Vasa (Wasa) Corel 1:75

bruin / zwart

Dat bruin/zwart is precies de kleur die de binnenverschansing het originele model van de Prins Willem heeft.

full

Ook meerdere schepen op oude schilderijen hebben zo'n kleur

full

Schilderij: "Schepen onder de kust" v.d. Velde II

Mogelijk dus een logische kleur.:rolleyes:

Andy

Laatst bewerkt door een moderator:
hier even een paar foto's nog van de 2e laag

108_8716.jpg

108_8713.jpg

verder de valse spanten boven het dek verwijderd. wel een beetje eng om er met hamer en beitel tegen te tikken, maar het is gelukt

108_8714.jpg

108_8715.jpg

nog even wat onderzoek gedaan naar een patroon in de dekbeplanking:

reactie Vasa museum:
there is no real pattern in the deck planking, which is typical of Dutch shipbuilding, where you make the largest plank you can out of each tree. They made some effor to avoid having adjacent butts on the same beam in the gundecks, but otherwise there was no concernt for symmetry or regularity. No need for it. The rules that other shipwrights followed are handy ways to maximise strength, but they aren't really necessary.

dus voordat jullie straks beginnen over het te volgen patroon.
ik zal een en ander me een redelijke symmetrie gaan aanbrengen, maar dus geen standaard patroon uit het boekje.
er is helaas nog geen as-built tekening van dit dek, wel van de onderliggende dekken, welke ik dan ook enigzins als lijdraad zal gebruiken.

dus voordat jullie straks beginnen over het te volgen patroon.

Ik denk dat ze het wel juist hebben. Als je het volgende leest van Dik over de 7 Provinciën:

full

sluit dat daar wel op aan. Hij zegt wel nadrukkelijk dat later wel een vast patroon werd gehanteerd.
We zijn als modelbouwers wel eens wat Roomser dan de Paus, denk ik.

Zelfs van de America uit half 19e eeuw las ik dat die niet van tekening werd gemaakt. Niets spanten en lijnenplannen, er werd op de bouwvloer een opschaling van een halfmodel gemaakt dat door de ontwerper was gemaakt, en dat ter plekke met een timmermansoog nog werd aangepast. De enige tekeningen zijn van nametingen achteraf als ze ergens een dokbeurt had.

Groet,

Ad

ik heb dan het"voordeel" dat ik kan afkijken bij het origineel.
het zal zeker geen 100% kopie gaan worden, ik hou als basis toch de materialen van de kit aan, maar waar mogelijk zonder al te veel aanpassingen zal ik toch het origineel gaan volgen.
zoals gezegd ben ik over een paar weken in Stockholm en zal daar zeer veel foto's gaan maken.

ik heb dan het"voordeel" dat ik kan afkijken bij het origineel.
.

Dat is inderdaad een voordeel:D
Veel referenties en diverse bouwverslagen wereld wijd geven voldoende inspiratie om er iets moois van te maken.
Zelf zie ik dat in mijn geval als een handicap.
Er is weinig over de WvH te vinden.
Neem bijv. de dekbeplanking, er zijn mensen die daar erg over struikelen als het geen systeem heeft (....)
Nu blijkt dus dat dat niet per definitie juist hoeft te zijn, dat zag ik ook al bij de Batavia.
Maar goed alles uit de boeken proberen te halen heeft ook zijn charmes;)

Groet, Germt

Ja, zo ben ik al dagen op zoek waar de stopcontacten voor de stofzuiger zitten bij de FW. Dan kan ik vast leidingdoorvoeren in de spanten boren....

Ad toch:confused::confused::confused:

Die zitten in de hoek op het verdek , achter de konstabelskamer links van de bazaanmast, achter de knecht, tussen het 1e en 2e kanon, ( links zie je de kardoezen) op gelijke hoogte met de helmstok, ter hoogte van het opstapje van de stuurman.....
Moet je waarschijnlijk even achter het kruidvaatje kijken.....
Tjonge jonge, moet ik nou alles uitleggen:rolling::rolling::rolling:

Sorry, kon het niet laten hoor....
(Als het je stoort in je topic Jan mag dit bericht verwijderd worden hoor;))

Germt

Dat is inderdaad een voordeel:D
Veel referenties en diverse bouwverslagen wereld wijd geven voldoende inspiratie om er iets moois van te maken.
Zelf zie ik dat in ijn geval als een handicap.
Neem bijv. de dekbeplanking, er zijn mensen die daar erg over struikelen als het geen systeem heeft (....)
Nu blijkt dus dat dat niet per definitie juist hoeft te zijn, dat zag ik ook al bij de Batavia.
Maar goed alles uit de boeken proberen te halen heeft ook zijn charmes;)

Groet, Germt

tsja, wat moet ik daar nu weer van denken?? ☺☺☺ Zal het nog ff laten bezinken denk ik.
Grts
Johan

tsja, wat moet ik daar nu weer van denken?? ☺☺☺ Zal het nog ff laten bezinken denk ik.
Grts
Johan

Gewoon je eigen weg volgen Johan, dat doe je met de Mayflower goed;)
Het gaat om het tevredenheidsgevoel van de bouwer.
Persoonlijk hou ik wel van de symetrie in de schepen, en ( probeer) de overlevering te volgen waar mogelijk.
Dat roept inderdaad wel eens twijfels op.
Het beplanken bijv. is in de latere jaren wel weer volgens een patroon gedaan.
Ergens heb ik eens gelezen dat bij Hollandse schepen "alles" mogelijk was.

Germt

de laatste dagen lekker wat kunnen bouwen
de zijkanten zijn bekleed, nu nog de exacte vormen gaan aftekenen en corrigeren

verder de roosters in elkaar gelijmd, de kwaliteit van de meegeleverde roosters in de kit was goed te noemen.
vlakke zijde zit onder en aan de bovenzijde is het nog wat onregelmatig, maar ik ga dat niet schuren

108_8717.jpg

108_8718.jpg

ook nog de deurtjes op de achterdekken gecorrigeerd, waren eerst recht, maar zijn in het echt schuin naar achteren lopend.

108_8719.jpg

Netjes Jan:cool:

Maar let op; op de bovenste foto lijkt het of de ribben van het grote rooster anders liggen t.o.v. de andere kleinere roosters. ze liggen nog niet gelijmd,(neem ik aan) maar het viel mij op;)

Germt

goed gezien, deze moet nog gedraaid worden, ik had er bij de smallere wel op gelet om ze allen aan de zelfde zijde (onderzijde) te voorzien van een lijmlaagje ter fixatie.

dit zit nog niet vast, er moeten nog de nodige andere stukken tussen gemaakt worden, dus eerst een dryfit van het hele middenstuk voordat ik dat vast ga lijmen.

Geeft niet hoor Jan, op mijn onderste dek, waar heel weinig van te zien is, ligt er ook één verkeerd om:rolleyes::rolleyes:
Dit is gelukkig niet meer goed te zien.
Vandaar;)
Verder, je gaat er goed tegenaan zie ik.
Germt

Roosters die verkeerd om liggen?
Ik wist niet dat het kon:oops:
Ik verlijm ze en schuur de bovenkant voorzichtig glad maar op verkeerd om leggen heb ik nog nooit gelet.

Andy

Back