Veel vragen ivm een profielwerkstuk over duikboten

Discussie in 'Duikboten' gestart door Kloppertjes, 25 aug 2005.

  1. Kloppertjes

    Kloppertjes Guest

    Hallo,

    Mijn eerste post hier, maar ik denk dat ik hier wel vaker terug ga komen.
    Op school moet ik dit jaar (6e Gymnasium) een profielwerkstuk maken met 2 klasgenoten, en we hebben besloten om een RC model duikboot te maken voor het vervoeren van modules met "onderzoeksapparatuur" die vervangen kunnen worden.

    Ik heb echter een hoop vragen :oops: :

    -Wat is de beste marnier om een WTC te maken? (Ik denk dat dat antwoord iets met een lexan buis te maken zal hebben, maar ik heb geen idee waar ik zo'n ding vandaan kan halen.
    -Wat is de beste marnier om hem te laten dalen en stijgen? (Wij denken aan een zuiger systeem met een grote injectiespuit)
    -(Deze is bijna genant) Waar kan ik een speed controller vinden? (De modelbouw winkels die ik ken in de buurt van Gouda hebben niets op de website staan)
    -Hoe diep dringen de radiosignalen van de gemiddelde R/C zender door in bijv. zwembadwater?

    Dit zijn allemaal dingen waar we rekening mee moeten houden in ons uiteindelijke ontwerp. Alle hulp wordt erg op prijs gesteld :wink: .

    Bedankt
     
  2. pksubmar

    pksubmar Guest

    Kloppertjes,

    Veel vragen, vele antwoorden:

    Materiaal voor WTC: Mag ook PVC buis zijn, maar dan wel afvoerbuis want dat heeft een grotere wanddikte.
    Stijgen en dalen doe je onder de oppervlakte met de duikroeren, om te transformeren van oppervlakteschip naar een onder de oppervlakteschip, dan is de injectiespuit best bruikbaar.
    Motorregelaar, probeer Quartel eens in Pijnacker, od zoek anders eens in het telefoonboek naar Modelbouw en Electronica vd Sluis in Gouda.
    Radiosignalen kunnen in een zwembad met zoetwater 10 meter diep halen.

    Lees ook eens de Modelbouw Faq over duikboten eens, ook op dit forum te vinden.

    met vriendelijke groet,

    Paul Konings
     
  3. Kloppertjes

    Kloppertjes Guest

    Bedankt voor het snelle antwoord. Die FAQ is een goeie, daar kunnen we een hoop informatie vinden. Vd. Sluis ken ik niet, en ik kan tot nu toe ook nog geen info vinden (niet veel tijd gehad, vanmiddag nog maar eens goed zoeken).

    Nog een vraagje. De radio apparatuur hebben we nog niet, en we moeten een voorstel doen aan de school voor de aanschaf hiervan. Mijn oog is gevallen op twee modellen van Futaba. De f-14 (prijzig, maar vanuit mijn ervaring zeer betrouwbaar) met eventueel een uitbereiding met een extra proportioneel kanaal, of de T4YF Skysport (minder duur).

    Wat is jullie mening daarover, en wat zijn eventueel andere modellen die ik nog kan overwegen. (Hij zal in latere jaren ook nog dienst moeten kunnen doen bij andere werkstukken, dus miss ook met minder ervaren rc gebruikers. Dus het moet wel tegen een stootje kunnen.)

    En waar zou ik een stuk Lexan buis kunnen vinden voor het WTC, want we denken erover om het toch doorzichtig te houden ivm de presentatie van het geheel?
     
  4. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo
     
  5. Jan Vos

    Jan Vos

    Lid geworden:
    17 feb 2005
    Berichten:
    1.877
    Locatie:
    Hoogkerk
    Zania,

    Als ik een 4 kanaals ontvanget koop de F 14 van Robbe heb ik toch standaard 4 kanalen op de zender en 8 Kanalen op de ontvanger,
    Die 4 kanalen extra met Servo Links - Neutraal - Rechts kan je zelf maken met een driestander tuimelschakelaar met een weerstand en neem aan dat er op de F 14 ook hebbers als stekker zitten.

    Deze Zender heb je voor € 225.00 compleet met Accu's en 2 Sevo's.

    Goedkoop is op Ebay een Terra Top of andere Zender te kopen met 8 Kanaals ontvanger voor € 50.00 of nog minder.

    En in Zwembaden duiken geeft soms problemen daar er zout toegevoegd wordt en dan bereik je niet de diepte die boven aangegeven wordt.
     
  6. Kloppertjes

    Kloppertjes Guest

    Aangezien de zender later ook nog door school gebruikt moet gaan worden denk ik dat ze toch liever een nieuwe zender hebben, en de jr 214 en 414 worden volgens mij niet meer door graupner geleverd (ze staan niet meer in de catalogus op internet).

    Mijn oog viel wel op de x-412, weet iemand of die zender standaard geleverd wordt met 6 kanalen? of moeten die draaiknop en schakelaar er zelf in gebouwt worden.


    Aangezien ik zelf geen expert ben op het gebied van RC (meer een beginnende gebruiken die net genoeg weet om het aan te sluiten) heb ik er geen idee van hoe je zelf bijv. een F-14 uit zou moeten bereiden met bijv. een driestander schakelaar zoals Jan Vos voorsteld. Zou iemand me uit kunnen leggen hoe dat in zn werk gaat. Want ook over het signaal wat nou eigenlijk uit een ontvanger komt weet ik eigenlijk niets. Dus hoe laat je een schakelaar een motor ofzo aan sturen?

    PS: Weet iemand of er de komende maanden ergens in de buurt van zuid-holland een duikboot-vaardag is/wordt georganiseerd. Zodat we daar eventueel inlichtingen kunnen vragen, en verschillende modellen bekijken?
     
  7. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Hallo Kloppertjes,
    heel verstandig om een nieuwe zender te kopen inplaats van zo'n oude Graupner zender proberen te vinden.
    Die zijn wel goed hoor en zeker die 414, ik heb er zelf nog een nieuwe liggen.
    Maar als je nieuw begint zijn die Robbe fc-14 of fc-16 heel goede zenders om te beginnen en uit te breiden met een paar functies.
    Ik geloof dat ze nu fx heten en van Robbe is in de meeste modelbouw winkels ook alles wel te krijgen.
    Dat is met Graupner en Multiplex niet overal in Nederland.
    Er zijn winkels die helemaal niks van bv Multiplex hebben.
    Vaak zijn de nieuwe zenders al met meer functies buiten de 4 standaard kanalen uitgerust als je ze koopt
    En dat aansluiten is zender open maken en schakelaar monteren, steker op kanaal insteken wat je wil gebruiken en vrij is en klaar ben je.

    Hein
     
  8. Kloppertjes

    Kloppertjes Guest

    Dus als ik een servo aansluit op een kanaal met een driestander schakelaar op de zender, krijg ik automatisch de functionaliteit rechts-neutraal-links voor de 3 standen van de schakelaar?
    Das handig :lol: .

    Zijn de balgjes die worden gebruikt voor het doorvoeren van stangen los te koop of moet ik dan bij een gespecializeerde "duikboothandel" zijn?

    En zou een Graupner Multispeed 380 bruikbaar zijn voor de aandrijving van een duikboot? (eventueel 2)
     
  9. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Hallo Kloppertje,
    gebruik die balgen van Robbe of Graupner NIET!
    Ik weet er zijn hier mensen die er bij zweren.
    Maar als je in buiten water en zwembaden vaart gaan ze snel kapot van het chloor en zout in de zwembaden.
    De doorvoeringen van bv Norbert Brüggen gaan jaren mee.
    Ze kosten een 3 euro.
    Kijk maar eens op,
    http://www.modelluboot.de/
    Hein
     
  10. Kloppertjes

    Kloppertjes Guest

    Bedankt voor alle antwoorden tot nu toe. Het heeft ons al veel geholpen bij het ontwerp.

    NOG meer vragen helaas :oops: :

    -Weet iemand een site waar staat beschreven hoe een duiktank met perslucht werkt/in elkaar zit, en hoe deze aangestuurt wordt (of heeft iemand tijd en zin om het te beschrijven :p)
    -Hoe bewegen jullie de zuiger in een zuigertank (moter+tandheugel?)
    -Hoe maak ik een noodvoorziening om boven te komen zodra de ontvanger het zender signaal verliest?
     
  11. mdejong

    mdejong

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Dordrecht
    Kloppertjes,

    Wat betreft de balgjes ben ik het vooralsnog met mijn voorganger eens. Ik heb balgjes toegepast in mijn U177 U-boot en dezse lekt behoorlijk. Ik hoop dit op te kunnen lossen met de doorvoeren van Norbert Bruggen. Er zijn echter voorbeelden van werkende balgjes, zie draadje over de U206 van Toneburst welek balgjes toepast.

    De zuigertank in mijn U177 is van Engell (www.engell-modelbau.de) en werkt met een draadeind. Op de website van Engell staan een aantal foto's welke je kunnen helpen bij het vormen van een idee over de werking. Engell verkoopt deze ook als een los component. Hoewel ze zeker niet gratis zijn, leveren ze wel een uitstekende kwaliteit zuigerpomp wat toch een vitaal onderdeel is van de duikboot.

    Een tip van flip is dat je waarschijnlijk twee zuigerpompen moet toepassen. Pas je er 1 toe dat zal je zwaartepunt verschuiven op het moment dat de tank vol met water trekt (deze ligt immers horizontaal in de boot). Hierdoor zou de boot schuin in het water kunnen gaan liggen.

    Veel succes,


    Mathijs
     
  12. Kloppertjes

    Kloppertjes Guest

    Dit zijn nog een paar vragen waar ik graag antwoord op zou hebben,

    :thumbsup: bedankt allemaal voor alle antwoorden tot nu toe. :thumbsup:

    Ik zal wel een paar foto's plaatsen hier als we begonnen zijn met bouwen.
     
  13. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    een servo naar neutraal stuuren kan doormiddel van een fail save kost zo'n 30 euro
     
  14. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Hallo,
    ik bedien mijn duiktank met een 2 kanaalschakelaar (bts).
    Dit gaat via de zender met een gewone schakelaar, link, neutraal en rechts.
    De schakelaar moet ik vast houden en als ik hem los laat gaat hij automatisch terug naar neutraal.
    De 2 kanaal schakelaar kan ik dus de tank mee vullen of leeg maken.
    Valt het signaal weg schakelt de schakelaar automatisch over op leegpompen, dus fail save.
    Is de spanning te laag pompt hij niet meer vol en is er water in de boot dan pomt hij ook leeg als je tenminste wateralarm hebt aangesloten..
    Deze schakelaar kost ongeveer 45 euro bij Norber Brüggen in Mönchengladbach.
    Je hebt dus meerdere functies in een schakelaar.
    De schakelaar op de zender heb ik gewoon in de winkel gekocht en daar een Robbe futaba kabel opgesoldeerd.
    En je hebt geen apparte failsafe nodig.
    Hein
     
  15. Kloppertjes

    Kloppertjes Guest

    Nogmaals bedankt voor alle antwoorden, we hebben nu een basisontwerp gemaakt.

    Die duiktank besturing van Norbert Bruggen gaan we zeker gebruiken. Die prijs valt mij alleszins mee :p (beter dan de prijs van de duiktanks van Engel, dus die maken we zelf wel)

    Wat voor accu's gebruikt men meestal in een duikboot voor duiktank en voorstuwing?. Zijn dat de loodaccu's die op de site van bijv Engel staan, of zijn het de standaard Racing packs?
     
  16. mdejong

    mdejong

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Dordrecht
    Volgens mij gebruiken de meeste model duikboten lood accu's. Zeker als je extra lood in de boot moet gebruiken om het te kunnen laten duiken. Immers beter een grotere accucapacitiet dan lood waar je verder niets mee kan. Is jullie model echter te klein dan zou je naar andere type accu's kunnen gaan kijken.

    Succes,

    Mathijs
     
  17. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo
     
  18. Marije Kniep

    Marije Kniep Guest

    hoi,
    Misschien moet je Rico van Dijk is een mailtje sturen, hij heeft gevaren op een onderzeeer. Zijn mail adres is: rico.vandijk@gmail.com
    Ik denk dat hij je wel wat nuttige tips kan geven.
     
  19. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    De keuze is zoals Mathijs en Raf aangeven 1 van ruimte en gewicht. Voordeel van een loodaccu is de vaak hoge capaciteit, en die van de cellen de wijze waarop je ze kan inbouwen. Mijn 206 heeft een 12Ah 6V lood-gelaccu, de Lafayette en de U96 maken gebruik van (zelf gesoldeerde) 3Ah cellen (12V en 6V).
    Wat wel een belangrijk punt is om te bedenken dat je die dingen moet laden en dat het nogal belangrijk is dat de cellen dan 'in de frisse buitenlucht' zitten. Ten eerste kunnen die dingen nogal warm worden, ten tweede is het laden in een afgesloten omgeving (bijvoorbeeld in de afgesloten wtc van een duikboot) gelijk aan het spelen met explosieven.
    Kan een heel vervelend effect hebben....

    Jos
     
  20. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Hallo duikbootfanaten

    Ik mijn XXIer heb ik twee lood accu's,een van 12 v 12 Ah voor de motoren en een van 12v 7.5 Ah voor de ontvanger en de domestic apparaten en die duiken mee onderwater BUITEN de WTC,wel vet ik de aansluitingen geregeld met vaseline in zodat ze niet oxideren.De lood accu's zijn immer waterdicht en die kunnen dus gewoon onder water worden gebruikt.

    Gr Joop.O.H.
     

Deel Deze Pagina