Vario Flash opknappen

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door Carlos007, 18 aug 2013.

  1. Carlos007

    Carlos007

    Lid geworden:
    16 jan 2013
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Papendrecht
    Hallo Forum vrienden,

    Zoekend naar een nieuw leuk project ben ik tegen een Vario Flash gelopen.
    De heli is helemaal compleet en toe aan een update.
    Zover ik kan zien heeft ze niet veel vlieguren gehad en lang in een stoffige opslag gestaan.
    Er zit een Rossi 60 motor op en de servo´s zijn van graupner C577.
    Als gyro een piezo gyro PK3

    De bedoeling is een soort van revisie - restauratie waarbij de elektronica word geupdate naar de huidige standaard.

    Ongetwijfeld dat er vragen boven komen daar ik alleen ervaring hebt met elektrische modellen.
    Hopelijk kan ik jullie daarbij om hulp vragen.

    Hierbij wat foto´s van de huidige status.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.932
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Uiteraard kan ik niet in het binnenste kijken, maar als waar is wat je zegt (dat de heli maar weinig vlieguren heeft), dan zou ik buiten de electronica update, er niet al te veel aan doen: Sowiso zijn die bladhouders al upgrade onderdelen (aluminium, niet standaard voor een SkyFox mechaniek), en veel meer heb je niet nodig

    Kijk even welke tandwieluitvoering er op de hoofdrotor-as zit (het tandwiel met de binnenvertanding) als die nog helemaal uit kunststof bestaat, zou ik die vervangen voor de uitvoering met aluminium buitenkant.
    De koppelingsklok is vermoedelijk al van aluminium, zo niet, goede optie om die ook te vervangen, maar dat is niet per sé noodzakelijk.

    Verder is er héél weinig aan die heli's wat verbetering behoeft.
    Alle onderdelen zijn nog gewoon nieuw te krijgen.

    De Rossi 60 is een kei van een motor, en het enige wat je NIET moet doen, is hem veel nitro geven. Daar hebben ze een hekel aan.
    Zelf draai ik alle Rossi's met 2% Nitro en 15% synthetische olie, maar 0 (nul)% Nitro gaat ook uitstekend.
    Wat je ook doet, 5% is de absolute max, en probeer niet het allerlaatste grammetje vermogen er uit te persen, maar hou hem net een paar klikjes aan de vette kant....

    Paar goede analoge servo's (S9202 zijn uitstekend) onder de swash en een leuke servo/gyro combi (niks fancy, GY401 is al uitstekend al is de bijbehorende S9254 nét een tikkeltje aan de zwakke kant) en je hebt een heerlijk vliegende heli, zolang je geen hedendaagse super-3D prestaties verwacht.

    Groet, Bert
     
  3. Carlos007

    Carlos007

    Lid geworden:
    16 jan 2013
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Papendrecht
    Hallo Bert,

    Bedankt voor je tips en adviezen.
    Ben nog niet begonnen maar zal jou tips zeker bekijken en indien nodig updaten.
    De elektronica wilde in naar digitale servo's.
    Puur omdat ze snel en sterk zijn.
    Nou is de swash uitgevoerd met 4 servo's en hier lees ik veel tegenstrijdige berichten over.
    Ik overweeg om het om te bouwen naar 3 punts aansturing.
    Wat adviseer jij hier op?
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.932
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Driepunts of vierpunts is niks tegenstrijdigs aan:
    Vierpunts moet je wat nauwkeuriger afstellen, maar je hebt een "reserve" servo (er mag er eentje uitvallen en je komt nog steeds, met wat moeite want hij word iets dweilerig, heel aan de grond)
    driepunts is makkelijker afstellen, maar je hebt geen reserve: servo-uitval=crash.

    Qua digitaal, ach, dat is gewoon geld weggooien. Die heli heeft maximaal 3 x 5 kilo (4 x 4 bij vierpunts aansturing) onder de swash nodig, meer is absolute overkill, dus om de stelkracht hoef je het niet te doen.
    Het rotorsysteem is zodanig qua hevelverhoudingen, dat je van de extra nauwkeurigheid ook niks gaat merken: het ding stuurt gewoon prettig kalm.
    Snellere servo's, is ook nogal overdreven in een rotorsysteem wat ontworpen is op comfortabel en stabiel vliegen.

    Het kan gerust hoor, maar het is gewoon volkomen, maar dan ook echt volkomen overbodig.

    Als je per se digitaal wilt gaan, zou ik wel voor 3 servo set-up kiezen, anders gaat bij de geringste afstelfout het stroomverbruik drastisch omhoog.

    Die keuze zul je dus zelf moeten maken, persoonlijk vind ik het gewoon zonde, van zowel het geld als het karakter van de heli.
    Sterker nog, ik zou, na terdege de aanwezige servo's getest te hebben, hooguit gyro vervangen voor een gy401 en eventueel de hekservo. Hoger zou ik niet gaan, daar is die heli nooit op ontworpen.
    Uiteraard wel de ontvanger voor je eigen systeem, en daaruitvolgend eventueel de ontvangervoeding (weet niet hoe gevoelig jouw 2.4 gieg ontvangers zijn op brown-outs) maar daar zou het bij mij dan ook wel mee ophouden.

    Nogmaals, dat is geheel jouw eigen keuze. Het is jouw geld per slot van rekening :D :D :D

    Groet, Bert
     
  5. JacobsT

    JacobsT

    Lid geworden:
    17 apr 2010
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    BE
    Hmm voor zo'n oude heli te zijn ziet hij er best mooi uit. Leuk rompje!
    Veel succes ermee, deze volg ik wel :)
     
  6. JPV

    JPV

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    303
    Hallo.

    Geen informatie waar je iets aan hebt of zo, maar ik wil effe kwijt dat ik dit een mooi model vind, het brengt herinneringen aan een tijd dat alles (voor mij tenminste :) ) nog simpeler was.

    De Orca van Vario vond ik nog nét iets mooier (daar was ik destijds geloof ik trouwens wel de enige in), sterker nog, ik heb er zelf een gehad, opgebouwd met een Webra met heck-carburateur, dan zat het luchtfilter op een ideale plaats. Nooit mee gevlogen, maar na de bouw verkocht toen ik stopte met de hobby, nu nóg wel eens spijt van.

    Je hoort of ziet tegenwoordig niets meer van dat model (de Orca dus), zelfs ingeven in Google geeft weinig resultaat. Ik heb Wil Snitjer er wel eens mee zien vliegen, die had zo'n manoeuvre waarbij hij hem op volle snelheid schuin in een flauwe bocht dicht voor zich voorbij liet komen, ik zie 't nog zo voor me.

    Groet, Jan.
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.932
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nog even terug kijkend naar de foto's valt het me op dat je paddelstang geknikt is.

    Die kun je bij Vario gewoon weer met de hand richten (als je een beetje handig bent tenminste), maar je kunt daar zo beter niet mee gaan vliegen, het veroorzaakt ongewenste terugmeldkrachten naar de servo's.

    Als je er niet zeker van bent, gewoon vernieuwen, zo duur zijn ze niet.

    Groet, Bert
     
  8. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Mooie heli!:D

    Naar mijn bescheiden mening is het onmogelijk om 4 servo's exact tegelijk te laten werken. Ik zou 'm altijd ombouwen naar 3servo's 120gr.CCPM.
    Als hij elektro moet worden, daar heeft RCH een mooi ombouwkitje voor van PoweRotoR. Albertino heeft zelfs zo'n zelfde Flash met die elektro ombouw. Hier nog zonder zijn jasje.

    [URL="[/URL]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.932
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Valt echt reuze mee hoor.... zolang je (ik zei het al eerder) liever geen digitaal gebruikt.

    Ik heb zelf vier heli's rondvliegen met een vierpunts-aansturing, en dat werkt absoluut vlekkeloos. Kwestie van je hevels goed synchroon zetten, en de stanglengtes goed afstellen. Daar bromt of zeurt bij mij helemaal niks....

    Met digitale servo's, dan wordt het echter wel een ander verhaal, maar dat is een keuze die ieder voor zich moet maken.

    Feit is: als ik zelf moet kiezen tussen nuttige redundancy en overbodige kracht en overbodige precisie, dan kies ik voor redundancy. Want ook een moderne servo kan falen....

    Groet, Bert
     
  10. Carlos007

    Carlos007

    Lid geworden:
    16 jan 2013
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Papendrecht
    Bert,

    als de planning goed loopt begin ik komend weekend.
    Ik zal dan ook naar de paddelstang kijken.

    Ik heb besloten om hem om te bouwen naar driepunt aansturing.
    Ik heb hier ombouw kitje voor gevonden.

    JPV,

    Bedankt voor je enthousiaste reactie.
    Jammer dat je geen foto meer hebt van de orca.
     
  11. Carlos007

    Carlos007

    Lid geworden:
    16 jan 2013
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Papendrecht
    Ondertussen heb ik de heli uit elkaar liggen.
    Inderdaad bert, de flybar is iets krom.
    Hiervoor komt een nieuwe.
    Zowel het binnen tandwiel als de koppelingshuis zijn van kunststof.
    Ik zie er geen slijtage sporen op dus ga ze voorlopig nog gebruiken. (gezien de hoge kosten van de metalen uitvoering)
    Het is verbazend hoe weinig alles gedraaid heeft, kan geen slijtage vinden.
    Wel ga ik de motor lagers vervangen.
    Deze zijn was geroest van het stilstaan.

    Op dit moment zit ik te wachten op de vario Titanium vet 10/36, deze is niet op voorraad.
    Is hier ook iets anders voor te gebruiken?
     
  12. poerqwa

    poerqwa

    Lid geworden:
    11 mei 2003
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Rotterdam
    Waar wil je dat titanium vet voor gebruiken?

    gr.

    Marc
     
  13. Carlos007

    Carlos007

    Lid geworden:
    16 jan 2013
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Papendrecht
    Vario adviseert Titanium vet aan tandwielen en kogellagers...
     
  14. poerqwa

    poerqwa

    Lid geworden:
    11 mei 2003
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Rotterdam
    Voor tandwielen/assen gebruik ik Robbe 5532 en voor kogellagers 5531. Kost wat maar dan heb je ook wat :) Je doet er overigens best lang mee.

    gr.

    Marc
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.932
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik zou het titanium vet gebruiken, dat is door Vario geselecteerd voor compatibility met de gebruikte metalen en kunststoffen.

    Ik heb een stuk of 7 Vario's actief rondvliegen (en sommige vliegen écht véél) en ik doe ongeveer 3-4 jaar met een 10-grams verpakking. Je moet het gewoon gebruiken in verstandige hoeveelheden, dan is het spul ontzettend zuinig.

    De kunststof binnentandwiel en koppeling zijn prima te gebruiken, en gaan bij normaal weekendgebruik ongeveer 2 jaar mee in normale vliegstijl, waarbij aerobatics geen probleem hoeft te zijn zolang je niet "puur op het vermogen vliegt". De metalen uitvoeringen gaan meestal nagenoeg net zo lang mee als de heli zelf (en dat kan gerust 10 jaar of nog veel meer zijn).

    Groet, Bert
     
  16. B744

    B744

    Lid geworden:
    17 mei 2022
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Eethen
    Hoi Bert,
    Ik lees in diverse topics dat je er verstand van hebt☺️ Uiteraard mogen andere ook reageren

    Ik ben volledig nieuw in de hobby wat helicopters betreft. Op t moment ben ik wat aan het knutselen aan helicopters van Vario maar ik snap niks van de tandwiel verhoudingen.. Skyfox is 1:10 maar er zit 22/55 op.
    kan ik straffeloos het tandwiel van de klok aanpassen of moet dan het grote tandwiel ook vervangen worden? Ik heb een paar metalen klokken met 20, 23 en 24 tanden. Op de heli’s zit de combi 22/55 waarvan 1 met een kunststof tandwiel op de klok.
    Is er nog een advies/tabel voor het aantal tanden per nitro motor?
    Alvast bedankt allemaal!
     
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Beste @B744

    Op dit forum is het niet toegestaan om je vraag in meerdere topics te stellen..
    is ook niet handig, aangezien je dan op alle locaties antwoorden krijgt, en niet iedereen weet van de andere locaties.
    graag in je eigen draadje verder.
    Brutus kijkt meestal redelijk rond, komt hem vanzelf tegen:D
     

Deel Deze Pagina