Leuk om deze reacties te lezen, dat zijn inderdaad voorstelbare verkeerde gewoonten die je jezelf op de sim kunt aanleren.
Het leuke van deze opsomming is nu dat mensen die starten met simmen beter weten wat ze vooral niet moeten doen, bedankt voor jullie input.
Ik ben zelf ook gestart met de simulator en heb gelukkig blijkbaar intuïtief deze verkeerde gewoonten mezelf nauwelijks aangeleerd. Ik had wel een aantal zaken gelezen op fora maar dan moet je je er dus wel actief in verdiepen! Op de sim oefenen, oefenen en nog eens oefenen tot ik nooit meer crashte. Ik heb daarna probleemloos - met toestemming op een ongebruikt sportvliegveld in Frankrijk - geheel alleen mijn maidenvlucht gemaakt. Dat was kicken en alles ging perfect.
Maar de reden dat dat allemaal zo 'makkelijk' ging is simpel. Ik heb de lat voor mezelf erg laag gelegd en veilig gehouden door te beginnen met een echte slowflyer (Protech Slowmo met veel V-stelling zonder ailerons) op een windstille avond... Vervolgens rustig aan je kunsten uitbouwen, mijn 2e vliegtuig was de IMA Holiday.
Maar, door het contact via een ander en dit forum werd ik door een groep welwillende (indoor)vliegers (een soort virtuele club) wel gecoacht in mijn vliegavontuur en gemotiveerd gezellig naar een indoor meeting te komen. Daar ben ik toch zeker nog op zaken gewezen die je zelf niet door hebt en het modelvliegen er beter/veiliger op hebben gemaakt. Ik hoorde dan naar me roepen;
"Rob, duimen altijd OP de sticks"
"Rob, altijd VOOR je vliegen, NOOIT boven je hoofd"
"Rob, je vliegt niet alleen hoor, volg de vliegrichting"
Daarnaast werd ik op het belang gewezen dat je prop een gehaktmolen is en je dus altijd aandachtig een preflight check dient uit te voeren en NOOIT de zender aan te zetten wanneer je de betreffende kanaalknijper niet hebt.
Dus het nut van lessen met een instructeur (of vliegen in clubverband) kan ik uit eigen ervaring wel degelijk onderstrepen. Mits doordacht kom je er 'alleen' ook wel maar het is het net niet...