Vbar trillingsmonitor: nuttig of niet?

Student

Moderator
Moderator team
Forum veteraan
Heren,

Laatst heb ik mijzelf een fullsize vbar cadeau gedaan, en vol enthousiasme op de trex 600 nitro gezet.
De heli had hiervoor een 3g, maar ik wilde eens wat anders.
De update naar de pro versie was snel een feit.

Dus ik ben gaan rommelen met de software, en begon mij erg heftig af te vragen hoe die geweldige trillingslog nu precies zou werken.
Nu zijn er 2 opties: ik zit er vierkant omheen te lezen, of het is gewoon nergens op internet verteld

Gezien het feit dat ik meestal wel iets vind, vermoed ik optie 2 (maar dit zou een vbar noob actie van mijn kant kunnen zijn..)
Maar het staat gewoon echt helemaal nergens, alleen tussen de regels door heb ik er wat uit kunnen halen...

Ik heb dus tot nu toe gevonden:
- log, waarin met alleen standaart teksten verschillende trillingsniveau's worden vermeld. Nog niet eens of deze trillingen hoog of laagfrequent zijn, alleen dat ze er zijn.
- zolang de stroom op de vbar staat, houdt deze de grootste trillingspiek vast. Dit laat hij zien in het hoofdscherm. Een reset, dus stroom eraf en daarna herstart en het geheugen is weer leeg
- de grafiek functie werkt alleen real time. Als je deze grafiek wilt zien, moet je dus met meerdere meters usb draad aan de gang, of met een onbetaalbare bluetoothmodule die nergens verkrijgbaar is.

Hoe wil je in vredesnaam deze functie gebruiken, en er ook werkelijk iets aan hebben?

Je ziet in een filmpje van mr mel dat hij een heli aangesloten heeft, en zonder bladen optoert. Daar kun je inderdaad wat dingen uit afleiden, maar dit is niet best voor de nitro motor, dus dit doe ik liever gewoon niet..

De hoogst gemeten waarde: leuk dat je die ziet, maar dan moet je nog maar hopen dat je er achter komt wat deze waarde inhoud.
En dan moet je eerst weer een rondje vliegen, om te weten of je eerste gok goed was, en daarna meteen de laptop aansluiten anders is hij de waarde weer kwijt.

Dus kortweg, het idee van de functie is leuk.
Je weet nu in ieder geval dat er een trilling in zit (daar had ik de vbar eigenlijk niet voor nodig..)
Maar hoe moet deze tool gebruikt worden om er op een practische manier trillingen mee te elimineren?
Waarmee ik bedoel dat je dus niet 10 vliegdagen met de laptop op het veld hoeft te zitten voor je iets zinnigs kan zeggen..

Ik bedoel, er zal vast een zeer practische manier zijn om hier mee om te gaan, waardoor die 5 euro aan opslagruimte absoluut onzin blijkt...

Zou het niet een beetje een early-adopters kwaaltje zijn? Als we de heli al vliegend dan toch aan de kabel leggen, dan ook meteen maar enkele meters brandstofslang en electriciteitsdraden, dan moet je helemaal niet meer landen...

Maar on-topic: De functie is er en zolang er software-updates uitkomen zal deze functie waarschijnlijk doorontwikkeld worden. De verkrijgbaarheid van de bluetooth-module zal ook nog wel verbeteren.

Moest dit 7 jaar geleden al hebben bestaan dan had ik er zeker gebruik van gemaakt. Is het hoogfrequent/schuim in de tank, zoek het dan maar in de motor. Laagfrequent in de kop, maar bij electro kun je al niet afgaan op schuim in de tank en eerlijk gezegd kan ik niet direct een andere indicator verzinnen voor een E. Het kan dus nut hebben maar ik denk dat het gewoon nog niet voldoende doorontwikkeld is als ik bovenstaand stukje lees...

Ik ben ooit zelfs bezig geweest de koppelingsklok, staartbladhouders en de koelfan te balanceren
Ik zie ook geen schuim in de tank, en geen rammelende canopy of landingsgestel wat wijst op laagfrequente trilling
Heli loopt als een zonnetje, alleen de vbar wist mij te vertellen dat er een trilling in zit
Nu kan het natuurlijk altijd dat de nitromotor enig roet in het eten gooit, maar daar is de full size vbar toch juist voor gebouwd..

Het is mooi dat hij dit allemaal verteld natuurlijk, maar dan komt de vraag waar die trilling vandaan komt

En Tim, hoe sluit je zoiets aan?
Zoals gezegd ben ik nog een vbar noob, je sluit dat niet aan op de usb uitgang denk ik?
Of zit er een opening op met een dubbelfunctie?
Heb je daar nog software voor nodig om het in de vstab software aan de praat te krijgen, of werkt dat gewoon in 1 keer?

ik ga eens even vogelen..

7 dollar is toch wel ff een andere prijscategorie als 150 euro..
kun je je nog eens een keertje vergissen ;-)

Idd, bluetooth module zelf maken. Ga ik ook doen. Vandaag heb ik ook de pro versie aangekocht.

Die vibratie analyzer moet je als volgt gebruiken. Toer op naar jouw gewenste toerental, bv 2000rpm op de kop. Dan ga je met de muis over trillingspieken en zie je daar het toerental bijstaan. Zo zul je een piek zien op 2000rpm (kop), 8000rpm (staart), 20000rpm (motor). Getalletjes zijn ter illustratie uiteraard, maar door je gear ratios te berekenen, kun je afleiden vanwaar de trillingen komen.

trilling is normaal.. in hover heb ik 0.0 volgens de log, alleen maar good health, zodra ik ga vliegen door de veranderende bladpitch bij cyclic input krijg je automatisch trillingen in t frame... als ik 3d ga vliegen staat mn log doorgaans vol met high en extreme vibrations. vliegt er niet minder om overigens.

Bij mij staat het ook vol met rode kruisjes, en alsnog vliegt het beter dan toendertijd met de 3g...

Maar ja, ik wil toch wel eens proberen om zoveel mogelijk eruit te krijgen.
De vstab biedt de mogelijkheid, alleen ik kon nergens terugvinden hoe je dat grafiekje naderhand terug kon kijken..
Het leek me nl redelijk onlogisch als dit echt alleen realtime zou zijn

En misschien is de ergste trilling puur en alleen de motor
het is redelijk opvallend dat de rode kruisjes verschijnen als ik een beetje vermogen vraag
Maar om daar achter te komen, moet ik dus blijkbaar echt de laptop meenemen

ok, ik heb wat leuks.

Ik heb het hele draadje op helifreak door zitten spitten, maar ik kom ergens niet uit

Op de een of andere bijzondere wonderbaarlijke manier weet iedereen meteen wat de pin assignment op de vstab is. Dus op welke pin nu welk voltage staat, en welke pin voor een sensor is etc.
Maar ik kom dus gewoon echt helemaal nergens tegen wat nou wat is..

Mijn vstab heeft inderdaad een aparte 4 pin aansluiting voor een module
daar laat hij op het plaatje van de vstab zelf wat kleurtjes zien, in volgorde:
- Zwart
- Groen?
- Rood
- Geel

Als ik de bluetooth module bekijk, heeft deze:
-Vcc
- Ground
- TXd
- Rxd

Logisch technisch gezien zal ground de - zijn?
Vcc de +?
RX en TX zullen de twee overblijvende zijn. Kwestie van draden omdraaien als het misgaat denk ik

Maar.
Nu de kleurencombinatie
zwart zou theoretisch - moeten zijn, rood de +
groen en geel zouden dan de rx en tx moeten zijn
Maar met de servo's ben ik ook al aan het prutsen geweest, ook met de sensor omdat dit stiekem eigenlijk nergens verteld word

Maar de volgorde van de vstab is dus echt wel een beetje heel anders dan de volgorde in de stekker.
Nu is dat niet erg, maar wil wel ff zeker weten wat nou wat is, aangezien de bluetooth module waarschijnlijk vlamt als er wat verkeerd zit..
of de vstab..

Vstabi Full Size blauw

Yellow = RXD on the bluetooth dongle
Red = TXD on the bluetooth dongle
Brown = GND (-)
Black = VCC (+)

En dit werkt (althans BT module lampje gaat branden:)

Monitor is leuk om te controleren of je trillingen hebt bij het hoveren. Zoals Anko al aangaf gaat de meting door het dak bij 3d vliegen. Hier kan je dus verder niets mee. Of moet je niets mee willen ;)

Bij mij lekker merkbaar, na een dag lesgeven alles groen, na n dag van mijn eigen vliegen staat ie toch bomvol rode errors, t vliegt er echt niet minder om:D

Ik wil gewoon eens weten wat ik nog kan optimaliseren.

Met die bluetooth module kan ik toch tot max 20 meter loggen op de laptop, dus echt een vlucht kan ik niet monitoren
Maar in hoover kun je wel zien welke frequentie een hoge piek geeft, oftewel wat er uit balans is

Dat is voor mij de enigste reden om hie rmee te rommelen
De rest van de vlucht rammelt de heli toch al harder dan wanneer hij op de grond zou staan...
Had ie maar door moeten leren voor showroommodel :mrgreen:

Tot nu toe geen idee gehad hoe ik dit nu aan de praat moet krijgen?
Zal wel niet op OSX werken? Enkel windows?

Ik kwam nog een handleiding tegen voor deze BT modules waarin stond dat je er 2 nodig had om er 1 werkend te krijgen..?

Vstabi Full Size blauw

Yellow = RXD on the bluetooth dongle
Red = TXD on the bluetooth dongle
Brown = GND (-)
Black = VCC (+)

En dit werkt (althans BT module lampje gaat branden:)

Bluetooth - Vbar

Ik ben wel nieuwsgierig of het uiteindelijk wel gelukt is.....

Tot nu toe geen idee gehad hoe ik dit nu aan de praat moet krijgen?
Zal wel niet op OSX werken? Enkel windows?

Ik kwam nog een handleiding tegen voor deze BT modules waarin stond dat je er 2 nodig had om er 1 werkend te krijgen..?

Back