarder dan die houtenschijf natuurlijk. Kortom de houten schijf gebruiken!
    Als laatste kan dan de fenestron op de gearbox worden bevestigd.
     
    Laatst bewerkt: 29 dec 2016

Deel Deze Pagina