Vario extreme

Goeden avond allen.

momenteel ben ik bezig met mijn Vario Extreme 3d om er een andere electro motor op te zetten nou werd deze aangedreven door een riem,
maar ik wil hem op het hooft tandwiel aandrijven.
nu heb ik dus alleen nog maar een Tandwiel nodig voor op mijn motor.

hoe weet ik Welke module het tandwiel heeft en hoe kan ik dit meten.

je hebt bij voorbeeld 0.6mm 0.7mm 1mm
het gaat om dit tandwiel
871_102-1.jpg

De moduul is gedefinieerd als de steekcirkeldiameter in mm gedeeld door het aantal tanden. Die steekcirkel diameter is wat lastig te meten, maar een vlugge methode is "buitendiameter min een keer de tandhoogte"
Tanden tellen (maar meestal staat het aantal tanden op het tandwiel, bij Vario is het vaak de toevoeging achter het bestelnummer)

Een heel onnauwkeurige maar voor grotere tandwielen redelijk bruikbare methode is de tandhoogte meten en delen door 2, want voor normale evolvente tandwielen is tandhoogte 2 keer moduul in mm. Maar dan maak je snel meetfouten.
Als je een rare waarde krijgt (wil wel eens gebeuren) gewoon afronden.
Voor zover ik weet, gebruikt Vario echter voor dat tandwiel op de foto gewoon moduul 1 (maar daar ben ik niet helemaal 100% zeker van, dus check het toch maar even).

Groet, Bert

Even een Verdere update.
kom er nu niet echt meer uit.
ben dus bezig om een vario Xtreme om te bouwen.
nou had ik dit eerst met de riem maar daar stap ik liever vanaf.
Daarvoor een oude Trex 600 motor die ik gebruikte als aandrijving voor de riem
maar deze slipte door en was te licht.
ben dus nu opzoek naar een motor Waarmee ik direct het hooft rotor tandwiel aan kan drijven.
zoals bij Trex en dergelijke.
welke motor is geschikt ?
en wat voor tandwiel verhouding moet ik aan houden om rond de 1400 toeren uit te komen.
het hooft rotorTandwiel is 102 tands
hier bij een foto van hoe het mechaniek nu is.

1408166129_6_hYcj.jpeg

1408166167_6_9jHN.jpeg

Met hoeveel cellen wil je gaan vliegen? En je beslissing is een beetje tegendraads aangezien er juist veel van tandwiel naar belt omgebouwd wordt.

Back