Vastgelopen one-way van mijn 2-speed

Zondag tijdens het rijden klokeerde mijn auto plots. Bij nazicht bleken de tanden van mijn eerste versnelling kapot gedraait te zijn. Nu ja, kan gebeuren en ik wilde die vervangen.
Het gaat hier om een serpent 720. De eerste versnelling zit dus op een one-way lager wat normaal over de as van de versnellingsschoentjes schuift (die dan weer over de 2-speed as schuift). Maar ik kreeg die eerste versnelling nu helemaal niet los. Ik heb er dus de hele 2-speed as moeten uithalen om met wat groter geweld alles los te krijgen van de 2-speed as. Dit lukte uiteindelijk. Maar de one-way zit nog altijd muurvast op de as met de versnellingsschoentje.

We waren aan het rijden op een parking die we regelmatig mogen gebruiken om een circuitje aan te leggen. De parking is vrij van steentjes en zo en ze is goed vlak. Maar deze keer lag er wel veel stof (zand?) op de parking. Meer dan andere keren.

Was die vastloper gewoon slijtage of kan het door het stof zijn dat het geheel vast liep?
Stel dat ik die one-way er weer af krijg, dan vermoed ik dat deze niet meer bruikbaar zal zijn? Als ik geweld moet gebruiken om hem los te krijgen, zal dit wel krassen of zo veroorzaken.
Het was eigenlijk de eerste keer dat ik dit tegenkom. Is dit te verkomen? De winkerlier zij mij dat er bij normaal (recreatief) gebruik geen onderhoud nodig is aan zo'n one-way lager.
 
foto helpt om uit te leggen.
ik denk dat je 2 dingen door elkaar haalt.
je hebt groot plastic tandwiel en een kleinere, grote zit op de as met een oneway adaptor en is je eerste versnelling. de kleine zit op de as geschoven met een trommeltje eraan over de schoentjes die op de as zitten en zijn gefixeerd met een pen door de as waar de schoentje overheen geschoven zit, dat pennetje zit vast met een inbusje in de as.

onderhoud is hier echt heel belangrijk aan.

mvg hans
 
foto helpt om uit te leggen.
ik denk dat je 2 dingen door elkaar haalt.
je hebt groot plastic tandwiel en een kleinere, grote zit op de as met een oneway adaptor en is je eerste versnelling. de kleine zit op de as geschoven met een trommeltje eraan over de schoentjes die op de as zitten en zijn gefixeerd met een pen door de as waar de schoentje overheen geschoven zit, dat pennetje zit vast met een inbusje in de as.

onderhoud is hier echt heel belangrijk aan.

mvg hans

Een foto is momenteel wat moeilijk maar om het iets anders uit te leggen:
De adapter (met de schoentjes) die op de as zit en gefixeerd is met een pen door de as, zat ook vast op de as. Deze heb ik er uiteindelijk wel van de as af gekregen. Normaal zit deze er losjes op en kan ik deze er makkelijk uit nemen.
De eerste versnellling met de oneway adaptor zat dan weer blokvast op die adapter met de schoentjes. Deze heb ik nog niet uit elkaar gekregen.

Welk onderhoud is hier dan aan nodig. Ik maar de as en zo wel een schoon en vrij van vuil. Moet hier ook iets ge-olied worden?
 
Die moet je in de draairichting van de vrijloop (achteruit) met een beetje geweld los kunnen draaien.

Meestal als je problemen krijgt met de oneway doe je er verstandig om zowel de oneway als ook de as te vervangen want beide zijn onderhevig aan slijtage en is het nooit verstandig om een nieuw onderdeel op een versleten onderdeel te monteren.

Onderhoud is regelmatig schoonmaken (ontvetten) en bij het in elkaar zetten een druppeltje oneway olie gebruiken.
 
Back
Top