vastzittende motor

hoi

ik heb een 10cc webra motor gekregen die vast zit omdat hij lang niet gebruikt is :cry: blijft zonde natuurlijk :!:

Nou wil ik proberen hem los te krijgen door hem vol te gieten met thinner?
De gloeiplug eruit en vol gieten,..dacht ik.
en als hij los is hopen dat de cilinder en lagers niet te erg aangetast zijn.

of heeft iemand een beter idee om dit motortje weer tot leven te brengen :?:

groeten Stefan

Ja....
Op zeker lukt het inspuiten met W40 (spuitbus met zeer dunne olie, ook wel kruipolie genoemd). Wel rijk gebruiken!
Gewoon te koop bij een doe het zelf winkel.
Succes..... :P

Thinner lijkt me ook niet zo'n goed idee omdat het te veel ontvet.

WD40 of een nachtje in een petroleumbadje kan wonderen doen.

Stevo

Hoi,

Het losmaken gaat ook goed gewoon met methanol (gewoon brandstof). Dan weet je zeker dat de motor er tegen kan.

Gewoon de zuiger via de uitlaat nat maken met brandstof, en een beetje boven in de cylinder. Dan voorzichtig proberen de krukas heen en weer te draaien (niet te veel kracht zetten). Hij komt dan langzaam los. Deze klus is geklaard in 15 minuten.

Groeten,

John.

Zoals jvsjvs beschrijft gaat goed, maar uit eigen ervaring heb ik meegemaakt dat de zuigerveer dan vaak toch blijft "plakken" en niet goed afsluit.

Als ik zo'n motor zou hebben zou ik hem uitelkaar slopen, alles afzonderlijke onderdelen goed schoonmaken met thinner/brandstof/wasbenzine... whatever floats your boat :P

Cheers,

Richard

aangezien je met van buitenaf inspuiten nooit alles schoon krijgt is totale demontage waarschijnlijk wel nodig... MAAR daarvoor moet de zuiger wel los kunnen bewegen in de cilinder.

WD40 werkt prima en relatief snel, denk dat de verbrandingsruimte volspuiten en tien minuutjes wachten al erg veel doet.

Je kunt ook het hele motortje in een emmertje diesel een dag of wat laten weken en als ie dan gangbaar is volledig demonteren en schoonmaken.

Grote kans dat een zuiger/cilindersetje minimaal vervangen moet worden.

Back