Vario maar type?

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door fraggie, 6 okt 2013.

  1. fraggie

    fraggie

    Lid geworden:
    5 okt 2013
    Berichten:
    10
    Locatie:
    etten-leur
    Goedendag , ik ben Chris,zelf hou ik van 4 wielen op de grond hehe
    Maar ik heb een heli gekregen van een kennis die ermee stopte , maar...
    ik heb geen idee wat voor model het is (wel handig als je onderdelen zoekt)

    geloof wel dat het een trainer is.

    accu van de ontvanger is iig dood, 2 cellen lek
    heb er een andere aangehangen, maar de ontvanger reageerd niet op de zender , moet hij gekoppeld worden ? (fm zender)
    motor zit los met goede compressie , heeft niet veel gevlogen.
    foto's hier Heli Photos by fraggie1975 | Photobucket

    Ik mis de starter,gloeikabel,laad kabel, maar daar is aan te komen/te maken
    Alleen, hoe werkt het bijvullen van de tank?
     
  2. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Hoi !

    Dat is een Sky Fox van Vario. Tanken doe je door de nippel die boven je gloeiplug aansluiting zit. Je hebt daar wel een nippeltje voor nodig dat erbij zou moeten zitten. Binden hoeft niet. Vermeld even je woonplaats, er is vast wel iemand in jou buurt die je kan helpen.
     
  3. fraggie

    fraggie

    Lid geworden:
    5 okt 2013
    Berichten:
    10
    Locatie:
    etten-leur
    Tnx voor de info :)
    Etten-leur , net onder breda.

    die nippel heb ik helaas niet , laadkabel en gloeikabel is wel zelf te maken.

    Vraag mij dan toch af waarom de ontvanger niets doet.
    af en toe hoor je wel een servo zich verzetten door lichte storing op het kanaal, dus dat werkt in iedergeval.
    Er zit wel een campac module in voor meerdere toestellen.

    Mocht ik gaan besluiten om met de heli te gaan (leren) vliegen , zal ik er toch een 2.4ghz setje inzetten.
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die zender is (tenzij defect) gewoon nog goed, en die hoef je echt niet te vervangen. Wel effe opletten of er niemand in de buurt op hetzelfde kanaal zit.

    Kijk even welke ontvanger je hebt (Let op de woorden "PCM 1024", "Dual Conversion")

    Als je deze woorden op je ontvanger staan, moet de zender op "PCM" staan, en dat kun je rechtsonder in het display zien als je de zender aanzet en heel even wacht tot hij opgestart is (1~2 sec).

    Vermoedelijk heb jij GEEN PCM ontvanger (vanwege de zo nu en dan doorkomende stoorpuls naar de servo's), maar als je zender op het verkeerde modelgeheugen staat (of als er iemand in de instellingen heeft lopen rommelen) is het best mogelijk dat zender en ontvanger dus niet met elkaar praten.

    Die heli is normaal gesproken een uiterst degelijke kwaliteitsmachine die erg prettig vliegt, dus zeker de moeite waard om je in te verdiepen, je kunt er met de juiste begeleiding nog jáááren plezier van hebben.

    Kijk even wat voor motor er in zit (zo te zien een Rossi) want dat maakt erg uit hoeveel Nitro je nodig hebt: Zit er een OS in dan zou ik 10% Nitro nemen, maar als het een Rossi of een Webra is, dan zo weinig mogelijk Nitro.

    En één ding: NEEM LES of laat je op een andere manier helpen, anders heb je maar heel kort plezier van deze prachtige machine....

    Groet, Bert
     
  5. fraggie

    fraggie

    Lid geworden:
    5 okt 2013
    Berichten:
    10
    Locatie:
    etten-leur
    Zal helaas toch een andere worden, ik mis de hf module achterin de zender..
    daar zit geloof ik het kristal in? kan geen andere in de zender vinden namelijk.
    En,dan de vraag waar ik lessen kan hier in de buurt. ook een uitdaging :)
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Lessen moet het probleem niet zijn, ik meende dat er een vliegschool (of in elk geval een modelbouwzaak die vlieglessen verzorgt) in Breda zelf, of daar dicht in de buurt zit.

    Maar met die HF module hebben ze je wel een beetje te pakken :rolleyes:

    Er zullen er echter vast nog zat van die modules op zoldertjes van medeforummers te vinden zijn, en die kosten vermoedelijk maar heel weinig.

    Setjes kristallen worden ook al bijna weggegeven hier, dus plaats even een oproepje, je weet nooit wat het oplevert.

    Wel even op je ontvanger kijken welk moduul je hebben moet (en eventueel: welk kristal) en indien 35 MHz: even opletten of het een module voor FC18 of FC 28 is, want die twee zijn technisch identiek, maar verschillend afgeregeld (Corrien kan voor een luttel bedrag een FC-28 module omregelen naar FC-18 of andersom)

    Groet, Bert
     
  7. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Hoi,

    en feli met de heli ..

    zou je willen tanken, even zonder een nippel,
    kiep de heli op zjn zij (bv. op de paddelstang)
    dan kan je met een trechter tanken,

    maar voor starten even de motor checken
    en instellingen checken van de carb.
    en ook die slangetjes zullen niet meer zo goed zijn,
    voor all die in de tank.

    Zeker een mooie heli (ik vlieg die benzine versie met 180 cm rotor)
    om ook te leren,
    en met een goede leraar zonder crash,
    heb je ook zo gouw geen onderdelen nodig
    (kwaliteit uit Duitsland, ha ha)

    groetjes en suc6, en neem iemand bij de hand !

    Heli-Uwe
     
  8. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    Zonde van je tijd uwe, hij staat al op MP ;-)
     
  9. fraggie

    fraggie

    Lid geworden:
    5 okt 2013
    Berichten:
    10
    Locatie:
    etten-leur
    Is een benzine versie makkelijker dan een nitro?
    de respons van een benzine lijkt mij trager kwa stijgen.
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De respons is niet afhankelijk van de brandstofsoort, maar van het type heli, en een Vario benzinetrainer is inderdaad wat looiiger om te vliegen. Maar die heb jij niet, jij hebt een SkyFox, da's gloeiplug (Methanol/Nitro, zoek maar een naam uit...)

    SkyFoxen zijn op zich ook niet de snelst klimmende heli's, maar zeker voor een beginner is dat giftige klimmen alleen maar een nadeel.

    Zowel een SkyFox als een Benzinetrainer van Vario, zijn gewoon vlot genoeg in het naar boven gaan.

    De Benzinetrainer is met behoorlijke afstand een van de vriendelijkst vliegende trainer heli's voor een beginner, overigens. Het is de prijs en de afmetingen die ze wat minder logisch maakt als eerste heli, niet het vlieggedrag.

    Groet, Bert
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Jeetje Ron, het heeft wel 28 dagen geduurd voor je die zag....:shock:

    ;)

    Groet, Bert
     
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Om het een beetje goed te maken ...

    Sticky/FAQ/belangrijk discussies, 'verplicht' leesvoer, permanent vastgepind in het Algemeen heli subforum:


    Een heli van dat formaat is geen speelgoed.
    Dodelijke ongevallen dit jaar:

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  14. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    .......... super vlieger die Benzine-Trainer,

    alternatief ook goed (vlieggedrag) is de nitro T Rex 600 met paddelstang.

    Groet, Uwe
     

Deel Deze Pagina