Hoi Loges,
Tsja, mijn Bell 47G vloog destijds met 162 cm rotor en 7 kilo vlieggewicht met een 15 cc Vietakt en 1150 omw prima bij 4~5 graden pitch (wel schaalbladen met S-slag, dat dan weer wel). Ga hem komende winter weer opbouwen, hij ligt al vier jaar gecrasht en kapot op zolder. Jammer, was een fijne kist. Maar die muizenissen terzijde:
Als je zeker weet dat het Vario bladen zijn, zijn ze of van een heel oud type, anders komen alleen de 431 of 432 in aanmerking. Andere symetrische bladen heeft Vario niet van die lengte.
De 432 zijn wat breder (6mm), wat dikkter (2mm) en wat zwaarder (20 gram per blad), maar met beide bladen moet het ding moeiteloos vliegen, waarbij de 432 wat meer vermogen vragen, en mogelijk de NOTAR door de knieën kunnen dwingen (niet erg waarschijnlijk).
Het klinkt mischien heel stom, maar hoe heb je de pitch gemeten? Ik neem gerust aan dat je een ervaren vlieger en bouwer bent, maar met de waardes die je noemt (diameter, toerental, vlieggewicht en pitchhoeken) had het ding als een raket de hoogte in moeten gaan, welk merk bladen er ook op zitten. Daar helpt geen lieve moeder aan. Zoveel verschil zit er nou ook weer niet in de absolute liftkracht (de verschillen zitten meer in de constante lift over een kleiner of groter toerenbereik, etc). Alleen al het feit dat je zulke hoge toerentallen haalt, doet mij denken dat er iets niet in orde is met je pitch-meting. (of je meting van het toerental klopt niet, maar dat geloof ik niet, want je NOTAR stuurt, zeg je zelf al).
Naar mijn mening, is er maar een echt zinnige oplossing: voer al je afstellingen weer vanaf "nul" uit, en controleer je metingen goed.
Want ik kan alleen maar concluderen: met de waardes die je geeft zou hij moeten vliegen, dus klopt er iets niet aan de waardes.
Groet, Bert