Variometer TEK?

• Topicstarter Topicstarter Christiaan21
  • Startdatum Startdatum
C

Christiaan21

Guest
Hallo,

Ik ben van plan om een vario aan te schaffen. Ik weet dat TEK zorgt voor compensatie, zodat je geen stijgtoon hoort als je UP geeft. Maar is de TEK echt noodzakelijk en de moeite waard om het aan te schaffen?

greetzz

Christiaan

Christiaan,

TEK schakelt de knuppelthermiek uit. Dus als je up geeft gaat je vario geen stijgen aangeven, net zo bij dalen. 100% juist is dit nooit, want het pyto-buisje zou eigenlijk voor elk zwevertype uniek moeten zijn.

Nu wanneer je een vario aanschaft, zou ik er eentje met TEK kopen. Je kan dan nog kiezen wat je doet: ofwel sluit je geen pyto-buisje erop aan, en dan gedraagt deze zich als een gewone vario zonder TEK, sluit je het buisje erop aan, dan heb je de energiecompensator. Het flexibel buisje met aansluitstuk en pyto-buisje kost meestal een aardige duit voor wat het maar is (50 euro). Het is eigenlijk heel makkelijk zelf te maken: het gaatje zit aan de achterzijde van het buisje (als je sneller gaat vliegen wordt het buisje leeggezogen door de omstromende lucht, dit heft dus de drukstijging op die ontstaat door het snellere dalen, en omgekeerd). Het gaatje meet 0.1mm. Dergelijke boortjes kan je bijvoorbeeld bij hobbyklok vinden. De messing en alu buisjes kan je zo in de modelbouwzaak kopen.

Vliegen zonder TEK is zeker niet zinloos, kijk ook even bij biggs:
http://www.biggs.nl/forum/viewtopic.php?t=40

Ik heb met en zonder tek gevlogen.
Ik vlieg nu zonder.
Een beetje vlieger weet aan het vlieggedrag hoe snel hij vliegt.

En ik gebruik mijn vario ook als ik op hele grote hoogte, gekontroleerd wil zakken.
Omdat je dan niet ziet of hij nu zakt of stijgt.
Zak ik met de vario.
Dit weer een groot voordeel van een vario.
Met tek werkt dit minder.
Ik vind hem met tek ook veel trager worden

Veel te duur en erg kwetsbaar, en grote onzin

Wat ik erg leuk vind, zijn mensen die erg interessant doen met zo'n ding.
En al na een half uur op de grond staan, en ik zonder tek nog lekker hoog zit :P

:wink: ssst niet verder vertellen Jan :wink:

Maar ook met kleinere kisten werk dit Jan.

:offtopic: Ik weet helemaal niet of ik het nog kan, want het is al zo lang geleden :ontopic:

Ik denk dat ik voor de Wstech ga, maar dan zonder een TEK. Wel met TEK aansluiting, mocht ik dat nog ooit willen proberen.

Je moet ook een keuze maken ivm met het aantal kanalen. Als je zeker bent dat je nooit met zijn tweeen met een vario vliegt, dan kan één kanaal volstaan. Anders ga je best voor de vario met meerdere kanalen.
Ik ben benieuwd wat die wstech in zijn mars heeft. Het ziet er alvast een degelijk ding uit.

Evert

Ja dat klopt, ik zou met een kanaal wel kunnen volstaan. Maar aangezien ik wel een TEK aansluiting wil, moet ik die met instelbare kanalen wel nemen.
Ik ben ook zeer benieuwd hoe het gaat werken, maar ik moet nog even wachten want die man van wstech is op vakantie :(

greetz,

Christiaan

Christiaan,

ik zou er zker één nemen met de mogelijheid voor meerdere kanalen.
Anders loop je het risisco als je ooit ergens komt waar er meer met vario vliegen, jij jouw éénskanaals-vario niet kan gebruiken.

Gezien het feit dat je een vario wilt gaan aanschaffen, ga ik er vanuit dat je een wat grotere zwever hebt. Of het nu een F3J of Scale is, dan zul je toch snel met anderen willen gaan vliegen, of gastvliegen bij een andere club, of op de Ginkelse hei, of in de bergen ( Oostenrijk ).
Dan kom je tot de ontdekking dat men daar veelal allemaal met vario vliegt.

Dus als je al je portomonnee trekt, leg er dan wat extra Euro's bij, dan krijg je later geen spijt van verkeerde zuinigheid.

Hans

Alletwee hebben ze hun voordelen.

Met de versie zonder TEK heb ik beter bochten leren draaien, ik kwam er nl achter dat ik het gedeelte van de bocht wat aan "mijn kant" lag, altijd iets te laag nam. Dit komt omdat het vreselijk moeilijk inschatten is, of je een bocht werkelijk horizontaal neemt. Om dat je "onder" tegen het vlak waarin de zwever vliegt, staat te kijken, heb je de neiging dat iets naar je toe te laten hellen.
Omdat het zakken toenam (cq stijgen verminderde) als ik naar me toe draaide, wist ik dat ik hoogte verloor.

Met TEK is hij niet langzamer, maar gewoon rustiger. Wij vinden het prettiger vliegen. Alle 1/1 zwevers hebben het.
Maar het blijft gewoon een kwestie van smaak, en niet "interessant willen doen", Bertus! :evil:

De prijzen van de buisjes schommelen afhankelijk van het merk tussen de 30 en 50 euro, krankzinnig gewoon.
\
Het wordt tijd dat er een simpele vario op de markt komt van bvb 50 euro, dan leren ze het wel die lui. Het lijkt me niet dat er zo verschrikkelijk dure componenten in zo'n ding zitten.

Maar het blijft gewoon een kwestie van smaak, en niet "interessant willen doen", Bertus!
:wink: :wink:
Ik mag toch wel eens een grapje maken?
Zo was het wel bedoelt hoor ik dacht daarbij aan niemand.
Al blijf voor mij wel staan dat ik het prettiger vind zonder.
Maar dat kan ook nog wel eens veranderen :yes:
Over een paar jaar vind ik tek misschien weer alles.
Daarom lijkt me de keus, om het als nog erop te kunnen zetten juist.

Ook ik heb ervaring opgedaan met de vario zowel met als zonder TEK.
Ik ben het helemaal met Richard eens, in grote schaalmodellen is het met TEK veel rustiger en relexter vliegen. Het geeft een gevoel alsof je zelf in de kist zit. :D

Ik heb nu de simprop solution van 2,7m. Is dat groot genoeg voor TEK?

greetz

Christiaan

Christiaan.
Hmmm, da's aan de kleine kant.
Ik denk dat een TEK systeem dan niet helamaal tot zijn recht komt, maar ik kan me vergissen natuurlijk.

Ik zou met een simpele vario beginnen, dat moet je sowieso onder de knie krijgen, dat vereist echt wel enige oefening.

Die Telario kun je bvb later nog een TEK bijkopen.

Waarom zou een TEK vario niet op een iets kleinere zwever gaan? Snelheden en drukken blijven toch hetzelfde??
Of kan het niet door gewichtsredenen? (lijkt me straf, mijn solution krijgt 200g lood of payload in de neus)

*bedenking: de solution is geen thermiekbak, dus daar komt ie idd niet tot zijn recht...

Maarten

Het was puur gevoelsmatig dat ik dat zei. Ik DENK dat het weinig zinvol is.
Kleine zwevers maken grote hoogtefluctuaties in de thermiek, ik vermoed dat een TEK systeem niet tot zijn recht komt, dwz dat de extra aanschaf nauwelijks zal bijdagen tot een verbetering in het thermiekvliegen.
Ik vind het ook een beetje tegenstrijdig, een dure vario in een (relatief) goedkope kist. Ofwel een variometer met vleugels kun je bijna zeggen...

Maar je kunt het altijd proberen natuurlijk, wat let je! We horen het tzt wel.

Welke vario adviseren jullie dan?

Ik had die van wstech met TEK aansluiting op het oog.

greetz,

Christiaan

Bij wstech kost een vario zonder TEK mogelijkheid 149 euro. Eentje met Tek aansluiting is 20 euro duurder. Als je niet verlegen zit om die 20 euro, lijkt het me overduidelijk dat de vario met TEK de goede keuze is, want dan heb je een 139 kanaals vario (degene zonder Tek heeft slechts 1 zendkanaal).

Je hoeft niet noodzakelijk een Tek aan te sluiten om je vario te gebruiken. Je laat gewoon het openingetje voor de aansluiting van de TEK open. Dit maakt geen verschil uit voor je variosignaal.

Wanneer je een pitot-buisje aansluit (TEK) gaat je vario zeer zeker een rustiger signaal geven. Alle hoogtewinst en verlies te wijten aan snelheidsveranderingen van je zwever worden genegeerd door de vario met TEK. Enkel de echte hoogtewinst gegenereerd door thermiek (of stijgwind op een helling) geeft de vario door als stijgen. Naar mijn mening maakt het dan niet uit of het nu met een zwevertje van 150 cm is of een zwever van 15meter.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de Picolario talk met TEK aansluiting voor de grotere (schaal) modellen (vanaf 3.50m). Dit na enkele jaren met de vario van MPX en daarna de Skymelody gevlogen te hebben. De Wstech heb ik bij een bevriende club uitgeprobeerd in de 6 meter ASW22 zonder TEK. Beslist niets mis mee indien je geen Picolario gewend bent, deze is naar mijn idee gevoeliger en dus nauwkeuriger dan de Wstech vooral met het aangeven van heel keine belletjes. Maar ja ergens moet het prijsverschil natuurlijk toch inzitten nietwaar :?:

Back