Vario Huey UH-1D benzine

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door Piloot Bert, 27 sep 2013.

  1. Piloot Bert

    Piloot Bert

    Lid geworden:
    5 aug 2009
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Wildervank
    Ik heb al lange tijd geleden een bouwverslag gezien op dit forum, of via een link in dit forum, van de bouw van een UH-1D Militaire uitvoering) Ik kan dit niet weer terugvinden. Ik kan me nog herinneren dat het een Belg was een een zeer compleet bouwverslag heeft gemaakt met mooie foto's. Ik heb al sinds 3 jaar een gloednieuwe romp van de Huey en vlieg met de benzinetrainer. Nu is de tijd aangebroken om het mechaniek in de romp te bouwen. De bouwtekening laat helaas veel vragen onbeantwoord.

    Is er iemand die weet wat ik bedoel? Ik zou dat bouwverslag graag nog eens lezen.

    Groet,

    Bert
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ben niet zo'n ster in zoeken op MBF, maar je kunt je vragen uiteraard ook gewoon hier stellen.... dan heeft de rest er mogelijk ook wat aan ;)

    Normaal gesproken geeft een Vario handleiding alle info die je nodig hebt, alleen het kan soms een beetje een "uitdaging" zijn om die info er uit te destilleren. Maar dat is de helft van de fun, het puzzelen....

    Groet, (ook) Bert
     
  3. Piloot Bert

    Piloot Bert

    Lid geworden:
    5 aug 2009
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Wildervank
    Bedankt voor je reactie Brutus,

    Ik heb eigenlijk heel veel vragen.
    De volgorde van bouwen. Eerst houtwerk bevestigen in de romp. Hoe bepaal ik de juiste positie? Als in het houten gedeelte op de bodem van de romp leg, kan ik het nog enige mm naar voor en achter schuiven. Komt dit erg nauw? Kan ik enkele mm naar voor of achter later opvangen met het op lengte maken van de hekrotoras?
    Dus kan ik het houtwerk rustig monteren en later de staart monteren? Als ik eerst maar even opgang ben.
     
  4. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.833
    Locatie:
    Nootdorp
    De staart kun je niet later doen, want 1 mm scheef betekent een centimeter scheef op het einde van je staart. Je moet de staartaandrijving zorgvuldig uitlijnen voordat je spanten gaat lijmen. Dus eigenlijk de helikopter helemaal opbouwen, spanten fixeren met wat druppels secondelijm, en daarna pas alles met epoxy verlijmen. Je wilt geen spanning op de aandrijflijn naar de staart, dus eigenlijk begin je daarmee.
    Succes ! en graag zien wij een bouwverslag met foto`s. Je krijgt dan vanzelf tips en tricks om deze heli succesvol te maken.

    mvg Renè
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zit het landingsgestel vastgeschroefd aan de zelfde spanten waar het mechaniek ook op komt te staan? In dat geval ligt de locatie van de spanten vast met de locatie van het landingsgestel.

    Mijn ervaring is, dat zolang het mechaniek op de lengteas van de romp goed in het midden staat, dat er dan geen enkel probleem is met de hekrotor-aandrijving. Je kunt namelijk (in elk geval bij de vier Vario's die ik tot nog toe gebouwd heb, alsmede bij de 3 die ik heb helpen bouwen) ook de staartaandrijving ook wel enigszins aanpassen in de lengte en hoogte.

    Wat ik meestal doe is het spantenframe provisorisch in elkaar steken, het mechaniek ook in elk geval los/vast opbouwen zodat de hoofdas er in zit, dit mechaniek op het frame zetten: je kunt nu zien waar de hoofdas uit moet komen. Beetje heen en weer schuiven, markeren waar de spanten in de romp moeten komen, en vastzetten.

    Daarna in een later stadium de hekrotor aandrijving uitlijnen in combinatie met de step-up achterin, en ook dat is allemaal geen zwarte magie.

    Maar soms, dan loop je gewoon een of twee dagen om de heli heen, peinzen hoe dat nou precies moet, en opeens zie je het....

    Wat je vooral NIET moet doen, is een onderdeel uit de verpakking halen en onmiddellijk vastzetten. Het is en blijft heel veel passen en meten met zo'n Vario, maar als je het eenmaal voor elkaar hebt, dan heb je er ook een fantastische kist aan die gewoon toppie vliegt.

    Groet, Bert
     
  6. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.745
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland

    Hoi Bert,(medeclublid;))

    Ik denk dat je een van die Belgische collega vliegers eens moet benaderen
    Stratus
    Sar scott
    Didier n
    BlueBird

    Ik denk vast en zeker dat die je verder kan helpen of weten wie dat precies was.
    Lijkt me een leuk project waar je mee gaat beginnen

    Groetjes
    Jeroen

    ps hoe voelt het Nu om legaal aan het vliegen te zijn met je Brevet??
    ik hoop je binnen kort weer eens te zien op het veld........druk,druk
     
  7. Piloot Bert

    Piloot Bert

    Lid geworden:
    5 aug 2009
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Wildervank
    Bedankt voor jullie reacties mannen!! Ik ga jullie op de hoogte houden.

    Jeroen, de dagen worden helaas weer korter. Misschien zien we elkaar eens in het weekend! Dat zal dan op een zaterdag worden in Veendam, op de zondag ben ik vaak op ACF Appingedam.

    Bert
     
  8. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.745
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Ik zal daar binnenkort ook eens gaan kijken want volgens mij zijn daar veel meer Helipiloten dan bij onze club in Veendam,mss kan ik daar ook wat verder komen met wat begeleiding omtrent 3D vliegen want dat gaat ik helaas niet op onze club krijgen........(in je 1tje)

    Groetjes en veel bouw plezier met je UH-1D
    Jeroen
     
  9. Piloot Bert

    Piloot Bert

    Lid geworden:
    5 aug 2009
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Wildervank
    Ik wil even een foto bijvoegen, maar moet eerst even uitvogelen hoe dat moet. Het landingsgestel bepaald wel de positie van de spanten in de breedterichting en twee "uithollingen" aan de onderkant van de spanten bepalen de positie in de lengterichting, alleen is de lengterichting ca. 2 mm naar voor of achter te verschuiven. Ik denk dat die 2 mm niet veel uitmaakt omdat de hek-as nog op lengte gemaakt moet worden.

    Wat betreft de onderdelen uit de verpakking halen, ik neem aan dat je de onderdelen van het mechaniek bedoelt, maar de trainer vliegt al!

    Bert
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zo te horen is er maar heel weinig bewegingsruimte voor die spantenbende: een paar mm vooruit/achteruit en hooguit een paar mm zijwaarts?

    Dan hoef je je geen zorgen te maken, gewoon even checken of met de gaten (als het goed zijn, zijn die voorgeboord) waarmee het mechaniek op de bodemplaat vast komt, ook de rotor-as goed in het midden van het gat in de doghouse uitkomt, en dat is het wel....

    Zolang het mechaniek goed rechtop staat, en de as mooi in het midden uitkomt, kun je de rest (hekrotoraandrijving en overige bevestigingsdelen) gewoon pas maken binnen de grenzen van het toelaatbare.

    Met "de onderdelen uit de verpakking halen" bedoelde ik de onderdelen van de rompset.

    Je moet bijvoorbeeld de spantjes waarmee de 45 graden overbrenging vast komt, pas vast zetten als je de precieze locatie bepaald hebt. Meestal is dat een kwestie van passen en meten omdat dat spant pas gemaakt moet worden (de staart loopt immers taps toe).
    Dus je plaatst éérst je mechaniek rechtop en in het midden. Dat kan meestal maar op één manier. Daarna ga je bepalen hoe de horizontale as en de schuine as in de staart moeten komen, je hebt daar namelijk minder ruimte voor uitlijnfouten, dan voor bij het mechaniek.
    Om dit te doen, plaats je de hekrotor "ongeveer" maar zet nog niks vast. Je gaat nu kijken hoe je de assen het mooist op de 45 graden mechaniek aan laat sluiten. Uiteraard wil je de as ook vooraan lekker aan laten sluiten, dus je zult echt even moeten puzzelen.

    Meestal heeft het voorste ondersteuningsspant voor de horizontale as een tamelijk ruime opening, waar je weer een kleinere lagerstoel op vastzet wat de positie van de as definitief vastlegt, en komt de as achteraan gewoon in de overbrenging te hangen. Maar dat is bij de verschillende rompen vaak allemaal nét even wat anders, dus uitleg hoe dat precies bij jouw romp zou moeten komen, is welkom....

    Wat voor koppelingen heb je? Zijn dat bij jou die cardankoppelingen, of heb je die klauwkoppelingen met rubberen kruisvormige inserts?

    Uit de positie van de hekrotor en de ligging van de horizontale as volgt automatisch de locatie van de 45 graden overbrenging.

    Hopelijk kom je er zo uit, maar aarzel niet om door te vragen als het niet duidelijk is.

    Plaats a.u.b. foto's dat maakt het voor de overige forummers ook makkelijker om zo gericht mogelijk advies te geven.

    Groet, Bert
     
  11. Piloot Bert

    Piloot Bert

    Lid geworden:
    5 aug 2009
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Wildervank
    Foto's

    Het zal wel aan mij liggen, maar foto's in een bericht toevoegen lukt niet helaas.

    Bert
     
  12. didier n

    didier n verslagschrijvers

    Lid geworden:
    12 jul 2007
    Berichten:
    1.052
    Locatie:
    Leopoldsburg belgie
    Hey,

    Het is mss een idee om je bouwdraadje en vragen in de afdeling "schaalheli's" te posten, het gaat hier ten slotte om een schaalheli..
    Waar ik altijd mee begin bij een romp? het saaie werk: ontvetten en helemaal mat schuren, nu zit er nog niks in of aan,en kan je overal nog goed bij :)

    we lezen het wel, succes!

    Didier
     
  13. Piloot Bert

    Piloot Bert

    Lid geworden:
    5 aug 2009
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Wildervank
  14. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    dat ziet er goed uit bert

    om de foto te plaatsen klik je op het icoontje Afbeelding invoegen, en dan plak je de link van de afbeelding in het verschenen venster en klikt op ok.
     
  15. Piloot Bert

    Piloot Bert

    Lid geworden:
    5 aug 2009
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Wildervank
    Sorry, maar ik zie geen icoon "afbeelding invoegen"
    Ik stop er maar weer mee. Het is gewoon veel te omslachtig om een foto te plaatsen.
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ook al niet dus....
     
  17. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    Ik kan nu geen screenshot voor je maken, maar t is heel easy
     
  18. rappy

    rappy

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Belgie Tessenderlo
  19. Piloot Bert

    Piloot Bert

    Lid geworden:
    5 aug 2009
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Wildervank

    Ja deze bedoel ik! Hartelijk bedankt Chris! Inderdaad veel foto's verdwenen, maar gelukkig niet allemaal.

    Bert
     
  20. Piloot Bert

    Piloot Bert

    Lid geworden:
    5 aug 2009
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Wildervank
    40 graden tandwieloverbrenging Vario UH-1D

    Kan iemand mij vertellen of de kegeltandwielen in de 40 graden overbrenging in de staart gesmeerd moeten worden. Ik denk het niet maar wil het graag zeker weten. Verder moet de kunststof behuizing met m2 schroefjes vastgeschroefd worden. Moet dat ook geborgd worden? Secondenlijm? Lijkt me dat het anders lostrilt. Iemand ervaring mee?
     

Deel Deze Pagina