vario md 900 en notar systeem (lucht)

Mijn eerste poging de heli te laten liften viel tegen. Ik gebruik een os 70 met een 2 bladskop. toerental 1700 toeren. De staart reageerde amper bij volle uitslagen. Kan het zijn dat het toerental te hoog is? Ik denk het niet want meer toeren is meer lucht. Ook het liften ging niet goed bij een pitchweg van max 10 graden. Gewicht 6.5 kilo. Wie kan me hier meer over vertellen?


loges
 
Hallo Loges,

Dat is wat weinig info om ook maar iets zinnigs te kunnen zeggen.
De heli zou al bij om en nabij de 1500 aan de kop moeiteloos los moeten komen, dus er klopt iets niet, maar zonder info kan ik ook niet zeggen wat.
Maar ter vergelijk: Mijn Bell 47 G hooverde destijds met 1.60 tweebladsrotor, met 1150 Omw/min bij een vlieggewicht van 7 kilo al bij 5 graden pitch volledig probleemloos.
Welke bladen vlieg je, welke rotordiameter, hoe heb je het toerental gemeten (want 1700 is wel erg hoog hoor!)

Wij hebben ook een MD900 in aanbouw, die eind dit seizoen, mischien begin volgend seizoen ook moet vliegen. wel met 5-blad kop, dus dat word voor ons ook spannend.

Groet, Bert
 
Mannen, neem ne keer contact op met Guy Vanderschelden.
Guy vliegt zelf met een 5-blads MD-900.

Alle info om hem te bereiken vind je op zijn webside

Welkom bij HELI-Tempel

Samen met Guy vlieg ik met de Alouette op shows geregeld een duovlucht.
Een combinatie (de MD-900 van de rijkswacht en een militaire Alouette II) die vroeger in ons luchtruim wel eens echt te zien was.
Helaas heb ik daar nog geen foto's, wel van Guy zijn MD-900.

md90001640x480jpg.jpg


md90002640x480jpg.jpg


md90003640x480jpg.jpg


md90004640x480jpg.jpg


Heligroeten,

Nick
 
Mijn eerste poging de heli te laten liften viel tegen. Ik gebruik een os 70 met een 2 bladskop. toerental 1700 toeren. De staart reageerde amper bij volle uitslagen. Kan het zijn dat het toerental te hoog is? Ik denk het niet want meer toeren is meer lucht. Ook het liften ging niet goed bij een pitchweg van max 10 graden. Gewicht 6.5 kilo. Wie kan me hier meer over vertellen?


loges

Hallo, dank voor de snelle reacties. Ik heb vandaag met Guy gebeld maar die kon mij niets zinvols melden. Mijn toeren zijn ongetwijfeld te hoog, maar dan verwacht je meer lucht. Mijn bladen zijn Vario, de standaard die daarbij horen. Een 5 blads kop was mij nog even afgeraden.

loges
 
Hallo Loges,

Dat is wat weinig info om ook maar iets zinnigs te kunnen zeggen.
De heli zou al bij om en nabij de 1500 aan de kop moeiteloos los moeten komen, dus er klopt iets niet, maar zonder info kan ik ook niet zeggen wat.
Maar ter vergelijk: Mijn Bell 47 G hooverde destijds met 1.60 tweebladsrotor, met 1150 Omw/min bij een vlieggewicht van 7 kilo al bij 5 graden pitch volledig probleemloos.
Welke bladen vlieg je, welke rotordiameter, hoe heb je het toerental gemeten (want 1700 is wel erg hoog hoor!)

Wij hebben ook een MD900 in aanbouw, die eind dit seizoen, mischien begin volgend seizoen ook moet vliegen. wel met 5-blad kop, dus dat word voor ons ook spannend.

Groet, Bert


Bert,

ik ga morgenavond proberen met veel lagere toeren te hooveren. Ik zal ook eens fot'os publiceren.

loges
 
Hoi Loges,

Waar je even om moet denken: van Vario zijn alleen de 1.40 meter rotors vrijgegeven voor 1700 toeren. Jouw rotor is groter (volgens mij 1.60 m maar dat weet ik niet zeker) en dan mag je max 1500 toeren draaien. Denk hier even om. Je bladhouders kunnen het wel hebben, maar de druklagers niet altijd, en dan gaan de rotorbladen wat houterig bewegen.
Wat mij er van bijstaat, moet de MD 900 met ongeveer 1400~1500 toeren al ruimschoots vliegen,en ook voldoende lucht hebben om te sturen op de tail.

Groet, Bert
 
Hoi Loges,

Waar je even om moet denken: van Vario zijn alleen de 1.40 meter rotors vrijgegeven voor 1700 toeren. Jouw rotor is groter (volgens mij 1.60 m maar dat weet ik niet zeker) en dan mag je max 1500 toeren draaien. Denk hier even om. Je bladhouders kunnen het wel hebben, maar de druklagers niet altijd, en dan gaan de rotorbladen wat houterig bewegen.
Wat mij er van bijstaat, moet de MD 900 met ongeveer 1400~1500 toeren al ruimschoots vliegen,en ook voldoende lucht hebben om te sturen op de tail.

Groet, Bert


Hallo vliegvrienden. Vanavond heb ik de ultieme test gedaan. Ik beschik over symmetrische vario bladen 75 cm elk. Er is met de fabriek gebeld die meldde dat dat de goede waren (volgens de dealer voor een 2 blads). Bij de fabriek werden ook de 231 bladen genoemd. Deze hebben een ander profiel. Bij mijn proefvlucht kreeg ik hem op volle toeren op 30 cm hoogte. Mijn notar reageerde wel. Dat probleem schuiven we nu maar even aan de kant. Ik miste meer lift. Ik kreeg hem dus niet hoger dan 30 cm. Daarnaast nogmaals met volgens mij een veel te hoog toerental. Pitch 10 graden uiteindelijk waar hij los kwam. MIJN CONCLUSIE:HET LIGT AAN DE BLADEN. DE 231 HEBBEN MISSCHIEN MEER LIFT MET MINDER TOEREN. Met de symmetrische bladen waarmee ik gevlogen heb heb ik vervolgens de pitch opgeschroefd naar ?14graden. De motor zakte meer in maar ik kreeg niet meer lift. Graag het verlossende antwoord of dit probleem kan liggen aan de bladen. De heli is verder perfect gebouwd. Ik heb wel zonder het voorste kapje gevlogen maar ik neem aan dat dat niet het verschil kan maken.

mvg loges
 
Laatst bewerkt:
Hoi Loges,

Tsja, volgens mij klopt er iets hier helemaal niet.
De MD hoort een vijfblad-rotor van 150 cm diameter, of een tweebladsrotor van 163 cm gevlogen.
Voor de tweebladsrotor moet je bestelnummer 431 hebben. Dit zijn symmetrische bladen, en volgens mij is dat de set die je zo te horen ook hebt. Dat zou dus goed moeten zijn.
Het nummer wat jij noemt, 231 bestaat helemaal niet als rotorbladenset, tenminste, niet volgens mij, alle rotorbladen zitten in een "vierhonderdzoveel" nummer.
Je zou 418 kunnen proberen (163 cm, schaalbladen, met S-slag profiel, heel veel lift) maar volgens mij is dat onzin en een duur expiriment, hij zou het zo ook goed moeten doen.

Hoe meet jij de pitch als ik vragen mag? Want met 10 graden MOET hij vliegen. Met een dergelijke instelhoek krijg je met die bladen die jij hebt Ruim 8 kilo mee in de lucht!

Denk er om trouwens met dat toerental. Dat schreef ik al eerder, je mag max 1500 toeren draaien met jouw bladen.

Hele domme vraag: Heb je eerder met Vario gevlogen? Zo nee, heb je de bladen wel correct gemonteerd? Want Vario is een van de weinige merken die Linksom draaien. Het is mij ook al eens overkomen met afwisselend verschillende merken vliegen, dat ik bladen achterstevoren monteerde, en dan komt de heli ondanks een hoop toeren en een hoop herrie, inderdaad niet of nauwelijks los van de grond.

Groet, Bert
 
Hoi Loges,

Tsja, volgens mij klopt er iets hier helemaal niet.
De MD hoort een vijfblad-rotor van 150 cm diameter, of een tweebladsrotor van 163 cm gevlogen.
Voor de tweebladsrotor moet je bestelnummer 431 hebben. Dit zijn symmetrische bladen, en volgens mij is dat de set die je zo te horen ook hebt. Dat zou dus goed moeten zijn.
Het nummer wat jij noemt, 231 bestaat helemaal niet als rotorbladenset, tenminste, niet volgens mij, alle rotorbladen zitten in een "vierhonderdzoveel" nummer.
Je zou 418 kunnen proberen (163 cm, schaalbladen, met S-slag profiel, heel veel lift) maar volgens mij is dat onzin en een duur expiriment, hij zou het zo ook goed moeten doen.

Hoe meet jij de pitch als ik vragen mag? Want met 10 graden MOET hij vliegen. Met een dergelijke instelhoek krijg je met die bladen die jij hebt Ruim 8 kilo mee in de lucht!

Denk er om trouwens met dat toerental. Dat schreef ik al eerder, je mag max 1500 toeren draaien met jouw bladen.

Hele domme vraag: Heb je eerder met Vario gevlogen? Zo nee, heb je de bladen wel correct gemonteerd? Want Vario is een van de weinige merken die Linksom draaien. Het is mij ook al eens overkomen met afwisselend verschillende merken vliegen, dat ik bladen achterstevoren monteerde, en dan komt de heli ondanks een hoop toeren en een hoop herrie, inderdaad niet of nauwelijks los van de grond.

Groet, Bert

Bert, alles is goed gemonteerd. Maar ik heb inderdaad geen 431 bladen.(sorry voor mijn foutje). ik weet het nummer dat ik heb niet. Maar in ieder geval geen 431 bladen. Wel de afmetingen die ik doorgaf. Het MOET aan de bladen liggen. Ik vlieg ook met een bell 47G zonder problemen

loges
 
Hoi Loges,

Tsja, mijn Bell 47G vloog destijds met 162 cm rotor en 7 kilo vlieggewicht met een 15 cc Vietakt en 1150 omw prima bij 4~5 graden pitch (wel schaalbladen met S-slag, dat dan weer wel). Ga hem komende winter weer opbouwen, hij ligt al vier jaar gecrasht en kapot op zolder. Jammer, was een fijne kist. Maar die muizenissen terzijde:

Als je zeker weet dat het Vario bladen zijn, zijn ze of van een heel oud type, anders komen alleen de 431 of 432 in aanmerking. Andere symetrische bladen heeft Vario niet van die lengte.
De 432 zijn wat breder (6mm), wat dikkter (2mm) en wat zwaarder (20 gram per blad), maar met beide bladen moet het ding moeiteloos vliegen, waarbij de 432 wat meer vermogen vragen, en mogelijk de NOTAR door de knieën kunnen dwingen (niet erg waarschijnlijk).

Het klinkt mischien heel stom, maar hoe heb je de pitch gemeten? Ik neem gerust aan dat je een ervaren vlieger en bouwer bent, maar met de waardes die je noemt (diameter, toerental, vlieggewicht en pitchhoeken) had het ding als een raket de hoogte in moeten gaan, welk merk bladen er ook op zitten. Daar helpt geen lieve moeder aan. Zoveel verschil zit er nou ook weer niet in de absolute liftkracht (de verschillen zitten meer in de constante lift over een kleiner of groter toerenbereik, etc). Alleen al het feit dat je zulke hoge toerentallen haalt, doet mij denken dat er iets niet in orde is met je pitch-meting. (of je meting van het toerental klopt niet, maar dat geloof ik niet, want je NOTAR stuurt, zeg je zelf al).

Naar mijn mening, is er maar een echt zinnige oplossing: voer al je afstellingen weer vanaf "nul" uit, en controleer je metingen goed.
Want ik kan alleen maar concluderen: met de waardes die je geeft zou hij moeten vliegen, dus klopt er iets niet aan de waardes.

Groet, Bert
 
Hoi Loges,

Tsja, mijn Bell 47G vloog destijds met 162 cm rotor en 7 kilo vlieggewicht met een 15 cc Vietakt en 1150 omw prima bij 4~5 graden pitch (wel schaalbladen met S-slag, dat dan weer wel). Ga hem komende winter weer opbouwen, hij ligt al vier jaar gecrasht en kapot op zolder. Jammer, was een fijne kist. Maar die muizenissen terzijde:

Als je zeker weet dat het Vario bladen zijn, zijn ze of van een heel oud type, anders komen alleen de 431 of 432 in aanmerking. Andere symetrische bladen heeft Vario niet van die lengte.
De 432 zijn wat breder (6mm), wat dikkter (2mm) en wat zwaarder (20 gram per blad), maar met beide bladen moet het ding moeiteloos vliegen, waarbij de 432 wat meer vermogen vragen, en mogelijk de NOTAR door de knieën kunnen dwingen (niet erg waarschijnlijk).

Het klinkt mischien heel stom, maar hoe heb je de pitch gemeten? Ik neem gerust aan dat je een ervaren vlieger en bouwer bent, maar met de waardes die je noemt (diameter, toerental, vlieggewicht en pitchhoeken) had het ding als een raket de hoogte in moeten gaan, welk merk bladen er ook op zitten. Daar helpt geen lieve moeder aan. Zoveel verschil zit er nou ook weer niet in de absolute liftkracht (de verschillen zitten meer in de constante lift over een kleiner of groter toerenbereik, etc). Alleen al het feit dat je zulke hoge toerentallen haalt, doet mij denken dat er iets niet in orde is met je pitch-meting. (of je meting van het toerental klopt niet, maar dat geloof ik niet, want je NOTAR stuurt, zeg je zelf al).

Naar mijn mening, is er maar een echt zinnige oplossing: voer al je afstellingen weer vanaf "nul" uit, en controleer je metingen goed.
Want ik kan alleen maar concluderen: met de waardes die je geeft zou hij moeten vliegen, dus klopt er iets niet aan de waardes.

Groet, Bert

Hoi bert,,
Dank voor je inspanning. Met al mijn ervaring kan ik je zeggen dat de pitch gemeten is met een professionle (wat heet) vario pitchmeter. Het ligt echt niet aan de pitch. De bladen die ik heb kan ik niet op de website bij vario terugzien. Hij vliegt wel, maar op 30 cm hoogte. Meer pitch > 10 graden gaat de motor inzakken. en boet hij in qua kracht. zonder meer lift. Wellicht met meer toeren dan 1700 gaat hij wel, maar dat is niet volgens de boekjes. Zeker niet gezien je opmerking over de lagers. Alles staat goed. De grappenmakers bijvario hadden gemeld dat het aan mijn brandstof lag. nou echt niet ik vlieg met coolpower 30, toch ook niet de minste. Ik kan geen andere conclusie trekken dat een tweebladsrotor waarschijnlijk toch met 431/432 bladen moeten zijn uitgerust en dat ik toch niet de goeie heb.

loges
 
Laatst bewerkt:
Tsja, dan kan ik er ook niet zo heel veel nieuws meer over zeggen.

Als ik jou was, zou ik voor de 431 gaan, die zijn aanbevolen voor de tweebladsuitvoering, en over het algemeen (is mijn ervaring na een stuk of wat vario's) vliegt het ding probleemloos als je je aan de opgegeven onderdeelnummers houdt.

Ik moet heel eerlijk zeggen, die pitchmeter van Vario, ik heb hem vroeger wel eens gebruikt, maar al jaren niet meer. Op het oog afstellen is tot nog toe altijd net zo goed geweest.

Ik vind het echter nog steeds een heel vreemd verhaal, dat symmetrische bladen van die diameter geen lift willen geven bij 10 graden pitch.

Wat de brandstof betreft: wij hebben hier nog geen ervaring met die OS 70, dus daar kan ik niks over zeggen. Ik heb begrepen dat hij beslist minimaal 12% nitro nodig heeft. Of je dan met 30 % meer resultaat mag verwachten weet ik dus echt niet. Lijkt me niet relevant, want ook met nul % nitro (loopt ie weliswaar veel te heet op dus gaat niet erg lang goed) moet een .70 al zat vermogen kunnen ontwikkelen. In dit geval is die nitro er alleen voor de koeling.

Maar goed, ik zou zeggen: probeer de 431 bladen, en de kans is heel groot dat hij in een klap prima vliegt.

Groet, Bert
 
Als hij al zoveel toeren maakt kan het niet aan de motor liggen zou je zeggen.... Weet je zeker dat de lagers niet kunnen blokkeren door het hoge toerental? Dat had ook iemand met een logo 20 zonder druklagers. Meer toeren en hij kwam gewoon niet meer los...
 
Zou kunnen, maar niet waarschijnlijk: Vario maakt geen rotorkoppen zonder druklagers.
De waarde van Max toerental die Vario opgeeft kan kortstondig best fors overschreden worden, en de kop blijft bij wijze van spreken tot het punt van uit elkaar spatten redelijk sturen. Het maximum toerental heeft meer te maken met dat de levensduur van de lagers dan niet meer gegarandeerd kan worden. Onder die maxwaarde is de levensduur van de lagers schijnbaar onbeperkt, in elk geval vele honderden uren.


Groet, Bert
 
Tsja, dan kan ik er ook niet zo heel veel nieuws meer over zeggen.

Als ik jou was, zou ik voor de 431 gaan, die zijn aanbevolen voor de tweebladsuitvoering, en over het algemeen (is mijn ervaring na een stuk of wat vario's) vliegt het ding probleemloos als je je aan de opgegeven onderdeelnummers houdt.

Ik moet heel eerlijk zeggen, die pitchmeter van Vario, ik heb hem vroeger wel eens gebruikt, maar al jaren niet meer. Op het oog afstellen is tot nog toe altijd net zo goed geweest.

Ik vind het echter nog steeds een heel vreemd verhaal, dat symmetrische bladen van die diameter geen lift willen geven bij 10 graden pitch.

Wat de brandstof betreft: wij hebben hier nog geen ervaring met die OS 70, dus daar kan ik niks over zeggen. Ik heb begrepen dat hij beslist minimaal 12% nitro nodig heeft. Of je dan met 30 % meer resultaat mag verwachten weet ik dus echt niet. Lijkt me niet relevant, want ook met nul % nitro (loopt ie weliswaar veel te heet op dus gaat niet erg lang goed) moet een .70 al zat vermogen kunnen ontwikkelen. In dit geval is die nitro er alleen voor de koeling.

Maar goed, ik zou zeggen: probeer de 431 bladen, en de kans is heel groot dat hij in een klap prima vliegt.

Groet, Bert

Hoi bert,

wederom bedank voor je reactie. Tja, ik heb alles afgewogen maar kan geen andere conclusie trekken. Het blijft een vreemd verhaal. Dus morgen naar mijn dealer voor de 431 bladen. Het betreft flycam in lexmond en die heeft mij altijd goede service gegeven.
Tot zover Bert, welterusten.


loges
 
Ik vindt het ook heel erg gek. MS Composite 600mm Dubbel s-slag bladen met 1600 (of 1700, ik dacht 1600) toeren en 10 graden pitch trekken een 4.5kg heli heel erg makkelijk rond. Snelheid ligt erg hoog, veel vermogen. Normaal vliegen bij ongeveer 1/2 pitch. Volgas is een raket.

Dit moet gewoon vliegen..... vervormen de bladen? Te oud en stijfheid kwijt? Ik zou eens nieuwe, de aanbevolen, proberen. Kan haast niet anders aan verkeerde bladen liggen.....
 
Back
Top