Variometer voor Futaba FASSTest Telemetry

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Raymond1967, 3 jun 2018.

  1. Raymond1967

    Raymond1967

    Lid geworden:
    3 jun 2018
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Geldrop
  2. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
    Nee dat is niet compatibel, wat wel kan is een sensor van https://www.sm-modellbau.de/UniSens-E daar zit vario op en nog een heleboel andere dingen die je vast niet nodig hebt maar voor elektro vliegen erg handig zijn.
    Dingetje moet dan nog wel ingesteld worden voor Futaba S.BUS2, wat kan met https://www.sm-modellbau.de/UniDisplay-komplett-mit-Anschlusskabel
    Of via de PC met https://www.sm-modellbau.de/USB-Interface
     
  3. Raymond1967

    Raymond1967

    Lid geworden:
    3 jun 2018
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Geldrop
    Hoi Leon, erg bedankt voor de info.
    Nu heb ik deze Telemetry Box binnen geleverd gekregen.
    En nu wilde ik het opladen. Volgens de manual kan het met de USB kabel aangesloten worden op de PC.
    Ik heb geen PC maar een laptop. Kan dat ook?
    En wat ik niet snap, als ik de USB kabel op de laptop aansluit, verschijnt geen melding (nieuwe hardware is gevonden of zo) en ik zie ook geen externe driver verschijnen in decwindows verkenner...
    Is dat normaal?
    Gr Raymond
     
  4. Raymond1967

    Raymond1967

    Lid geworden:
    3 jun 2018
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Geldrop
    Heb nog meer vragen...
    Ik heb hier een Futaba R6308SBT ontvanger en deze heeft 8 kanalen.
    Ik heb voor mijn grote zwever wel 14 kanalen nodig.
    Ik weet dat er s,bus decoders zijn maar die bieden niet veel kanalen, 3 of 4 kanelen.
    Kan naast de R6308SBT ook een tweede (normale) 7 of 8 kanaals ontvanger geplaatst worden? Deze 2e ontvanger met de mode2 [ vanaf 9e kanaal naar meerdere kanalen).

    Ik heb hier 2 identieke OrangeRX ontvangers die naast elkaar samen werken. Totaal 14 kanalen maar of dat ook werkt met de R5308SBT...?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  5. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    De Robbe Telemetrie Box is helaas een nogal gedateerd apparaat. Het stamt uit de tijd dat Robbe graag een radio met telemetrie wilde en Futaba geen apparatuur met telemetrie produceerde. Robbe heeft toen in eigen huis de Telemetriebox ontwikkeld. Robbe bestaat al jaren niet meer. Updates voor de Telemetriebox zijn dan ook al jaren niet verschenen, als ze al bestaan. Hou je daarom bij de keuze van sensoren aan de ondersteunde sensoren uit de handleiding. Of de nieuwere sensoren werken, is twijfelachtig.

    Wat het aansluiten op de computer betreft, als de Telemetriebox geen randapparaat voor een computer is, en dat zal uit de handleiding blijken, dan wordt er geen driver geinstalleerd en wordt uitsluitend de 5 volt van de USB-aansluiting gebruikt om de interne accu op te laden. Of je de Telemetriebox aansluit op de USB poort van een laptop of een PC maakt niet uit.

    Een tweede FASST ontvanger gebruiken voor de hoge kanalen moet werken. De zender weet immers niets van het bestaan van deze ontvanger. Een FASST ontvanger wordt gebonden aan de zender. Niet de zender aan de ontvanger.
     
    Laatst bewerkt: 6 jun 2018
  6. Raymond1967

    Raymond1967

    Lid geworden:
    3 jun 2018
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Geldrop
    Aha, duidelijk, thanx. Ik kocht de Telemetry box omdat ik een FX20 zender heb. Ik ben heel tevreden met deze zender ook.
    Straks ga ik met een grote zwever vliegen en wat info als snelheid en hoogte zou nuttig zijn met deze reus.
    Ik kocht ook een GPS2 multi sensor voor FASSTest van Robbe (versie 2 geupdated in 2016j.
    Ben benieuwd.
    Nou, ik ga ees proberen met 2 ontvangers naast elkaar, die 2e OrangeRX onvager (va. 9e kanaal) werkte goed toen ik de 1e ontvanger uitzette.
    Gr Raymond
     
  7. Raymond1967

    Raymond1967

    Lid geworden:
    3 jun 2018
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Geldrop
    Even terug over laden van de Telemetry box, kan dat met de usb adapter van een iphone? Dat witte adapter/stekker? Ik weet niet welke spanning en stroom dat levert, staanngeenndetailsvgeplakt daar.
     
  8. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Zou daar wat voorzichtig mee zijn. Geen idee wat voor accu's er in de box zitten en wat voor laadcircuit. Een lader voor een telefoon kan aanzienlijk meer stroom leveren dan een USB poort. Een telefoon laadt veel sneller als deze in aangesloten op een lader, dan op een USB-poort.

    Een vario meet stijgen/dalen en hoogte. Wil je snelheid meten dan heb je een echte snelheidsmeter met een pitot-buis nodig. Een GPS meet grondsnelheid en daar heb je niet veel aan. Als het toestel met gelijke luchtsnelheid tegen- en met de wind mee vliegt, dan geeft de GPS twee verschillende snelheden aan.
     
    Laatst bewerkt: 6 jun 2018
  9. Raymond1967

    Raymond1967

    Lid geworden:
    3 jun 2018
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Geldrop
    Ja, daarom vroeg ik of je toevallig wist welke spanning en stroom dat usb adapter van een iphone geeft. Normaal zijn stickers met laad gegevens op de achterkant van een oplader geplakt. Bij deze niet.
    Dan zet ik het gewoon in de usb poort van de laptop. :)

    Weet je een goede pilot-buis? Voor FASSTest, als die nog ergens te verkrijgen is....
    Bij SM modellbau?
     
  10. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    De spanning van een USB poort is 5 volt. Maar het gaat bij het laden niet om de spanning, maar om de stroom die de USB poort of de lader kan leveren. Een lader kan veel meer stroom leveren dan een USB poort.

    SM-modellbau maakt prima sensors, maar geen snelheidssensor, Het blijft ook de vraag of nieuwe sensoren werken. Nieuwe sensoren moeten bij Futaba in de software van de zender zijn opgenomen.

    Weet dat bepaalde oude sensoren van Robbe niet meer door de software in de huidige Futaba zenders worden herkent.

    Sensoren van SM-modellbau zijn multisensors, meerdere sensoren in één. Deze emuleren Futaba sensoren. Als die niet worden herkent door de software in de Telemetriebox dan gaat het nooit werken. In de handleiding moet staan welke sensoren de Telemetriebox herkent.

    Misschien kunnen andere gebruikers van de Telemetriebox hier iets zinnigs over zeggen.
     
  11. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Op het Internet een handleiding gevonden: https://www.cmc-versand.de/pdf/1-f1666_anleitung_deutsch-CMC-Versand.pdf

    Wat betreft het laden en de driver installatie bij de Telemetriebox behoort een CD net ondermeer de software voor de drivers die nodig zijn voor het uitvoeren van een software-update van de box.

    Uit de handleiding:

    8. Laden der Telemetry-Box Die Telemetry-Box ist mit einem internen 3,7 V- 500 mAh LiPo Akku ausgerüstet. Zum Laden des Akkus die Telemetry-Box über das Mini USB Kabel mit einem PC oder USB- Lader verbinden.
    Um die Telemetry-Box auch mobil zu laden, nutzen Sie einen USB Adapter für den Zigarettenanzünder im Auto bzw. für die Steckdose im Haushalt. Nutzen Sie nur USB Lader mit 5V/ 1A.

    Hinweis: Wenn die Telemetry-Box an einen PC angeschlossen wird, öffnet sich u.U. ein Fenster in dem Sie aufgefordert werden, den Softwaretreiber der Telemetry-Box zu installieren. Dieser Treiber wird allerdings nur für ein Update der Software benötigt. Wenn Sie also nur die Telemetry-Box laden möchten, können Sie diese Meldung ignorieren.3.

    Lieferumfang
    1x Telemetrie-Box FASSTest®
    1x Montageadapter für Handsender
    1x Montageadapter für Pultsender
    1x Mini USB Kabel
    1x CD mit Anleitung und Treibersoftware

    Volgens de handleiding moet de box in ieder geval deze sensoren herkennen:

    Vario-f1712
    Vario-f1672
    Temp125-f1713
    GPS-Multi-Sensor No. F1675

    Dit zijn allemaal door Robbe geproduceerde sensoren die, omdat Robbe niet meer bestaat, lastig te vinden zullen zijn. Welke sensoren bij voorbeeld een SM modelbau GPS Logger 2 emuleert is terug te vinden in de handleiding van de GPS Logger 2 op de site van SM Modellbau https://www.sm-modellbau.de/Bedienungsanleitungen op blz 31. Dat het allemaal ook werkt kan ik je niet garanderen.

    In de handleiding wordt wel over de Telemetry Box gesproken:

    Die Robbe Telemetry Box als weitere Möglichkeit der Darstellung der Telemetriedaten bei Futaba kennt leider den vom GPS-Logger 2 verwendeten Temperatursensor SBS-01T nicht. Deshalb gibt es die Option „Telemetry Box“ in den Einstellungen des GPS-Logger 2, die bei der Anmeldung alle Futaba SBS-01T Sensoren durch den Sensor TEMP125 ersetzt. Damit kann der GPS-Logger 2 auch mit der Telemetry Box ohne große Einschränkungen verwendet werden.

    Op zich is de SM-Modellbau GPS Logger 2 een uitstekende sensor. Hij maakt gebruik van een barografische sensor voor een nauwkeurige hoogtemeting en een tweede barografische sensor voor de variometer. Er wordt geen gebruik gemaakt van de erg onnauwkeurige GPS hoogtemeting.

    Heb er al jarenlang een in gebruik.
     
    Laatst bewerkt: 7 jun 2018
  12. Raymond1967

    Raymond1967

    Lid geworden:
    3 jun 2018
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Geldrop
    Ik had ook deze handleiding gevonden.
    Een ding snap ik niet, er was geen cd inbegrepen in de verpakking, zoals dat wel zou moeten volgens deze handleiding....

    Heeft iemand misschien nog software voor deze telemetry box?

    Ik heb hier de robbe GPS2, gemodificeerd van deveerste versie F1675.
    https://www.rc-point.nl/index.php?i...n=article&group_id=20000226&aid=65989&lang=nl

    Ik krijg de volgende menu’s op de telemetry box niet openen....in de screenshot kijk naar de onderjste menu....

    Heeft iemand ook deze telemetry box?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Misschien dat @Corrien hierbij kan helpen. Jan is de NL&B servicedienst van Robbe/Futaba, Graupner/JR/SJ, Multiplex/Hitec en Simprop. Zijn contactgegevens vind je onder Service op hun sites.
     
  14. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Het eerste aanspreekpunt bij het leveren van een incompleet pakket is de leverancier. Daar heb je een koopovereenkomst mee gesloten.
    Op de CD staat alleen de handleiding en de drivers. Voor normaal gebruik zijn deze niet nodig.
    Heb je de GPS zoals beschreven op de box aangesloten? Zo weet de box dat je een GPS gaat gebruiken. Soms moet een sensor meerdere malen worden aangesloten omdat die intern meerdere sensoren bevat. Soms moet dat aansluiten via een Y-kabel met een 4,8 volt voeding. Of dat bij een box ook het geval is durf ik zo niet te zeggen.
    Het is van groot belang dat je de stappen voor binden van de box aan de ontvanger en het aanmelden van de sensoren, beschreven in de handleiding, exact zo uitvoert. Elke afwijking, hoe klein ook laat het proces mislukken. Daarbij blijft het de vraag of een ander model GPS als vermeldt in de handleiding gaat werken. Staat er in de handleiding van de GPS iets over comptabiliteit met de Telemetriebox???
     
    Laatst bewerkt: 8 jun 2018
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  15. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
  16. Sikorsky

    Sikorsky

    Lid geworden:
    27 apr 2014
    Berichten:
    218
    Locatie:
    Schagen
    Futaba vario sensor sbs02-a koppelen met T14sg zender.

    Sorry als dit al gesneden koek is voor de meeste forum leden, wat ik op dit onderwerp op dit forum gelezen heb begrijp ik nog steeds niet.
    Dit ligt aan mij uiteraard dus, wie kan mij stap voor stap door de procedure heen leiden zodat ik de vario gekoppeld krijg?
    Het lukt mij tot nu toe niet!
    Mvg,
    Peter.
     
  17. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Weet je zeker dat deze sensor geschikt is voor de T-14SG? De software in de zender moet de sensor kunnen ondersteunen.

    In de eerste plaats moet de ontvanger exact volgens de stappen in de handleiding zijn gebonden. Als dit proces goed is verlopen is het ID nummer van de ontvanger zichtbaar op het zenderdisplay. Voor je een sensor kan gebruiken moet deze bekend worden gemaakt aan de zender. De sensor moet dan met een Y-kabel en ontvanger batterij worden aangesloten op de daarvoor bestemde connector op de zender. De door te lopen stappen staan in de handleiding van de zender. Nu kan de sensor worden aangesloten op de S-Bus2 connector op de ontvanger. Niet op de S-Bus!!! Dat werkt niet. Nu kan je de door de zender verzonden informatie op het scherm zichtbaar maken.

    Over het algemeen geldt dat je de stappen voor het binden van de ontvanger en het koppelen van telemetrie-sensoren exact volgens de handleiding moet uitvoeren. Dus beginnen met alles uitgeschakeld en de sensor losgekoppeld. Dan de stappen exact als beschreven uitvoeren. Dus bij voorbeeld de ontvanger pas inschakelen als dat wordt beschreven. Hetzelfde geldt voor de sensor pas aansluiten als het in een stap wordt beschreven. Dit luisterd erg nauw!
     
  18. Raymond1967

    Raymond1967

    Lid geworden:
    3 jun 2018
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Geldrop
    Beste Peter,
    Voor ik je misschien ermee kan helpen, un je vertellen welke zender je gebruikt en welke type vario sensor je hebt?
    Ik gebruik zelf de FX36 zender. Ik heb verschillende vario sensors. Waaronder een F1712 van Robbe, SBS-01A en SBS-02A van Futaba.
    Je moet de stekker van de sensor in de socket van de zender steken en de sensor registreren volgens het programma van de zender.
    Mvg Raymond
     
  19. Sikorsky

    Sikorsky

    Lid geworden:
    27 apr 2014
    Berichten:
    218
    Locatie:
    Schagen
    Dank voor de reacties, vario sensor is de SBS-02A en de zender is de T14 SG.
    Ik heb de zender handleiding gelezen maar kom er niet uit!


    Sent from my iPad using Modelbouwforum.nl
     
  20. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Waar kom je dan niet uit?
     

Deel Deze Pagina