Vbar neo of bd hc3sx

Discussie in 'Flybarless' gestart door Lars, 14 jul 2015.

  1. Lars

    Lars

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Hoogerheide
    Graag zou ik wat ervaringen willen horen over deze systemen.
    Inmiddels zijn er al wat mensen die de Neo hebben gekocht en ingebouwd, en wil graag eens wat ervaringen horen over de rescue functie die beide controllers bezitten.
    O.a. Freddy hier op het forum heeft de Neo ingebouwd en gevlogen, zou jij er eens wat over willen roepen? Ik ben erg benieuwd naar de instellingen, maar ook naar hoe deze functie in de lucht werkt. Hoe word je heli veilig gesteld, wat zijn de mogelijkheden?

    Tevens zou ik graag van mensen ook wat ervaringen horen die met de Bavarian Demon Hc3sx vliegen, en welke de rescue funtie gebruiken. Ik weet dat dit al een wat ouder systeem is, maar toch denk ik dat er erg veel mensen zijn die net als ik moeite hebben met een keuze te maken tussen bepaalde systemen.
    Zelf ben ik er inmiddels al aan uit dat ik een fbl systeem met rescue functie wil, aangezien mij dat iets meer zekerheid geeft in de lucht.

    Ik wil in dit topic een vergelijk starten tussen de Vbar Neo en de Bavarian Demon Hc3sx.
    Graag dus de ervaringen van de kenners en de gebruikers.
     
    T. Prins vindt dit leuk.
  2. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    Ter info: Msh Brain / en of Ikon heeft ook een " auto-level " functie
     
  3. Freddie1

    Freddie1

    Lid geworden:
    19 sep 2010
    Berichten:
    847
    Locatie:
    't Harde
    Helaas heb ik tot nu toe maar 4 vluchten ervaring met de Vbar NEO, tijdens laatste van die 4 ben ik gecrahst:(
    Dit kwam achteraf bekeken door mij zelf.

    De Neo vliegt zo als wat je van een Vbar verwachten mag, GOED.
    Instellen stelt ook niets voor op de manier zo als ik het doe in combinatie met een Vbar Control zender.

    De rescue functie bedien je via een schakelaar op de zender.
    De heli richt zich dan op en begint te klimmen tot dat je de sticks bedient, daarna heb je zelf weer de controle.
    Dat laatste ging er bij mij dus mis, liet de NEO de redding niet afmaken en zat te snel weer aan de sticks:confused:

    Heb tot op heden nog niet de tijd gevonden om mijn 480Xx te herstellen maar dat gaat binnenkort veranderen (vakantie)
    Onderdelen verwacht ik deze week binnen, dus als het mee zit vliegt die volgende week weer.

    Ik heb de Neo gekocht omdat ik merkte dat ik vast zit met vliegen, kom niet verder met mijn kunnen.
    Tijdens die 4 vluchten met de NEO ben ik nog nooit zo vaak inverted geweest, geeft het vertrouwen wat ik nodig heb om nieuwe dingen te proberen.
    Binnenkort ga ik verder met het testen van de NEO en als die mij het vertrouwen geeft wat ik zoek komt die op al mijn heli's

    mvg. Freddie.

    ps. op het Mikado forum staat erg veel info over de NEO
     
  4. Lars

    Lars

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Hoogerheide
    Ik vind de vbar neo ook erg aantrekkelijk klinken. Hoewel ik nergens iets negatiefs lees over de bd 3sx, lijkt het alsof je daar niet fout mee kan gaan.
    Klopt het dat de vbar neo niet compatibel is met een futaba, graupner of bijvoorbeeld jeti zender? Dat zou wel erg zonde zijn namelijk, ik ben niet van plan de vstabi zender aan te schaffen namelijk.
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    met de vstab zender kun je zeer gemakkelijk uitlezen en afstellen, vanaf de zender.
    waar je normaal dus een laptop voor nodig zou hebben.
    dat is inderdaad alleen aan de vstab zender voorbehouden.

    verder zou ik gewoon ff naar de site van de leverancier gaan.
    er staat netjes in de handleiding (die daar te downloaden is) dat de Neo de "ouderwetse" patch kabels niet meer toestaat.
    kortweg, bij de oude vstabs kon je een normale ontvanger gewoon doorlussen naar de vstab. dat kan niet meer.

    nu schijn je een digitale uitgang of een "bus"systeem nodig te hebben, bij futaba het Sbus systeem of bij spectrum de losse satelieten.
    graupner zal daar vast een tegenhanger van hebben, de overige merken ook, denk ik.


    Waar je wel ff naar moet kijken, is of je wel appels met appels aan het vergelijken bent.
    de bavarian heeft (dachtik) een versie met een oog, wat dus ook werkelijk kan zien of hij stil hangt, en daar dus op kan reageren.
    de meeste andere systemen hebben dat niet. die draaien de pootjes omlaag, en dan moet je hem meteen zelf weer verder vliegen.
    de bavarian (die ene versie) kan wel blijven hangen.

    De neo moet ook eerst een upgrade krijgen, die kosten vaak ook nog wat. zonder die upgrades doet die reddingsfunctie het niet.

    heb ook al eens iemand gezien die gewoon een gps lock had. geen idee wat voor systeem dat was trouwens..
    die haalde de knop om, en de heli ging vanaf dat moment alles doen om zijn plek op gps vast te houden.
     
  6. Freddie1

    Freddie1

    Lid geworden:
    19 sep 2010
    Berichten:
    847
    Locatie:
    't Harde
    Klopt Student, de NEO heeft ook een versie om te gebruiken met andere zenders.
    Alleen kan ik daar niet de juiste info over geven omdat ik de versie voor de vbar Control gebruik.
    En heb je die eenmaal gebruikt wil je echt niet meer anders, wat een gebruikersgemak.

    Mvg. Freddie
     
  7. Lars

    Lars

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Hoogerheide
    Bedankt voor jullie reacties, prettig om hier wat te sparren over de systemen. Ik hoop hier mijn twijfel door weg te nemen, maar ben er nog niet aan uit voor mezelf.
    Wat ik wel weet is dat ik niet van plan ben om de vbar control zender aan te schaffen. Ik ben definitief voor Jeti, daarin is voor mij geen twijfel mogelijk.

    Mocht de vbar neo ook zo mooi kunnen werken icm de Jeti ds16, dan overweeg ik de neo te kopen. Is dit niet het geval, dan ga ik toch voor de bd 3sx. Bij beide systemen gaat het mij om de rescue functie.
    De ze allebei perfect werken als fbl systeem, daar heb ik geen twijfels over. Beide merken hebben zich hierin, als fbl, voor mij prima bewezen.

    Ik zou graag eens in contact komen met iemand die de bd 3sx gebruikt. Het liefst ook voor de rescue functie, ik ben namelijk benieuwd naar de instel mogelijkheden. Als ik filmpjes bekijk, dan pitcht de heli heel hard omhoog bij het aanzetten van de rescue mode. Ik ben hier niet kapot van, heb hem namelijk liever wat tammer. Ik geloof dat dit allemaal instelbaar is bij zowel de 3sx als de neo toch?
     
  8. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Je kan bv hier eens kijken voor meer ervaringen en informatie http://helifreak.com/forumdisplay.php?f=281

    Ik denk dat zo'n rescue functie die de heli in een bepaalde oriëntatie brengt en de lucht in stuurt eigenlijk maar beperkt nut heeft, tenzij die ook gps en barometer heeft om de heli in ieder geval in de buurt weer in hover te brengen.
    Als je bijvoorbeeld 'inverted' wil leren vliegen maar een systeem wilt dat de heli weer rechtop zet als je dat zelf niet lukt is het misschien handig, hoewel je er wellicht meer aan hebt als je dat zelf aanleert kan ik me voorstellen dat het meer vertrouwen geeft maar je moet dan wel verder kunnen vliegen en niet bv in de situatie komen dat je heli afdrijft met de wind.

    Ik ben wat terughoudend met proberen van dingen ondanks dat het herstellen me vaak wel goed af gaat; veel geoefend in heli-x met een trainingsfunctie die de heli ergens in de lucht zet waarna je moet landen.
    Eerder wou ik vooral progressie maken terwijl ik daar toch moeite mee kreeg en er eigenlijk ook minder plezier in had. Na een onderbreking met vooral mini quad fpv vliegen heb ik het heli vliegen weer opgepakt en ben meer voor ontspanning en plezier aan het vliegen dan nieuwe dingen te trainen.
    In het begin toen ik hoveren oefende zag ik anderen achtjes vliegen en ik dacht, op een dag zal dat lukken ;) Nu doe ik dat gemakkelijk op z'n kop met een roll er tussen dus nog altijd geen '3d' maar het gaat op zich best goed en vind het leuk om te doen. Misschien zou een uitgebreide 'rescue functie' helpen maar denk dat het toch voor mij ook wat uitdaging zou wegnemen; afgezien van enige stabilisatie wil ik toch zelf kunnen sturen.
     
  9. diamond206

    diamond206

    Lid geworden:
    2 sep 2009
    Berichten:
    93
    Locatie:
    sittard
    Ik wil als commentaar geven dat de BD 3sx de pitch van de resquefunctie ingesteld kan worden in het menu.....dus meer of minder pitch. Ik heb deze module op een Goblin380 van een vliegmaat ingesteld en moet zeggen,,,,het werkt super.
    Tevens kun je een schakelaar programeren voor alleen te levelen,,,,en de resquefunctie (terugverende schakelaar op de zender) kun je kiezen of hij ook Pitch up moet geven....dus je hebt meerdere mogelijkhheden.
    Ook kun je ervoor kiezen door een slider van de zender te programeren, de hoeveelheid level functie tijdens het vliegen.Zo kun je met een schuif in het programma,,,de heli meteen autolevelen zodra je de rechterstick loslaat.....heel abrupt of juist langzaam.Veel mogelijkheden dus.
     
  10. Modelmaker

    Modelmaker

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    20
    Hoi.
    Ik heb voor de rotorkop twee gelijken zwarten bladhouders gevonden.
    Dan lijk het beter als zwart en wit.
    Dus laat me maar weten wat je er van vindt.

    Mvg.G.V.
     
  11. Modelmaker

    Modelmaker

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    20
    Sorry, verkeert geplaatst.
     
  12. helihenk

    helihenk

    Lid geworden:
    4 apr 2004
    Berichten:
    443
    Locatie:
    Etten-Leur
    Er zijn momenteel meerdere goede systemen op de markt :
    Spirit FBL ( Jeti compatable )
    Eznov Neuron ( dit is een systeem van de ontwikkelaar van de Brain )
    Spirit vlieg ik zelf mee , vliegt goed . Recue en stabi diverse ogelijkheden
    De neuron is onderweg ,.... hoop hem voor het weekend te hebben .
     
  13. Lars

    Lars

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Hoogerheide
    Hoi Henk, kan je eens iets meer vertellen over de rescue functie van de Spirit? Ik heb hier van Laurens op het forum ook al een verwijzing naar gekregen ivm de combinatie Jeti. Ik ben alleen erg nieuwsgierig naar de rescue functie. Wat ik van een rescue funtie verwacht lijkt me opzich redelijk duidelijk. Hij moet gewoon gecorrigeerd worden, op het moment dat ik de heli niet meer onder controle heb en dus een switch omzet. Alvast bedankt voor je info! Heb jij overigens ook eens met 3sx gevlogen? Ben je bekend met die rescue funtie?

    Wat betreft de 3sx heb ik inderdaad vernomen dat hier heel veel instel mogelijkheden in zijn. Maar aangezien ik niet over één dag ijs ga, wil ik mezelf toch goed ingelicht hebben wbt de systemen die op de markt zijn met een rescue functie.
    @ diamond206, dat zijn een hoop instelmogelijkheden die bij mij niet bekend waren in de 3sx. Ik begrijp dat het dus niet alleen blijft bij alleen een switch omzetten, waarna hij meteen autolevel en harde pitch geeft? Jammer dat je zo ver weg woont, anders had ik graag eens gebruik gemaakt van je expertise. Hoewel het gerust de moeiste waard is om eens anderhalf uur richting Sittard te rijden voor een goede uitleg vind ik!
     
  14. helihenk

    helihenk

    Lid geworden:
    4 apr 2004
    Berichten:
    443
    Locatie:
    Etten-Leur
    Zitten verschillende functies in die je dmv een schakelaar kunt actieveren .
    Je hebt dus een schakelaar om een bank te schakelen , waar je diverse instellingen in kunt wijzigen ( zoals bij vele systemen ) in elke bank kun je ook een stabi of rescuefunctie aan of uit zetten .
    Deze wordt echter pas actief als je met een andere schakelaar de gyro gain van positief naar negatief kunt schakelen .
    Functies :
    Rescue Normal= always skids down, ie upright
    Rescue Acro= closest horizon, ie upright or inverted.
    Stab Normal is for beginners to learn, will always go back to level after input.
    Stab Acro will allow a bit of flying and/or even aerobatics either upright or inverted, so if want to learn inverted flight, flip or roll inverted, the activate it and it will keep it within reason inverted.

    Ik heb tot nu toe alleen nog rescue normal ingesteld en getest , zodat de heli altijd normaal met de skids naar onder draait
    Je kunt de hoeveelheid pitch die gebruikt wordt bij de rescue ook instellen ( een percentage van je max pitch )

    3SX heb ik nooit gevlogen .
     
  15. Lars

    Lars

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Hoogerheide
    Ik heb eea opgezocht over de Spirit en moet zeggen dat ik hier toch ook wel geinteresseerd in raak. Vooral het geval dat het eigenlijk dezelfde rescue functie als van de BD 3sx is, bevalt me wel. Tevens dat je hem compatible kan maken met de Jeti dat is ook wel echt top.
    Word eigenlijk alleen maar lastiger op deze manier, het is nu dus al kiezen uit 3 systemen. Alhoewel ik een lichte voorkeur had voor de 3sx. De neo valt toch wel af denk ik, hoewel de Spirit hier nu weer bij komt kijken. Lastig.

    Henk, als ik de pyro kom halen bij je, zou ik dan de Spirit eens mogen zien vliegen bij je? Kan je me dan ook de rescue functie laten zien denk je? Dat zou ik namelijk wel erg interessant vinden!
     
  16. helihenk

    helihenk

    Lid geworden:
    4 apr 2004
    Berichten:
    443
    Locatie:
    Etten-Leur
    geen probleem
     

Deel Deze Pagina