Veel truck vragen

Hallo,

Zoals de titel al doet vermoeden spoken er heel veel vragen rond in mijn hoofd.
Ik heb me zojuist aangemeld om hier antwoorden op te krijgen. Het lijkt mij echter verstandig om die in een voorstel topic te zetten of een algemeen plekje en niet in een forum met bouwverslagen.
Waar kan ik mijn vragen het beste plaatsen ?

Hendrik
 
Hou je vast, daar komen ze:D

Ik heb mij oog laten vallen op een tamiya Scania maar ik zit nog enorm aan te hikken tegen de hoge aanschafkosten als alles klaar is.

# een 6X2 vind ik stoerder maar is duurder dan een 4X2, maar ik las hier ergens dat de verhoudingen niet kloppen van de 6X4
# is het echt onverstandig om de verlichting ed. later in te bouwen ? (kosten spreiden)
# waarom de voor-as omdraaien als tamiya dat zelf niet voorschrijft. (fusee stukken)
# ik had ergens op het www een geluid- en licht module gezien die via Bluetooth te bedienen is. Is dat wat ? (geen dure zender nodig).


En zo zijn er nog veel meer vragen die nog ergens in een vergeten hoekje rond dwalen. En dan te bedenken dat ik mischien nooit tot kopen kom:(

Hendrik
 
Laatst bewerkt:
Eigenlijk had ik deze reactie al verwacht. :bye:
Dat heb ik dus al gedaan.
Hoe dacht je dat ik anders wist over het omdraaien van de voor-as en dat de verhoudingen van de 6X4 niet kloppen ?
Maar soms blijven vragen hangen en wil je meningen van andere horen.
Maar als het teveel gevraagd is, zoek ik zelf wel verder.
 
Niet gelijk zo aangebrand.

Als je zoekt op waarom de as omdraaien zul je vast wel de begrippen van Ackermann gelezen hebben......
Je lengte voor een 6x4 trekker, eventjes op de snelweg kijken wat er allemaal rijdt en je ziet binnen 20 seconden het probleem.
Welke BT set bedoel je? Schijnbaar weet je welke je bedoelt en wij mogen ernaar gokken.
 
Tamiya maakt al jaren de fout met de stuuras, deze moet je echt omdraaien met de stuurstang naar achteren dan stuurt je truck beter.
Verder moet je de bijgevoegde motor vervangen omdat dit een race monster is, dus een 55 of 80 turns motor is beter om later ook op een baan te kunnen rijden. Verder moet je denken aan een setje kogellagers voor in de achter assen, vooras 4 stuks en voor de tamiya versnellingsbak.

Misschien ook handig om de kennisbank even goed door te nemen met veel informatie om jou truck op te bouwen.

Verlichting en geluids module kan je later ook nog inbouwen om kosten te spreiden.
Verder belangrijk wat wil je met je truck, wil je een trailer er achter, welke onderdelen wil je om je truck mooier te maken bijv alu velgen?
Verder moet je denken aan tamiya ts primer en ts verf.

Succes.
 
Sorry voor mijn reactie, maar op de èèn of andere manier krijg ik altijd van dit soort reacties als ik iets vraag.
Schijnbaar stel ik altijd de verkeerde vragen.
Het ligt niet aan jullie, maar 100% aan mij.
Ik had gehoopt een nieuwe hobby aan te boren waar ik helemaal opnieuw zou kunnen beginnen.

Nee dus :stout:
 
Hoi Hendrik
Aller eerst welkom.
De vragen die je stelt zijn onder te verdelen in 2 categorieën
1 technisch
2 financieel

Op nummer 2 is het antwoord heel simpel: je kan het zo duur maken als je zelf wilt, maar de basis zal je snel een kleine 700 euro lichter maken als je nieuw in de winkel gaat halen.
Op jouw technische vragen zijn de antwoorden in dit forum te vinden...het is even zoeken ..maar dan heb je gelijk antwoorden van zeer ervaren modelbouwers
 
Hendrik, als je wilt modelbouwen kun je ook zelf aan de slag. Bouw de truck zoals je zelf wilt en houdt je de kosten laag. Koop bijvoorbeeld een Bruder truck, nieuw of op Marktplaats. Dit zijn mooie cabines en in schaal 1:16. prima passend bij veel truckbanen. (Tamiya zwerft altijd ergens tussen de 1:13 en 1:14,??) Chassisbalken maak je van alu-hoekprofiel en de assen zou je kunnen kopen, of om de kosten te drukken zelf maken of 3D print onderdelen laten printen. Velgen en banden zou ik wel kopen. En dan komt het er op aan wat je precies wilt, verlichting, welke zender etc.
Misschien eens bij een Rc truck in jouw buurt op bezoek gaan, of langs komen in Ede, 21 maart, zijn er genoeg rc truckers die je willen bijpraten.
En soms kun je voor weinig een model overnemen op advertentie sites. Maar echt goedkoop is onze hobby niet, zeker niet met al het moois wat steeds weer te koop is.
 
Goedenmiddag,

De reden dat er zo gereageerd wordt is niks persoonlijks, maar als bepaalde vragen steeds terug komen, keer op keer beantwoord worden, dan wordt dat op de lange termijn vervelend, zeker met een zoekfunctie op het forum.

Met betrekking tot de verhoudingen:
De verhoudingen zijn nooit 100%. De ene truck is wat “kleiner” en de ander net wat groter qua schaal.
Hoe het exact met de lengte zit weet ik niet, maar er zijn ook in het echt meerdere lengtes mogelijk met een 6x4 afhankelijk van de functie

Verlichting:
De kosten spreiden is nooit “verkeerd”. De een heeft meer te besteden dan de ander. Eerst alles kopen en dan pas bouwen is mogelijk bijvoorbeeld.
Tijdens het bouwen heb je de mogelijk het de electronica te installeren. Doe je dit achteraf, moet toch vaak een gedeelte van de truck weer gedemonteerd worden en of je daar dan nog zin in heb?

De geluid en licht module? Miss heb je een link hiervan? Het is nu moeilijk beoordelen.
Normaal gesproken worden er vooral de modules van beier ingebouwd en voor het geluid en licht dan vooral de usm-rc2. Deze module is bijna naar wens n te passen en heeft zeer veel mogelijkheden in tegenstelling tot veel andere modules.

De tamiya vooras:
Tamiya heeft de vooras bij de Europese trucks 180 graden gedraaid. De reden hiervoor is ruimte gebrek door de versnellingsbak. Bij de Amerikaanse trucks gaat dit wel goed want hier is meer ruimte en zit de as wel goed.
Het stuurprincipe gaat er vanuit dan de band in de binnenbocht een scherpere bocht moet maken dan de banden in de buitenbocht. Er zit dan een verschil in de hoek van de banden(banden aan de binnenkant heeft een grotere hoek dan de banden aan de buitenkant). Dit is ook bekend onder het ackermann principe
Doordat tamiya de stuuras omgedraaid heeft gebeurd het tegenovergestelde: de banden van de binnenbocht willen een ruimere bocht maken dan de banden in de buitenbocht. Dit heeft vaak een zeer grote draaicirkel tot gevolg en 1 van de banden die ook gaat glijden.

Ik hoop dat je vragen nu redelijk beantwoord zijn. Als er nog meer vragen zijn, zien we ze wel voorbij komen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Eigenlijk had ik deze reactie al verwacht. :bye:
Dat heb ik dus al gedaan.
Hoe dacht je dat ik anders wist over het omdraaien van de voor-as en dat de verhoudingen van de 6X4 niet kloppen ?
Maar soms blijven vragen hangen en wil je meningen van andere horen.
Maar als het teveel gevraagd is, zoek ik zelf wel verder.

Tja, als je zo begint, door zo te reageren, dan denk ik dat je weinig reacties zal ontvangen van de modelbouwers.

Normaal stelt men zich even voor, wie men is en wat men zoal doet.
 
Hallo,

Sorry voor mijn "vreemde" reacties op vorige antwoorden.
Laat ik maar zeggen dat bij mij soms de zekering knapt. Later besef ik dan dat ik een sukkel ben geweest
Ik hoop dat ik nog op dit forum mijn vragen mag stellen.
Als ik weer zo agressief reageer begrijp ik dat mijn account wordt verwijderd.




Henri
 
Hallo,

Sorry voor mijn "vreemde" reacties op vorige antwoorden.
Laat ik maar zeggen dat bij mij soms de zekering knapt. Later besef ik dan dat ik een sukkel ben geweest
Ik hoop dat ik nog op dit forum mijn vragen mag stellen.
Als ik weer zo agressief reageer begrijp ik dat mijn account wordt verwijderd.




Henri

Hallo Henri,

Dit kan gebeuren, geeft niks.
En je bent zeker geen "sukkel"
Dit overkomt wel meer nieuwe forumleden, die zich vergeten voor te stellen.

Welkom op het MBF Truckers forum.

Veel Kijk, Lees en Bouwplezier gewenst.

Als er vragen zijn, stel ze gerust, indien mogelijk, dan kunnen wij deze beantwoorden.
 
Back
Top