Hoi bedankt
X-Treme Mechanik // 10,2:1 // Fenestron
Technische Daten
Maßstab1:5,9Länge1740 mmBreite280 mmHöhe590 mmRotor1680 mmMotor11,5 qcmGewichtca. 7,5 kg
motor rossi 11.5 maar ik ga kijken of deze wel goed is ik heb hier nog een os 15cc liggen .
de heli staat al meer dan een jaar stil dus hier en daar wat nieuw spul zetten .
en een
robbe HELICOMMAND zit er ook in .
Zolang die motor geen schade heeft vanwege misbruik o.i.d. is die Rossi ruim sterk genoeg voor deze heli.
Belangrijk is GEEN nitro, en niet teveel olie. 15% volsynthetische olie is voldoende, Vario zelf laat ze met 12% olie draaien.
Standaard schijnt de uitlaat wat aan de korte kant te zijn, tenminste ik lees op het Vario Forum veel over mensen die hun uitlaat een cm of drie a 4 langer afstemmen dan met de standaard Vario kit mogelijk is. Vario zelf zegt echter dat het moet kunnen (logisch, ze verkopen hem zo....

).
Afhankelijk van wat de vorige eigenaar als brandstof gebruikt heeft (veel nitro??? veel olie????), eventueel met een vette afstelling beginnen, en even controleren of de extra headshim (dat heet in België toch een kulas pakking?) er tussen zit: zo ja, die weghalen als je zonder Nitro gaat vliegen. Voor alle duidelijkheid: meer dan 5% Nitro=TWEE headshims, minder dan 5%=EEN headshim (niet: GEEN headshim)
Naar onze ervaring is deze motor zonder Nitro beresterk en loopt als een naaimachientje. Enig nadeel is dat hij met koud weer op de eerste start van de dag ("droge" motor met koude olie) nogal lastig door de compressie te krijgen is. Is hij eenmaal nat en heeft hij gelopen, dan start hij de rest van de dag moeiteloos en is het echt een heel fijne motor die ondanks het toch wel forse verbruik op lekker goedkope brandstof draaien wil.
Ik zou zelf niet overstappen op die OS 15 cc, da's veel meer vermogen dan je nodig hebt, en TE VEEL vermogen in combinatie met een fenestron is niet altijd een goed idee....
Die helicommand heb je in principe niet nodig, deze rotorkop is met dit vlieggewicht en een beetje oefening prima zonder te vliegen. Maar dan moet je wel rigid kunnen vliegen uiteraard, en zo niet, dan moet je toch rekenen op minimaal 20 tankjes leeghooveren en voorzichtig je vaardigheid opbouwen voor je er wat gevoel voor krijgt.
Hele mooie heli overigens, en ik zou zeggen: veel vliegplezier!
Groet, Bert