Vario Schweizer C300 Heliswiss benzine

Het heeft een tijdje geduurd maar eindelijk heb ik de Schweizer ook gespoten en afgewerkt met stickers.

De heli vliegt werkelijk heerlijk en heb er inmiddels een 10-15 vluchten mee gemaakt.

Ik heb geen compleet bouwverslag maar in de heli heb ik de volgende spullen zitten.

Vario Benzine mechaniek, Motor Zenoah G240

BLS 452 servo's voor de tuimelschijf en gas, Gyro GY401 met een 9254 staartservo.

Voor de navigatie verlichting heb ik luxeon leds gebruikt met een Aurora LCU print

Het vlieg gewicht is ongeveer 8kg

Wat er nog gedaan moet worden zijn kleine aanpassingen in de cockpit zodat de piloten iets hoger komen te zitten en nog wat attributen.

Hier een filmpje van vanmiddag de motor is nog niet goed ingelopen dus daar moet ook nog iets aan afgesteld worden.

Laatst bewerkt door een moderator:
Gefeliciteerd!

maar pas alsjeblieft op met die 9254 op de staart, want dat type zit bij een .60 heli al min of meer aan de grens van zijn toepasbaarheid, en is feitelijk te licht voor een benzineheli. Meestal functioneert het wel, maar haalt de servo zijn snelheid niet, en draait dus altijd tegen de overbelasting aan.

Je moet niet gek staan te kijken als hij dan vroeg of laat de geest geeft.

Ik heb al minstens één keer een geval meegemaakt waarbij deze servo domweg niet in staat bleek te zijn de volle uitslag te maken in een Benzine Trainer: hoop gedoe met proberen een staart af te stellen en er maar niet achter komen waarom op de grond alles werkt maar in de lucht de heli niet rond wilde: Toen ging die stuk, vervingen we hem, weer het zelfde probleem, en pas na een test op vol toerental op de grond bleek de servo gewoon niet tegen de krachten opgewassen te zijn.

Wees gewaarschuwd: het gaat niet altijd mis, maar het kán je een heli kosten....

Groet, Bert

Bedankt Bert zal dan maar een bls 451 erop zetten of een gelijkwaardige savox. De bls heb ik ook al vaker toegepast op de turbine helis.

Mvg Ed

Alles boven de 3 kilo is sterk genoeg voor die heli.
Helemaal zeker ben ik niet, maar ik meende dat die 9254 maar een krappe 2 kilo heeft op 4.8 Volt....

Trek je conclusies ;)

Prachtige heli overigens (was ik in de eerste reactie vergeten....)

Groet, Bert

Gefeliciteerd Ed

de motor loopt toch goed zo te horen,
mooi de heli, met lampjes en zo,

jij bent echt de schaal heli man

vlieggedrag lijkt aan mijn Benzine Trainer,
is ja ook bijna het zelfde,
alleen een Trainer, ha ha

trouwens heb ik op de Trainer ook die analogen futaba servos 9202 denk ik zo uit mijn hoofd

veel plezier verder mee !!

Groet, Uwe

Bedankt heren.

@ Uwe jou trainer kan makkelijk omgebouwd worden naar een schaal heli geen enkel probleem.

weet ik Ed,

maar liefst zou ik nog een kopen, ombouwen naar fbl met 4 of 5 blad kop,
die Trainer met paddelstang vliegt zo goed, die wil ik liefst zo houden,
doe ik ook.

bedankt, Uwe

Emco Compact 10

Het heeft een tijdje geduurd maar eindelijk heb ik de Schweizer ook gespoten en afgewerkt met stickers.

De heli vliegt werkelijk heerlijk en heb er inmiddels een 10-15 vluchten mee gemaakt.

Ik heb geen compleet bouwverslag maar in de heli heb ik de volgende spullen zitten.

Vario Benzine mechaniek, Motor Zenoah G240

BLS 452 servo's voor de tuimelschijf en gas, Gyro GY401 met een 9254 staartservo.

Voor de navigatie verlichting heb ik luxeon leds gebruikt met een Aurora LCU print

Het vlieg gewicht is ongeveer 8kg

Wat er nog gedaan moet worden zijn kleine aanpassingen in de cockpit zodat de piloten iets hoger komen te zitten en nog wat attributen.

Hier een filmpje van vanmiddag de motor is nog niet goed ingelopen dus daar moet ook nog iets aan afgesteld worden.

Ed heb je vraag over de Emco beantwoord.

Groet Peter.
Sorry v/d inbreuk in het draadje.

Back