Vastlijmen magneten brushless outrunner

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door LeoG, 22 aug 2022.

  1. LeoG

    LeoG

    Lid geworden:
    21 jun 2014
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Tilburg
    Hoi,

    Ik heb een Propdrive 42-58 motor waarvan enkele magneten hebben losgelaten. 1 was wat verschoven wat licht aanlopen veroorzaakte (gelukkig niet vastgelopen waardoor de ESC niet opgestookt is).

    Ik heb de magneten op hun plek kunnen drukken en nu loopt de can weer vrij.
    Er zijn diverse dingen op internet te vinden waarbij aangegeven wordt hoe je de magneten kunt verlijmen.

    Dit is denk ik op zich wel te doen maar ik zie wat blauwe plekken op een aantal plaatsen waardoor ik vermoed dat de can dynamisch gebalanceerd is. Deze balancering wordt door het losweken van alles en het opnieuw verlijmen van de magneten teniet gedaan. Dit levert een motor op die veel trillingen zal hebben en wellicht schade aan het toestel gaat toebrengen.

    Is dit werkelijk zo? (en is de motor dus rijp voor de kliko)

    Leo
     
  2. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Ik heb al bij een paar motoren losse magneten weer vastgelijmd. Waaronder een Turnigy motor, waarbij iedere keer weer een andere magneet los kwam, tot ik ze uiteindelijk allemaal opnieuw heb vastgelijmd. Tussen de magneten druk ik een stukje cocktailprikker om ze op hun plek te houden. Dat lijm ik gewoon mee.
    De motorbel maak ik eerst lauwwarm (50 graden max) met een haarfohn zodat de epoxy, waarmee ik de magneten vastlijm, mooi vloeit en goed aanhecht.
    Nooit iets gemerkt van onbalansproblemen.

    magneten.jpg
     
    Laatst bewerkt: 22 aug 2022
    LeoG vindt dit leuk.
  3. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Nog wat. Let op dat de magneten er +-+-+- in zitten (of heet dat noord-zuid-noord-zuid- etc. bij magneten). Althans dat was bij mijn motor het geval. Als je er een magneet uithaalt moet hij er wel precies weer zo in. Bij de motor waar meerdere magneten los lagen, heb ik eerst met viltstift + en - op de magneten gezet, zodat ik wist hoe ze er in moesten.
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Het heet inderdaad Noord en Zuid bij magneten maar dat maakt op zich niet zo veel uit.
    Pas wel op dat het niet altijd N-Z-N-Z-N-Z of als je wilt + - + - + - is. Het kan ook NN - ZZ - NN - ZZ of als je wilt ++ -- ++ -- zijn. Het gebeurt vrij vaak dat in plaats van 1 grote magneet 2 kleinere, soms zelfs wel eens 3 kleinere, wordt gebruikt want die kunnen de kromming van de rotor beter volgen. Weest hier dus bedacht op. De motor draait echt beroerd als je het verkeerd doet, vooropgesteld dat hij draait.​
     

Deel Deze Pagina