vBar vs BeastX?

Discussie in 'Flybarless' gestart door Stoomstrijkijzer, 19 aug 2012.

  1. Stoomstrijkijzer

    Stoomstrijkijzer

    Lid geworden:
    24 aug 2009
    Berichten:
    2.899
    Locatie:
    Maldegem, België
    Ik heb sinds kort een Trex 450 Pro V2 met 3GX, maar over de 3GX ben ik niet echt te spreken. Ik wil hem vervangen door een ander FBL systeem.

    Een Logo 500 staat op mijn verlanglijstje en daar komt sowieso een vBar in. Nu twijfel ik om in m'n 450 een vBar te steken omdat ik dan maar met 1 systeem moet leren afstellen. En als ik iets doe, doe ik het liever in een keer goed.

    Het enige wat me een beetje tegenhoud is dat de BeastX de helft van prijs is van een vBar met pro upgrade.

    Is er iemand die al met beide systemen gevlogen heeft en me kan vertellen hoe ze van elkaar verschillen? De GOV ga ik waarschijnlijk wel niet gebruiken voor een 450 heli. Lijkt me nogal zinloos.
     
  2. Stoomstrijkijzer

    Stoomstrijkijzer

    Lid geworden:
    24 aug 2009
    Berichten:
    2.899
    Locatie:
    Maldegem, België
    Nvm, nog wat gelezen en ik lees te veel te veel awesome dingen over vBar. Toch maar eens diep in m'n zakken graaien den vBar aankopen met de pro software :D
     
  3. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.745
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Als je toch niet de gov functie gebruik dan kan je ook af met de express versie.

    Ik heb nu alle sytemen onderhand wel gebruikt en getest,maar de eenvoud van de Vbar is werkelijk subliem.
    Goed de Beastx ben ik net aan het testen op de 600N maar ook daar moet ik van zeggen dat dat dit rete strak vliegt.
    maar de gebruiks instellingen vind ik dan weer "PERSOONLIJK" van de Vbar weer makkelijker/beter en je kan hem via de pc makkelijk helemaal naar eigen hand zetten
    Beide systemen werken naar mijn mening perfect,maar mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de Vbar


    Greetz,

    Jeroen
     
  4. Stoomstrijkijzer

    Stoomstrijkijzer

    Lid geworden:
    24 aug 2009
    Berichten:
    2.899
    Locatie:
    Maldegem, België
    Mja, met de pro kun je nog andere dingen zoals swash leveling gebruiken op 0% en 100%, heb je banks, logging en vibration analysis. Dat zijn wel functies die ik mezelf zie gebruiken.

    En van elektronica afstellingen met lampjes en biepjes krijg ik de kriebels, dus liever laptop eraan hangen en zo afstellen.

    Ik wil m'n 450 gewoon rete strak hebben. Zijn de standaard pads die bij de vbar zitten goed? Of raad je andere tape aan?
     
  5. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.745
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Klopt met wat je bovenstaand verteld,je kan idd er meer mee afstelling met de Pro Versie vandaar dat ik deze ook aangeschaft heb

    Ik vind dat gepriegel ook niets met die lampjes op de Beastx maar funcioneert wel goed maar vind het gewoon lekkerder om deze via de PC af te stellen en dat gaat niet met alle functies in de Beastx.


    Als je de Vbar aanschaft is dat zeker geen verkeerde keuze
    de standaard foampjes werken bij mij goed en heb deze zowel op de 600ESP als de 700Nitro staan en totaal geen last van trillingen
    ik heb overigens wel de full range versie met aparte sensor en controller dus niet de Mini Vstabi, maar volgens mij moet dat zeker op een 450 goed komen.

    S6

    Jeroen
     
  6. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.745
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    @stoomstrijkijzer,

    Ter info: er staan nog een paar V bars te koop in de verkoophoek electronica
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    ik zit ook een beetje met het idee te spelen om de 3g op mn 600 nitro er vanaf te gooien, en er een vstab op te zetten..

    hij vliegt goed met de 3g, strak en alles, ook instellen gaat goed etc, maar na een jaar of wat met de 3g's wil ik wel eens wat anders..

    Nu weet ik dat de vstab ook een trillingslog functie heeft.
    Is dit ook bij de express verise beschikbaar, of heb je daar ook de pro voor nodig?
    En als je de full size vstab koopt, zit dan alles erbij (kabel van voldoende lengte richting sensor, sensor en heel de meuk)?
    Je komt soms wel eens van die dingen tegen waar je de helft er nog los bij moet kopen...
     
  8. Stoomstrijkijzer

    Stoomstrijkijzer

    Lid geworden:
    24 aug 2009
    Berichten:
    2.899
    Locatie:
    Maldegem, België
    Ik heb me al wat ingelezen over de vBar en voor de trillingslog functie moet je de pro hebben.

    Bij de fullsize vBar zit het mainboard en de sensor in de doos. + de benodigde kabels en de USB interface. Dusja, het pakket is compleet. De draad van de sensor kun je gewoon verlengen met een servo extension moest hij te kort zijn :)
     
  9. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    het irritante van de vbar is juist weer de vaagheid van de instellingen, is bij beastx duidelijker (voor mij) ook de nieuwe MSH Brain lijkt hierin beter dan de Vbar.
    De vbar gebruikt termen als "style slider" "control loop" 'acceleration" "paddle sim"
    als je dan gaat zoeken wat die settings doen wordt het niet duidelijker, en daar willen ze je ook helemaal geen inzicht in geven lijkt het...
    Bij de beastx heb je tenminste duidelijk pot2=positie feedforward parameter xx "cyclic response" =snelheid feedforward. maar mis je wel weer bepaalde dingen als cyclic stop gain etc.
     
  10. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    De VBAR is veel meer te customizen dan een BeastX.
    Ik heb beiden dus ik kan vergelijken.
    Ik vind de VBAR fijner qua instellen omdat je minder op lampjes moet letten. Je moet goed opletten dat je in het juiste menu zit.
    VBAR heeft meer opties maar dat is meer Duplo en Lego.
    Met Duplo maak je snel grote gebouwen maar met Lego kun je het mooier afwerken.

    Hoe in de praktijk?
    Beiden zijn gewoon GOED !!!
    ik kan de VBAR iets meer instellen en naar mijn smaak instellen maar met de BeastX kom ik ook tot 90%
    De Governor van de VBAR vind ik helemaal TOP !!!!
    Maar vooral bij Electro is dat het geval. Voor Nitro is het leuk maar een Align Gov werkt ook.
    De Paddle simulation van de VBAR is top maar sinds V3 van de Beast zit er Pitch Boost in wat er erg op lijkt. Hiermee kun je harde stops maken en SMACKDOWN vliegen

    De beast is wel meer gevoelig voor trillingen dan de VBAR. Hij gaat dan driften.

    Conclusie:
    Als de VBAR 100% is dan geeft de BeastX:
    90% functionaliteit
    100% stabilisatie
    70% instelgemak
     
  11. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.745
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Ik heb bij de Vbar wel langere kabels gekocht tussen Vbar en ontvanger want ik vond deze iets te kort
    De rest zit er allemaal bij
    De trillings log zit alleen bij de Pro versie
    De Gov in de Vbar gebruik ik(nog) niet omdat de ene Vbar in de Nitro zit en de Align gov voor gebruikt en de andere staat op de 600E maar moet nog een phase sensor kabel aanschaffen en kijken hoe ik deze moet programmeren.
    Voor de rest ik persoonlijk vind de Vbar 100% zeker met instellen t.o.v. de beastx maar ook dat is een retestrak ding maar is iets trillings gevoeliger maar heb dat opgelosd door de siliconepads van Align te gebruiken (voor op de Nitro)

    Greetz,

    Jeroen
     
  12. JacobsT

    JacobsT

    Lid geworden:
    17 apr 2010
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    BE
    Vbar is iets uitgebreider in te stellen maar de BeastX heeft dan weer het voordeel dat je snel op het veld wat dingen kan gaan aanpassen.

    Je kan het in principe ook als een nadeel gaan zien dat je enkel een Vstab kan gaan vliegen als je eerst met je heli bij de computer gaat zitten. BeastX is maar kwestie vast te maken, snel de menu doorlopen (sorry maar ik vind het enorm makkelijk hoe ze het opgelost hebben als je weet wat alle menu-instellingen doen) en je kan meteen vliegen. Is maar hoe je het bekijkt.

    Denk dat zware 3D piloten wel een voorkeur zullen hebben voor een Vstab maar de meeste, zelfs geavanceerde, piloten onder ons zullen imho niet veel verschil merken in vliegeigenschappen.

    Je vergelijkt eigenlijk gewoon een Porsche Carrera met een Carrera S....
    Kies op basis van je budget en hoe je wil gaan instellen (met of zonder pc).
    Je gaat sowieso geen van beide systemen beklagen... ;)
     
  13. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.745
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    +1
    mooier kan je het niet omschrijven:)
     
  14. gevaho

    gevaho

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    1.546
    Locatie:
    Den Bosch
    idd goed omschreven.

    Feit is dat op de afgelopen 3D masters de heli's met Beast X meer punten hebben gescoord als de V bar!!!!

    Dus de PRO's vlieger er ook super mee.

    Ik heb standaard in mijn koffer de short versie van de beast x setting menu's zitten alles staat op een klein papiertje. En na verloop van tijd weet je de meest gebruikte settings uit het hoofd.
     
  15. SandorV

    SandorV

    Lid geworden:
    20 nov 2011
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Dilsen Stokkem, limburg BE
    Houdt er rekening mee dat MSH brain ondertussen uit is, en spartan eraan zit te komen met hun vortex en als die evengoed is als hun gyro's.....
     
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    En de pro's..
    Ik heb ergens wel eens een verhaaltje gehoord dat zij hun estabs af en toe niet eens instellen, en er toch de sterren van de hemel mee vliegen..

    dit kwam van een collega vlieger af, die even zijn heli probeerde, en er dus achter kwam dat het ding niet vliegbaar was voor hem.

    Het is altijd mooi te zien wat een pro er mee kan, maar in de praktijk zal de gemiddelde landsmansgenotsknots dit soort fratsen er feitelijk niet mee uithalen
    alsof je een f1 auto op de betonstraatstenen laat rijden (kijk buurman! hij kan 300, en is de snelste van de nurburgring!)
    Soms is een iets mindere versie dan praktischer voor de gemiddelde mens..

    Aan de andere kant, het ook wil ook wat :D
     
  17. JacobsT

    JacobsT

    Lid geworden:
    17 apr 2010
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    BE
    Haha dat heb ik gemerkt in het Rigidheli HQ Gerard! ;)
    Waarvoor trouwens nogmaals dank!
     
  18. Stoomstrijkijzer

    Stoomstrijkijzer

    Lid geworden:
    24 aug 2009
    Berichten:
    2.899
    Locatie:
    Maldegem, België
    Vandaag is m'n vBar binnen gekomen en ik ben hem daarnet gaan ophalen. Helaas vertrek ik na het weekend al op reis, dus ik ga hem waarschijnlijk niet meer kunnen testen.
     
  19. Stoomstrijkijzer

    Stoomstrijkijzer

    Lid geworden:
    24 aug 2009
    Berichten:
    2.899
    Locatie:
    Maldegem, België
    Gisteren de vBar ingebouwd en ingesteld. A piece of cake it is... Echt 100x makkelijker en sneller als de 3GX.

    Hopelijk morgen verder afstellen in de lucht en eens een trim flight doen als het windstil is.
     
  20. Stoomstrijkijzer

    Stoomstrijkijzer

    Lid geworden:
    24 aug 2009
    Berichten:
    2.899
    Locatie:
    Maldegem, België
    Vandaag voor het eerst gevlogen met de vbar. SUPER STRAK! Er zat een redelijk windje met af en toe windstoten. De heli bewoog gewoon helemaal niet, buiten het standaard op en neer gaan. Ik voelde echt niet aan de heli dat er wind zat. Bij de 3gx was dit toch wel anders...

    De heli voelt nu veel vertrouwder aan waardoor ik zelf meer durf. Een betere piloot wordt je niet door een vbar te installeren, maar je durft wel meer. Rainbows voelen een stuk vertrouwder aan nu. En nu verder blijven oefenen tot het tic tocs worden :D
     

Deel Deze Pagina