vaste vleugel/ vleugelzeil

Hallo allemaal,

Ik ben een experimentele trimaran aan het maken met een aantal aparte dingen zoals nieuwe boegvormen en zo. Nu lijkt het me ook wel interessant om en een vleugelzeil op te zetten, maar ik het geen flauw idee hoe ik zo'n ding moet bouwen. Wat mij vooral onduidelijk is hoe zo'n zeil precies draait (het draaipunt) en hoe het want bovenaan word bevestigd zonder dat het de draaiing belemmerd. Ook is het mij niet duidelijk hoe het precies zit met trimvlakken en hoe deze worden aangestuurd.
Zou iemand mij informatie of tekeningen kunnen geven?

Alvast bedankt,
Eduard

boven op de mast kun je een klein (kogel)lagertje maken met een blokje/stripje/schijfje waar de stagen aanvast zitten. let wel op dat je vooral in de axiale richting lagert (dus de kracht in de mast richting). bij de mastvoet is het eigenlijk hetzelfde verhaal. je zou ook een hardstalen/hardkunstof puntje onder en boven aan de mast kunnen maken waar het geheel op draait. let dan wel op dat je verstaging zo is dat de mast niet weg kan schieten.
ben je overigens nietbang dat je te veel expirimenten in 1 boot stopt? als het dadelijk een snelle boot zou zijn weet je niet waardoor het komt en of hij niet nog sneller had kunnen zijn...

succes,
Francis

Eduard,

Je zou eens kunnen googelen op "wingsail"
Alvast 2 links uit mijn favorieten lijst:
Wingsail 1 en Wingsail 2

Laat vooral je bevindingen hier weten! Er zijn vast meer geinteresseerden.

Succes,

Wim

Hoi allemaal,

Bedankt voor de info.

@Francis: Ik ben niet echt bang dat het teveel van het goede word, veel van de experimentele onderdelen die ik erop zet worden demontabel.

Ik weet misschien nog wel een plek waar ik informatie vandaan zou kunnen halen, maar ik weet alleen niet hoe. Vorig jaar had Marin voor studenten een wedstrijd uitgeschreven om een modelzeilboot te bouwen en er dan een wedstrijd mee te zeilen. De dag na de wedstrijd hield Marin een open dag waar de bootjes werden geëxposeerd. Ik ben op die open dag geweest en heb die bootjes gezien, en er zaten een aantal interessante ontwerpen bij. Het was alleen jammer dat je geen foto's mocht maken en dat de constructie niet duidelijk zichtbaar was.

Weet iemand misschien of er ergens foto's of tekeningen op internet staan?

Groet Eduard

Hoi,

Heb even gegoogeld op wingsail en kwam uit op de site: http://www.solarnavigator.net/wing_sails.htm

Daar ston ook ee stukje over een Nederlandse team dat een vleugelzeil met een kogelgewricht op een A-frame had bevestigd. Hier de tekst:

Aeroskimmer Wingsail

The team from Holland have put three years of hard work into developing the Aeroskimmer catamaran which they brought to Weymouth, England behind a huge camper van that doubled as a mobile work shop.
The craft is a carefully detailed and well made having an asymmetric 20m2 wing sail which tilts over the top of an 'A' frame mast so as to present the correct camber to the wind and perhaps also to gain a little aerodynamic lift. The ability to move the wing quickly into a horizontal position had also proved useful for braking and for coping with gusts. The wing is controlled by various lines leading to blocks on aluminium frames which extend from stem to stern outboard of each hull.
The hulls are fairly conventional but with flattish bottoms to enable planing. She carries up to three crew. The overall beam to length ratio is about that one would expect of a trimaran rather than a cat. The wing sail has the main structure and the surface of the leading edge moulded in an aramid epoxy and foam sandwich. Similar construction is used for the hulls. The rest of the wing surfaces are reinforced flexible film stretched on composite battens. Spars, crossbeams, rudders and dagger boards are carbon fibre and epoxy.
Sponsorship from 3M and other companies enabled the boat to be built. The eventual aim is to make the project self supporting by selling production versions of this and other craft.

Groet Eduard

over de aeroskimmer, die is gebouwd door vrienden van mij. ik denk niet dat dit echt een optie is voor model zeilen omdat de vleugel als een normaal zeil bediend wordt maar ook over de lengte as van de boot wordt gekanteld/getrimd.als je dat allemaal op afstand wil bedienen......
je mist daarbij nog meer het gevoel van de boot dan bij een normaal modelzeilschip.
de 1:1 versie deed het overigens wel erg goed ;-)

Francis

Hoi Francis,

Het leek mij inderdaad ook al lastig om dat hele mechanisme met servo's te bedienen. Ik ga liever voor wat eenvoudigers, alleen al omdat het wat gewicht van servo's scheelt.

Groet Eduard

Back