Vartio Skyfox (Bluefox van Conrad) met Webra 61 SHC

Beste mensen,

Na een crash met mijn trainer Hirobo (de tweede crash in 10 jaar tijd en de eerste door een stuurfout) heb ik een gebruikte Vario Bluefox (een skyfox uitvoering exclusief van Conrad vergelijkbaar met een Skydragon) op de kop weten te tikken inclusief 6 servo's (4x s9202 1x s3152 en 1 x s9250 op een GY401.

Heli heeft een webra 61 SHC met rode kop

de heli heb ik nagekeken en opnieuw uitgerust met electronica, heb de motor aan de praat gekregen en redelijk weten af te stellen zodat deze goed start en goed stationair loopt, echter met 30% nitro, veel te veel ik weet het...

Dan nu het volgende;

Ik heb wat gegoogled en weet inmiddels dat een dergelijke motor met veel minder nitro af kan/moet, vorige eigenaar gaf aan dat de heli op 15% gevlogen heeft, kan ik deze set-up ook goed vliegen met 5% nitro?

graag ontvang ik wat input van een ervaringsdeskundige die met een zelfde heli motor combi vliegt of gevlogen heeft. eventuieel met en nitro % advis in combinatie met de "needle settings" en de juiste gloeiplugkeuze..

groeten en alvast bedankt,

Tom

Als plug zou een Rossi nr 3 of een OS nr 8 het goed moeten doen.
Als brandstof zou ik gewoon aanhouden waar het ding altijd op gelopen heeft (liefst zelfs het zelfde merk), en als je toch over gaat op een ander merk of eigen samenstelling, eerst een aantal tankjes supervet leeg hooveren.
Ik heb nu twee helimotoren (een webra .50 en een OS SX61) meegemaakt die het overschakelen op een andere brandstof zonder die maatregel niet lang overleefden.... Of dat toeval is weet ik niet, maar ik waag het er niet meer op....

Ervaring met dat motortype wat jij hebt, heb ik helaas niet pasklaar voor je.

Ik ben er niet helemaal zeker van, maar volgens mij is de BlueFox eerder vergelijkbaar met de Kobold (budget SkyFox) dan met de SkyDragon (Gepimpte, rechtsdraaiende Cub met semi-3D spullen)

Groet, Bert

nog een paar foto's;

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Bert,

Bedankt voor je reactie,

het is inderdaad qua uitrustingsniveau meer een Kobold, echter werd de Bluefox geleverd met mechanische mixing (servo achter de hoofdrotoras bovenop het frame, (volgens mij heeft de skydragon dat ook?)
ik heb hem nu ingesteld met 3 servo aansturing, was 4 maar wilde een ontvanger gebruiken die ik al had (7kanaals) om de kosten te drukken,

Groeten,

Tom

Welke functie gebruik je dan nog meer? ik heb voor vierpuntsaansturing maar 7 kanalen nodig?

Die mechanische mixer heeft de SkyDragon en de Kolibri ook, maar ik ken niemand die dat gebruikt. Is gewoon een extraatje om goedkopere of eenvoudigere zenders te kunnen gebruiken.

Machientje ziet er netjes uit. Ik zou even kijken, de Kobold heeft oorspronkelijk glijlagertjes in de hekrotor aanstuurhevel en de bladmixers. Mogelijk heeft de vorige eigenaar dat al vervangen, mogelijk ook niet. Zijn totaal 6 lagertjes van minder dan 2.50 bij Conrad als het goed is. Gaat ie een stuk prettiger van sturen.

Groet, Bert

Hej Bert,

Ik gebruik twee kanalen voor de Gyro, kanaal 4 en 5, is niet echt nodig, vond het ook wel leuk om eens een keer een driepunts aansturing te gebruiken, geen ervaring mee.

Ja het is een mooie heli, en voor en scherpe prijs van 250 E hoefde er alleen een ontvanger in te zetten, zelfs de schakelaar zat er al op en de ontvangeraccu is zelfs goed, krijg goede waardes bij laden en ontladen.

Goede tip van die lagers, zal het nakijken en ze vervangen.

Groeten,

Tom

Nee,van Conrad heb ik niks bij me, maar je moet zoeken naar flenslagers met basismaat 6 x 3 x 3 met flens van 7 mm en 0.5 mm breed (Vario geeft ze aan als "Bundlager 3 x 7 x 3, Ord no 71/11")

Ik weet uit mijn hoofd niet exact hoe Conrad ze aangeeft maar ik dacht als 3 x 6 x 3 flenslagers.

Op de tekeningen van Vario zijn het de glijlagers die met bestelnummer 71/3 aangeduid zijn.

Groet, Bert

Hej Bert,

Ik gebruik twee kanalen voor de Gyro, kanaal 4 en 5, is niet echt nodig, vond het ook wel leuk om eens een keer een driepunts aansturing te gebruiken, geen ervaring mee.

Groeten,

Tom

Die kanalen gebruik ik ook.... (4 en 5 voor de gyro) en dan heb ik met vierpunts aansturing nog steeds een kanaal vrij op de 8 kanaals ontvanger.
1=roll
2=nick (achter)
3=gas
4=heck
5=gyro-gain
6=roll (andere servo)
7=vrij
8=nick (voor)

Ik heb ooit eens een 5 kanaals ontvanger gehad waarbij het vijfde kanaal eigenlijk kanaal 6 was en kanaal 5 domweg niet aanwezig was.
Wellicht is jouw 7 kanaals ontvanger er eentje met kanaal 1-6 en 8?
Bij vrijwel alle Futaba spullen word een mixer die meer kanalen nodig heeft naar kanaal 8 gestuurd. Om een of andere reden houden ze vaak kanaal 7 vrij voor een hulpfunctie, dus het zou me niet verbazen als jouw 7 kanaals ontvanger kanaal 7 helemaal niet heeft....

Nog aanvullend: check effe wat voor koppelingsklok en "binnentandwiel" je hebt. Ben niet zeker, maar als het binnentandwiel (die met de inwendige vertanding op de hoofdas) van kunststof is, geen probleem tot je hem in een romp gaat gebruiken. Dan moet je hem per sé vervangen voor de aluminium versie met losse kunststof binnenkrans.
De koppeling van kunststof werkt op zich goed, maar gaat maar beperkte tijd mee (is wel relatief goedkoop, maar een aluminium klok met stalen tandwiel kost 3 x zoveel maar gaat oneindig veel langer mee en is dus voor een veelvlieger absoluut goedkoper)

Groet, Bert

PS: voor die prijs heb je een heel fijne machine gekocht....

een update;

De heli heeft vanochtend met mij de eerste vlucht gemaakt, niets bijzonders gewoon gehoverd, ik moet de motor nog verder afstellen maar hij loopt op zich al goed, staat nu nog te rijk op de mid-range. voor de rest is de heli perfect afgesteld, heb de gyro in normal mode staan voor de afstelling maar de staart geeft geen krimp echt super, heb Idle-up 1 geprogrammeerd, gyro staat dan in HH mode.

Heli vliegt goed, merk inderdaad dat de aansturing van de rotorkop stroef is door het ontbreken van fatsoenlijke lagers, heb deze dan ook zojuist besteld bij conrad, dit is een erg fijne machine om me te vliegen.

ps. voor wat betreft de kanaalverdeling, ik heb een 7 kanaals ontvanger maar moet ook de ontvangeraccu op deze 7 kwijt, dit is te splitten met een Y-kabel om zo het 7de kanaal te gebruiken, dit doe ik vooralsnog niet.

groeten,

Tom

Een Y-kabel kan geen kwaad hoor... Vlieg al mijn heli's met een 7 kanaals ontvanger en split het kanaal waar de accu op zit altijd met de aansluiting van de led indicator voor de accu.

In ieder geval mooi dat de maiden succesvol is verlopen! :)

Je kan natuurlijk ook de ontanger accu op het stekkertje van het gain kanaal steken

de + en - van de accu bij het gain stekkertje duwen(normaal is het gain kanaal maar 1 draadje in een stekker en dus 2 plaatsjes over voor bijvb.de ontvanger accu draadjes,hoef je ook geen Y kabel te gebruiken

Zomaar een idee

gr
jeroen

:o Futaba 7 kanal zender gebruikt kanal 1 tot 7
(niet 1 tot 6 en 8 )
:o Voor 4 swash servos gebruik je kanal 2 voor nick en mixt kanal 2 naar kanal 7 voor de tweede nickservo.
Zo kan je met een 7 kanal futaba ook een H4 gebruiken

Laatst bewerkt:
Sproeiernaald verloopt tijdens vlucht

Hallo allemaal,

Een nieuwe ervaring van mijn kant, doe er je voordeel mee,

Vandaag wederom gevlogen met deze heli, had bijna een crash, plotseling verloor ik veel vermogen tijdens het vliegen, zodanig veel zelfs dat ik meteen moest landen, snel motor afgezet nadat ik geland was en de zaak onderzocht, dacht eigenlijk dat de motor de geest had gegeven.

Tank opnieuw gevuld, gestart, liep stationair, maar bij het oproeren totaal geen vermogen, heli steeg zelfs niet op. Na het stellen van de sproeiernaald liep de heli weer goed en kon er gehoverd worden, daarna hetzelfde, de heli verloor vermogen en zweefde terug naar de grond.

Uiteindelijk kwam ik erachter dat het veerstaaltje dat de sproeiernaald op zijn positie moet houden afgebroken was en de sproeiernaald door trillingen steeds rijker ging staan!

Zo zie je maar hoe een kleinigheidje tot een crash kan leiden, gelukkig ontdekte ik de afwijking, heb ik deze nu hersteld en kan er gewoon doorgevlogen worden

Groeten,

Tom

Hoi Tom

1) mooier Heli, en vliegt zeker ook goed
2) gelukkig dat die naald rijker vibreert
3) als zo iets is zonder oorzaak, kan het ook de (benzine-) filter zijn

verder goede vluchten,
Uwe

hey tom
ik zat net je filmpje te kijken , en dat brings back memory's )
ik ben ooit begonnen met een skyfox , en achteraf bekeken was het een superdegelijke machiene . ik heb er een paar honderd liter mee gevlogen , zonder dat er iets an gesleuteld moest worden , heerlijk . de webra in de film loopt mooi . ik zou als ik jou was niet meer dan 5% nitro gebruiken , aangezien dat voldoende is voor die motor , en van meer nitro gaat hij niet beter lopen , je portomonee doet wel meer pijn bij 30% )
mvg ferry

Hej Ferry,

Ja het is een fijne heli, ik zal eens 5 procent gaan stoken, ik gebruik de heli om manoeuvres te oefenen, verlies van de heli is niet zo erg aangezien deze erg goedkoop was, echter kom ik er steeds meer achter hoe fijn deze heli vliegt, dus gebruik hem veel meer als gepland.

Balen dat het weer zo slecht is dit weekend, misschien dat ik morgen tussen de buien door nog even ga vliegen,

Tom

hey tom
ik zat net je filmpje te kijken , en dat brings back memory's )
ik ben ooit begonnen met een skyfox , en achteraf bekeken was het een superdegelijke machiene . ik heb er een paar honderd liter mee gevlogen , zonder dat er iets an gesleuteld moest worden , heerlijk .

Hej Ferry,

ik gebruik de heli om manoeuvres te oefenen, verlies van de heli is niet zo erg aangezien deze erg goedkoop was, echter kom ik er steeds meer achter hoe fijn deze heli vliegt, dus gebruik hem veel meer als gepland.

Tom

En dat is nu exact de reden dat wij al vanaf het allereerste begin met SkyFox gebaseerde lesheli's vliegen: Niet alleen degelijk, goedkoop in het onderhoud en gebruik (wij blijven qua brandstofkosten lager dan €4,- per uur), maar ze vliegen ook nog eens erg prettig en vooral erg "educatief". Om een of andere reden doe je met deze heli sneller "het gevoel" voor vliegen op, omdat ze gemaakt zijn om soepel, ontspannen en makkelijk te vliegen, niet getuned op max prestaties en megahoge rollrates.

Zo lopen ze met nul Nitro en vonkontsteking:
[media=youtube]caiRdShA2eE[/media]
(Met dank aan Jonkje voor het filmen)

Het zijn nog steeds, op hun eigen specifieke toepassingsgebied, absolute toppers.
En ze zijn nog eens ontzettend flexibel als je er een romp omheen wilt hangen ook.

Groet, Bert

Laatst bewerkt door een moderator:
Back