Vast loper ???

Hoi,

ik wilde gister met mijn vlieg maat de helies even de lucht in hebben 1 met een andere gyro en de ander met een nieuwe belt.

De heli met de nieuwe belt gestart en gevlogen, bladspoor weg gewerkt en de gain van de gyro aangepast.

Maar nu het gebeuren, tank leeg dus vol tanken en toen kregen we hem volgens ons niet door de compressie, plug er uit en wat nu...nog niet rond te krijgen???
Vast loper????

Kijken thuis wel nu mijn helie af tanken en starten.....niet rond te krijgen...starter stuk??? nee wat the f*ck zou onze meester zeggen, maar goed kijken thuis wel dus weg vlieg avond.

wat hebben we beide gedaan, allebei de belt strakker gezet dus los draaien, ligt het niet aan.

motor er onder weg, en die zat er onder spanning onder wat niet goed is.

Na zoeken was het dat de clutch vast liep in de bel dus dat allemaal aangepast en verholpen en toen was het weer goed (wel een nieuwe starterpen geplaatst.

Andere helie was de koelingfan van de motor losgelopen en daardoor was het geheel langer geworden dus ook vast gelopen in de bel.

Na alles klaar gemaakt te hebben was alles weer draaibaar en gaan we maandag proberen maar nu mijn vraag.

We hebben beide snaren strakker gezet maar daar lag het niet aan maar wat we ook gedaaan hebben op advies van onze instructeur dat we landen met ongeveer midstick en dan throtelcut om minder druk op de skid te krijgen met veel negatieve pitch, nu denk ik dat daardoor in 1 keer de motor in vrijstand komt en daardoor en de klap te groot is en de koeling 1 keer wegvalt??

Wie heeft er nog meer ideeen en zijn er meer vliegers die i.v.m. negatieve pitch de throtelcut gebruiken??

2 helies in 1 keer exact de zelfde storing is toch wel vreemd te noemen.

graag ideeen van jullie mede hellie vliegers.

gr Bert

Zo vol getankt dat de motor vol zit (hydro lock)? Oplossen door brandstof dicht te zetten, NIET te gloeien en volgas zetten, dan starter erop en doorstarten.
Daarna gas weer dicht, brandstof weer open te zetten, gloeier erop etc.

Normaal gesproken zet ik hem neer, zet de pitch 0% graden, en dan de throttle hold erop.

Koeling blijft, aangezien de koelfan op de motoras is gemonteerd, en niet op de koppeling

Zat hem dus niet in de brandstof maar de motorkopeling zat muurvast in de bel waar de liner inzit.
En dan niet dat de koppeling lostond maar de bovenzijde van de koppeling zat muurvast tegen de bel aan de motor zat er ook helemaal onder spanning onder.

Bert

Maar als je de trotlehold er op zet gaat de motor in 1keer stationeer draaien en dus in 1 keer minder koelen toch?
Ik weet niet of het daar aan ligt maar we kijken altijd naar wat we anders gedaan hebben dan anders en in dit geval wat we allebei anders gedaan heb dan ander en in dit geval was dat dus de belt en de trotlehold

Bert

Hij moet toch een keer uit...
Als hij goed is afgesteld, geeft dit geen problemen.
De vlucht zelf met een foute afstellng doet veel meer schade

Wel ff stationair laten draaien, maar ook weer geen urenlang..

Hij moet toch een keer uit...
Als hij goed is afgesteld, geeft dit geen problemen.
De vlucht zelf met een foute afstellng doet veel meer schade

Wel ff stationair laten draaien, maar ook weer geen urenlang..

Probleem is opgelost, de koelvin was losgelopen waardoor de startpen een paar mm langer was geworden.
Als gevolg daarvan liep de koppeling vast in de liner van de bel en dus niet meer te starten was.

Dus probleem is opgelost.

Naopa

Back