Vario Skyfox ombouwen naar electro met Align motor mogelijk?

Hallo,
Ik heb een Vario Skyfox staan. Enige probleem, hij is nitro gestookt. Als ik het goed begrijp levert de motor ongeveer 1200 tot 1300 watt (oude 10cc motor). Als ik nu kijk naar een trex 600 motor dan kan ik daar 1600watt uitpersen op 6S lipo's. OK, het toerental zal moeten worden opgelost met andere tandwielen omdat de motor ongeveer 2x zo snel draait dan de nitro versie. Maar zou het mogelijk zijn om die electro erin te bouwen. Ik vind namelijk de ombouwset van Vario een beetje aan de dure kant (ongeveer 500 euro), zeker als daar ook een 10S lipo bij moet komen en een speciale lader die die 10S kan laden.

Heeft iemand dit al eens vaker gedaan? Is het uberhaupt mogelijk? En als het niet kan, waarom dan niet?

Danny

Hoi,
Ik heb zelf een Heim Star-Ranger met 10S elektro-ombouw. Dit mechaniek is in hele grote lijnen hetzelfde als wat jij hebt en qua ombouw eenvoudig te doen.

Een Skyfox heeft ca 1300-1500 toeren nodig voor een beetje vlot vliegwerk.
Je hebt, afhankelijk van je gear-ratio uiteraard (ca 1:9 tot 1:10), een motor nodig met rond de 550 kV als je op 10S draait en rond de 1000kV als je 6S draait. Met de range tandwielen die Vario in de collectie heeft moet eea wel passend te maken zijn op wat jij hebt denk ik. Wat is je kV?

Je hebt vermoedelijk wel een zwaardere heli dan de TRex 600 met de Skyfox, maar je rotor draait ook langzamer wat de vliegtijd zeer ten goede komt. Hangt wel af van de capaciteit van je accu natuurlijk. Als je geen romp wil gaan vliegen (wat dan weer zwaarder is natuurlijk) denk ik dat het gewoon moet lukken.
Ik zou zelf als ik jou was eens kijken wat de heli totaal zou gaan wegen en dan een beslissing maken wel- of geen 6S.

Groeten, Marco.

Mij werd geadviseerd minimaal 10S te nemen i.v.m. toename van het amperage bij afnemend voltage. 8S werd toch echt als ondergrens aangegeven.
Een Scorpion 4035-500 motor zit zo rond de 100-130 euro en twee accu's zo rond de 50 euro de stuk (5S 5,0A) en die dan in serie aansluiten.. Kun je gewoon twee losse packs laden.

Afgelopen weekend een demo gehad van een Align TRex600 met Hughes 500E romp op 6S. Dit vliegt heel erg mooi en heeft een zeer acceptabele vliegtijd dankzij een veel lagere headspeed van ca 1350 rpm. Dit maakt de heli nog steeds erg goed te vliegen, mede omdat het een lichte combo is.

Je beslissing hangt dus volgens mij, nogmaals, af van het gewicht dat de totale heli zal krijgen.

Je kunt altijd proberen om met 6S te gaan vliegen maar 10S is ruim bewezen. Vliegtijden van 15 minuten zijn zo gemakkelijk mogelijk met 5.000mA.

Zou 't eigenlijk wel willen zien, op 6 of 8S. Scheelt wat kosten lijkt me. Voor mij heeft 't weinig zin meer vanwege mijn HK4035-500 motor..

Natuurlijk ga je bijv.een Trex 450 met rompje niet op 10S vliegen maar een vario sfyfox met een romp weegt snel 7 tot 10 kg of meer en deze vliegen met een niet al te hoge rpm.je hebt dus koppel nodig vandaar min.10S en een motor met een lage Kv.;)

Back