vbar plus sat, kontronik jive

hallo,

voor de logo heb ik een jive en een vbar met satelliet.

nu dacht ik ergens gelezen te hebben dat je eerstvje vbar aan een (bijv.) ontvangerpack moet aansluiten, binden en endpoints ingeven voor je de jive inleest en je endpoints ingeeft.

misschien heb ik het mis of verkeerd begrepen, en kan het zo gauw ff niet vinden.
ik ben ook vergeten waarom het nou was.

ik ben van plan om op mode 4 (gov.) te gaan vliegen en dus de governor van de vbar ga ik niet gebruiken.

daar aansluitend volgt er nog een vraag.
als ik de endpoints van de vbar in stel en daarna die van de kontronik klopt er toch niks meer van de vbar endpoints.. ik denk dat ik iets door de war haal maar ik begrijp mezelf even niet! graag hulp!

1 van de eerste stappen in de vbar setup is het gelijk zetten van je zender met de vbar
dan moet je even met je endpoints gaan rommelen om overal netjes 100 - 100 te krijgen op de vbar

kan me voorstellen dat als je eerst de regelaar inleert, en dan pas de vbar, dat de regelaar zijn 0 en 100 niet meer kloppen.

dat begrijp ik.. maar je throttle endpoints calibreert in je kontronik kom je bijvoorbeeld op 83 uit(zie kontronik topic) heb ik dan bijvoorbeeld bij de vbar 110 dan gaat er ergens iets niet kloppen. of ik begrijp het echt verkeerd

Is net wat Student zegt, je moet eerst de Vbar endpoints en subtrims instellen om alles in de vbar op 0 cq 100 te krijgen pas dan ESC inleren. (want die instellingen verander je in de zender, en dus je low stick throttle zal dus waarschijnlijk niet -100 zijn maar iets anders idem voor high stick)

In een situatie waarbij je "gewoon" een ontvanger gebruikt, maakt het geen fluit uit.
dan zit je regelaar hoogstwaarschijnlijk recht op de ontvanger, en dan zit de vbar er niet tussen.

jij hebt een sat op de vbar, dus zit de regelaar wel op de vbar.
en de vbar wil gewoon graag overal 100 hebben, en om die te krijgen moet je eerst de endpoints een beetje wijzigen.

als je daarna de throttle op de kontronic inleert, zou het goed moeten gaan.
doe je het andersom, klopt het niet meer zodra de vbar is ingesteld.

En ik weet het, had alles goed ingesteld , ESC ingeleerd, daarna nog klein beetje aangepast met endpoints en subtrims en niet meer opnieuw de ESC opnieuw low en high gegeven. In mijn geval kwam throttle pas later omdat ik op -102 stond maar als je op -98 komt krijg je gelijk throttle das niet iets dat je wilt ;-) (of hij start helemaal niet op)

In een situatie waarbij je "gewoon" een ontvanger gebruikt, maakt het geen fluit uit.
dan zit je regelaar hoogstwaarschijnlijk recht op de ontvanger, en dan zit de vbar er niet tussen.

jij hebt een sat op de vbar, dus zit de regelaar wel op de vbar.
en de vbar wil gewoon graag overal 100 hebben, en om die te krijgen moet je eerst de endpoints een beetje wijzigen.

als je daarna de throttle op de kontronic inleert, zou het goed moeten gaan.
doe je het andersom, klopt het niet meer zodra de vbar is ingesteld.

ja dat begrijp ik maar.. ik kan dan na het inlezen op de vbar niet meer de endpoints van de kontronik calibreren..

Daarnaast kun je ervoor kiezen om je endpoints te calibreren.
Na het programmeren je endpoints op 50% zetten, heli aanzetten in normal mode lowstick. En vervolgens endpoint ophogen totdat esc armed en dan nog enkele procenten verder gaan. Je zult waarschijnlijk rond de 83% endpoint uitkomen. Vervolgens zelfde endpoint op high stick instellen.
Als je kijkt naar de headspeed calculator van MrMel op readyheli dan is deze gebaseerd op en gecalibreerde zender. Dus als je hem niet calibreerd zullen je toerentallen veel hoger uitkomen dan de calculator aangeeft.
In principe kun je dit terugrekenen door de throttle percentages van MrMel te delen door 0,83 en dan zul je zien dat je bij 83% in je zender al eigenlijk vol gas geeft.

zoals hierboven beschreven.

En ik weet het, had alles goed ingesteld , ESC ingeleerd, daarna nog klein beetje aangepast met endpoints en subtrims en niet meer opnieuw de ESC opnieuw low en high gegeven. In mijn geval kwam throttle pas later omdat ik op -102 stond maar als je op -98 komt krijg je gelijk throttle das niet iets dat je wilt ;-) (of hij start helemaal niet op)

ook dat begrijp ik maar ik bedoel echt het calibreren.. zoals hierboven in de 2e quote staat beschreven.. het inleren dat begrijp ik.. maar het calibreren van je jive daarna niet icm de vbar met satelliet.. het moet kunnen denk ik als je eerst je vbar inleest, dan je kontronik jive en daarna je jive calibreert op je zender door je endpoints vanaf 50% op te draaien tot je esc armed plus 3 klikjes. of kom ik dan weer met de endpoints van de vbar in de knel?

Vbar 0-100% instellen met de zender en dan de Jive instellen. Het 'calibreren' van de Jive is leuk maar absoluut niet noodzakelijk.

Back