Vario Mizar

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door Tony333, 27 nov 2010.

  1. Tony333

    Tony333

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Leur
    Hallo

    Ik ben begonnen om mijn Vario benzine trainer om te bouwen naar een Vario
    Mizar romp.

    Het is geen echte schaal romp,maar meer een "sport romp",omdat ik er niet zoveel kan vinden,vond ik het leuk om het hier te melden.

    Ik krijg alleen helaas geen grote foto's geupload(photo bucket)
     
  2. Tony333

    Tony333

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Leur
  3. Tony333

    Tony333

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Leur
  4. Tony333

    Tony333

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Leur
  5. Tony333

    Tony333

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Leur
    Ik dacht aan deze kleurstelling,niet de makkelijkste denk ik.......

    [​IMG]
     
  6. de oude

    de oude

    Lid geworden:
    9 okt 2009
    Berichten:
    311
    Locatie:
    noord limburg
    Mizar.

    Hoi ziet er goed uit is dit een nieuwe van vario ?.
    Waar vlieg je met dit moois ik vraag dit omdat we niet heel erg ver van elkaar wonen wij vliegen bij Apollo in horst ik zou zeggen kom eens langs met het mooie speeltje.
    Gr Arie
     
  7. Tony333

    Tony333

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Leur
    Hoi Arie,

    Volgens mij niet,ik dacht dat hij in 2006 was uitgekomen.
    Als hij klaar is kom ik zeker een keer in Horst kijken/vliegen

    Bedankt voor je reactie
     
  8. de oude

    de oude

    Lid geworden:
    9 okt 2009
    Berichten:
    311
    Locatie:
    noord limburg
    Je bent van harte welkom op ons altijd gezellige veld en hierbij ook de uitnodiging voor ons heli treffen volgend jaar op 21 en 22 mei .
    Gr Arie
     
  9. Tony333

    Tony333

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Leur
    Arie,

    Bedankt voor de uitnodiging,zal het in de agenda zetten.
    Kleine update:hij is toch wel groot.

    Romp verder uitgesneden,en bevestigingen voor de kap gemaakt,vind ik echt lastig!Volgens de geleerde van Vario moeten er 6 zgn "klik sluitingen ingemaakt worden,er is weinig ruimte voor,dus een beetje van Vario en een beetje van Mag...eh mezelf gedaan.

    Verder heb ik weinig ervaring met lijmen,ik gebruik Uhu endfest...maar als ik een boutje of pennetje ergens in wil lijmen,heb ik dat de lijm uitloopt.

    Kan ik er later nog wat lijm op laten lopen?Heeft iemand nog tips voor deze beginnende modelbouwer...



    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    [​IMG]

    [​IMG]
     
  10. de oude

    de oude

    Lid geworden:
    9 okt 2009
    Berichten:
    311
    Locatie:
    noord limburg
    Tony wij gebruiken 5 minuten epoxy om de boel vast te lijmen loopt ook niet uit wat betreft je govener daar kan tiger2 je mee helpen.
    Gr Arie
     
  11. Tony333

    Tony333

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Leur
    Arie,

    Dus die 5 min epoxy is sterk zat?
    Wat de govenor betreft,daar ben ik inmiddels geheel uit.Werk perfect!

    Bedankt voor je tip,
     
  12. Tony333

    Tony333

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Leur
    Kleine update,

    Zover klaar,opgebouwd en test vluchtje gemaakt.

    [​IMG]

    Nu nog mooi spuiten en afwerken,verlichting erin en ik wil het mechaniek proberen om in een soort of silentblock's te bevestigen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Laatste update volgt naar het lakwerk,
     
  13. vario

    vario

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    100
    Ik heb hem zelf ook

    He wat leuk nog een Mizar. De mijne zit alleen nog in doos dus dit is even leuk om te gaan volgen. Ik zie alleen een paar dingen aan jou heli die je volgens mij anders hebt gedaan dan de bedoeling is. zo zie ik bij jou ter hoogte van de snaar een gat in de bodem van de mizar romp. En ik zie ook dat jij nog geen gaas hebt geplaatst in je romp. Hoe bevalt het dicht klik mechanisme? vind het persoonlijk eruit zien of de romp ieder moment kan opentrillen. Wellicht dat dit in de praktijk toch wel blijkt te werken?
    Dan zie ik nog iets. Jij hebt ook geen gat gemaakt om te starten. Heb jij ook de elektrische starter erin gebouwd? Of start je hem met de kap open? Wat ik alleen jammer vind is dat al die gaten in de romp moeten voor de koeling. ik wil op mijn romp kijken of ik in de bodem koeling kan maken en de gaten welke eigenlijk voorin horen te zitten wil ik gaan gebruiken om daar verlichting in te bouwen.
    Mijn helicopter wil ik vooral gaan gebruiken voor camera werk.

    Ben benieuwd of je nog specifieke punten hebt waar ik op moet letten.

    Veel bouw plezier in iedergeval.
     
  14. Tony333

    Tony333

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Leur
    Hoi Vario,

    In de bodem moet inderdaad een gat,anders past de koppeling er niet in.
    Ik heb wel gaas gebruikt,voor in de neus en straks aan de onderkant bij de uitlaat.Alleen aan de zijkant bij de uitlaat niet,ik kom daar gewoon niet meeweg,te weinig ruimte.

    Ik heb inderdaad een boordstarter erop gemaakt,de kap zit best redelijk vast,al heb ik wel 3 borgschroeven gemaakt,1 onder en twee net achter de rotor.

    Ik zag helaas te laat......bij rc heliparts van die mooie "inbouw"magneetjes als kap sluiting......
    Ik heb hem alleen opgebouwd om te testen,nu gaat hij weer uit elkaar en dan spuiten,en weer netjes definitief opbouwen,incl. lampjes e.d

    Succes met jou romp,als je een foto hebt of vragen hoor ik het graag,
     
  15. Tony333

    Tony333

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Leur
    Ben trouwens ook benieuwd hoe jij de gv1 hebt ingebouwd (sensor).
     
  16. vario

    vario

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    100
    gv-1

    Ik heb ook een GV-1 maar nog niet aangesloten, ik denk dat ik hem met de originele Vario magneten op het hoofdtandwiel aan ga sluiten. In het hoofd tandwiel zitten 3 gaten. Ik las dat verschillende gebruikers of 1 magneet omhoog zetten en twee omlaag. Maar dat heeft als nadeel dat je onder de 1000 toeren niets kan registreren. Als je drie magneten omhoog zet dan dien je de tandwiel verhouding een factor 3 kleiner te houden zodat hij weer het goede toerental weergeeft. Of dit goed werkt weet ik niet maar ik heb er al wel verschillende draadjes over gezien.

    Wat betreft de magneten in de romp dat was dus ook waar ik aan zat te denken. Magneten zijn sterk genoeg om de boel een beetje op zijn plaats te houden zou je toch zeggen.

    Monteer jij ook een helicommand in jou model? en zo ja waar plaats je hem? Mij lijkt het een ideale tool om de boel heel en stabiel te houden tijdens het vliegen met cameras.
     
  17. Tony333

    Tony333

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Leur
    Nee,ik heb geen helicommand,ik kan hem nu redelijk recht houden en goed landen,ik wil het graag zonder leren.

    Ik heb een "gatorstator"gemonteerd,die komt tussen de schakelaar van je motor en meet zo het toerental en geeft dat door aan de gv1.

    Zo heb je ook geen beugeltjes,magneetjes enz nodig,en kan er denk ik minder storingen optreden.Ik heb tot nu toe een 40 vluchtjes ermee gemaakt,en perfect!!

    Ben benieuwd naar jou romp,waar kom je vandaan?
     
  18. vario

    vario

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    100
    gatorstator

    Hi, ik kom uit Almere

    maar dat wat je net verteld over die gatorstator vind ik wel goed klinken. Past dat op de G230 motor welke er tegenwoordig bij geleverd word?
    En die gatorstator waar kan ik die kopen want dat is volgens mij geen standaard onderdeel.

    Houd je trouwens genoeg power over nu er een romp meegelift word word op je heli? ik moet naast de romp ook nog mijn camera mee tillen. Voor het geval het niet overhoud bestel ik vast a symtrische bladen om extra lift te genereren. Ik heb ergens gelezen dat een vario benzin trainer met standaard bladen een kilo of 13 zou moeten tillen incl helicopter. met a symetrische bladen zou een kilo of 15 het max vlieggewicht moeten zijn. is jou vermoeden dat dit ongeveer klopt.

    Verder heb ik nog een aantal stukken veiligheid ingekocht. ik heb een dubbele ontvanger accu en de servo s zitten rechtstreeks op de bec aangesloten. De ontvanger word daardoor niet belast. Ook heb ik daarmee alle mechanische schakelaars uit het circuit gehaald zodat kans op storing tot een minimum beperkt word. Veiligheid voor alles omdat in mijn geval camera s van vele duizenden euros onder de heli komen te hangen. Begrijp ik het trouwens goed dat dit ook jou eerste heli is omdat je nog aan het oefenen bent om hem recht te houden?
     
  19. Tony333

    Tony333

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Leur
    Hoi,

    Kijk hier even: The stator gator Home page your source for the original stator gator en dan de Vari style met engine kill.

    Power genoeg denk ik,ik heb een boordstarter en een 8 cells 5000 mah extra accu voor de starter.

    Ik had hem op 1100 rpm,maar compleet vliegt en "trekt" hij beter op 1200 rpm.
    Heb vanmiddag test gevlogen op 1200 rpm,en gaat echt prima.

    Ik ben inderdaad een begineling,dit is mijn eerste "echte" heli,ben eerst wat bezig geweest met een coaxiaal indoor heli(tje).Heb ook nog een Trex 600 electro waar ik veel mee oefen als het weer het een beetje toelaat.

    Wel een goed idee van je veilgheden,ik heb op de ontvanger een soort of condensator gemonteerd,die schijnt volgens de geleerde de piekspanningen op te vangen.

    Op de ontvanger heb ik een 5000 mah accu zitten die door een vakman( rc poin in Beugen,nog bedankt Chris!)gemaakt is.

    Als je twwe accu 's monteerd,moet jij ze dan apart laden?
    Ik heb het zo gebouwd dat de kap er in principe niet af hoef,ook niet om te laden.

    Wat weegt jou camera?Volgens mij weegt de Mizar bij mij klaar rond de 10kg.Ik wil hem wel eens wegen voor je.
     
  20. vario

    vario

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    100
    Ik ga in mijn geval vliegen met 2x 2s4500mah dit is meer dan voldoende voor de ontvangers. Echter die condensator wat ze jou verteld hebben helpt om de spanning te stabiliseren maar is niet echt gemaakt om stroom te leveren, en servo's vragen veel stroom. De ontvanger printbanen zijn ook niet echt gemaakt om veel stroom te leveren daarom dus deze wellicht wat dure oplossing. Ik kan je als je wilt het merk doorgeven van de unit welke ik monteer. Weet wel dat deze 2x20ampere kan leveren en dat is best veel. In mijn geval gaat de accu voor de starter niet mee ik ga gewoon een 12 volt loodaccu gebruiken. Denk dat ik daarom dus startklaar rond de 9 a 9.5 kg uit zal gaan komen.
    ik heb diverse camera s welke ik uiteindelijk mee wil gaan nemen.
    Hier een overzicht
    -3D full hd cam, gewicht zonder ophanging 1.5kg
    -sony pmw-ex3, broadcast camera, ongeveer 5.5 kg
    -canon 1Ds mk3, 21megapixel digitale camera, afhankelijk van objectief 2 tot 3.5kg
    -mamiya groot formaat digitale camera 65megapixel. gewicht ongeveer 3.5kg
    in sommige gevallen wil ik mogelijk ook een klein fpv camera systeem mee nemen zodat de persoon welke de camera richt ook ziet wat hij doet.
    Al met al moet dit dus allemaal net lukken als de lift klopt welke ik in die tabel gevonden had. ben jij in de gelegenheid om met jou heli te liften zodat ik een idee wat het maximale gewicht word. Neem aan dat jij gewoon met de standaard bladen vliegt. Verder kunnen we voor meer lift natuurlijk tot 1270toeren gaan maar dat maakt het natuurlijk allemaal wel wat onstabieler.

    Waar woon jij trouwens want misschien is het wel leuk om te kijken hoe we alles opbouwen.

    Groeten Wicher
     

Deel Deze Pagina