veel oefenen

• Topicstarter Topicstarter davesmulders
  • Startdatum Startdatum
D

davesmulders

Guest
hoi allen,

ik ben echt een beginner.
mij is verteld om veel te oefenen met een flightsim met een zender waar je later ook echt mee wil gaan vliegen.
ik wil de phoenix v3.0 met spektum dx6i gaan afschaffen is dit aan te raden? helpt het ook echt om veel te oefenen met een sim?

mvg dave smulders

dit is een goede keuze, de phoenix heb je voor het leven, eenmaal je de dongle hebt aangekocht, kan je gratis blijven updaten! en de dx6 is ook absoluut een aanrader, ik heb deze combinatie ook al jaren en ben daar dik tevreden mee.

Ook ik heb deze combinatie en ben zeer tevreden.
Met de sim krijg je het knoppengevoel en het kan je een hoop geld besparen :cool:

Groet Rolver (hij zegt DOEN)

Een simulator is een hulpmiddel. Niets meer en niets minder. Het benaderd de werkelijkheid, maar is niet de werkelijkheid.

Of een simulator je helpt te leren modelvliegen? Ik betwijfel het. Er gaat niets boven vliegen onder begeleiding van een instructeur. De risico's op schade zijn dan ook laag.

Het grootste nadeel van de simulator is dat je je verkeerde dingen aanleert. Die moet je je in de praktijk weer afleren.

Het enige nuttige van een simulator is dat je de oefeningen die je samen met je instructeur hebt gedaan, thuis nog een rustig kan overdoen.

Live en simulator combineren. Vooral start is in simulator veeeeeel te makkelijk. Simulator oefenen in zelfde stickmode als degene/club die je gaat helpen.

Onze ervaring (ik heb het over vleugelvliegtuigen, helies is anders) is dat men wel kleine dingen kan leren op een sim, zoals hoe je moet sturen als een model op je afvliegt.
Helaas is het zo dat men verkeerde dingen aanleert.
Beter is het om gewoon naar een club te gaan en onder begeleiding met een echt vliegtuig te gaan vliegen.
Simmen kan je dan gebruiken om verder te oefenen.
Als je basis goed is dan lest dat veel makkelijker, en afleren is moeilijker dan aanleren.
Trouwens, je kan toch veel beter lekker buiten zijn dan achter zo'n stom beeldscherm zitten.

GJ

Beter is het om gewoon naar een club te gaan en onder begeleiding met een echt vliegtuig te gaan vliegen.
Simmen kan je dan gebruiken om verder te oefenen.
Als je basis goed is dan lest dat veel makkelijker, en afleren is moeilijker dan aanleren.
Trouwens, je kan toch veel beter lekker buiten zijn dan achter zo'n stom beeldscherm zitten.

GJ

Een echt vliegtuig.......... hier vraag je toch wel wat van een beginner :cool:
Stom beeldscherm..... met regen , hagel en donder vind ik het geen straf om wat te oefenen achter een beeldscherm.

Voor het knoppengevoel vind ik het echt niet verkeerd.

Maar ja, voor elk wat wils nietwaar. :p

Groet Rolver

Rolver, het was vandaag heerlijk weer, dus dan kan je beter naar buiten gaan.
En met wat wind en af en toe een spatje kan je nog prima vliegen.

Probleem van zelf oefenen met de sim is dat je gewoon verkeerde dingen aanleert, en ik heb het al vaak meegemaakt, afleren is zo lastig !

GJ

oefenen met simulator en instructeur! :p
voordat je gaat beginnen met vliegen is het ook handig dat je instructeur je verteld wat je kan doen
leren rondjes vliegen op de zelfde hoogte landingsaanvlucht stall en dat soort dingen.
daarnaast is het stickgevoel heel handig aan te leren op de simulator dat leer je ook als je normaal vliegt maar geef eens toe thuis heb je elke dag om te oefenen instructeurs zijn er alleen op vaste dagen op een uitzondering na.

ik ben ook begonnen op de simulator en dat heeft mij een hele hoop gescheeld!
de instructeur heeft mij nooit op een technische storing de zender over moeten pakken dit wisselt per persoon wel maat de simulator is echt de manier om makkelijk te beginnen en dan kun je vaak ook beginnen met een vliegtuig die iets minder zich zelf vliegt inplaats van een ez star dus een mini mag of mentor waar je later ook meer aan hebt.

gewoon met de simulator gaan oefenen maar vraag je instructeur eerst even wat je moet gaan oefenen en waar je op moet letten.

groeten Robert

Het grootste nadeel van de simulator is dat je je verkeerde dingen aanleert. Die moet je je in de praktijk weer afleren.

Probleem van zelf oefenen met de sim is dat je gewoon verkeerde dingen aanleert, en ik heb het al vaak meegemaakt, afleren is zo lastig ! GJ

Ik lees dat argument hier en elders regelmatig en het maakt me nieuwsgierig welke dingen dat zijn. Kunnen jullie een aantal voorbeelden noemen?

Ik vermoed dat ze doelen op het corrigeren ..
EDIT ook dat is ook niet echt helder van me..

correcties in de sim die je buiten waarschijnlijk nooit tegen komt?!

Ook ik wil het NU ook weten :p

Zal er een paar noemen:

1. Het om je heen vliegen in cirkels i.p.v. voor je vliegen. Om je heen vliegen is namelijk het eenvoudigst. Je vliegt, omdat jezelf meedraait als het ware altijd rechtuit.

2. Landen zonder een landingscircuit te vliegen. Het circuit is een belangrijk onderdeel van de landing. Het brengt "rust" in het toestel en wordt gebruikt om de hoogte te reduceren.

3. Met simulatorvliegen is het niet nodig rekening te houden met anderen. Op het veld moet dat wel. Het kan dan gaan om zaken als frequentiebewaking, maar ook het rekening houden met andere vliegtuigen. Je leert dus niet de sociale "mores" die op het veld geldt.

4. Een simulator is ook nog eens een benadering van de werkelijkheid. Bij voorbeeld, bij een start op de simulator rijdt het toestel altijd rechtuit. In de praktijk is dit nooit het geval. Tijdens de start moet je altijd corrigeren.

Nog even een voorbeeld. Nog niet zo lang stonden er een paar jongelui bij ons vliegveldje luidruchtig (zodat wij het ook konden horen) tegen elkaar te vertellen dat ze ook een vliegtuig gingen kopen en dat ze al veel hadden geoefend op de simulator.
Dat is dan een prima kans om de jongelui kennis te laten maken met het echte modelvliegen. Dus gevraagd of ze eens wilden vliegen. Nou waren ze wel in de veronderstelling dat ze de zender in de hand kregen en meteen een start mochten maken. Nadat duidelijk was gemaakt dat dit niet de bedoeling was, en dat viel erg tegen zo overtuigd waren ze van het eigen kunnen, hebben ze op veilige hoogte geprobeerd het toestel te besturen. Dat viel zwaar tegen. Beter gezegd, het ging niet. Daarna wat zaken gedaan uit les 1 modelvliegen. Het bleek allemaal toch heel veel moeilijker dan gedacht en leek in de verste verten niet op vliegen met de simulator.

Laatst bewerkt:
Ik lees dat argument hier en elders regelmatig en het maakt me nieuwsgierig welke dingen dat zijn. Kunnen jullie een aantal voorbeelden noemen?

Knuppels laten schieten bijvoorbeeld.
Rondjes om je heen vliegen.
Door de zon vliegen.
Dit soort dingen zal je met de sim wel doen, terwijl een instructeur je dit meteen zal afleren.

Verder is het gebruik van de sim wel nuttig hoor. Leren om een aantal zaken tegelijk te kunnen kan je goed voorbereiden op de sim. Zoals gas geven maar toch tegelijk blijven sturen, hoogteroer en aileron integratatie bij het sturen etc.

(Deels crosspost met nps zie ik. Beeld is wel duidelijk denk ik zo.)

Laatst bewerkt:
Een ander iets is.. verkeerde knuppelbezetting?
Makkelijkst is om dezelfde knuppelbezetting te kiezen die de rest van de club ook heeft.

Weersinvloeden.
Met een sim kan je van alles instellen maar het weer is toch onvoorspelbaar in het echt.
Wij leerden de leerlingen ook met veel wind te vliegen, windje 5 was nog prima te doen.
Dat je model dan alle kanten op gaat is juist leuk, je leert dan rustig te blijven sturen en te corrigeren.
Bij de landing kan het heel turbulent zijn, met een sim is dat niet te leren.
En bij een sim vergeet je het kostenplaatje, als je eigen model in de lucht hangt heb je toch wat meer een gevoel van, daar hangt zoveel tijd en geld in de lucht, wat onbewust ook een rol speelt bij het vliegen.

GJ

Taak van een istructeur is veel breder. Hij leidt de leerling op met als doel het behalen van het Veigheidsbrevet A, dat door de KNVvL wordt uitgegeven.
Dit brevet bestaat voor de klassen Motor, Zweef, Electrozweef, Helikopter en Jet.

Soms hanteren vereinigingen een "eigen" brevet.

En ook niet te vergeten alle zaken op en rondom het veld qua veiligheid.

Sticks loslaten (poing) is inderdaad een veel voorkomend probleem.
Bij ons is/was er ook iemand die zijn duim voor de stick had van het hoogteroer.
En hoe wou je Down sturen dan?

Vaak ook te veel aan de knuppels roeren of digitaal sturen. Aan/uit. (tikken)

Beste is een paar keer realtime lessen en dan extra uren tussendoor maken op de sim.
Vaak echt vliegen is het enige middel om snel te leren.

Stel je model ook zo in op de sim als hij in werkelijkheid vliegt. Bij benadering dan. Dus uitslagen en snelheid.

Als het allemaal zo makkelijk is zouden er niet ieder weekend een paar instructeurs aan het lesgeven zijn.

Leuk om deze reacties te lezen, dat zijn inderdaad voorstelbare verkeerde gewoonten die je jezelf op de sim kunt aanleren.

Het leuke van deze opsomming is nu dat mensen die starten met simmen beter weten wat ze vooral niet moeten doen, bedankt voor jullie input.

Ik ben zelf ook gestart met de simulator en heb gelukkig blijkbaar intuïtief deze verkeerde gewoonten mezelf nauwelijks aangeleerd. Ik had wel een aantal zaken gelezen op fora maar dan moet je je er dus wel actief in verdiepen! Op de sim oefenen, oefenen en nog eens oefenen tot ik nooit meer crashte. Ik heb daarna probleemloos - met toestemming op een ongebruikt sportvliegveld in Frankrijk - geheel alleen mijn maidenvlucht gemaakt. Dat was kicken en alles ging perfect.

Maar de reden dat dat allemaal zo 'makkelijk' ging is simpel. Ik heb de lat voor mezelf erg laag gelegd en veilig gehouden door te beginnen met een echte slowflyer (Protech Slowmo met veel V-stelling zonder ailerons) op een windstille avond... Vervolgens rustig aan je kunsten uitbouwen, mijn 2e vliegtuig was de IMA Holiday.

Maar, door het contact via een ander en dit forum werd ik door een groep welwillende (indoor)vliegers (een soort virtuele club) wel gecoacht in mijn vliegavontuur en gemotiveerd gezellig naar een indoor meeting te komen. Daar ben ik toch zeker nog op zaken gewezen die je zelf niet door hebt en het modelvliegen er beter/veiliger op hebben gemaakt. Ik hoorde dan naar me roepen;
"Rob, duimen altijd OP de sticks"
"Rob, altijd VOOR je vliegen, NOOIT boven je hoofd"
"Rob, je vliegt niet alleen hoor, volg de vliegrichting"

Daarnaast werd ik op het belang gewezen dat je prop een gehaktmolen is en je dus altijd aandachtig een preflight check dient uit te voeren en NOOIT de zender aan te zetten wanneer je de betreffende kanaalknijper niet hebt.

Dus het nut van lessen met een instructeur (of vliegen in clubverband) kan ik uit eigen ervaring wel degelijk onderstrepen. Mits doordacht kom je er 'alleen' ook wel maar het is het net niet...

Laatst bewerkt:
Met duim en wijsvinger je sticks vasthouden mag ook.
Net wat je makkelijk vind.

Vaak is het bij handzenders bovenop de sticks en bij pult (zenders in een bakkie) met duim en wijsvinger.

Ik heb zelf altijd mijn duimen op de sticks, voorzien van scherpe puntjes zodat je er niet af schiet. Alleen met stress vliegen staat het altijd lekker in je duimen gedrukt.

Aanvulling op het loslaten van de stick.
De bedoeling is dus dat je terug stuurt naar center en niet de sticks laat schieten.

Vele denken dat je met groter uitslagen moet sturen. Het verschil tussen een grote uitslag en kleine is alleen TIJD.
Dus de tijd die je model er over doet om een volledige rol te maken of om tot á 30 graden te komen voor een vlakke bocht.
Maar hoe dan ook gaat hij volledig rond als je vast blijft houden.

Dus beter kleine uitslag wat langer vast houden dan een grote uitslag kort sturen met het gevolg dat je het model overstuurd.

En in feite maak je een bocht met je hoogteroer en niet met richting of ailerons.
Deze zijn alleen om je model in de juiste rolhoek te krijgen.

Vlakke bocht, weinig rolhoek, weinig hoogteroer, scherpe bocht, veel rolhoek, veel hoogteroer.

Te veel hoogteroer gaat je model omhoog, te weinig naar beneden. Dus gaat om de verhouding tussen rolhoek, snelheid en hoogteroer.

Back