veco 19 wil niet starten

Hallo ik heb een veco 19 maar hij wil niet starten.
Toen heb ik de motor maar uit elkaar gehaald gekeken of er iets kapot was maar er was niks kapot. Nu zat ik te denken dat het komt door de brandstof, die is al 25 jaar oud ,en ik heb geen flouw idee wat voor brandstof het was, mischien weten jullie wat voor brandstof het was of licht het niet aan de brandstof.Maar aan wat anders.

alvast bedankt

De RC autoboys zullen het wel weten wat voor brandstof het was. Ik schat dat het 10% nitro was met wonderolie.

Zeker weten dat de nitro in die 25 jaar verdampt is en de methanol zal ook behoorlijk wat energetische waarde hebben verloren.

Ik zou op zoek gaan naar een klein beetje 10% nitro liefst met wonderolie maar dat is er volgens mij bijna niet meer. succes.

Brandstof die zou oud is - je mag blij zijn dat je blokje er niet in oplost

;)

Maar zoals hierboven gezegd, haal even wat nieuwe brandstof. Beetje in de motor gieten, paar keer met de hand ronddraaien, eventueel even laten staan en nog eens proberen.

Begin eers de carburateur door te spoelen. is opgedroogde olie.

bedankt voor de reacties
Maar waar kan je brandstof kopen mij lijkt het niet dat je het zo bij het tankstation kan kopen.

ik woon in loenen ligt bij apeldoorn.

even surfen op het net naar een modelbouw winkel in de buurt.
maar als de moter al zo lang stil staat hoop ik voor je dat er geen narigheid in zit na al die tijd.

Dat is afhankelijk van hoe vast het erin zit. Heb je alleen heel lichte randjes van het indrogen dan gewoon insmeren of in wasbenzine gedrenkte (niet doorweekte) lappen erin drukken; zit de boel aan elkaar gekoekt dan kan dat raadzaam zijn inderdaad.

Man, een Veco 19.... Dat is ruim 25 jaar oud, waarschijnlijk nog ouder. Als daar brandstof in is blijven staan, dan is het waarschijnlijk één roest bonk van binnen.
Je kunt het beste de gehele motor, zonder gloeiplug minimaal 1 nacht in een pot diesel(-olie) leggen om de resten van de oude brandstof los te weken en op te losse. Hele motor moet ondergedompeld zijn en de diesel moet overal in kunnen trekken...

Om je alle ellende te besparen kan je beter bij de Conrad een complete Force .21 (3,5cc) motor kopen voor 7 tientjes en die gebruiken op je model.

Back