VCTRC 500DFC kit bouwverslag/review

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door Daviddutch, 24 jul 2013.

  1. Daviddutch

    Daviddutch

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    2.491
    Ik ga hier van deze heli een bouwverslagje maken en een soort review, daar dit een vrij onbekende heli is.

    Na veel zoeken en lezen en vragen ben ik speciaal bij deze helicopter uitgekomen, reden is dat standaard vind ik leuk maar iets anders uitproberen nog veel leuker:D

    Wat is er speciaal aan deze helicopter, eigenlijk niet veel een paar kleine zaken:

    1) Hij valt in de budget klasse (lees goedkoop)
    2) Hij gebruikt standaard size servos ipv mini size, (er is ook een standaard versie die wel gewone mini size servos gebruikt).
    3) En niet iedereen heeft hem

    Ik zal in dit draadje veel fotootjes plaatsen en waar mogelijk filmpjes.

    Hoe kreeg ik de kit binnen. In een mooie kleur doos en redelijk netjes verpakt.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Dus maar eens kijken wat er in de doosjes zit, het is overigens een kit zonder electro, canopy en blades. Gelukkig zat alles wat ik nodig heb in de doos :p

    [​IMG]

    Dus gaan we maar eens de afzondelijke onderdelen bekijken hoe deze eruit zien en of de kwaliteit er in eerste instantie een beetje redelijk, goed of uitstekend uitziet (naar mijn maatstaven natuurlijk). Ik ben maar eens begonnen met het mainframe.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Het frame ziet er netjes uit, geen ruwe randen dus hoef deze niet te schuren. (alles gaat straks uitelkaar, dus LT checken doe ik niet). Ik wilde ook wel eens weten hoe dik het frame is, ik weet nl. dat hier ook nog wel eens verschil in zit. Nu viel mij dat niet tegen dat de dikte van het carbon een nette 1,8mm dik was.

    [​IMG]

    Na het frame is de tail sectie aan de beurt. Is kijken of ik hier onvolkomenheden kan detecteren.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Gelukkig ziet het er tot nu toe allemaal netjes verzorgt uit, netjes gedraait CNC, netjes afgewerkt, lagers lekker soepel, geen speling gevoeld (maar dat gaan we opnieuw bekijken na paar vluchtjes;) Ook hier prima eerste indruk. Dus gaan we maar eens kijken wat voor DFC head ze in de doos hebben gedaan.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Zie er ook weer allemaal super netjes uit, loopt zo ontzettend soepel ook allemaal weer heel netjes afgewerkt.



    Toch vond ik nog 1 grote verassing in de DFC head.;)

    [​IMG]


    Ik las toch duidelijk op de mainshaft ALIGN 500DFC, nou ja dat zit wel goed dan.

    Tot dusver even de grote delen afzonderlijk gekeken, en moet zeggen dat mijn verwachtingen niet zijn teleurgesteld, natuurlijk zal straks na verloop van tijd ook gekeken worden wat het na een aantal vluchten gaat brengen en hoe lagers, head, tail zich gaan houden. Tot nu toe geen klagen en geen spijt.

    De setup van de helicopter wordt ook vrij basic aangezien het hier om een budget versie gaat. (zoals alle helis van mij)

    De aandrijving zal gebeuren door een turnigy 500H motor met een YEP80A ESC. De servos zullen TGY1209HP coreless ultra fast (of te wel rebranded Power HD's) worden specs zie onder.

    Voltage: 4.8v~6v
    Speed: 0.06sec/0.05
    Torque: 4kg/cm~5kg/cm
    Bearings: 2BB
    Gears: Plastic
    Weight: 50g
    Motor: Coreless
    Size: 40.3x20.2x36.6mm
    Digital

    En de FBL-unit zal een 3X1000 van CopterX zijn, hier heb ik zelf al super ervaringen mee en ik ben daar gelukkig niet de enige in.

    Tot zover de review, wanneer de electro binnen is zal het verslag verder gaan. Als iemand specifieke vragen heeft hoor ik dit natuurlijk graag.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    Even een abonnement op genomen, ga ik zeker even volgen. Succes met bouwen!
     
  3. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Ga ik ook volgen, ...a l i g n...

    groetjes, Uwe
     
  4. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Uiteraard volg ik deze ook. Heel benieuwd.
     
  5. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    P.S. Had je al gekeken welke van je 500 kappen waarschijnlijk gaan passen?
     
  6. Daviddutch

    Daviddutch

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    2.491
    Ik heb even snel gekeken naar de standaard canopy die ik had gemaakt en die past in ieder geval wel. Maar er is nog een canopy onderweg ook die is wat steviger, wel dien ik op te moeten letten met de lipo en dan met name de lengte, een standaard lengte van 14CM past maar is krap, hij kan zowel plat maar kan ook op zijn zijkant, wat iets aan ruimte wint omdat hij dan een paar mm binnen het frame schuift, dit komt natuurlijk omdat de bat. tray anders is als standaard.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 28 jul 2013
  7. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Lastig nog want er zijn veel types 500. Fusuno kap bestellen en hij past niet zou lullig zijn..
     
  8. Daviddutch

    Daviddutch

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    2.491
    Kap is al besteld en zal van de week wel binnenkomen hij moet wel weer bij de 450 passen;) anders is het niet mooi. En die canopy had ik al gehad dus weet zeker dat hij gaat passen.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 28 jul 2013
  9. Daviddutch

    Daviddutch

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    2.491
    Solderen van wat connectors

    Aangezien er toch weer wat gesoldeerd moest worden gelijk maar even de bullets en de EC connector op de motor en ESC gesoldeerd.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 28 jul 2013
  10. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Morgen de maiden? :p
     
  11. Daviddutch

    Daviddutch

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    2.491
    Haha ja als dat zou kunnen, je weet dat die servos heeeeeeel lang kunnen gaan duren als het tegen zit, zomaar een week of 8 tot 2maanden in het ergste geval. ik ga er maar vanuit (hoop) dat het een foutje op de tracking site is en dat ze me van de week mailen dat het goed komt.
     
  12. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Ben erg benieuwd. VCTRC is een nogal onbekende kloon die in Thailand toch best erg populair is. Ben inderdaad benieuwd hoe deze het op de langere termijn doet. Het cnc werk lijkt verder in orde.
     
  13. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.335
    Das tzelfde, 8 weken of 2 maand :D:D:D
     
  14. Daviddutch

    Daviddutch

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    2.491
    4 x 7 is 28 lol en de meeste maanden hebben toch 30 of 31 dagen Jellleeeeee:p

    Klopt heb zelfs nog zitten denken over de electronica van VCTRC, echter schijnt je dan weer beetje geluk te moeten hebben met de batch waar het in geproduceerd is of er doen verhalen van mensen die pech hebben gehad , het schijnt top kwaliteit aan onderdelen en materiaal te zijn. maar er kunnen slechte solderingen in de aanhechting van de servodraden in zitten en dus heb ik dat risico vermeden omdat het toch uit chilichap moet komen:D

    Het schijnt het zusje te zijn van een ander populair merk overzees, nl. VWINRC in de zelfde fabriek gemaakt zou worden alleen is VWINRC bij de 550 gestopt met V1 en de VCTRC is verder gegaan met een V2. Maar zo zijn er wel meer verhalen(niet bevestig, alleen fabriek geeft geen gehoor meer;)), dat het een klein fabriekje was die een graantje mee wilde pikken op wat hoger nivo maar het niet gered heeft, daarom zijn ze bijna niet meer te krijgen.

    Maar verhalen daargelaten deze 500 gaan we gewoon testen en misschien laat ik hem ook nog wel een klein beetje 3D'en (niet door mezelf natuurlijk).
     
    Laatst bewerkt: 25 jul 2013
  15. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.335
    Goed geprobeerd ;)

    Ontopic: veel succes met de bouw!
     
  16. Daviddutch

    Daviddutch

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    2.491
    Vandaag een heel klein stukje gedaan, omdat in de Hobbyroom de temperatuur niet echt aangenaam is. Onder wel weer wat bevindingen sommige goed, sommige soso.

    Ik heb maar eens het frame uit elkaar gehaald om wat belangrijke zaken te checken.

    [​IMG]


    Allereerst viel mij op dat in het tailboom block helaas plastic zeskantjes werden gebruikt, daar ik eigenlijk wil weten hoe de heli vliegt in oorspronkelijk staat, en het niet per defenitie verkeerd hoeft te zijn doe ik hier een concessie en doe het als onderstaand. (ik heb het gewoon niet op plastic sorry:D)

    [​IMG]

    Men was bij de fabriek waarschijnlijk dol op lagers vetten want dat zat er zat op.(ik hoop dat het er ook in zit:D)

    [​IMG]

    Toen maar gekeken naar een ander belangrijk punt de bearings in de mainblocks. Of het nieuwigheid is of niet dat weet ik niet, maar had al snel door dat 1 bearing soepel liep onder belasting en de andere wat minder. Aangezien ik nog nieuwe bearings heb liggen zal ik ze uit voorzorg allebei vervangen. Hij heeft niet een schuurderig gevoel maar loopt naar mijn mening niet lekker. En aangezien het een belangrijk punt in de Heli is ga ik hier geen risico lopen, het ho



    Dus men ziet er wordt bij deze heli naar alles gekeken en wanneer iets niet lekker is of twijfelachtig zal ik dit ook vermelden en natuurlijk oplossen;), liever nu een bearing vervangen als straks zeggen had ik maar.

    Tot de volgende keer wanneer de tail sectie aan de beurt is
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  17. Daviddutch

    Daviddutch

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    2.491
    De DFC kop

    Zo weer ff snel het demolition team bij elkaar geroepen:D
    Ondanks dat dit een bouw draadje is, is er helemaal niks gebouwd alleen wordt er maar uit elkaar gehaald. Zo ook nu heb ik maar de DFC kop uit de doos gehaald en uit elkaar gehaald.

    Voor mensen die met de Heli hobby gaan beginnen, dit uit elkaar halen gebeurd noodzakelijk, zodat je straks 100% zeker weet dat alles goed in elkaar steekt, je weet dat alle schroefjes goed geborgd zijn met LT (metal-metal) of CA(metal-plastic), de lagers allemaal goed lopen, en dat er geen verdere onvolkomenheden zijn. Er nooit vanuit gaan dat als iets in elkaar zit dat dit goed is gedaan door iemand anders.

    Het uit elkaar halen is op 1 ding na allemaal gelukt en zonder problemen of vreemde zaken. Hier bleek wel uit dat niet alle schroefjes gelocktite waren of echt super vast zaten (gelukkig maar:D). Onder wat losse plaatjes van de kop, of nou ja wat het was.

    [​IMG]

    [​IMG]
    En JA zoals men ziet is 1 schroef niet uit de feathering shaft :D. Ik vind het prima, krijg hem er met geen mogelijkheid uit dus weet in ieder geval dat hij vast zit, dus zonder iets anders te mollen laten we hem lekker zitten.

    Onder nog wat close-ups


    [​IMG]

    [​IMG]
    En natuurlijk mag niet ontbreken ..............:rolleyes:


    [​IMG]
    Dus dit was de kop, geen bijzonderheden gevonden, geen kapot of slecht schroefdraad, dempers zijn vrij hard, zelfs zat er netjes een sleeve in de kop om de feathering shaft. Rest mij alleen de ballinks nog te demonteren en dan gaat alles weer in elkaar.

    Volgende zal wel de tail unit worden, simpel weg om dat er niks anders uit elkaar te halen valt:D

    Even een update over de lager waar ik het in een eerder bericht over had, beide lagers draaien even soepel alleen had ik bij het testen een oude mainshaft gebruikt waar een braam op zat dus de ene lager liep vrij en de andere tegen en gedeeltelijk over de braam. De oorspronkelijke lagers zullen dus blijven zitten .

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  18. Schiksie

    Schiksie

    Lid geworden:
    26 jul 2012
    Berichten:
    3.207
    Locatie:
    Elst( Gelderland)
    Ziet er goed Dave :) denk dat ik binnenkort ook eens een grotere ga bouwen :rolleyes:
     
  19. Daviddutch

    Daviddutch

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    2.491
    Thx Schiksie en we gaan vrolijk verder. Vandaag toch eerst maar ook ff wat in elkaar gezet anders ga ik straks nog schroefjes of van die mini spacers, ringetjes oid kwijt raken:D

    En voor de mensen die het niet weten waar lagers in het spel zijn svp niet het schroefje bedolven onder locktite maar even met een dun voorwerp de binnenkant van het schroefdraad insmeren (kan prima met een tandenstoker, daarna even randje afvegen en er kan dan bij vastdraaien geen LT in de lager komen.


    [​IMG]
    En bij een schroefje zonder lager mag het natuurlijk direct op het schroefdraad :D


    [​IMG]
    en ja dan zit de DFC head al weer snel in elkaar


    [​IMG]
    Zo dan is nu toch echt de tail sectie aan de beurt. En hier zitten echt wel veel LT momentjes in dus (wel 16, dus mensen die 6 schroefjes LT'en dan mis je er 10:D) even weer goed opletten dat je niet je lagers vol laat lopen. Onder de onderdeeltjes die de mooie tail sectie moeten vormen


    [​IMG]
    en mooie van de tailgrips was de dubbele lock, en schroefdraad in de grip en sluitmoertje erachter


    [​IMG]
    nog een plaatje


    [​IMG]
    en ja dan zit hij ook weer snel in elkaar had me zelf maar verwend en een mobiele airco in de hobbykamer neer gezet dus ging als een dolle;)


    [​IMG]
    Inmiddels toen ik beneden kwam was de postbode ook al weer geweest met een pakje dus das dan ook wel weer fijn.

    De canopy en de carbon tailblades netjes verpakt (10min. bezig geweest om pakje te openen:D


    [​IMG]
    Hoeft zijn broertje zich straks niet alleen te voelen:cool:


    [​IMG]
    En de carbon tailblades


    [​IMG]
    En tot zover deze sectie, de volgende zal zijn de heli in elkaar zetten muv de servos en pinion want die liggen ergens in Zweden.
     
    Laatst bewerkt: 28 jul 2013
  20. Daviddutch

    Daviddutch

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    2.491
    Maar weer eens een update van de vorderingen. Ik ben tot nu toe geen vreemde of foute zaken tegen gekomen, echter dat zal helaas gaan veranderen.

    Voor de verandering gaan we maar eens verder waar we gebleven zijn om de staart sectie verder in elkaar te zetten. En voor de oplettende kijker wat zit er verkeerd om;)


    [​IMG]

    Eerst maar is even dat puistje van het boomblock verwijderen want moet wel glad zijn:D


    [​IMG]

    [​IMG]

    Zo nu maar eens de belt door de staart wurmen en de tailunit erop zetten


    [​IMG]

    Dan aan de andere kant het boomblock erop zetten. Ik heb altijd de gewoonte om een reepje schilderstape om de staartbuis te doen, dus dat heb ik nu ook gedaan. Is puur ter extra klemming van de tail boom in het block. En het verwonderde me dat met de standaard montage van de tail in het block dat zonder te hoeven trekken de belt perfect op spanning stond. Was weer mooi meegenomen.


    [​IMG]

    [​IMG]

    zo nu de staart sectie in elkaar zit gaan we maar beginnen aan het frame, eerst het frame losjes in elkaar gezet en toen gelijk maar even de motor en de lagerblocks er in bevestigd.


    [​IMG]

    [​IMG]

    En dan heb je al snel weer onderdelen om het verder op een heli te doen gaan lijken dus gaan we de staart maar gelijk in het frame hangen.


    [​IMG]

    In de tussen tijd werd de inwendige persoon ook goed verzorgd door de vrouw want er werd netjes een kopje koffie met een overheerlijke goudse stroopwafel boven gebracht


    [​IMG]

    Dus vol goede moed konden we verder, en waren al snel de kop en de MG aan de beurt. en dan gaat het al weer snel ergens op lijken.:D


    [​IMG]

    Echter we waren er nog niet want het eerste probleem had zich aangediend:( er zat op/neer speling in en ik had geen spacers....pfff (nou inmiddels wel, dus speling is nu 0.0000001mm;)), maar dat was niet mijn echte probleem dat bestond uit dat de gear niet goed uitlijnde met de tailgear. Gekeken , maar dat verhelp ik niet 1 , 2 , 3. Als ik de washer uit de maingear haal is het perfect uitgelijnd echter dan krijg ik de bout niet meer door de MG en de mainshaft onderin en laat ik de washer in de maingear zitten dan ziet het er zo uit.


    [​IMG]

    En eigenlijk wil ik hem zo hebben (dit is als ik de washer eruit haal) maar dan krijg ik de bout er onderin niet door.


    [​IMG]

    De washer overigens is maar 1.3mm dus op de foto lijkt het een heel eind out of line maar ja wil het het liefste goed hebben. Dus zal hier nog eens over na gaan denken. Ondertussen toch maar verder gegaan want het begint zowaar op een heli te lijken.:D Tailvin en struts gemonteerd


    [​IMG]

    [​IMG]

    En ja dan is het toch al bijna een heli. Even voor het gemak wat prutbladen op gezet en de canopy en dan lijkt het toch alweer een aardige jongen (vind ik dan weer)


    [​IMG]

    [​IMG]

    Helaas nu moeten we even wachten totdat de electronica verder binnen komt, en dan kan hij afgemaakt worden en de lucht in, wanneer alles binnen is zal ik verder gaan met het verslagje.

    Tot nu toe mijn bevindingen.

    plussen:
    + stevig carbon 1.8mm
    + goed CNC materiaal
    + netjes verzorgt
    + alles loopt rete soepel, zowel DFC kop als de Tail sectie
    + alles past probleemloos op elkaar, geen kromme delen of slechte schroefjes
    + rechte maingear geen wobbel
    + Belt spanning is bij standaard montage gelijk perfect
    + Het kunnen gebruiken van Standaardsize servos
    + Er zat een Align Mainshaft in


    Minnen
    - maingear lijnt niet 100% op met de tailgear. (ga ook nog proberen met ander maingear)

    - Niet specifiek voor deze heli maar ik ben minder te spreken over die vaste ring op de mainshaft, zodanig dat je spacers moet gebruiken, met de losse ring had je nooit spacers nodig daar je hem kon verstellen. Dit zal ongetwijfeld met de stevigheid te maken hebben maar mijn ding is het niet.

    Tot de volgende keer met electronica:D
     
    Laatst bewerkt: 2 aug 2013

Deel Deze Pagina