veel problemen de laatste tijd

Ik zie erg veel draadjes van onverklaarbare problemen de laatste tijd.
De allermooiste en allerduurste kisten verdwijnen de grond in met de meest akelige schades tot gevolg.

Ik ben nog nooit neergestort.......zonder duidelijk te kunnen achterhalen waarom. Onverklaarbare storing was het echt nooit, altijd een constructiefout, stuurfout of roekeloos vlieggedrag mijnerzijds en vraag mij nu dus het volgende af:

- Is er iets mis met de topdlgkisten dat die 'zomaar' de grond in duiken?
- Is het gebruikte materiaal te budgetair de wereld rond gevlogen met onbetrouwbaarheid
tot gevolg
- of willen piloten niet toegeven dat ze zelf een fout hebben gemaakt?

Groeten

Justus

p

ik heb ook wel eens mijn twaspi gecrashed gewoon door het verkeerde model in de zender te hebben staan. erg dom van mij. vanaf toen contoroleer ik ook altijd eerst alle roeren voordat ik mijn kist de lucht in slinger. eerst handstartje voordat ik ga discussen.

maar bij mij wil het ook nog wel eens voorkomen omdat ik niet zo goede vlieger ben :lol:
ik vlieg nu net iets langer dan een jaar. dus ik ben ook lang niet de beste stuurman van het veld. al moet ik zeggen dat de meeste crashes voor mij dan wel weer heel leerzaam blijken te zijn, zowel in het voorkomen een volgende keer als het repareren zelf van de schade.

Ik heb ook een paar crashes gehad de laatste tijd,
Eigen fouten,
Storing,
beginnersfouten :|

Maar nu het mooie weer begonnen is zal er ook meer gevlogen worden, wat dan ook weer uitdraait in "ongelukjes" ;)

Maar zoals Robert als zegt, ook daar leren we van :D :P

Grtz T-D

Ik lees alleen best vaak dat mooie kisten 'zomaar' naar beneden komen.
en dat zomaar vind ik zo gek....Als het door de piloot komt is het jammer maar niet echt 'zomaar',

Storing vind ik er bijvoorbeeld eentje van. Worden die dingen verkeerd gebouwd waardoor ze storinggevoelig worden? te goedkope troep erin ofzo? Want ik heb echt nog nooit storing gehad.

Ik hou op ons veld de crashes een beetje bij en meestal (ca 80%) is het een "storing" vd duim (bij navraag en doorvraag), 10 % is electronica (slechte servo ed) dan nog wat laadprobleempjes ;-) en heel af en toe een echte storing.
Er zijn niet veel crashes te melden overigens, ons veld straft foutjes hard af dus maar een beetje rondvliegen is er niet bij vooral in de landingen niet.
De ernstige crashes zijn de maidens; dus het niet goed kennen vd kist in combinatie met de omstandigheden vh veld.

Ik vlieg met "goedkope troep", en dat bevalt me best wel. Ik heb alleen maar Corona ontvangers en een Multiplex Cockpit SX. Nothing fancy.
De laatste schade kwam door een midair en die daarvoor door turbulentie. Ik heb af en toe wel eens wat storing, maar vaak is dat alleen maar een momentje. Of als ik de accu nodig moet gaan laden.
Het is jammer als een mooie kist de grond ingaat, maar helaas hoort dat ook een beetje bij de hobby. Als er geen risico zou zijn dan zou het ook niet zo spannend zijn ;-)
Wat ik wel een beetje gek vind, is dat iedereen heel druk is met 2,4 Ghz, terwijl je daar 'maar' 800m reikwijdte mee hebt. Ik heb het idee dat ik wel eens verder weg vlieg dan dat, zeker met dit mooie thermische weer!

2.4ghz heeft niet per definitie een berijk van maar 800 meter hoor. merken zoals corona geven een berijk op van 1.5km. ik vlieg de meeste kisten ook met een corona ontvanger. ook gewoon omdat ik mij geen ontvangers van 50 euro kan veroorloven. ik heb in mn twister een 6 kanaals synth zitten en die werkt tot nu toe prima.

- Is er iets mis met de topdlgkisten dat die 'zomaar' de grond in duiken?
- Is het gebruikte materiaal te budgetair de wereld rond gevlogen met onbetrouwbaarheid
tot gevolg
- of willen piloten niet toegeven dat ze zelf een fout hebben gemaakt?

Uiteindelijk is er best wat voor nodig om alles 100% te krijgen. En dan heb je zelfs niet de garantie dat je nooit storing hebt.

Veel problemen zijn wel te voorkomen; goede accu packs (regelmatig controleren met je lader!), goede soldeerverbindingen (accu's en alle draden), goede stekkers (niet de alle goedkoopste nemen), antennedraad (achter uit de romp laten komen ca. 40cm met bv .3 draadstaal of gitaarsnaar. Met name dit heeft een enorme verbetering opgeleveerd) en tenslotte goede ontvangers. Bas en ik hebben vrijwel alles getest dat op de markt is en uiteindelijk zijn we blijven hangen bij de graupner SMC16SCAN. Niet goedkoop maar wel echt goed. Zelf zou ik NOOIT op een van voorgaande elementen bezuinigen.

ik vlieg met alles van futaba, behalve de servo's die kan ik wel eens wat goekoper nemen zoals "hitec" of die van "zebra" maar ik heb nog nooit storing gehad , buiten de allereerste vlieger op de allereerste dag... amigo van de huckepack... na 10m vliegen legt het ding zich op zijn rug en in een spiraal van 300m de grond in... (ook de instructeur kon hem nietmeer besturen)

wat ik bijvoorbeeld nog vaak zie is antennes die tegen of in een carbonnen staartbuis hebben liggen...
aangezien carbon stoort (zelf getest en inderdaad...)
het is nu eenmaal proefondervindelijk dat je zo een dingen opmerkt.
of een ontvanger en regelaar te dicht bij elkaar zorgt voor storingen...

ik kan me dus inbeelden dat er zo veel beginners fouten maken...

nog een voorbeeld:
gisteren was ik aan het vliegen op het plein, staat er een jong met een mooi rood elektro zwevertje...
ik zeg, gade vliegen?
nee, hij moet nog worden ingevlogen... ik heb altijd een easystar gehad voor dit...
ik zeg ah dan gaat dit wel een hele voorruitgang zijn...

dus ik draai me naar de kantine, en ik houd hem in het oog...
hij wandelt het plein op... SMIJT zijn zwever 45° omhoog, met motor aan...
en begint zomaar te vliegen!!!!

geen afstandstest...
geen testworpen of alles goed getrimd stond!
geen test van de motor!

en dan zijn ze verwonderd dat het ding "kriekel" (onbeheersbaar) vliegt!

ik daar naar toe, dat ding gepakt... gezegd motor uit en ik gooi...

uiteindelijk dan dankzij mijn hulp mooi getrimd, uitslagen juist etc...
hij wil beginnen vliegen, zie ik dat zijn motor niet goed vast staat ! en tevens naar links gekanteld!
ik dacht dat ik het vliegend schijt kreeg...

zo een mensen komen dan op het vliegplein aan, en het ergste van al is..
die kon dus naar het schijnt vliegen, want hij had zijn brevet!

nuja, dan kan ik mijn zender wel opeten!

ergernis is snel gebeurt, maar dan zijn ze dus verwondert als ineens ZOMAAR hun ding in de grond steekt.

ik heb ook wel eens mijn twaspi gecrashed gewoon door het verkeerde model in de zender te hebben staan. erg dom van mij. vanaf toen contoroleer ik ook altijd eerst alle roeren voordat ik mijn kist de lucht in slinger. eerst handstartje voordat ik ga discussen.
Jup, klinkt bekend. Een easystar reageert nu eenmaal niet zo lekker als je in je zender een easyglider geselecteerd hebt (waarbij de elevator andersom reageert). Van volgas het asfalt in vliegen leer je goed kijken en nadenken voor je iets opgooit.

Afgelopen zondag heb ik nog storing gehad op het veld in Klazienaveen - storing op vier verschillende ontvangers. Ik heb nog niks weer in de lucht gehad maar de meest waarschijnlijke redenen:

- iemand zat te dicht op mijn huidige frequentie (67)
- dat beetje condens onder het raampje van mijn zender is toch ernstiger dan ik dacht

Zondag als ik tijd heb de boel even op een heel andere frequentie proberen (hoewel dat nu dus niet meer fout hoeft te gaan) en anders toch maar de zender laten servicen... Zit tenslotte nog ruimschoots in de garantie.

zoals ik zondag al zei,, als je condens IN je zender hebt gewoon opsturen en geen risico lopen. eerst is het misschien een fox die tegen een stootje kan,, maar dan komen de duurdere kisten die wel kapot gaan. en dan heb je meer schade en werk dan even de zender op te sturen.

Back