Van de Saito weet ik niet of dat gaat (ken de Saito niet goed).
Feit is wel dat je dan zelf je motordragers moet boren, en ik zou niet weten of Vario nog ongeboorde dragers levert (vroeger wel, nu????)
Met een standaard SkyFox zal het niet gaan vanwege de overbrenging.
Die was voor de viertakt teruggebracht naar plm 6.5:1, met een koppeling die nergens anders op paste dan op die vermaledijde OS 91 FS surpass II. (zat o.a. een speciaal kogellager in met niet-standaard maten, nergens anders te krijgen, binnen diameter 9.5 mm)
Als je motor rond de 1.5~1.6 pk opgegeven is, dan moet het in principe vliegend te krijgen zijn, maar het is wel kritisch. O.a. de inloop procedure komt vrij nauw, omdat de motor tamelijk hard moet werken met relatief weinig koeling (geen heat-sink voor een 4takt helaas). Kritisch dus, in de zin van het beheersen van de motortemperatuur en de smering, want 1.5 pk is ruim voldoende om een heli tot 6 kilo "normaal" te vliegen....
Met de standaard rotorkop wil je toch wel MINSTENS 1250 RPM hebben, en dat is met de op dit moment door Vario geleverde overbrengingen met een viertakt niet of nauwelijks haalbaar, omdat vrijwel geen enkele viertakt boven de 11000 RPM nog goed presteert.
Ga je naar een grotere rotor en gebruik je S-slag bladen, dan is het wel mogelijk, mijn Bell 47 G weegt 6+ kilo en draait met 162 cm rotor ongeveer 1050~1100 RPM. Vliegt goed maar heeft absoluut niet veel vermogen over.
Een ander ding wat behoorlijk kritisch is, is het uitlaatsysteem, omdat een viertakt afschuwelijk hete uitlaatgassen produceert (200 graden heter dan een 2takt). Bij mij is een aluminium uitlaat al eens langzaam in elkaar gezakt van de hitte...
Om dat te bereiken heb ik de krukas naar 8 mm moeten afdraaien zodat een standaard 23 tands koppeling gebruikt kon worden in combinatie met een 54 tands maingear. Dat klusje heb ik overigens uitbesteed, omdat die krukassen behoorlijk hard zijn.
Ik zou sowieso niet met die Saito in de weer gaan, maar met de OS 91 FS want daarvan is in elk geval bewezen dat het ding qua inbouwmaten past.
Mogelijk heeft Vario nog een 4-takt koppelingsklok en maingear liggen, dan is de rest een kwestie van aanpassen, en dan moet het wel te doen zijn.
Zo niet, dan zul je de krukas moeten modificeren en voor een grotere langzamer draaiende rotor gaan. Dan moet je ook grotere hekrotorbladen monteren, anders heb je wel een probleempje met de verhoudingen.
Groet, Bert