VCTRC 500DFC kit bouwverslag/review

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door Daviddutch, 24 jul 2013.

  1. Daviddutch

    Daviddutch

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    2.491
    En toen ik klaar was met bovenstaand ging de deurbel en mocht ik toch nog geheel onverwacht onderstaand in ontvangst nemen.:D nou dan gaat het vervolg niet super lang duren. Echter niet vandaag ivm met visite

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 28 jul 2013
  2. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Hoi David,

    kijk eens of dat onder lager goed in de lagerblok zit,
    is dat niet zo, zit het main gear te laag voor de hek aandrijving !

    en om speling in de hoofdas te verwijderen,
    moet je het boven instellen met de main-shaft-spacer.

    Ben benieuwd hoe die "align" vliegt

    groetjes van Heli-Uwe
     
  3. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    Grappig dat de aansturing van de staart aan de bovenkant zit.... nieuw design ;-) Gaat lekker zo en ziet er allemaal prima uit! Geniet er van.
     
  4. Daviddutch

    Daviddutch

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    2.491
    ja was grappig he Joop:D maar hij zit inmiddels al aan de andere kant en het loop allemaal soepeltjes. ff momentje van verstandverbijstering denk ik, kon er zelf ook wel om lachen.






    @UWe speling is al weg, had alleen op dat moment geen spacers, maar die had ik vandaag even gehaald dus was no problem.

    Lagers zitten goed in het blok. Voor wat betreft de maingear denk ik zelf dat het klein tandwiel niet goed is , ik vind namelijk dat de ruimte die tussen de maingear en het kleinere gear te groot is. Helaas hadden ze deze vanmiddag niet op voorraad dus deze zal even moeten wachten voordat ik dit kan controleren maar komt goed.

    Gelukkig kan ik nog even aan de slag met de electro
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  5. Daviddutch

    Daviddutch

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    2.491
    Ik heb even het draadje aangepast, zodat het als het goed is wat makkelijker leest en sneller is met de plaatjes, zoniet dan hoor ik dit graag. Excuus voor het ongemak :D
     
    Laatst bewerkt: 28 jul 2013
  6. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    ik had 't nog niet gezien, maar zojuist met plezier je blogje al doorgelezen. :)
    Ziet er goed uit dave.
     
  7. Waxweazle

    Waxweazle

    Lid geworden:
    28 mrt 2012
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Hoofddorp
    Mooi verslag david leuk om te lezen en kwaliteit lijkt goed te zijn voor een onbekend merk :thumbup:
     
  8. Daviddutch

    Daviddutch

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    2.491
    Thnx Waxweazle, en ja die kwaliteit schijnen meer mensen zich over te verbazen zo ook mijn LHS waar ik best wel vaste klant ben (kleintje;))

    Want zij zijn niet echt kloon minded en verkopen alleen merken en kwaliteit. Maar het verwonderde hun na uitvoerig kijken, trekken, duwen draaien aan de diverse onderdelen dat het best wel goede kwaliteit was en er zelfs wat zaken metaal waren waar ze op de Align500 nog plastic zijn. Er werd zelfs vrijwillig aangeboden, om hem te testvliegen wanneer hij klaar was:D

    Dus dat vind ik altijd wel fijn om te horen.

    Ik was daar om een pinion te kopen voor de motor want degene die ik met een eerdere bestelling had binnen gekregen was ,,,,,,ehm nou ja kijk zelf maar (zoek de echte pinion):rolleyes:

    [​IMG]

    Wel vind ik het slecht dat het schroefje in de pinion gewoon niet meer wordt meegeleverd.....dus ook deze is eigen fabricaat, had geen zin om 10 van die schroefjes te kopen en weer terug te gaan naar de winkel:D

    Verder vandaag bezig geweest met het prepareren van boutjes voor de bevestiging van de servos. Ik heb hier M2.5 schoefboutjes voor gebruikt. Om deze straks niet ver uit te laten steken heb ik deze eerst alle 16 op maat gemaakt. Aangezien ze 20mm lang waren en ik wil dat het er straks nog een beetje netjes uitzien en maar 13mm nodig heb, tja moest er wat af:)

    [​IMG]

    eerst grootste stuk er afgeknepen met combitang, daarna tot de juiste lengte geslepen met de Dremel.

    Nu alle voorbereiding voor montage van de electro klaar zijn maar begonnen met de eerste 2 stukjes elektro definitief in de heli te bevestigen.

    [​IMG]

    Maar vond dit er toch beetje kneuterig uitzien dus gelijk maar veranderd.

    [​IMG]

    Dus dat was het deel voor vandaag, morgen gaan we de Pinion op de motor vastzetten met R48 en het schroefje met LT.
     
  9. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    Schiet lekker op zo, top!
     
  10. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Zin en plezier in bouwen heeft die wel, die David, mooi he!

    groetjes van Uwe
     
  11. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    Had je nog de juiste linkjes kunnen vinden dave?
     
  12. Daviddutch

    Daviddutch

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    2.491
    ja ik heb een setje van de 550 gekocht daar zit de juiste lengte bij:D

    3 servos zitten er al in 4de moet nog gebeuren, maar moet ik ff kijken want de arm in het midden zetten gaat daar ff niet op.
     
  13. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    Kijk dat is weer mooi opgelost dan :)
     
  14. Daviddutch

    Daviddutch

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    2.491
    Zo vandaag maar weer eens wat gedaan aan de VCTRC.

    Eerst de pinion op de motor gezet met R48 en het schroefje met Locktite blauw. Die gaat niet meer loskomen dus maar hopen dat dat nooit nodig gaat zijn:D

    Daar ik al snel doorhad dat de servo links helaas niet het goed setje was, heb ik maar een setje van de 550 gekocht, omdat daar de benodigde lengte (de lange van 44mm inzat) en kon dus verder met de servos in het frame te zetten. Het afstellen van de linkjes is even op het oog gedaan daar er helaas geen manual beschikbaar is met een lengte.

    Hoe heb ik dit gedaan, servo even aan tester en op midden gezet. Swashplate in het midden van de shaft, zodat blade grips op het oog plat staan en toen even de afstand gemeten.:D

    Ik heb er bewust voor gekozen om de elevator en tail servo aan de rechter kant te monteren en de ESC aan de linkerkant.
    het gewichtsverschil tussen de 2 servos en de ESC is nagenoeg gelijk.

    De servos zijn aan de binnenkant van het frame gezet ivm de uitlijning. Wel zullen de ballinks nog geruimd worden ivm dat ze erg strak zitten voor de staart is dit al gedaan

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dus de volgende stap zal gaan zijn de FBL-unit en de ontvanger. De FBL-unit zal geplaats gaan worden achter in het frame op de bodemplaat en de ontvanger zal onder aan de bodemplaat worden gemonteerd.
    Hierdoor hoef ik alleen de bodemplaat te demonteren om overzichtelijk de laatste handelingen te voltooien en de spaghetti aan draden in het frame netje nog te schikken.

    De draden die dus nu aan de buitenkant zitten zullen ook de enige zijn en zoals hij er nu uitziet ziet hij er straks ook uit:D

    tot de volgende keer met de laatste stap electro.
     
  15. Daviddutch

    Daviddutch

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    2.491
    Nou vandaag eens gekeken of we nog wat voor elkaar kregen.
    Als eerste even skid en bodemplaat verwijderd om de laatste electro te gaan plaatsen.

    Idee was om de FBL-unit binnen op de bodem te bevestigen en de ontvanger eronder.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Hierdoor kan ik altijd bij de ontvanger, de FBL unit kan via USB aangelsoten worden via de zijkant. dus in theorie zou het moeten werken. En natuurlijk de draden zooi aan de binnenkant zien te houden:D
    En zo te zien gaat dat ook lukken dus aan de slag.

    [​IMG]

    Draden grootste deel even gesleeved zodat ze makkelijk en zonder te beschadigen aan de zijkant vast gemaakt kunnen worden. Even de krulletjes gemaakt , nee niet voor de sier maar aangezien deze in de FBL unit komen wil ik geen strakke draden en een beetje flexibiliteit. Ik heb gelijk ook even de draden een labeltje gegeven welk draadje welke servo scheelt weer elke keer bij het uitzoeken.

    Even de FBL unit op dik schuim gezet en losvast een dun klittebandje erover(ook dit heb ik standaard, het is de bedoeling niet om hem loei vast te trekken, maar voorkomt wel dat je FBL ooit ook maar verliest) net genoeg om de usb port vrij te laten, om de RX een tierapje, de draden van de fbl unit even gelijk in de RX gepropt dan hoeft daar straks alleen de ESC nog bij.

    [​IMG]

    Was ik helemaal vergeten de ESC is in de tussen tijd (of eigenlijk voor dit) al geprogrammeerd, de RX zit op een dusdanige plek dat hij eventueel voor veranderingen makkelijk aan te sluiten is.

    de draadjes in het frame aangesloten op de FBL unit en het kastje kon weer dicht.

    Nou heb ik het niet zo op die losse antenne draadjes want ze zeggen niet tegen carbon of metaal want dat geleid. MMMMMM lastig dan met een carbon Heli. Nou ik heb netjes wat buisjes op lengte gemaakt en ze gaan allebei naar achter (en ja ik weet het normaliter, staat de 1 haaks op de ander, bij mij niet aangezien ik toch geen KM ver ga vliegen;))

    [​IMG]
    [​IMG]

    En ja dan zit de heli (muv de schroefjes in de servo arms) inelkaar en kan het afstellen beginnen.:D

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ik ga niet te ver in detail over het instellen van de heli want dit is eigenlijk een beetje standaard in het programma, en zoals bij vele andere de basis is gewoon wat stappen doorlopen en dan komt het goed;) Daarna volgt het evt. tweaken pas.

    Wel heb ik even gekeken naar de bladen of ze gebalanceerd en even zwaar waren.

    2 bladen wegen samen.

    [​IMG]

    Het ene blad weegt......

    [​IMG]


    Dus het andere blad zou mogen wegen ...........

    [​IMG]

    Nou met die gewichten en het verschil neem ik dit keer genoegen :rolling:

    Ook waren ze redelijk in balans echter de kwaliteit van deze bladen is dubieus, zie hiervoor een ander berichtje van mij. Daar mijn goede bladen nog niet binnen zijn moet ik het hier maar even mee doen.

    Alles ging met instellen prima, beetje gokken met de gains, deathband, etc. etc. (nee hoor heb gewoon de setting van mijn 450 gepakt als basis):D.

    pitch max ingesteld op 12.1, -11.9 kan ik prima mee leven en verlaag ik straks eventueel met de PC.

    Schroefjes in de servo armpjes gedaan.

    In Zender even programmaatje aangemaakt, even TH ingesteld, gain voor de gyro op 95 gezet om te beginnen (zal later in FBL op 120% gezet worden, staat nu op 100 maar dan heb ik te weinig speelruimte om dit in de zender te wijzigen) maar geloof me komt goed.;)

    Op de klok kijkend 21.15, begint al te schemeren heb maar beetje prut nog in mijn lipo, maar zou toch heel ff snel willen kijken of hij omhoog komt.:D
     
    Laatst bewerkt: 4 aug 2013
  16. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    feli met de maiden, David

    groetjes van Uwe
     
  17. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    Mooi werk dave, ziet er netjes uit zo. :)
     
  18. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Mooi verslag en nette bekabeling op de heli. Zelf ben ik al lang blij als het goed zit en dat ziet er niet zo netjes uit dan ;)
    In de video "klik..zucht", herkenbaar die spanning bij de eerste vlucht na het (her)bouwen maar dat ging mooi :thumbsup:
     
  19. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Ja, die "klik....zucht" is mooi :)
     
  20. Daviddutch

    Daviddutch

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    2.491
    is echt zon zucht van "nou daar gaat tie alles of niks":rolling:

    Nou het projectje 500 is zo goed als afgerond. Nou eens kijken of Chow de zelfde kwaliteit krijgt.

    Moet zeggen dat wederom de 3X1000 piece of cake was met instellen, de gebruikte servos een fijne resolutie hebben, vrij goed centreren(wat ik tot nu gezien heb), nog geen slob hebben en bloed snel zijn. De motor had ik al gehad en blijkt nog steeds erg veel power te hebben (iets meer zelfs als de opgegeven waardes maar dit was al bekend), de ESC heeft een redelijk fijne softstart (moet beter te krijgen zijn) echter zal ik wel nog wat instellingen veranderen want denk dat de timing niet helemaal optimaal staat (staat nu op 12) en de PWM zal ik misschien wat verlagen heb hem nu op 10 staan (vlieg 5S dus 18.5x6x1800/20=9990, is toch bijna 10), en zal wat spelen met de start power % om hem nog wat soepeler te krijgen, nu stottert hij soms bij heel langzaam throttle voor dat hij gaat draaien, dus we gaan eens kijken.

    Eerst maar even wachten op mijn goede bladen:D, want ga verder geen risico meer lopen met de bladen van gisteren, ik vertrouw ze voor geen meter.

    En voor de mensen die het andere berichtje niet gezien hadden waarom ik de kwaliteit dubieus vind. Ik had 2 paar besteld en 2 bladen waren dusdanig slecht (zie plaatjes), dat die gelijk de kliko in gegaan zijn en er natuurlijk vraagtekens bij de over gebleven bladen zijn.

    En ja ik heb mijn geld van de bladen natuurlijk teruggehad:D maar daar was eigenlijk geen twijfel over

    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina